Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-01-05, 13:04   #1
mattilainen
Registered User
 
mattilainens avatar
 
Reg.datum: May 2007
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 473
Marantana ab livsprognos.se

Fick idag hem en faktura på 199 kr från Marantana AB. Jag hade tydligen gjort ett test på livsprognos.se och dom kräver betalning för denna tjänst, självklart kommer jag inte betala denna faktura.

Tänkte höra om det finns någon mer än mig som råkat ut för detta på detta forumet och vad ni gjorde åt det. Jag själv skickade ett mail och berättade att jag absolut inte kommer betala och deras "regler" bestrider olika juridiska punkter.

Läst runt på internet och sett att det varit uppe på aftonbladet om detta, så antagligen finns det en hel del lurade människor där ute.

MVH
__________________
Knäböj: 160 kg
Bänkpress: 127.5 kg
Marklyft: 195
Journal - Gym och Brasiliansk Ju-Jutsu
mattilainen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-05, 13:17   #2
Luttis
SL gudinna
 
Luttiss avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: Örebro
Inlägg: 3 775
Två av mina kompisar gjorde det där (tror att det var samma) och betalade. Dom kände att dom inte hade mycket att sätta emot när det faktiskt står på sidan att det kostar. Dessutom bör man väl bli lite misstänksam när man ska fylla i hela sitt personnummer..

Fast jag vet inte, hör med polisen.
__________________
TEAM ÖKK
JOURNAL

Citat:
Ursprungligen postat av Meister Visa inlägg
Jobbar ens magen i marklyft?
Luttis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-05, 13:19   #3
kaer
Gillar just DIG!
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Södermalm
Inlägg: 479
Vet inte vad det står på sidan, men om du fyllt i dina uppgifter och de har villkor där det står om betalning har du nog ganska små utsikter att vägra betalning.

Den här typer av 'scams' är väl inte direkt ovanliga.
kaer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-05, 13:27   #4
ante
Tränar inga zoner!
 
antes avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 569
Har du varit inne på sidan och gjort något test då?
ante är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-05, 13:29   #5
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
Jag kollade på sidan, och det står klart och tydligt när man skall börja testet "Vi fakturerar endast en gång 249:- i efterskott för testresultatet".

Har man påbörjat testet, har man också accepterat att det kommer att kosta.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-05, 13:29   #6
LadyG
Fudoshin
 
LadyGs avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 9 594
Det är bara att betala och grina illa.

Maj förra året:

"Polisen i Kristianstad uppmanar alla att vara uppmärksamma på vad man gör på internet. Livsprognos.se och levlangre.se gör inget brottsligt, och polisen kan inte göra något för att stoppa dem – trots alla anmälningar om bedrägeri. Ansvaret måste ligga hos allmänheten att förstå vad det är man gör på internet, säger polisen.

– Man måste alltid läsa det finstilta och inte bara klicka runt på internet. Vi har andra exempel som till exempel sajter som värderar bilar eller ger information om vad folk tjänar. Det är samma sak med dem: det kanske inte är tydligt att det kostar pengar men det står i det finstilta, säger Curt Larsson på polisen."

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_1276183.svd
__________________
The only way of finding the limits of the possible is by going beyond them into the impossible. Arthur C. Clarke
Träningsjournal - Mot Stockholm Ultramarathon 100km
LadyG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-05, 13:31   #7
Carolinew
Kolozzeums hjältinna.
 
Carolinews avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Ort: Linköping
Inlägg: 3 931
Jag råkade tyvärr göra det där testet och tog förgivet att de inte skulle ta betalt för sånt skithittepå, trodde bara det var en av alla andra småroliga gratistester på nätet.

Betalade i alla fall då jag varken har tid, ork eller lust att bråka med dem och kanske få betalningsanmärkning istället. Och man får väl vara glad att det bara handlar om 199 kr trots allt och inte typ 10 000. Jag lärde mig iaf en läxa
__________________
I'm nobody. Nobody's perfect.
Carolinew är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-05, 13:47   #8
mattilainen
Registered User
 
mattilainens avatar
 
Reg.datum: May 2007
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 473
ok eftersom alla säger att jag ska betala och bara gå med på deras avtal så kommer jag absolut inte att göra det.

från hemsidan "Ångerrätt tills detta test har påbörjats." detta uttalande fungerar inte då du ALLTId har 14 dagars ångerrätt

"I de inlägg jag har sett talas det ofta om rätten att ångra ett köp i enlighet med reglerna i Distans- och hemförsäljningslagen, dvs inom 14 dagar från den dag då du har fått varan eller en väsentlig del av den. Om du inte har fått tydliga avtalsvillkor och/eller bekräfterlse via e-post eller brev vid köpet, så bör fristen kunna anses löpa per den dag då du erhöll brevet med fakturan, följebrevet och dödsannonsen."

Kan därför inte skriva som dom gjort på sidan.

"En reflektion är över Marantanas "avtalsvillkor": "TRIAL upgraderas automatiskt till ett premiummedlemskap (GULD) om du inte skriftligen cancelerar ditt konto inom 14 dagar"."


