Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-01-02, 23:19   #1
Torwald
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 936
Hur tar man bort strömbrytaren? (Bild)

Vill ersätta min strömbrytare med en dimmer, som jag har införskaffat. Det borde väl inte vara så svårt, tänkte jag. Det börjar dock dåligt, och jag får inte ens bort den gamla strömbrytaren. Såhär ser det ut när jag tagit bort knappen:



Det sitter ju inte ens några skruvar? Den sitter som berget, och någonstans på mitten är det, för i alla hörnen går det att benda ut den cirka en centimeter. Jag känner mig som Einstein on E just nu, men skulle ändå uppskatta lite hjälp.
Torwald är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-02, 23:23   #2
trebby
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 11
Glöm nu inte först att koppla bort strömmen till den där brytaren.

Sitter ju som ett lock inuti ramen runt själva tryckknapparna, den ska gå att ta loss, sen ska det gå bra att bara lossa på ramen.

Sen sitter det nog två skruvar som spänner brytaren i dosan innanför.
trebby är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-02, 23:26   #3
Torwald
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 936
Jorå, klart jag stänger av strömmen först!

Det går dock inte att lossa på ramen verkar det som, om jag inte är helt åt fanders klantig. Jag tog en liten skruvmejsel och försökte benda loss den men den verkar sitta fast i plastsakerna i mitten. Det syns på bilden ganska bra, om man tittar efter, och den tunna plastbiten som sitter över själva brytaren fick jag inte heller loss.

Jag måste ju verkligen vara helt efter. Tur att brytaren är idiotsäker i alla fall.

Jelp?
Torwald är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-02, 23:33   #4
Timmi
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Sollentuna
Inlägg: 2 694
Det är inte så att det är små skruvar i de två diagonalt sittande hålen på mittrektangeln?
__________________
http://www.kolozzeum.com/forum/showt...93#post6188093 - Min journal, Kyokushin karate

Citat:
Ursprungligen postat av rolf Visa inlägg
Från och med nu är det nykterist javisst som gäller. Jag menar, jag har inte mina egna kalsonger på mig!
Timmi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-02, 23:38   #5
Torwald
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 936
Nej, men däremot sitter det skruvar under plastbiten men den tror jag inte håller fast skärmen.

NU LÖSTE JAG DET!

De böjda plastbitarna i mitthöjt var små sprintar. Tryckte på en och då lossade den. Smidigt, nu ser det ut som att jag kan lösa det här!
Torwald är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-02, 23:40   #6
Timmi
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Sollentuna
Inlägg: 2 694

Klart bra jobbat!
__________________
http://www.kolozzeum.com/forum/showt...93#post6188093 - Min journal, Kyokushin karate

Citat:
Ursprungligen postat av rolf Visa inlägg
Från och med nu är det nykterist javisst som gäller. Jag menar, jag har inte mina egna kalsonger på mig!
Timmi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-02, 23:46   #7
fdsl
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2007
Inlägg: 24
Citat:
Ursprungligen postat av Timmi Visa inlägg
Det är inte så att det är små skruvar i de två diagonalt sittande hålen på mittrektangeln?
över det vänstra hålet och under det högra sitter 2 plast clips bänd dom utåt då låssnar mitt delen och ramen då kommer du åt skruvarna offtast 4 st behöver ej lossas helt släpp dom lite vrid 1 cm dra ut
fdsl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-02, 23:55   #8
Torwald
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 936
Alright!

Ok, flickor och pojkar, nu behöver jag kopplingshjälp. Bruksanvisningen var inte idiotanpassad, och jag vill helst inte elda upp lägenheten.

Det finns fyra anslutningspunkter på kopplingsplinten (säger man så?). En är markerad med en våg med en pil igenom. De följande två är markerade med varsin rakt nedåtgående pil, och den sista med ett stort X.

I hålet i väggen finns det en brun och en svart kabel, och det gjorde mig lite förvirrad. Brun är väl fas, och jag antog att det inte skulle finnas någon jord (som väl brukar vara gröngulrandig?). Betyder det att den svarta är nollan? Jag trodde de skulle vara blå.

Några tips?
Torwald är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-02, 23:56   #9
Torwald
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 936
Citat:
Ursprungligen postat av fdsl Visa inlägg
över det vänstra hålet och under det högra sitter 2 plast clips bänd dom utåt då låssnar mitt delen och ramen då kommer du åt skruvarna offtast 4 st behöver ej lossas helt släpp dom lite vrid 1 cm dra ut
Tack, jag insåg detta! Funkade perfekt.
Torwald är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-03, 00:02   #10
Torwald
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 936
Det här är min intuition:
Brun till vågen med sned pil igenom, och svart till rakt nedåtgående pil.

Vad tror ni om det?
Torwald är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-03, 00:04   #11
fdsl
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2007
Inlägg: 24
Citat:
Ursprungligen postat av Torwald Visa inlägg
Alright!

Ok, flickor och pojkar, nu behöver jag kopplingshjälp. Bruksanvisningen var inte idiotanpassad, och jag vill helst inte elda upp lägenheten.

Det finns fyra anslutningspunkter på kopplingsplinten (säger man så?). En är markerad med en våg med en pil igenom. De följande två är markerade med varsin rakt nedåtgående pil, och den sista med ett stort X.

I hålet i väggen finns det en brun och en svart kabel, och det gjorde mig lite förvirrad. Brun är väl fas, och jag antog att det inte skulle finnas någon jord (som väl brukar vara gröngulrandig?). Betyder det att den svarta är nollan? Jag trodde de skulle vara blå.

Några tips?
vågen med pil igenom skall till lampan fasen till vilken somhelst av dom raka pilarna x andvänds ej är det en äldre instalation är fasen svart är det ny draget kan den vara brun du måste mäta för att vara säker
fdsl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-03, 00:08   #12
Torwald
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 936
Har inget att mäta med är jag rädd. Det värsta som kan hända borde väl vara att säkringen går? Elen är rätt nydragen (skåpet är nytt och fint med automatsäkringar). Betyder det att jag ska räkna med att fasen är brun och att den svarta är nolla?

Hittade kopplingsschemat förresten, det är på sida två i den här:
http://www.schneider-electric.se/Dow...sreglering.pdf
Torwald är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-03, 00:15   #13
Torwald
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 936
Ok jag har ju fattat så mycket att fasen ska in på nedåtgående pil och att den andra kabeln ska till vågen.

Om jag chansar borde väl bara säkringen gå om det blev fel?
Torwald är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-03, 00:21   #14
rQx
Ignorerad
 
rQxs avatar
 
Reg.datum: May 2004
Ort: Trelleborg
Inlägg: 1 939
Inget lär hända om du kopplar fel, bara att lampan kanske inte tänds eller möjligtvis dimmern går i sönder. Har svårt att tro att säkringen går.

Öppna ett uttag och se vilken färg som finns där, rimligtvis borde det vara fasfärgen, om du har tid/ork/lust
rQx är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-03, 00:30   #15
Torwald
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 936
Dimmern kostade ju femhundra spänn så det vore ju trist om den dog! Faen vad irriterande att man inte har någon multimeter hemma. Säkert att dimmern kan paja? Switchar ju hellre en automatsäkring än köper en ny dimmer om man säger så.

Jag är ju helt borta på beteckningar, som ni märker, men på den gamla strömbrytaren är det kopplat såhär nu:



Hoppas att det går att se något på bilden.
Torwald är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:36.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)