Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2009-07-07, 22:27   #1
Morin
Registered User
 
Morins avatar
 
Reg.datum: Jul 2009
Ort: Sjulnäs
Inlägg: 374
Lightbulb Morin - Pulse of a Powerlifter

Tjena

Martin Morin var namnet och jag länge varit en läsare av diverse journaler men aldrig deltagit. Så nu efter att ha kännt suget en tid så kände jag att det kanske är dags att göra ett försök till att skriva en själv.

Träningsbakgrund: Har spelat fotboll sen jag var 5-6år och även hållit på med innebandy, hockey, längdskidor, bågskytte m.m. under perioder min uppväxt. Men kring 15 års åldern fick jag nog av allt vad lagsport hette och slutade med fotbollen. Jag började då träna med några kompisar på ett litet gym i byn utan någon större tanke eller planering. Men efter ett tag så väktes tanken på att tävla hos en av oss och han sökte sig då till Öjebyns AK och jag följde snart efter och på den vägen är det. Är nu inne på mitt tredje år som styrkelyftare och sista år som ungdoms lyftare.

Namn: Martin David Viktor Wikström Morin
Född och ålder: 1991-06-11 18år
Längd: 195cm
Vikt:109,??kg
Tränar hos: Öjeby AK

Pers Tävling
Böj - 285kg
Bänk - 125kg
Mark - 255kg

Pers Träning
Böj - 297,5kg
Bänk - 135kg
Mark - 270kg

Diverse annat pers
Böj Raw - 190kg
Bänk med tröja - 147,5kg träning och 132,5kg tävling
Smalmark Raw 250*1 200*3 symetriskt grepp
Sumomark Raw 240*1 220*5

Meriter och mål
Är väl egentligen inget att hänga i julgranen då jag bara haft motstånd en gång men två U-SM guld i styrkelyft och ett U-NM guld i styrkelyft har jag lyckats kamma hem. Mitt närmaste konkreta mål som jag har nu är att ta svenskt och nordiskt rekord i böj. Men det målet som ligger närmast hjärtat är egentligen inget resultat som ska uppnås utan mest bara att få till marken då den jävlats som fan på sista tiden men trotts detta är favoritgrenen.

Avslutingsvis får man hoppas att journalen får en och annan anhängare och gott om komentarer.
Morin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-07, 22:52   #2
Morin
Registered User
 
Morins avatar
 
Reg.datum: Jul 2009
Ort: Sjulnäs
Inlägg: 374
Lägger in gårdagens och dagens pass då de egentligen skulle varit ett men vart tvunget att delas på grund av en farmor som blev ett år äldre.

09-07-06 Måndag

SL-Böj

100*5
130*3
Bälte på
152,5*3
170*1 Skulle egentligen kört två men vågade inte då jag inte hade passar och var rejält sliten
182,5*1 Var gode max idag

Böj med lindor

190*3
200*3
212,5*3 Pers

Djupet var inte hundra men inte helt världelöst. Fick ändå nån godkänd

Negativ böj med lindor

230*3
232,5*3
235*3

Bra bromsningar

Skulle sen egentligen kört benpress men jag han tyvärr inte det. Varför ska folk fylla år?

Överlag så var detta pass inte särskilt lyckat. Var rejält sliten då jag kände av smalmarken från i fredags och hade riktigt grym pump i ryggen. Var dessutom tvungen att träna stora delar av passet själv vilket inte precis är bra för motivationen. Var därför tvungen att sänka vikterna lite motför det jag hade tänkt. Dock så kände jag att det fanns betydligt mer att ge i böjen med lindor då jag blir lite fräschare. Tog det ganska lungt och gick bara för ett lite blygsamt pers med 2,5 kg i sista vanliga setet.

09-07-07 Tisdag

Bänkpress med brygga och långsam excentrisk fas

100*6
2 min vila
95*6
2 min vila
87,5*6

Fan va syra

Hantelpress

30*8
30*8
32,5*8

Veckans lätta bänkpass gick helt efter förväntan. Syran bränner rejält i tuttarna... och jag tycker om det
Morin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-07, 22:56   #3
LadyInsane
Starkare
 
LadyInsanes avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 9 933
Kul med journal! Tror jag lyckades se dig lyfta på USM tidigare i år.

Lycka till med träningen!
LadyInsane är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-07, 22:58   #4
Morin
Registered User
 
Morins avatar
 
Reg.datum: Jul 2009
Ort: Sjulnäs
Inlägg: 374
Man får tacka så mycket och säga detsamma
Morin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-08, 00:04   #5
EkarN
Registered User
 
EkarNs avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Highgarden
Inlägg: 6 702
Du är väldigt stark!
__________________
"I'm going to sit on my ass until I get ass cancer" - Robbaz

Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu Visa inlägg
Helt ren, använder inga kosttillskott annat än sprit varje lördag.
EkarN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-08, 09:51   #6
jebu
Registered User
 
jebus avatar
 
Reg.datum: Dec 2001
Ort: Umeå
Inlägg: 1 493
Trevligt se dig skriva lite och inte bara smyga omkring som jag vet att du gjort under en längre tid. Blir skoj att få ta del av dina monsterpass med fina vikter, men vill även se att kroppsvikten ökar i lika jämn takt så att du snart väger in så att det anstår din längd.

