Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-01-06, 02:22   #1
the dutch lumberjack
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 86
Löparskor med hög häl sämre för knä?

Det påpekas mycket att man ska köra knäböj utan planka under hälen eftersom belastningen på knäet ökar.

Hur är det egentligen med löparskor som har en högre dämpande häl som får foten att vinklas framåt likt den stod på en planka?

Är det bättre för knäet att löpa med platta skor även om dem dämpar sämre?

//Erik
__________________
Ansträngning öppnar nya vägar.
Hur långt in i labyrinten kan du ta dig?
the dutch lumberjack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-06, 02:26   #2
LadyG
Fudoshin
 
LadyGs avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 9 594
Först trodde jag du skulle springa i högklackat! Jösses.

Landar du på mellanfoten eller framfoten lär nog inte dämpningen i hälen spela någon större roll, och landar du på hälen vill du nog ha dämpningen där (den trycks antagligen ihop en del av trycket när du landar), men jag bara gissar. Någon som kan mer om skor kan säkert svara med säkerhet.
__________________
The only way of finding the limits of the possible is by going beyond them into the impossible. Arthur C. Clarke
Träningsjournal - Mot Stockholm Ultramarathon 100km
LadyG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-06, 09:18   #3
aelgen
Registered User
 
aelgens avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Ort: Nottingham
Inlägg: 372
utan att ha någon vetenskaplig fakta för att stödja det jag säger tror jag följande:
När du kör knäböj har du ju en tyngre belastning som ökar risken för skador vid en felaktig böj, exempelvis på planka. När du springer så är ju det mer en naturlig rörelse som kroppen är byggd för, dock är våran kropp gjord för att springa i gräs och jord, inte asfalt. Därför blir det ett slitage efter lång tids landande på hård mark som betong eftersom det inte blir någon fjädring i marken du landar på. Därför är det bättre med upphöjda skor (förutsatt att uphöjningen är till för att komprimeras som stötdämpare!) eftersom de bidrar med en viss fjädring som marken inte gör.
Om du nu springer på framfoten hela tiden spelar detta mindre roll eftersom du får mer naturlig fjädring varje gång framfoten landar och trycks ner inför nästa steg.

Ja, hoppas nu det där var förståeligt. Jag kan ju iofs ha helt fel, men jag skulle säga att man verkligen inte bör springa i helt platta skor om man springer länge och ofta.
aelgen är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:18.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)