Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-01-10, 20:57   #1
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 164
Tjejer: joggar ni kvällstid/i mörker?

Jag hade en diskussion med min ömma moder i afton rörande frågeställningen i topic. Jag dryftade att jag tänkte ge mig ut på en löprunda nu i kväll vid halv åtta tiden; cirka 7 km mestadels i bostadsområden men även en sträckning på upplyst skogs-/parkväg. Min mamma opponerade sig genast och yttrade saker som: "Nämen du ska väl inte springa nu?" och "tänk på att det är lördagkväll; det HAR faktiskt skett överfall här" osv.

Jag är en tjej på snart 22 vintrar och bor egentligen inte hemma längre, men är hos mina föräldrar över helgen då jag har lite ärenden i deras hemtrakt (de bor i söderförort till Sthlm). Mina motargument löd ungefär: "Mamma, du överdriver farorna med att springa kvällstid", "varför oroa dig nu bara för att jag är hos er, du har ju ingen aning om när/hur/var jag springer när jag är i Uppsala?" och den inte allt för effektiva klassikern: "Jag är faktiskt vuxen, sluta tjata".

Nu undrar jag: går min mammas moderskänslor överstyr eller har hon fog för sitt ojande (dvs är jag nonchalant och vårdslös med mitt liv som rör mig ensam utomhus denna tid på dygnet)?

Och mer generellt: Undviker ni andra tjejer att springa kvällar?

//Kristin
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-10, 21:03   #2
LindaS
Registered User
 
LindaSs avatar
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Kista
Inlägg: 2 766
Jag springer inte, ännu. Skulle jag springa där jag bor skulle det vara när det är ljust och utan musik i öronen, alt tillsammans med någon annan.
__________________
Blogg, typ!

STK
Citat:
Ursprungligen postat av Pansartax Visa inlägg
Sittande vadpress är asgött, man är alldeles vinglig i benen...(Så man känner sig som en redig jävla karl med andra ord)..
LindaS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-10, 21:04   #3
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Jag tycker hon har fog för att oroa sig för dig. Det är trots allt lördag kväll och det är beckmörkt ute. Dock så är nog inte klockan fullt så mycket att de skummaste typerna har rört sig från sina hålor. Mödrar har rätten att oroa sig, hon vill ju bara ditt eget bästa. Faktum är att jag oroar mig nu också.

Kan du inte vänta till imorgon förmiddag/eftermiddag?
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-10, 21:05   #4
Lellan
Ge mig en igloo
 
Lellans avatar
 
Reg.datum: Aug 2002
Ort: Västerås
Inlägg: 5 002
Jag avstår. När jag var 16 var det en utekväll med tivoli och grejer, en kille jag nobbade snodde min väska, jag följde efter för att ta väskan, blev våldtagen och sedan dess har jag olika strategier för att öka min säkerhet.

Säger inte att det är FEL att springa, det är för jävlig att skit händer men oftast är det ju fulla unga män som drabbas av elände när de rör sig ute, men ändock, det är en risk.

Edit; som de andra nämnt, sällskap el avvakta osv, är kanske bättre val, valet är ditt och det är ju knappast ditt fel om något skulle hända - det är ju inte därför förmaningarna finns. Utan av omtanke och för att saker händer. Tyvärr.
__________________
&

Lellan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-10, 21:10   #5
Mantus
småmysigt slampig
 
Mantuss avatar
 
Reg.datum: Jul 2006
Ort: Uppsala
Inlägg: 1 470
I Sthlm vet jag inte men i Uppsala är det nog inga bekymmer. Jag är visserligen man men jag springer ofta i stadsskogen vid tiotiden på kvällen och har då aldrig sett några skumma typer. De få tjejer jag mött i skogen vid den tiden har dock sett något skrämda ut när jag kommer flämtande i spåret.
Mantus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-10, 21:11   #6
lectris
Registered User
 
lectriss avatar
 
Reg.datum: Jun 2006
Ort: Karlstad
Inlägg: 2 495
Nej jag undviker att springa i mörker, kanske inte nödvändigtvis pga överfallsrisken utan för att det inte är upplyst där jag föredrar att springa och jag vill undvika att krocka med ett träd..
__________________
Mitt i den värmländska skogen.
lectris är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-10, 21:15   #7
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 105
Citat:
Ursprungligen postat av Mantus Visa inlägg
I Sthlm vet jag inte men i Uppsala är det nog inga bekymmer. Jag är visserligen man men jag springer ofta i stadsskogen vid tiotiden på kvällen och har då aldrig sett några skumma typer. De få tjejer jag mött i skogen vid den tiden har dock sett något skrämda ut när jag kommer flämtande i spåret.
Du lär ju dra precis innan ni möts ett manligt vrål och springa med höjd näve för att se reaktionen (lite omoget kanske JA)
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-10, 21:30   #8
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 164
Jag kan inte siffrorna by heart, men jag vill minnas att den farligaste situation man som tjej (statistiskt sett) kan försätta sig i är att gå på en privat fest i en lägenhet med folk man känner/är bekant med där det förekommer alkohol. Risken att utsättas för ett övegrepp i den miljön är typ ziljoner gånger högre än att bli överfallen av random pucko i skogen, vill jag minnas.

