En ny väg att gå?
Som ni kanske har märkt har de senaste passen sett lite annorlunda ut och förkortningar som "ME" har slinkit in här och var. Efter mitt mark-pass den 8 oktober satt jag, LI och mapa och snackade träning ett bra tag, som seden sig bör efter ett pass som inte gått som det var tänkt, och det väckte lite tankar i mig.
Ända sen jag började köra styrkelyft (och en hel del innan) har jag kört väldigt mycket "western style periodization" (linjär träning, t.ex. 5x5 i fyra veckor 10kgs höjning/veckan). Det har fungerat i stort, men grundproblemet har nästan alltid varit, som med all linjär träning, första veckan är för lätt och ger inte mycket, medan sista veckan har varit antingen för lätt eller för tung.
Denna typ av träning har varit totalt dominerande på ÖKK, fram till Mapa började träna hos oss och införde "conjugated periodization", slött kallat
Westside. Denna träningsmetod har inspirerat LI och nu även mig. En viss linjär träning kommer säkerligen förekomma då och då, men i stort kommer det vara Westside från och med nu. Mitt schema kommer nu se ut som följande:
Måndag: Maximum Effort Press (ME-Bänk)
På måndagar blir det maxning i pressar, 1-3 reps i 4-6 set. Olika varianter av press kommer förekomma, såsom smalbänk, vanlig bänkpress, bänkpress med fötterna upp, floorpress, klossbänk osv. Därefter blir det mer specifik tricepsträning (extensions, smalbänkar om inte första övning osv), 6-10 reps i 5-8 set, och därefter lättare "rehab" för leder. Även roddar och lyft för baksida axlar kommer förekomma.
Onsdag: Maximum Effort Marklyft/Knäböj (ME-Mark)
Westsides främsta förespråkare som Dave Tate och Louie Simmons förespråkar Good Mornings som ME-övning för mark och böj, eftersom den är ett mellanting mellan de två och aktiverar i princip samma muskler. Så länge jag har problem med baksida lår kommer jag dock inte gå på någon ME-GMs, utan kommer istället denna dag variera mellan olika varianter av marklyft (kronlyft, upphöjda mark, vanliga mark, med dräkt osv) och knäböj. Precis som i bänken är det 1-3 reps i 4-6 reps. Därefter blir det hamstrings och baksida lår träning, varierande mellan tunga (RDL, stela mark, 5-8 reps i 5-8 set) och lätta (pullthroughs, reverse hypers, 10-20 reps i 3-5 set). Mage och en hel del stretch och höftmjukning kommer ingå.
Fredag: Dynamic Effort Bänkpress (DE-Bänk)
På fredagar kör jag DE-bänk. Tanken med dynamic effort är att det är hastigheten på stången som är det viktigaste, inte vikten (som kommer vara omkring 50-60% av 1RM). Huvudövningen kommer vara vanlig bänkpress, men jag kommer köra med olika bandtryck och grepp (dock ej smalbänk-smalt) för variation. DE-bänken blir 3 reps i 8 set, och vissa veckor kommer jag även köra med tröja (1 reps, 4-5 set) efteråt. Efter DE-bänken blir det tricepsträning (se måndag), led-rehab samt roddar och lyft för baksida axlar.
Lördag: Dynamic Effort Knäböj/Marklyft (DE-Böj)
På DE-böj dagen gör jag återigen en avvikelse från det som förespråkas av Simmons och Tate. Enligt dem ska man köra boxböj som DE-övning denna dag, men jag gör analysen att boxböj är att föredra när man tävlar i WPC (där böjarna inte behöver vara under parallellt) men ej i IPF. Jag kommer köra vanliga böjar (variationen blir fotstans, med/utan bälte, bandtryck etc) som DE-böj. Precis som i DE-bänk är hastigheten på stången viktigare än vikten, som kommer hamna runt 60-70% i 8 set x 2 reps. Vissa dagar blir det singlar med dräkt och lindor efter DE-böjen. Därefter blir det hamstringsträning (se onsdag), mage samt lite biceps.