Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-01-19, 20:04   #1
InHouse
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2009
Inlägg: 1
Glutenallergiker - kost

Hej nu är det så att jag satt och läste runt lite på forum etc, och kom då fram till att kosten är den största delen av träningen och viktökningen ( muskelmassa ).

Och då har jag försökt hitta ett bra Kostschema som man kan försöka följa någerlunda. Men nu är det så att man är glutenallergiker och vissa saker är inte så passande då för mig.

Så det hade varit snällt om man kunde fått lite olika tips på vad man ska ha i sig då till:
Frukost
Lunch
Mellanmål
Middag
Kvällsmål

Surfade runt lite och hittade då hur Ryan Raynolds tränade inför filmen Blade: Trinity http://www.sixpacknow.com/ryan_reynolds_workout.html

En fråga till jag har då är ju vad svenska översättningen eller motsvarigheten är till oatmeal. Är det glutenfritt tro ?

Tränar styrketräning 3 gånger i veckan och springer 2 gånger i veckan.

Jag får tacka så mkt på förhand
InHouse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-19, 20:10   #2
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 519
Oatmeal är havregryn.

Det pågår diskusioner ifall vuxna glutenintoleranta tål havre eller inte. Jag vågar inte svara på den frågan
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-19, 20:13   #3
WHITEFOLKS
Registered User
 
WHITEFOLKSs avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 4 745
Bör inte vara några större problem att vara glutenallergiker och bygga muskler.

Strunta i att hitta ett kostschema som funkar, gör ett som passar för dig istället.
WHITEFOLKS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-19, 20:14   #4
Torwald
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 936
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Oatmeal är havregryn.

Det pågår diskusioner ifall vuxna glutenintoleranta tål havre eller inte. Jag vågar inte svara på den frågan
Jag tror det råder någon sorts konsensus om att det är ofarligt för vuxna intoleranta. Däremot är de flesta varumärkens havregryn inte fri från vete och andra sädesslag. Mig veterligen är det fortfarande bara Semper som säljer helt ren havre. Den är dyrare, men ändå ganska billig, tycker jag, jämfört med andra glutenfria produkter.

Jag äter havre helt utan problem, och skulle rekommendera andra att göra det också. Bra tillskott i kosten.

/Glutenintolerant
Torwald är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-19, 20:17   #5
Torwald
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 936
För övrigt har jag lite svårt att se hur det kan vara ett problem att få ihop vettig mat som glutenintolerant. Personligen drabbas jag nästan aldrig av problem som är relaterade till det, jag menar den enda maten man i vardagen har svårt att komma undan med är ju snabbmat, och till och med då finns det ju oftast alternativ.

Med undantag för pasta lagar jag i stort sett aldrig mat med "specialprodukter" utan jag ser till att laga mat som jag tål istället. Jag tycker inte att det är särskilt svårt om man använder bra råvaror. Lagar mycket mat med risk och potatis och andra rotfrukter, mycket fisk och fågel och en del fläsk- och nötkött. Äter relativt mycket mjölkprodukter också.

Som sagt, ät på och kör hårt.
Torwald är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-19, 20:20   #6
WHITEFOLKS
Registered User
 
WHITEFOLKSs avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 4 745
Citat:
Ursprungligen postat av Torwald Visa inlägg
För övrigt har jag lite svårt att se hur det kan vara ett problem att få ihop vettig mat som glutenintolerant. Personligen drabbas jag nästan aldrig av problem som är relaterade till det, jag menar den enda maten man i vardagen har svårt att komma undan med är ju snabbmat, och till och med då finns det ju oftast alternativ.

Med undantag för pasta lagar jag i stort sett aldrig mat med "specialprodukter" utan jag ser till att laga mat som jag tål istället. Jag tycker inte att det är särskilt svårt om man använder bra råvaror. Lagar mycket mat med risk och potatis och andra rotfrukter, mycket fisk och fågel och en del fläsk- och nötkött. Äter relativt mycket mjölkprodukter också.

Som sagt, ät på och kör hårt.
+1 på dig. Tycker det verkar vara väldigt vanligt med glutenallergiker som ska hålla på och äta massa "Glutenfritt" istället för att bara äta saker som inte innehåller gluten naturligt.
WHITEFOLKS är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:33.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)