Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition > Träningsskador & Rehab

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-09-08, 10:29   #1
Berg88
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 100
Smärta utsida knä, domning i vastus medialis.

Tjena,
Har som rubriken lyder: Smärta utsida knä, domning i vastus medialis. Smärtan från utsidan nedanför knät fick jag då jag skulle utföra en pfirimoris-stretch och det knäppte till. Har haft ont efter det sen dess. Har haft lite problem med pfirimoris på vänstersidan och har stretchat pfirimoris genom att sitta på en stol, läggt upp vänsterbenet på höger knä och vikit mig framåt. Detta gör att det smärtar i mitt knä. Nu till problemet:
Jag vaknade och skulle stretcha som vanligt. Efter att jag ska återgå till sittande ställning efter pfirimoris-stretchen, så strålade det till i vastus medialis. Kände på det och kände att huden var bortdomnad. Det är avgränsat till vastus medialis enbart Undrar nu om det var höften eller knät som orsaka problemet. Hur långa ska jag vila innan jag ska uppsöka läkare. Brde jag vara orolig. Ska tilläggas att jag tränar styrka väldigt hårt.

Mvh
Berg
Berg88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-08, 10:34   #2
Martin Löwgren
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 7 423
Citat:
Ursprungligen postat av Berg88 Visa inlägg
Tjena,
Har som rubriken lyder: Smärta utsida knä, domning i vastus medialis. Smärtan från utsidan nedanför knät fick jag då jag skulle utföra en pfirimoris-stretch och det knäppte till. Har haft ont efter det sen dess. Har haft lite problem med pfirimoris på vänstersidan och har stretchat pfirimoris genom att sitta på en stol, läggt upp vänsterbenet på höger knä och vikit mig framåt. Detta gör att det smärtar i mitt knä. Nu till problemet:
Jag vaknade och skulle stretcha som vanligt. Efter att jag ska återgå till sittande ställning efter pfirimoris-stretchen, så strålade det till i vastus medialis. Kände på det och kände att huden var bortdomnad. Det är avgränsat till vastus medialis enbart Undrar nu om det var höften eller knät som orsaka problemet. Hur långa ska jag vila innan jag ska uppsöka läkare. Brde jag vara orolig. Ska tilläggas att jag tränar styrka väldigt hårt.

Mvh
Berg
Du skriver utsida knä men pratar om vastus medialis (medialis är insida). Vilken muskel är det du tänker på?

Det är vanligare att piriformis refererar smärta till utsida knä och då vastus lateralis.
Martin Löwgren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-08, 10:40   #3
Berg88
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 100
Är just nu vastus medialis som är bortdomnad. Undrar ifall pfirimoris-stretchpositionen + för mycket tryck kan ha gjort att jag klämt någon nerv till vastus medialis. Är muskel på insidan framsida vänster knä jag talar om som är bortdomnad.
Berg88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-08, 10:42   #4
Martin Löwgren
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 7 423
Citat:
Ursprungligen postat av Berg88 Visa inlägg
Är just nu vastus medialis som är bortdomnad. Undrar ifall pfirimoris-stretchpositionen + för mycket tryck kan ha gjort att jag klämt någon nerv till vastus medialis. Är muskel på insidan framsida vänster knä jag talar om som är bortdomnad.
Man kan alltid stretcha så hårt och med felaktig position att du klämmer in ytliga nerver runt medialis men då ska du fan ta i

Inget annat som kan förklara symptomen?
Martin Löwgren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-08, 10:46   #5
Berg88
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 100
När jag har lutat mig framåt o börjat stretcha ryggen så har jag känt någon liten brännadne känsla vid höften. Men det försvann då jag utförde pfirimoris-strechen.

Jag stretcha så hårt att jag känt någon obekvämt på insidan av knät. Just nu gör det det en skala 1-10 förmodligen en 9 när jag ska inta pfirimorisstretchpositionen.
Berg88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-08, 10:50   #6
Martin Löwgren
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 7 423
Citat:
Ursprungligen postat av Berg88 Visa inlägg
När jag har lutat mig framåt o börjat stretcha ryggen så har jag känt någon liten brännadne känsla vid höften. Men det försvann då jag utförde pfirimoris-strechen.

Jag stretcha så hårt att jag känt någon obekvämt på insidan av knät. Just nu gör det det en skala 1-10 förmodligen en 9 när jag ska inta pfirimorisstretchpositionen.
Med sån smärta hade jag sökt proffesionell hjälp.
Martin Löwgren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-08, 10:51   #7
Berg88
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 100
jag skulle gärna vilja veta vilka nerver det är som går och vilka de passerar på sin väg till vastus medialis .
Berg88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-08, 10:56   #8
Berg88
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 100
Mena såklart: jag skulle gärna vilja veta vilka nerver det är som går och vilka muskler de passerar på sin väg till vastus medialis .
Berg88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-08, 12:33   #9
Anders Dybdahl
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 240
Jag gissar på obturator nerven.
__________________
Leg. Naprapat Anders Dybdahl, Karlstad
Anders Dybdahl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-08, 18:18   #10
Martin Löwgren
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 7 423
Citat:
Ursprungligen postat av Berg88 Visa inlägg
jag skulle gärna vilja veta vilka nerver det är som går och vilka de passerar på sin väg till vastus medialis .
Finns flera (vad spelar de för roll för dig som lekman?) men mest troligt är nog obturatorius eller femoralis.
Martin Löwgren är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:52.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)