Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-06-13, 22:45   #1
slimbo
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 42
sojamjöl, farligt?

senaste veckorna har jag haft i ca 2 matskedar sojamjöl i havregrynsgröt *2/dag.

har på andra ställen läst om sojamjöl och då verkar det framgå som att det är rena giftet (något överdrivet). så det jag söker svar på är om det ändå är lugnt att ta ca 4 matskedar/dag utan att man avlider om några veckor? (obs ironi, nej jag tror inte att man dör men om det är som folk skriver att det bland annat hämmar proteinupptaget så känns det som att det kan kvitta)
det är det extra proteinet jag är ute efter kan tilläggas.



jag klistrar in lite olika citat:

Förutom att skada fertiliteten kan soja äver skada sköldkörteln och funkar inte den så funkar ingenting i kroppen. Här finns mer info
http://www.mercola.com/article/soy/index.htm


nån annan skriver:

Soja är inte någon ursprunglig mänsklig föda - vilket är uppenbart eftersom det är direkt giftigt att äta i okokt form. Även sojamjölet innehåller fytinsyror (minskar mineralupptaget), lektiner (hämmar proteinupptaget) och fytoösterogener (växternas motsvarighet till kvinnligt könshormon).

nån länkar till denna med massa påståenden, bland annat:

Sojamat innehåller trypsinhämmare som hämmar proteinupptaget och påverkar bukspottkörtelns funktion.

Sojamat ökar kroppens behov av vitamin D, vilket behövs för en stark benstomme och en normal tillväxt. Fytinsyran i sojarätter medför mindre tillgängligt järn och zink, nödvändiga för hälsan och utvecklingen av hjärnan och nervsystemet

Sojarätter kan orsaka brist på kalcium och vitamin D, vilka båda behövs för en frisk benstomme.

I en brittisk regeringsrapport dras slutsatsen att det finns svaga bevis för att sojarätter skulle skydda mot bröstcancer eller någon annan typ av cancer. Faktum är att sojarätter kan resultera i en ökad risk för cancer.

http://www.westonaprice.org/brochure...e_sv.html#soja
slimbo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-13, 23:09   #2
bollio
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2007
Inlägg: 758
Det är överdrivet men det stämmer i stort sett ja. I små mängder påverkar det säkert inte alls. Men jag förstår inte varför du behöver ha soja i din diet? Ser inget speciellt med soja och bara nackdelar. Finns lika bra/bättre protein och näringskällor.

Finns en bra artikel om soja på Lyle McDonalds hemsida.
__________________
George Mann on the lipid hypothesis: "... the greatest scam in the history of medicine"
http://www.westonaprice.org/knowyourfats/oiling.html
http://www.westonaprice.org/knowyourfats/skinny.html
bollio är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-13, 23:21   #3
slimbo
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 42
Citat:
Ursprungligen postat av bollio Visa inlägg
Men jag förstår inte varför du behöver ha soja i din diet? Ser inget speciellt med soja och bara nackdelar. Finns lika bra/bättre protein och näringskällor. .
visst finns det bra och bättre proteinkällor men det är väldigt enkelt och bekvämt att bara röra ner 2 matskedar för att höja proteinhalten något.

Näringsvärde per 100 g
Energi 1772 kJ/423 kcal
Protein 37 g
Kolhydrat 16 g
varav sockerarter 11 g
Fett 23,5 g
varav mättat 3,2 g
varav enkelomättat 5,7 g
varav fleromättat 13,3 g
Kostfiber 11,9 g
Natrium 1 mg
Järn 4 mg
Kaclium 199 mg
Magnesium 245 mg
slimbo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-13, 23:24   #4
bollio
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2007
Inlägg: 758
Två matskedar väger inte mycket...
__________________
George Mann on the lipid hypothesis: "... the greatest scam in the history of medicine"
http://www.westonaprice.org/knowyourfats/oiling.html
http://www.westonaprice.org/knowyourfats/skinny.html
bollio är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-13, 23:36   #5
slimbo
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 42
Citat:
Ursprungligen postat av bollio Visa inlägg
Två matskedar väger inte mycket...
jamen vafan, 4/dag, varje dag, varje vecka blir ju en del elle?