/Martin
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av petersson Visa inlägg
Är det inte det som är westside? att det är fel på vanlig böj, bänk och mark?
Min journal
Umeå Power
jebu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-08, 10:14   #7
Börje H
Negativa Blöje
 
Börje Hs avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Dubai
Inlägg: 15 672
Utomordentligt trevligt att du skaffat en journal Martin

Nu kan man ju hålla ordentlig koll på dig! Som flera tidigare kommenterat, när det kommit filmer från ÖAK, så har du ju en enorm potential och jag tror nog stora delar av SL-Sverige kommer bli rejält impade över din framfart.

Kör hårt
__________________
Pastor Smulter predikar:
"En tarvitse pillua! En tarvitse rahaa. Koska pääasia on että penkki kulkee"
Citat:
Ursprungligen postat av Gute Visa inlägg
Jag blir aldrig "klar" med någonting, jag uppnår ingenting, jag bara lyfter.
Instagram: BORJETHESWEDE #TeamBTS #Wolverineenergydrink
Börje H är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-08, 15:23   #8
stahlberg
Registered User
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 6 601
Varje gång en lyftare som tävlar på toppnivå påbörjar en journal så är det intressant, även om jag inte hinner läsa dem lika noggrant som jag skulle vilja.
__________________
stahlberg
stahlberg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-08, 16:17   #9
W.J
Marklyft!
 
W.Js avatar
 
Reg.datum: May 2009
Ort: Luleå
Inlägg: 2 647
Äntligen Martin ! kul at nån öjebyare skriver journal ! du äger
__________________
Journal Dedication to powerlifting
W.J är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-08, 20:30   #10
Morin
Registered User
 
Morins avatar
 
Reg.datum: Jul 2009
Ort: Sjulnäs
Inlägg: 374
Man får tacka så mycket. Det är alltid trevligt med uppskattning.

09-07-08 Onsdag

OL-böj

100*5
120*3
Bälte på
140*5 Stopp på tre sista
137,5*5 Stopp på alla
130*5 Stopp på alla

Lite mys-böj efter planering

Raka smala marklyft på 5cm platta utan bälte

100*5
140*3
170*5
160*5
150*5

Ganska solida marklyft. Lite lagom sega men inget extremet. Sänkte dock vikterna lite i marken mot för det jag egenligen hade tänkt köra. Jag fortfarande är i ett litet chock tillstånd från smalmarken i fredags. Har tyvärr inte kört så mycket smalmark på sista tiden och har nyss kört igång med det igen. Därför blev det nog lite väl kraftig progression då jag skrev vikterna i schemat så jag får ta att justera till det i kommande pass.
Morin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-08, 20:49   #11
Morin
Registered User
 
Morins avatar
 
Reg.datum: Jul 2009
Ort: Sjulnäs
Inlägg: 374
Citat:
Ursprungligen postat av EkarN Visa inlägg
Du är väldigt stark!
Man gör sitt bästa

Citat:
Ursprungligen postat av jebu Visa inlägg
Trevligt se dig skriva lite och inte bara smyga omkring som jag vet att du gjort under en längre tid. Blir skoj att få ta del av dina monsterpass med fina vikter, men vill även se att kroppsvikten ökar i lika jämn takt så att du snart väger in så att det anstår din längd.

/Martin
Snart så...

Citat:
Ursprungligen postat av Börje H Visa inlägg
Utomordentligt trevligt att du skaffat en journal Martin

Nu kan man ju hålla ordentlig koll på dig! Som flera tidigare kommenterat, när det kommit filmer från ÖAK, så har du ju en enorm potential och jag tror nog stora delar av SL-Sverige kommer bli rejält impade över din framfart.

Kör hårt
Då får man se till att sköta sig

Citat:
Ursprungligen postat av stahlberg Visa inlägg
Varje gång en lyftare som tävlar på toppnivå påbörjar en journal så är det intressant, även om jag inte hinner läsa dem lika noggrant som jag skulle vilja.
Jag får hoppas att jag kan komma med något intressant

Citat:
Ursprungligen postat av W.J Visa inlägg
Äntligen Martin ! kul at nån öjebyare skriver journal ! du äger
Tackar tackar
Morin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-09, 21:48   #12
Morin
Registered User
 
Morins avatar
 
Reg.datum: Jul 2009
Ort: Sjulnäs
Inlägg: 374
09-07-09 Torsdag (LAK)

Bänkpress med brygga

100*3
112,5*2 Stopp
120*1 Stopp

Bred bänkpress

110*8 Pers
105*8
105*8

Ett lite halv-mys-pass med stabil lyftning. Faktiskt lite lättare än väntat

Sumo marklyft

Lätt uppvärmning och stretching på diverse vikter

Sumo marklyft med dräkt (King)

