Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kosttillskott

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2003-08-04, 11:46   #1
imbandit
Guest
 
Inlägg: n/a
Fråga om Eiselt Balance

Funderar på att införskaffa eiselt balance multivitamintillskott... det är visserligen dyrt, över 200kr, men samtidigt så verkar det ju vara rejäla doser så det blir väl antagligen billigare än vanliga tillskott i alla fall...

det centrala är om man ska ta 1 tablett eller två... tar man 1 om dan räcker det 60 dagar... 100kr i månaden och det är överkomligt (även om det blir 1200kr per år )
men ska man ta 2 om dan... då blir det det dubbla och en burk räcker en ynka månad, 2400kr per år bara på multivitamintabletter.. och det känns lite saftigt faktist...

så frågan är vilka behöver dubbla dosen per dag? och vad är det som avgör det? är det kroppsvikten, eller itensiteten dom tränar, kosten i övrigt måste ju spela in, en som styrketränar och äter 5-6 mål om dan och ligger på kanske 3000-4000 kalorier bör väl rimligen få i sig en hel del näring ändå redan som det är?

dessutom bör dosen "ej överskridas" står det på burken så om nån äter väldigr näringsrikmat, säg 4000 kalorier om dan för en större kille... och dessutom tar dubbla tabletter då bör ju hans dagsdos på dom flesta ämnen överskridas ganska rejält.. det kan ju inte vara helt nyttigt eller?

verkar vara lite väl överdrivna siffror (överdrivna i bemärkelsen att man undrar varför dom ska vara så stora):

rdi : rekommenderat daglig intag:
(avser om man tar 2 tabletter per dag)

några exempel:

vit e 333% av rdi
vit b-1 1333% av rdi
vit b-2 1176% av rdi
vit c 666% av rdi

visst låter det väl bra att man får 666% av vitamin c, eller 333% om man bara tar 1 tablett, slipper man slänga bort pengar på c-vitamintabletter...

men 1333% av rekommenderade värdet av vitamin b? låter väl en smula extremt eller? varför ska man ta över 1000 procent över den rekommenderade dosen?

vore bra om nån kan reda ut begreppen och samtidigt svara på om jag "klarar" mig på 1 tablett per dag...
  Svara med citat
Gammal 2003-08-04, 11:49   #2
EiseltUK
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 4 701
Hej!
Tyvärr är den ganska dyr. Jag brukar rekommendera 2 tabletter under riktigt hårda träningsperioder eller under de värsta förkylningsmånaderna under året. Under sommarhalvåret äter de flesta mer frukt och grönsaker och då minskar behovet av extra tillskott.

Mvh
Henrik
EiseltUK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-08-04, 11:54   #3
imbandit
Guest
 
Inlägg: n/a
Okej ja hårt tränar man väl alltid och förkylningsperioden är väl från sep till mars nån gång... och dessutom äter jag alltid dåligt med frukt och grönt så med andra ord är det 2 tabletter om dan och 2400kr per år då som gäller för mig... tveksamt om jag har råd med det, känns ju roligare att åka till mallorca för dom pengarna.

Och jag vet fortfarande itne varför man ska ta 1333% av en rekommenderas dos....
  Svara med citat
Gammal 2003-08-04, 11:56   #4
Bamse
Registered User
 
Bamses avatar
 
Reg.datum: Oct 2001
Ort: 08
Inlägg: 2 133
Citat:
Originally posted by imbandit
dessutom äter jag alltid dåligt med frukt och grönt
Ät mer då?
Bamse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-08-04, 12:01   #5
imbandit
Guest
 
Inlägg: n/a
vadå ät mer? jag är ingen kanin, vill du springa omkring i grönsakslandet och äta morötter hela dagarna med lille skutt så får du göra det, vitsen med tabletter är ju att man ska slippa sånt...
  Svara med citat
Gammal 2003-08-04, 12:10   #6
EiseltUK
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 4 701
B-vitaminerna är ganska väl tilltagna, men ändå inget jämfört med många "mega-packs". Dessutom måste man ta hänsyn till att RDI-värdet på vissa b-vitaminer är väldigt lågt.

/ Henrik
EiseltUK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-08-04, 12:24   #7
imbandit
Guest
 
Inlägg: n/a
men om vi ser till 1 tablett om dan och rdi så ser vi att:

vit d3 = 62,5% rdi
vit e = 166,5% rdi
vit b1 = 666,5% rdi
vit b2 = 588% rdi
vit b3 = 50% rdi
vit b6 = 250% rdi
vit b12 = 83% rdi
pantotensyra = 250% rdi
blotin = 66,5%
vit c = 333%
zink = 66,5%
krom = 125%
molybden = 66,5%
selen = 71%
mangan = 75%

så verkar det ju som dom allra flesta ingredienserna får man rejält av i alla fall och i dom fall där det ligger på runt 60-70% av dagliga intaget antar jag man får en hel del genom maten också...
vet inte riktigt hur ni balanserat detta tillskott?
balans är väl när man i en enda tablett får det rekommenderade dagliga intaget typ...

eftersom jag slarvar med grönt och frukt så vill jag på ett enkelt och hyfsat ekonomiskt sätt kunna med en enda tablett försäkra mig om att jag får i mig det jag ska... men det verkar svårare än man tror tydligen. men även om jag inte äter så mycket frukt och grönt så borde ju en hel del av ämnena i burken återfinnas i den vanliga maten så på det stora hela borde jag ju med 1 tablett om dan och vanlig mat klara rdi eller överstiga det med råge i vissa fall...