"I mina ögon är detta ett exempel på vad som kallas "negativ avtalsbindning". Hänvisar nedan till en utmärkt sida hos Konsumentverket som beskriver detta. Det kan alltså vara så att även om det är för sent att åberopa reglerna med 14 dagars ångerfrist enligt Distans- och hemförsäljningslagen så kan det finnas goda möjligheter att åberopa att fordran har uppkommit genom negativ avtalsbindning. http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngArticleID=1906&lngCategoryID=1028"

"Även Avtalsvillkorslagen kan vara intressant att titta på, den innehåller förbud mot avtalsvillkor som ensidigt gynnar en säljare på en konsuments bekostnad."

detta är ett företag som går över gränsen för vad som är både etiskt, moraliskt och juridiskt försvarbart och absolut inte i linje med god branschpraxis.

Däför kommer jag inte att betala, sen spelar det ingen roll vadd eras avtal säger då vem som helst kan skrivit in personnummret och dom kan aldrig bevisa att det är en speciell person då dom bara gått på personnummret och ip-adressen.
__________________
Knäböj: 160 kg
Bänkpress: 127.5 kg
Marklyft: 195
Journal - Gym och Brasiliansk Ju-Jutsu
mattilainen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-05, 13:52   #9
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
orka göra en rättsprocess för 199 kr?
sedan sitter du där med betalningsanmärkningar o grinar illa.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-05, 13:55   #10
mattilainen
Registered User
 
mattilainens avatar
 
Reg.datum: May 2007
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 473
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
orka göra en rättsprocess för 199 kr?
sedan sitter du där med betalningsanmärkningar o grinar illa.
Jag tar hellre upp det i rätten och vinner än betalar in 199 kr till några idioter som tror att dom ska komma undan med något sånt här, bluffsida!

Dom kan inte vinna i rätten.
__________________
Knäböj: 160 kg
Bänkpress: 127.5 kg
Marklyft: 195
Journal - Gym och Brasiliansk Ju-Jutsu
mattilainen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-05, 14:01   #11
kaer
Gillar just DIG!
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Södermalm
Inlägg: 479
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
orka göra en rättsprocess för 199 kr?
sedan sitter du där med betalningsanmärkningar o grinar illa.
Jag håller med på det där med 'orka', jag hade betalat och oxå skämts lite.

Betalningsanmärkning ska man nog inte behöva få, nu är jag inte juridisk kunnig, men såvitt jag har förstått det så har alla rätt att få en skuld prövad i domstol.
Alltså, när betalningkraven börjar komma så skickar du tillbaka dem påskrivet med 'betalning bestrides' eller något liknande.
Då måste de få skulden fastslagen i domstol.

Hursomhelst om du nu tar den vägen så läs på ordentligt och lita inte blint på vad jag skrivit, men av vad jag har förstått så är det ungefär så det går till.

Men allvarligt talat så tror jag du är chanslös, du kanske kommer undan därför att de helt enkelt inte orkar eller tycker det är värt att bråka med dig.
kaer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-05, 14:03   #12
LadyG
Fudoshin
 
LadyGs avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 9 594
Bestrid fakturan till Maranata först och främst. Var noga med att spara de mail och kopior på brev du skickat där du bestrider fakturan. Om det kommer ett inkassokrav på den så skickar du din bestridan. Så länge en tvist pågår ska de inte ta ut inkassoavgift för den.
__________________
The only way of finding the limits of the possible is by going beyond them into the impossible. Arthur C. Clarke
Träningsjournal - Mot Stockholm Ultramarathon 100km
LadyG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-05, 14:08   #13
Kryss
Fortfarande ofyndig
 
Krysss avatar
 
Reg.datum: May 2004
Ort: Sollentuna
Inlägg: 504
Som LadyG sagt skulle jag bestrida också, det kan ju varit vem som helst som fyllt i dina uppgifter.
Kryss är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-05, 14:10   #14
mattilainen
Registered User
 
mattilainens avatar
 
Reg.datum: May 2007
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 473
kaer hur kan jag vara chanslös om dom aldrig kan bevisa att nu "jag" har gjort testet? dom har mitt personnummer som alla mina kompisar också kan, dom har ip adressen som jag, pappa, mamma, bror och 12 kompisar som lanade precis annandag jul också använde, vem som helst av alla dessa kan skrivit in mitt personnummer och på det viset kan dom aldrig kräva pengar av just mig.

LadyG jag har bestridigt fakturan med mail, fortsätter dom kommer jag fortsätta bestrida, tack för tipset om spara allt.

Finns många som bestridigt och lyckats, jag är en sån som tycker att 199 kr är värt att bråka om, speciellt när det gäller bluff-företag!

Kryss exakt vad jag tänker
__________________
Knäböj: 160 kg
Bänkpress: 127.5 kg
Marklyft: 195
Journal - Gym och Brasiliansk Ju-Jutsu
mattilainen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-05, 14:16   #15
Carolinew
Kolozzeums hjältinna.
 
Carolinews avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Ort: Linköping
Inlägg: 3 931
Skriv gärna och berätta hur det går sedan, vore kul att veta. Visst är inte 199 kr särskilt mycket pengar att bråka om, men det är mer principen som stör en. Det är ju uppenbart att de vill att man skall missa det finstilta där det står att det kostar. De lär ju tjäna multum på detta och visst, även om man får skylla sig lite själv tycker jag ändå inte att det är OK.

Jag hejar på dig!
__________________
I'm nobody. Nobody's perfect.
Carolinew är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:15.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)