Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Diet, Deff & Fettminskning

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-04-22, 10:27   #1
GustavT08
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 25
Hur snabt kan det gå att förlora fettet?

Jag har några frågor som jag skulle vara tacksam ifall några experter kan besvara!

Jag ligger nu på ca 83 kg (187cm) och de som känner mig tycker att jag är "deffad".
Självklart tycker inte jag det, jag är verkligen inte det och jag har en sund syn =).
Jag bedömer att jag ligger på ca 10-15 % underhudsfett.
Nu har jag trappat upp morgonpromenaderna och dragit ner på porttionerna i syfte att deffa bort det där sista kg, framför allt på magen så att alla rutor kommer fram, plus att ådror och muskler syns.
Min ambition är att komma ner till typ 5% om det är möjligt.

Rimlig tid för detta mål, förutsatt att man håller mat&träning?

Jag undrar hur lång tid det kan ta att gå ner typ 1kg i fett. Jag vet att det motsvarar typ 7000 kcal underskott. Men "Händer det i ögonblicket man går att fettet faktiskt försvinner eller tar det någon vecka innan man kan se att fett försvunnit från magen?" Jag kan ju se till att ha ett underskott på 3000 kcal om dagen om jag så vill pressa mig men det är ju antagligen dåligt för mig. Jag vill ju inte att kroppen skall bryta ner muskler i onödan som man kämpat för att få.

Kan jag på ca 10 dagar förlora ett par kilo fett men samtidigt bevara musklerna och inte "bryta ner dem" genom att jag "hårddeffar" ??

Tacksam för svar!

/Gustav
__________________
GurraG
GustavT08 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-22, 10:32   #2
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Både fettförbränning och fettinlagring pågår konstant. Fettförbränning pågår dygnet runt även om du ligger still hemma framför TV:n och överäter konstant.

Det är balansen mellan förbränning och inlagring som är intressant. Dock kommer inlagringen av fett vara större än förbränningen av fett vissa tidpunkter på dygnet (efter måltider), och tvärtom. Det går i berg och dalar över dygnet eller veckan.

Äter du mer än du gör av med, kommer bergen (tillfällena då fettinlagringen är större än fettförbränningen) att vara större och mer varaktiga än dalarna. Tvärtom om du äter mindre än du gör av med.

Mängden energi varje kilo kroppsfett kan frisätta per dygn är begränsad (kanske 70 kcal per dygn), så ju mer fett du har, desto större energiunderskott kan du ligga på och därmed förlora mer fettvikt, utan att riskera muskelförlust, i alla fall inte av just den anledningen.

Ett kilos fettförlust på en vecka är ingen omöjlighet, om man inte har alltför lite kroppsfett till att börja med.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-22, 10:39   #3
Gunfire
Banned User
 
Reg.datum: Apr 2009
Inlägg: 374
Okej

Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Både fettförbränning och fettinlagring pågår konstant. Fettförbränning pågår dygnet runt även om du ligger still hemma framför TV:n och överäter konstant.

Det är balansen mellan förbränning och inlagring som är intressant. Dock kommer inlagringen av fett vara större än förbränningen av fett vissa tidpunkter på dygnet (efter måltider), och tvärtom. Det går i berg och dalar över dygnet eller veckan.

Äter du mer än du gör av med, kommer bergen (tillfällena då fettinlagringen är större än fettförbränningen) att vara större och mer varaktiga än dalarna. Tvärtom om du äter mindre än du gör av med.

Mängden energi varje kilo kroppsfett kan frisätta per dygn är begränsad (kanske 70 kcal per dygn), så ju mer fett du har, desto större energiunderskott kan du ligga på och därmed förlora mer fettvikt, utan att riskera muskelförlust, i alla fall inte av just den anledningen.

Ett kilos fettförlust på en vecka är ingen omöjlighet, om man inte har alltför lite kroppsfett till att börja med.
Grub, Mr king, jag passar på att frågan en fråga, min kompis är 172 cm och ca 90 kg, (han har en del muskler), han ska påbörja en deff, kan han börja på ett väldigt lågt kalorieunderskott ca 1800 kcal totalt, och inte riskera att förlora muskelmassa, och sen kanske höja kalorieintaget när det inte finns så mkt fett kvar?