exakt vad är det som sker om man t ex tränar hårt och då behöver mer näring?
eller varför behöver man dubbla tabletter i förkylningstider, jag tycker mest folk pratar om c-vitamin då och även med en ynka tablett per dag så får jag ju ändå 333% av rekommenderat daglig intag!? det verkar ju märkligt att man skulle behöva det dubbla?
  Svara med citat
Gammal 2003-08-04, 13:02   #8
EiseltUK
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 4 701
Jag tror att med en tablett klarar du dig ganska bra. Som du skriver så täcker du ändå RDI på flertalet av ingredienserna. Man måste också tänka på att upptaget (biotillgängligheten) är helt avgörande för den nytta du får av produkten.

50 % av RDI kan vara bättre än 100 % av RDI om upptaget av ingrediensen i fråga tas upp bättre. De ämnen som är lite lägre per tablett är dels såna där vi använder råvaror som tas upp bra och i vissa fall ämnen som man inte bör överdosera.

Att jag rekommenderar dubbla dosen under vinterhalvåret eller förkylningstider är att de flesta, rent generellt, äter mindre frukt och grönt då, samtidigt som de flesta även stressar mer osv.

Mvh
Henrik
EiseltUK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-08-04, 22:15   #9
EiseltUK
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 4 701
Kom att tänka på en sak.... vi kommer göra om Balance till nästa år och är alltid tacksamma för olika förslag. Är det något ämne ni tycker vi ska lägga till eller ta bort? Kom gärna med förslag eller om det finns någon specifik produkt som vi bör kolla på.

/ Henrik
EiseltUK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-08-04, 23:19   #10
imbandit
Guest
 
Inlägg: n/a
vilka ämnen som det ska innehålla osv har jag ingen koll på men jag kan tala om skälet till att jag köpte en burk:

jag slarvar med kosten ibland och tror ijnte jag får i mig allt, för att vara på den säkra sidan vill jag ha ett så komplett tillskott som möjligt anledningen till att jag köpte eiselt var att det var en hög koncentration av ämnen så en tablett torde räcka, jag vill slippa burkar det det står "ta 6 gånger om dan bla bla" 1 tablett om dan klarar till och med jag att komma ihåg...

ska jag klaga på nåt är det lukten på tabletten vilket iofs inte spelar nån roll, priset och att man går och funderar på om man ska 2 istället för 1... (vilket dels då blir det krångligare eftersom man måste ta det dubbelt så ofta och dels blir det dyrare)....

visar det sig att dr glönbach eller va f-n han heter, den där multivitaminflaskan är både billigare och innehåller mer övergår jag till den men jag tvivlar på det, dessutom måste man joxa med sked och hälla upp och ha sig
  Svara med citat
Gammal 2003-08-05, 07:16   #11
sipowitz
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2003
Inlägg: 164
Re: Fråga om Eiselt Balance

Citat:
Originally posted by imbandit
Funderar på att införskaffa eiselt balance multivitamintillskott... det är visserligen dyrt, över 200kr, men samtidigt så verkar det ju vara rejäla doser så det blir väl antagligen billigare än vanliga tillskott i alla fall...

det centrala är om man ska ta 1 tablett eller två... tar man 1 om dan räcker det 60 dagar... 100kr i månaden och det är överkomligt (även om det blir 1200kr per år )
men ska man ta 2 om dan... då blir det det dubbla och en burk räcker en ynka månad, 2400kr per år bara på multivitamintabletter.. och det känns lite saftigt faktist...

så frågan är vilka behöver dubbla dosen per dag? och vad är det som avgör det? är det kroppsvikten, eller itensiteten dom tränar, kosten i övrigt måste ju spela in, en som styrketränar och äter 5-6 mål om dan och ligger på kanske 3000-4000 kalorier bör väl rimligen få i sig en hel del näring ändå redan som det är?

dessutom bör dosen "ej överskridas" står det på burken så om nån äter väldigr näringsrikmat, säg 4000 kalorier om dan för en större kille... och dessutom tar dubbla tabletter då bör ju hans dagsdos på dom flesta ämnen överskridas ganska rejält.. det kan ju inte vara helt nyttigt eller?

verkar vara lite väl överdrivna siffror (överdrivna i bemärkelsen att man undrar varför dom ska vara så stora):

rdi : rekommenderat daglig intag:
(avser om man tar 2 tabletter per dag)

några exempel:

vit e 333% av rdi
vit b-1 1333% av rdi
vit b-2 1176% av rdi
vit c 666% av rdi

visst låter det väl bra att man får 666% av vitamin c, eller 333% om man bara tar 1 tablett, slipper man slänga bort pengar på c-vitamintabletter...

men 1333% av rekommenderade värdet av vitamin b? låter väl en smula extremt eller? varför ska man ta över 1000 procent över den rekommenderade dosen?

vore bra om nån kan reda ut begreppen och samtidigt svara på om jag "klarar" mig på 1 tablett per dag...
Tänk på att många vitaminer är vattenlösliga, d.v.s. även om dragit i dig en massa under morgonen så kan kroppen behöva mer längre fram på dygnet... därav är det rätt klockt att äta flera gånger...
sipowitz är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:23.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)