men jag förstår alltså att du tycker jag skall skita i det.
slimbo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-14, 01:53   #6
kalajset
Registered User
 
kalajsets avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 4 426
Soja gillar IGF-1, så vill man öka på sin anabola miljö i kroppen är det inget dåligt val. - Dessutom en väldigt billig, i princip fullvärdigt proteinkälla.

Allvarligt talat så har soja stötts och blötts ett antal gånger på denna sida redan, och söker man runt litet finns det en hel del matnyttigt att läsa inom ämnet. Själv är jag knappast särskilt orolig över sojans påstådda "onyttighet". Det något smålustiga i sammanhanget är ju att många av de som just hävdar att soja är ett såpass dåligt val av livsmedel brukar vara samma personer som hävdar att mättat fett är ofarligt. (Jag säger inte att de nödvändigtvis har fel i det senare fallet, men vill bara få fram min poäng i att bara för att en viss studie kommer fram till en sak, betyder det inte att det faktiskt stämmer överens med verkligheten i alla situationer så att säga). Gäller att sålla bland studierna och välja vad man ska tro på/hur man ska tolka/tillämpa resultaten.
__________________
Träningsjournal.
kalajset är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-14, 06:53   #7
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 519
Fytoösterogener (växternas motsvarighet till kvinnligt könshormon).
Växter är samkönade. De har en helt annan uppsättning hormoner för sin reglering. Indolättiksyra bara som exempel. Det är därför det finns fenoxisyror.
Men isoflavonerna är spännande. Sök på forumet och bilda din egna uppfattning. Texterna du har är rätt vinklade.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-14, 07:51   #8
malfunction
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2009
Inlägg: 402
Mercola och Weston A Price foundation är båda väldigt dåliga källor till riktig information, framförallt Mercola som verkar vara helt borta i huvudet. Problemet med sojadebatten är att vissa höjer upp det till att vara naturens mirakelmat och andra sidan svarar på att det är orsaken till allt ont i världen, sanningen (som ingen av debattörerna verkar bry sig om längre) är självfallet i mitten. I lagom mängd (såsom du äter det) verkar snarare sojakonsumtion medföra hälsofördelar än nackdelar. Jag tror absolut inte du behöver oroa dig för någonting.
malfunction är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-14, 08:18   #9
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 519
Jag var lite osäker på ifall sojamjöl var värmebehandlat eller inte. Sojamjöl kan nämligen tillsättas till vetemjöl för att öka jäsförmågan när man bakar bröd. Då behövs intakt sojamjöl.

Men här finns en sida som berättar att sojamjölet är värmebehandlat genom rostning av bönorna:
http://www.saltakvarn.se/produkt/produktblad/5172.htm

Med värmebehandlingen förstörs trypsininhibitorerna / lektinerna vilket gör att vi kan ta upp proteinet från sojamjölet.



Mer:
http://mat.msn.se/action/subProductG...?productId=961
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.

Senast redigerad av Sverker den 2009-06-14 klockan 08:21.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-14, 08:50   #10
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Varför inte ett osmaksatt vassleprotein istället?
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-14, 10:25   #11
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Varför inte ett osmaksatt vassleprotein istället?
Sojamjölet tillför ju annat nyttigt än bara protein.
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-14, 10:39   #12
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi Visa inlägg
Sojamjölet tillför ju annat nyttigt än bara protein.
Den nyttiga sojalektinerna?
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-14, 15:56   #13
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 519
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Den nyttiga sojalektinerna?
Som är denaturerade och inte längre deltar. Läs min tidigare post
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:53.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)