Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2002-04-12, 12:33   #1
Mallan
"livsnjutare"
 
Mallans avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: Sverige
Inlägg: 1 019
Red face Viktökning under deff

Jag har precis råkat ut för något mindre uppmuntrande under min pågående deff. Först lite info;
Är inne på min 7e vecka.
Startvikt:65kg, idag 59,2kg
Längd:165 cm
Ålder: 26
Kön: tjej

Så här ser mitt dagliga upplägg ut:
Styrketräning á 1tim, 4ggr/vecka
Förbränningsträning=daglig, 550-750kcal/gång (även lördag och söndag)

Glutamin, pyruvate, kaffe m. 1/2dl mjölk
Förbränningsträning
1 port Designer Whey m.2tsk rapsolja
150g kokt äggvita el. omelett
1 port VP2 m. vatten & 1tsk rapsolja/150g keso/150g kesella
120g tonfisk/100g kyckling/100g mackrill..m.sallad
1 port VP2 m. vatten & 1tsk rapsolja/150g keso/150g kesella
1 port VP2 m. vatten
Styrketräning
1 port protipasta m. grönsaker/1 port NyTroPro m. 1dl havregryn

En gång/vecka har jag ätardag då jag unnar mig lösgodis och 1-2 muffins.

OK, nu till "problemet". I morse hade jag gått upp 0,3 kg sedan sista vägningen för 2v sedan.
Är det någon som vet anledningen el. möjlig andledning till detta. Själv känner jag mig smått frustrerad då jag inte fuskat eller ökat mitt intag sedan jag började.

Tacksam för svar.
[img]null[/img]

[ 12 April 2002: Inlägget har ändrats av: Mallan ]
__________________
"börjar om på nytt..."

FAIRING Sports Nutrition
Mallan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-04-12, 12:39   #2
ToXY
Guest
 
Inlägg: n/a
Post

Har du någon omron att kolla det med? Det kan ju ha varit öking i muskler

/Martin
  Svara med citat
Gammal 2002-04-12, 12:47   #3
JärnBjörn
Guest
 
Inlägg: n/a
Post

jag funderar på om du har samma diet nu som när du startade? Alltså plockar du i dig lika mycket kcal??
  Svara med citat
Gammal 2002-04-12, 13:10   #4
Mallan
"livsnjutare"
 
Mallans avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: Sverige
Inlägg: 1 019
Post

Kalorimässigt borde det ha minskat då jag dragit ner kolhydratsintaget från 100-120g/dag till ~60g/dag. Istället har jag börjat äta fisk-&linfrö oljekapslar.
Jag vet, fett innehåller mer kalorier... :p
__________________
"börjar om på nytt..."

FAIRING Sports Nutrition
Mallan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-04-12, 13:19   #5
JJ
Värmdökungen
 
JJs avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Värmdö
Inlägg: 5 185
Post

Vad säger spegeln?
__________________
"Ta en bild på solnedgången!"
Härifrån? Det är ju motljus?"


Tung pung ger starka ben...
JJ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-04-12, 13:28   #6
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Post

Hade du ätit salt mat innan du vägde dig senast? Salt binder en hisklig massa vatten i kroppen - 50 gram vatten per gram salt, om jag inte missminner mig, så det skulle vara ganska lätt att binda 300 gram vatten i kroppen efter ett par salta mål.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-04-12, 14:21   #7
nina
Guest
 
Inlägg: n/a
Post

hur länge går du på morgonen??? du kan inte räkna med att göra av med så mycket som 500-700kcal på en promenad. Då måste du gå i typ 3timmar ,springa eller ha en högre puls än 60% av max puls.
Om jag går en promaenad på ca 90minuter så gör jag ej av med mer kcal än ca 300. Dock är fett % högre typ 60% istället för 40-50 vid ett förbränningspass.


Nina
  Svara med citat
Gammal 2002-04-12, 22:45   #8
Jorgen
Blibloblooobli
 
Jorgens avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: SKÅNE
Inlägg: 27 347
Post

jj har rätt. Skit i vågen och ta en koll i spegeln istället. Ser det bra ut så är det rätt. Du har kanske börjat äta bättre så det är muskler istället?
//jörgen

[ 12 April 2002: Inlägget har ändrats av: Jorgen ]
__________________


Citat:
Ursprungligen postat av rubusvulvan Visa inlägg
alltså mannen jag svär på gud du skriver med flera ord
Jorgen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-04-14, 14:29   #9
Peter
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2001
Inlägg: 1 121
Post

Citat:
Ursprungligen skickat av Nina:
<STRONG>

Om jag går en promaenad på ca 90minuter så gör jag ej av med mer kcal än ca 300.