Senast redigerad av Gunfire den 2009-04-22 klockan 10:39. Anledning: felstavning
Gunfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-22, 10:45   #4
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
I syfte att minimera muskelförlust är det bra att planera dieten så man har tid att börja med ett större energiunderskott då man har en större mängd kroppsfett, ja. Man kan förlora muskelmassa ändå, förstås; energiunderskottets storlek är bara en påverkande faktor bland många.

Tyvärr, om man har ett bestämt datum då man skall vara "färdig", finner man ofta som ovan "deffare" att man inte alls är så hård som man trodde man skulle vara när den tidpunkten närmar sig, så man tvingas till ett större energiunderskott och tappar fettfri massa samtidigt.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-22, 12:24   #5
GustavT08
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 25
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Både fettförbränning och fettinlagring pågår konstant. Fettförbränning pågår dygnet runt även om du ligger still hemma framför TV:n och överäter konstant.

Mängden energi varje kilo kroppsfett kan frisätta per dygn är begränsad (kanske 70 kcal per dygn), så ju mer fett du har, desto större energiunderskott kan du ligga på och därmed förlora mer fettvikt, utan att riskera muskelförlust, i alla fall inte av just den anledningen.

Ett kilos fettförlust på en vecka är ingen omöjlighet, om man inte har alltför lite kroppsfett till att börja med.
Tack för fina råd och din expertis!
Menar du att man endast kan "frigöra" dvs förlora(?) 70 kcal fett per dygn?

Vad jag förstårr så är -7000kcal = -1kg kroppsmassa/fett(?), -700kcal 100g, -70 kcal=10g. I så fall kan man ju på 7 dagar endast förlora 7*70kcal=490kcal ca 80g fett på en vecka?

Jag har hört att pulsen bör ligga på typ 120-130 när man fettbränner på morgonen. Jag har även hört att man skall gå typ en timma minst och kanske äta en halv banan innan för att "sätta igång förbränningen". Stämmer detta?
Kan man gå mer och därmed fettförbränna mer om man nu har fett dvs eller bryter man ner musklerna om man knallar typ 2h på morgonen?
__________________
GurraG
GustavT08 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-22, 12:28   #6
Kischen
Äger Strikt!
 
Kischens avatar
 
Reg.datum: Jun 2007
Ort: I en villaförort på stockholms södersida
Inlägg: 3 782
70 kcal per kilo kroppsfett och dygn.

10 kilo fett = - 700 kcal tex.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Så kroppens energireserver, under en dag, för någon på 80 kg med 15% kroppsfett är alltså bara lite knappt 160 kcal?
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Var har jag räknat fel?
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Kunde jag ersätta alla träningens effekter med ett piller, skulle jag, och sitta hemma och spela datorspel och äta paj i stället.
Kischen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-22, 12:30   #7
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Citat:
Menar du att man endast kan "frigöra" dvs förlora(?) 70 kcal fett per dygn?
Per kilo kroppsfett, som jag skrev.

Citat:
Jag har hört att pulsen bör ligga på typ 120-130 när man fettbränner på morgonen. Jag har även hört att man skall gå typ en timma minst och kanske äta en halv banan innan för att "sätta igång förbränningen". Stämmer detta?
Träning är bara ett sätt att öka energiförbrukningen. Träning i sig ökar inte dygnets fettförbränning.

Största fettförbränning under aktivitet (vilket inte automatiskt innebär större fettförbränning över dygnet) nås vid en intensitet av 60-65% av maximal syreupptagningsförmåga. Det motsvarar runt 75-78% av maxpuls.

Kolhydrat före aktivitet minskar fettförbränningen under aktiviteten, inte tvärtom.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-22, 12:54   #8
GustavT08
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 25
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Per kilo kroppsfett, som jag skrev.

Största fettförbränning under aktivitet (vilket inte automatiskt innebär större fettförbränning över dygnet) nås vid en intensitet av 60-65% av maximal syreupptagningsförmåga. Det motsvarar runt 75-78% av maxpuls.

Kolhydrat före aktivitet minskar fettförbränningen under aktiviteten, inte tvärtom.
Men om jag har typ 3 kg fett betyder det att jag kan bränna 70kcal*3kg=210kcal fett per dygn. Med andra ord bara några ram fett...
Hur många kcal underskott motsvarar ett gram fett?

