Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2002-04-18, 22:07   #1
made
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: Göteborg
Inlägg: 28
Post Efter Deff m.m. (Blev långt..)

Hej alla glada!

En liten snabbintro innan jag kommer in på ämnet..
Jag har tränat drygt ett år, ganska seriöst (IMHO) sen nyår. Har "tjuvkikat" här dagligen i ett par månader nu..
Lite fakta om mig själv:
Ålder 20 år
Längd 190 cm
Tog ett studieuppehåll för ett par veckor sen(ska plugga till historia / gympalärare efter sommarn) jobbar nu med diverse, bara för att få ihop till hyran..

I slutet av Januari var jag o tjejen en vecka på Kanarieöarna, när jag kom hem så märkte jag till min förskräckelse att jag gått upp 4 kg.
Men det var så här i efterhand positivt, då det fick mig att ta tag i problemet en gång för alla (vet inte hur många ggr innan jag har gått ner ett par kilo för att bara gå upp dom med en gång igen).

Började att tokdeffa och lästa allt efter tiden gick till mig mer och mer kunskaper om hur man ska (kan rättare sagt) gå tillväga.
De första veckornas trevande bantande gick över till en frenesi över fett (som varade nån vecka), sen fick jag läst att allt fett inte är farligt och då landade jag till slut på 45/40/15 (Prot-kolh-fett).
Kcal nivån har varierat, men på slutet låg den på knappa 2000 kcal (på tok för lite, jag vet men jag ville bara bli av med det sista kilot..)

Kosttillskott under deffen:
Mivitotal (2 ggr / dag)
Protein (Whey, 3 port. / dag)
CLA (2 kapslar / dag)
Omega 3 (2 kapslar / dag)
Extra Järn (1 kapsel / dag)

Jag fuskade en gång (en halv pizza) under en 10-veckors period. Var ganska grinig de sista 2 veckorna (pga. av det låga kcal-intaget, den ständiga hungerskänslan).


Resultatet, efter ca. 8 veckors deffande (och ett par veckors bantande):
Vikt 94 - 79 kg (målet var att ta mig under 80 kg)
Midja 95 - 86 cm.
En marginell ökning på armar och ben (mätt i cm alltså).

Så med facit i hand så är jag mycket nöjd.
Men jag tycker fortfarande att jag har lite väl mycket hull då jag tittar mig i spegeln, men jag hoppas på att det ger med sig under träningens gång..)
Tösa min verkar vara mer nöjd med resultatet än jag

Ett par dagar nu så ska jag strunta i allt räknande och funderingar på vad som är nyttigt och frossa (!) fram till på söndag.
En rolig anekdot är att igår när vågen äntligen visade 79 kg så firade jag o tjejen med att äta en massa rostat bröd (det var gudomligt gott

Från o med nästa vecka så har jag tänkt att lägga mig på mellan 3500-4000 kcal (det handlar inte om ngn bulkperiod, jag vill INTE få tillbaka allt fett som jag nu fått väck..)

Men hur ska jag lägga mig i fördelningen?
Funderar på 50/30/20 (kolh-prot-fett).

I övrigt, så hoppas jag att jag efter någon vecka kan släppa lite på allt kcal-räknande och bara se till att jag får i mig mycket av "rätt mat" (samma mat som nu, fast i störra portioner).

Och jag ska garanterat ha en ätardag / vecka!

Vad tror ni om framtiden, e det något speciellt som jag ska tänka på?
(E det nån som har orkat läsa så här långt förresten?

PS.Ska ut o dricka öl för första gången på 10 veckor imorn, ska bli ganska gott .DS

[ 18 April 2002: Inlägget har ändrats av: made ]
made är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-04-19, 07:24   #2
mangs
I´m just kidding. Or am I?
 
mangss avatar
 
Reg.datum: Oct 2001
Inlägg: 4 410
Post

Jag orkade läsa igenom alltihop. Jag får gratulera till att du mår bättre nu och att tjejen din är nöjd.

Du har alltså gått ner 15 kg på 8 veckor?
Det är nästan 2 kg i veckan.
I vanliga fall rekommenderar man att gå ner max 1/2 kg i veckan. Då är det oftast fettvikt man tappar (om man äter rätt vill säga) Går man ner mer så tappar man en massa vätska och muskler oxå. Desto mer muskler man har från utgångsläget desto mer riskerar man att tappa om man inte kan bibehålla styrkan genom träning och högt proteinintag.
Räkna med att du kommer gå upp en del i vikt nu i början. Både fett/vätska och muskler. Håller du ändå hyffsad koll på kosten så kan du ju justera om du märker att du går upp för snabbt igen.
Det är betydligt lättare att hålla en vikt som man lååångsamt gått ner till än en vikt som man gått ner till snabbt. Kämpa på så blir det bra. Kör hårt med träningen så kommer du bygga muskler istället för fett. Detta kommer då höja din viloförbränning och du kan äta mer utan att bli tjock

Lycka till!

/Mangs
__________________
drzwj, uoy ssim I
mangs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-04-19, 08:09   #3
ekim
Mycket Flitig Medlem
 
ekims avatar
 
Reg.datum: Jan 2002
Inlägg: 127
Post

Vill inte göra dig ledsen men 79kilo är en alldeles för låg vikt jag är några cm längre än dig och har vägt 78 kilo en gång i tiden ingen vacker syn det räckte med att höja protein intaget för att jag skulle gå upp 10kg på väldigt kort tid på grund av att jag var så undernärd. Ät mycket mat med högst 3timmars mellan rum och försök läga på dig muskler tung!!! träning och konstant variation så blir tjejen förhoppnings vis ännu gladare. Du kan inte ha sett särskilt tjock ut från början vid en vikt på 94 kilo vid 120 började jag se lite tjock ut men jag har alltid varit lönfet även när jag var underviktig...
ekim är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-04-19, 16:26   #4
made
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: Göteborg
Inlägg: 28
Post

mangs: jag vet att det har gått väl fort.. Har också märkt att jag har tappat en del muskler under tidens gång, men nu jävlar ska det byggas!
(Det ska tilläggas att jag "grävt" ner vågen längst in i en garderob, för att inte ta ut den på länge )

frasse: jo, jag vet inte varför jag tycker att jag är tjock.. Ett tag var jag nog lite på gränsen att åka på ätstörningar, men så bra som jag mår nu har jag inte mått på mycket länge..

Jag glömde nog att skriva att jag nu struntar helt fullkomligt i vikten, bara jag inte lägger på mig för mycket hull..
I och med att jag hade en jäkla koll på vad jag åt, speciellt de sista 2 veckorna så ska det förhoppningsvis inte vara några problem att äta samma mat, men i ca. dubbelt så stora portioner.. (och med lite mer fett)

[ 19 April 2002: Inlägget har ändrats av: made ]
made är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-04-24, 15:02   #5
Anton
Guest
 
Inlägg: n/a
Post

Hmm, att börja äta dubbelt så mycket nu på en gång låter inte så bra. Visst du kommer nog att öka i muskler som en svamp men öven fettökningen kan bli mycket kraftig (pratar av egen erfarenhet). Ät lite mer och se vad som händer, och öka om det skulle behövas. Annars är nog risken stor att du kommer att lägga på dig för mycket fett så du blir "tvungen" att deffa igen ganska snart.
  Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:23.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)