Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition > Träningsskador & Rehab

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-04-07, 20:36   #1
Black Star Abyss
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2008
Ort: Örebro
Inlägg: 1 966
Varför bränner det mellan skuldrorna?

Hoppas min fråga uppfattas rätt nu. Jag undrar vad det är som utlöser den brännande smärtan mellan skuldrorna som är en så typisk åkomma för många. Ingen skada direkt men passar nog ändå bäst här (jag får ju inte posta i övrigt så...).

Förut när jag ofta satt länge vid datorn brände det mellan skulderbladen, men nu när jag jobbar och rör mig mycket och lyfter hit och dit en massa lådor och kartonger så börjar det också bränna efter ett tag! Detta gör mig helt konfunderad. Jag trodde smärtan kom av att man liksom sträckte ut musklerna kring skulderbladen för länge, men uppenbarligen kan smärtan komma när man rör sig mycket dynamiskt också!

Kan någon förklara exakt vad det är som händer och hur man förhindrar det? Det stör min arbetsprestation på jobbet.
Black Star Abyss är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-08, 17:40   #2
Martin Löwgren
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 7 423
Musklerna mellan skulderbladen överbelastas statiskt då de försöker hindra den klassiska datorpositionen och detta ger smärta.

Mvh
Martin Löwgren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-08, 18:51   #3
Black Star Abyss
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2008
Ort: Örebro
Inlägg: 1 966
Citat:
Ursprungligen postat av Martin Löwgren Visa inlägg
Musklerna mellan skulderbladen överbelastas statiskt då de försöker hindra den klassiska datorpositionen och detta ger smärta.

Mvh
Är det jag som är korkad då som inte ser likheten mellan datorposition och att lyfta runt lådor på ett lager? Samma smärta från för mig två heeelt olika positioner.
Black Star Abyss är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-08, 19:03   #4
tntballe
Baconanist
 
tntballes avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Ort: BACONtown
Inlägg: 6 140
Citat:
Ursprungligen postat av Black Star Abyss Visa inlägg
Är det jag som är korkad då som inte ser likheten mellan datorposition och att lyfta runt lådor på ett lager? Samma smärta från för mig två heeelt olika positioner.
Men att lyfta runt lådor kan var väldigt statiskt för skuldrorna.
Skulderpositionen vid t. ex. flyttlådelyft är inte så annorlunda mot datorpositionen.

Och gäller det mindre lådor så kan det vara så att du har skuldrorna mestadels statiskt och låter armar göra all rörelse.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Mary Anne Radmacher
Courage doesn't always roar. Sometimes courage is the quiet voice at the end of the day saying, "I will try again tomorrow."
Kom och åk med Ivans böjtåg! Knäböjsfest!
tntballe är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:56.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)