Hur är det med fettförbränningsträningen, "överanstränger" jag mig om jag kör morgonpromenad 2h istället för 1h varje morgon? Gör det skillnad? Negativt för musklerna?
__________________
GurraG
GustavT08 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-22, 12:55   #9
omnibus
Registred User
 
omnibuss avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 526
Citat:
Ursprungligen postat av gustavthuman Visa inlägg
Men om jag har typ 3 kg fett betyder det att jag kan bränna 70kcal*3kg=210kcal fett per dygn. Med andra ord bara några ram fett...
Hur många kcal underskott motsvarar ett gram fett?

Hur är det med fettförbränningsträningen, "överanstränger" jag mig om jag kör morgonpromenad 2h istället för 1h varje morgon? Gör det skillnad? Negativt för musklerna?
Du har garanterat mer än 3kg fett, lägg gärna upp en bild om du tror att du har 3kg fett på kroppen.
Om du har 15% BF har du ju typ 14,5kg fett på din vikt.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Har du druckit mycket glykol är det troligt att det kan ligga bakom din styrkeförlust.
omnibus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-22, 12:56   #10
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av gustavthuman Visa inlägg
Men om jag har typ 3 kg fett betyder det att jag kan bränna 70kcal*3kg=210kcal fett per dygn. Med andra ord bara några ram fett...
Du har mer än 3 kg fett.... Eller har du under 4% kroppsfett på 80kg?

Citat:
Hur många kcal underskott motsvarar ett gram fett?
7000 kcal.

Citat:
Hur är det med fettförbränningsträningen, "överanstränger" jag mig om jag kör morgonpromenad 2h istället för 1h varje morgon? Gör det skillnad? Negativt för musklerna?
Troligtvis inte negativt eftersom det är så lågintensiv belastning. Det du gör är att förbruka mer energi. Du påverkar alltså balansen energi ut mot energi in. Alternativet är att äta mindre.
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-22, 12:59   #11
Kischen
Äger Strikt!
 
Kischens avatar
 
Reg.datum: Jun 2007
Ort: I en villaförort på stockholms södersida
Inlägg: 3 782
Kan kroppfett översättas direkt från hur mycket ett kilo är (7500) så borde ett gram vara 7.5 kcal väl?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Så kroppens energireserver, under en dag, för någon på 80 kg med 15% kroppsfett är alltså bara lite knappt 160 kcal?
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Var har jag räknat fel?
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Kunde jag ersätta alla träningens effekter med ett piller, skulle jag, och sitta hemma och spela datorspel och äta paj i stället.
Kischen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-22, 13:00   #12
omnibus
Registred User
 
omnibuss avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 526
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
7000 kcal.
Deffa är hårt, -7000kcal för ett gram
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Har du druckit mycket glykol är det troligt att det kan ligga bakom din styrkeförlust.
omnibus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-22, 13:02   #13
Kischen
Äger Strikt!
 
Kischens avatar
 
Reg.datum: Jun 2007
Ort: I en villaförort på stockholms södersida
Inlägg: 3 782
Citat:
Ursprungligen postat av omnibus Visa inlägg
Deffa är hårt, -7000kcal för ett gram
Life's a bitch

- Gustav, Mikaelj trodde nog du skrev kilo istället för gram
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Så kroppens energireserver, under en dag, för någon på 80 kg med 15% kroppsfett är alltså bara lite knappt 160 kcal?
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Var har jag räknat fel?
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Kunde jag ersätta alla träningens effekter med ett piller, skulle jag, och sitta hemma och spela datorspel och äta paj i stället.
Kischen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-22, 13:02   #14
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av omnibus Visa inlägg
Deffa är hårt, -7000kcal för ett gram
Oops. Där får man för att man läser med röven och inte ögonen.

7000 kcal för ett kg verkar lite mer rimligt.
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-22, 13:11   #15
GustavT08
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 25
Citat:
Ursprungligen postat av omnibus Visa inlägg
Du har garanterat mer än 3kg fett, lägg gärna upp en bild om du tror att du har 3kg fett på kroppen.
Om du har 15% BF har du ju typ 14,5kg fett på din vikt.
Självklart har jag mer än 3kg underhudsfett! Jag bara menade som ett exempel, "hade jag fattat det hela rätt"...
Jag har bara skapat två trådar, den ena innehåller bilder på mig som var för typ två månader sen. kanske är lite tightare nu, men vore kul att få en uppskattning från någon ang bf.
__________________
GurraG
GustavT08 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:21.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)