Jag är själv inte det minsta orolig när jag är ute och springer. Min mammas kommentar när jag kom tillbaka (oattackerad och oskadd) var (suckande): "Ja, min tröst är att du är så snabb att du förmodligen springer ifrån den som försöker ge sig på dig...". Sen är det självfallet inga garantier för någonting, och risken att något otrevligt ska hända mig är naturligtvis större om jag ger mig ut på en joggingrunda kvällstid än om jag inte gör det.

Min mamma är i alla fall mycket nöjd med att få medhåll .

//Kristin
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-10, 21:31   #9
saab900
Registered User
 
saab900s avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 719
Ja, egentligen absolut inget att göra sig rolig över, men när man drar en runda i elljusspåret i mörkret och passerar en ung tjej blir hon oftast halvt vettskrämd av den flåsande/snorande/frustande skuggan som närmar sig.

Ännu värre med tjejer med lurar i öronen, det har hänt att tjejer hoppat en bra bit i luften när man passerat bakom. Oftast försöker jag utstöta lite ljud eller så en bit innan jag kommer upp bakom så att tjejen ifråga inte blir skrämd när hon helt plötsligt varsnar mig precis bredvid.

Men det finns väl tyvärr en anledning till att det är så här
__________________
Här borde det kanske länkas till en journal?
Citat:
Ursprungligen postat av Tomten Visa inlägg
hypokondri + internet = win
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
vill du maximera fettförbränningen skall du sluta äta helt
"Wikipedia är INTE en pålitlig källa"
saab900 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-10, 21:32   #10
Mantus
småmysigt slampig
 
Mantuss avatar
 
Reg.datum: Jul 2006
Ort: Uppsala
Inlägg: 1 470
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Du lär ju dra precis innan ni möts ett manligt vrål och springa med höjd näve för att se reaktionen (lite omoget kanske JA)
Jag mötte faktiskt en sådan joggare när jag cyklade igenom stadsskogen en gång. När jag kom cyklande bakom honom stannade han, vände sig om och skrek "hej!" för att se min reaktion. Han blev nog lite besviken när jag började skratta och hojtade hej tillbaks.
Mantus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-10, 21:35   #11
shut teh face
Mother love bone
 
shut teh faces avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 709
Jag bor på södermalm och det är mycket drägg ute på kvällarna här, men samtidigt så är det mycket vakter och poliser på gatorna. Springsligan vid vattnet och närmare naturen är det fullt med folk, jag kan gå 1 timme promenad och möter joggare varje minut i princip, minst 50% tjejer.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av lectris Visa inlägg
Är shut teh face knäpp som klagar över att en tjej skickar porr?
shut teh face är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-10, 21:38   #12
lectris
Registered User
 
lectriss avatar
 
Reg.datum: Jun 2006
Ort: Karlstad
Inlägg: 2 495
Ja risken är liten som tur är, men många tjejer tvekar nog också för att det är så himla ibankat sen barnsben att flickor går inte ensamma på kvällen därmed basta! I alla fall hos mig, alltid fått höra "du måste ringa när du är framme" "kan du inte gå med den och den" "du får bara vara där det är upplyst" osv.. inte undra på att man är misstänksam mot alla man möter i mörkret.

Klart att man ska vara försiktig men det får ju inte gå till överdrift
__________________
Mitt i den värmländska skogen.
lectris är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-10, 21:39   #13
Tolkia
Moralistmoderator
 
Tolkias avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Lycksele
Inlägg: 15 502
Nu springer inte jag så mycket, men när jag gör det är det sällan jag tänker på ev. överfallsrisk (men så bor jag i sömniga Umeå). Jag skulle inte springa på oupplyst område, liksom lectris vill jag ogärna krocka med träd - eller värre, snava i någon grop och stuka en fot, inte heller skulle jag jogga i centrum en fredag- eller lördagkväll. Det sista kanske dock mer för den uppenbara risken att stöta på störiga personer än för den att stöta på farliga personer. Jag misstänker dock att jag är aningslös intill idioti på den här fronten. Enda gångerna jag varit rädd har varit just på väg hem från krogen, på gängse hem-från-krogen-stråk. Åtminstone här sker betydligt fler ofredanden där än på cykelvägarna i stans utkanter.

Sedan finns det ju inget som säger att man måste välja att springa typ rakt genom stans värsta dräggområde eller så.
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-10, 21:44   #14
tp_88
Registered User
 
tp_88s avatar
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 10 631
Jag förstår, och håller nog med, din mor. Tyvärr.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av YTS Visa inlägg
Kosttillskott: 75g sill dagligen
tp_88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-10, 21:53   #15
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av saab900 Visa inlägg
Ja, egentligen absolut inget att göra sig rolig över, men när man drar en runda i elljusspåret i mörkret och passerar en ung tjej blir hon oftast halvt vettskrämd av den flåsande/snorande/frustande skuggan som närmar sig.
+1
o det är i sig lite trist, jag känner mig som värsta förövaren fast allt man vill är o bara springa förbi...

Samtidigt som jag har förståelse för tjejen så blir jag lite halvskraj själv, en vacker kväll sliter väl en vettskrämd dam fram en tazer o voltför kulorna eller något.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:05.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)