140*3
180*3
210*1

Sumo marklyft med dräkt (King) och lindor

180*1
210*1

Tanken med detta extra-pass var främst att känna lite på King dräkten och jag körde därför väldigt lätt. Har helt enkelt fått nog av inzern som jag använder nu då jag måste ha den så jävla tight. Jag missade prisutdelningen på sm pga av den och den ger mig titt som tätt rejäla domningar och kramper i benen och lite då och då blir jag rejält illamående på träningarna av den och då är det fan bara att bryta träningen och ta av den. Jag orkar som sagt snart inte med den nå mer så därför införskaffade jag mig en King Sumo då benen på den är rejält mycket längre än alla andra dräkter. Jag måste då inte ha den lika tight och den klämmer inte på de mest känsliga ställena. Tyvärr är tyget det absolut sämsta jag någonsin sett. Den korta varianten är att det helt enkelt är för styvt. Så därför har jag fortsatt att köra med inzern på det ordinare passen samtidigt som jag sytt i kingen och provat den på sånna här extrapass.

Fördelen med Kingen är benen. Den är väldigt lätt att komma i vinklar med då benen är vinklade utåt och då inte drar ihop benen. (Att inte alla tillverkar syr så här är för mig ett mysterium.) Detta ger mig en bra startställning som tillåter mig att lyfta med lite rygg-lägg vilket definitivt skulle hjälpa mig i slutdraget då lyften inte blir lika brytiga. Då dräkten inte drar in benen kan jag också hålla ut knäna längre och slipper då att fastna i dom. Men då tyget är så styvt så känns det som om så fort stången lättat så går jag tillbaka till att lyfta med ryggen då den helt enkelt inte hjälper längre upp.

Därför så testade jag med lindor för att kunna lägga ännu mer vikt på benen och på så sätt kunna lyfta ännu mer upprätt och få ett lättare slutdrag. Jag har testat att köra med lindor och dräkt tidigare men inga av mina tidigare därkter har tillåtit mig att hålla ut knäna tillräckligt och jag har då inte kunnat lägga vikten på benen och arslet har då rest sig och det har slutat med ett mäktigt rygglyft. Detta var dock inget problem idag då jag kunde sätta mig riktigt djupt och hålla ut knäna. Det känndes bra men det är svårt att säga då vikterna var så pass lätta. Jag kunde driva på bra med benen genom hela lyftet och samtidigt fick jag hjälp för höften i starten som jag saknat då jag kört sumo med bara lindor. Det kändes faktiskt tillräckligt bra för att jag ska köra med Kingen och lindor imorrn på det ordinare markpasset. Dock önskar jag fortfarande att utrustningstillverkarna kan ta sig i kragen och börjar göra bra marklyftsdräkter nån gång. Ska maila metal och be dom gör king sumon i orginal tyget. Eller kanske maila inzer och titan och säga att dom måste börja spionera på metal men använda mjukare och mer gummiaktiga tyger.

Oj, det blev långt.
Morin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-11, 15:27   #13
Morin
Registered User
 
Morins avatar
 
Reg.datum: Jul 2009
Ort: Sjulnäs
Inlägg: 374
09-07-10 Fredag

Sumo marklyft

100*5
140*5
Bälte på
170*3
190*3
207,5*2
222,5*1

Sumo marklyft med dräkt (King)

180*1
210*3

Sumo marklyft med dräkt (King) och lindor

225*1

Tekniskt sett ett ganska bra lyft men dräkten som satt bra dagen innan gled nu nästan bokstavligt talat upp i arslet och jag vet inte om det var värmen eller om jag vaknade på fel sida av sängen men jag blev förbannad och bröt där. Körde sen några halvhjärtade strikta kronlyft.

Strikta kronlyft

205*5
205*5
205*2 Svimmade nästen på tvåan så jag bröt

Överlag ett gode misslyckat pass. Kommer att göra lite ändringar nästa vecka mest för psykets skull så jag får ett bra markpass med mig.
Morin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-11, 15:34   #14
Klenmenren
Registered User
 
Klenmenrens avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 1 986
Citat:
Ursprungligen postat av Morin Visa inlägg
09-07-09 Torsdag (LAK)
Dräkt-snack
Funkar det inte med metal v-squatter original alltså? Verkar ju populär annars. Men så är du ju aningen längre än övriga ÖAKare så benen kanske blir för korta som sagt...
Klenmenren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-11, 15:50   #15
Prisman
Registered User
 
Prismans avatar
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: PIIITEEE!
Inlägg: 1 635
Moooooriiin!
__________________
1:a Athletic Fitness Decembercupen 2010 Damer -165 cm
1:a J-SM i Styrkelyft 2011 + SV-rekord i marklyft -63 kg
3:a Klassiskt och Senior SM styrkelyft 2012 + 2 st SV-rekord i marklyft -63 kg
Prisman är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:19.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)