Nina </STRONG>
Vad har du fått dessa siffor ifrån? Tror du räknar lite för lågt. Har för mig att du väger runt 70 kg, går du i någorlunda bra fart (ca 6 km/h) förbrukar du ca 6 kcal/min. Din energiförbrukning skulle bara motsvara ett tempo på 3 km/h vilket är väldigt långsamt.

Peter
Peter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-04-14, 16:01   #10
nina
Guest
 
Inlägg: n/a
Post

&gt;&gt;peter, jag använder pulsklocka och jag tror mer på den en en kcal tabell.

Nina
  Svara med citat
Gammal 2002-04-14, 16:23   #11
Peter
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2001
Inlägg: 1 121
Post

En pulsklocka kan aldrig beräkna energiåtgången. Två personer med samma puls kan ha väldigt olika enegiförbrukning, det beror ju på hur vältränad man är och hur stor slagvolym man har. Och du kan heller inte beräkna hur stor del av energin som kommer från fett/kolhydrat via en puslklocka för att beräkna detta krävs att du mäter in och utandningsluften.

Vet att det finns pulsklockor som påstår att man genom att sätta på klockan och lägga sig på sängen kan beräkna en massa saker som exempelvis maxpuls, syreupptagningsförmåga mm. Det är kvalificerad bluff.

Peter
Peter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-04-14, 16:30   #12
nina
Guest
 
Inlägg: n/a
Post

kanske, men att hon gör av med 550-700kcal på att gå på morgonen, tror inte jag på. Sen om man gör av med 300 eller 400kcal spelar väl inte så stor roll??? Sen kan man ju undra hur hon mäter och i vilket tempo hon går, och vart hon fåttt sina siffror.

Jag tänker inte starta nån disskution med dig ang detta, då jag inte anser mig lika kunnig som dig, men det ger mig ändå rätten till en egen åsikt och jag hoppas att det är därför detta forum finns.

Nina
  Svara med citat
Gammal 2002-04-14, 21:27   #13
Peter
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2001
Inlägg: 1 121
Post

Eftersom jag inte vet hur länge hon går varje morgon kan jag inte ha någon åsikt om ifall hennes siffor stämmer. Men jag håller med om att 500-700 kcal låter mycket eftersom det då krävs att hon går halvrask i kring 2 timmar med sin kroppsvikt.

Det var inte meningen att vara taskig eller sätta dig på plats, jag ville bara hjälpa till. Givetvis får du ha en egen åsikt, men om den baseras på felaktiga grunder tycker jag det är bra om någon som anser att det är fel säger det.

Jag hade tyckt det var jättebra om jag hade kunnat få hjälp på ett sånt här forum för 5 år sedan när jag var ganska ny inom det här området. Ber återigen om ursäkt om du tycker jag var elak.

Peter
Peter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-04-14, 21:31   #14
nina
Guest
 
Inlägg: n/a
Talking

&gt;&gt;Peter, är inte sur alls.

Nina
  Svara med citat
Gammal 2002-04-15, 02:12   #15
Petrus
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2001
Ort: sverige
Inlägg: 1 232
Post

&gt;Nina & Peter,
Varför ska man gå i typ 2timmar för att göra av med ca 600kcal när man kan göra det på under timmen?
Bara undrar...

&gt;Mallan,
Jag säger som de andra, låt spegeln tala först och sedan vågen. Vågen kan aldrig ha lika rätt som spegeln. Angående 0,3kg viktökning är det inget att oroa sig över. Vägde du dig dagen efter din ätardag kan glykogendepåerna i musklerna väga mer, vätska etc.

Till sist vill jag ge alla som deffar ett litet "bortglömt" tips... Det bästa ni kan göra är att ta ett helkroppskort på er själva 1 gång i veckan så ni kan se och utvärdera era framsteg (förhoppningsvis). På det viset kan man hålla bra koll på om deffen går åt rätt håll eller om man behöver minska kcal något.
Kör hårt!
Vänligen,

Petrus
Petrus är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:38.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)