Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Diet, Deff & Fettminskning

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-01-02, 14:49   #1
stolpskott
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: världens ände
Inlägg: 355
Kyla=viktnedminskning?

Är förmodligen bara en myt, men jag har hört att kroppen börjar bränna fett, även i stillastående läge ifall den utsätts för kyla, bara för att få upp kroppsvärmen, stämmer detta? Isåfall tänker jag flytta ut till kallförrådet under deffen
stolpskott är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-02, 14:50   #2
Eddie Vedder
Registered User
 
Eddie Vedders avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 33 687
Ja kyla ökar energiförbrukningen men vilket energisubstrat som primärt används förefaller vara glukos och inte fett.

Citat:
Summary Although it is well established in animals that acute cold exposure markedly increases the oxidation of energy substrates, the absolute quality and quantity of substrate oxidation is poorly understood in humans. This study compared the rates of substrate utilization in seven healthy young men exposed to both the warm (control exposure at 29° C; semi-nude, 14 h fasted) and to the cold for 2 h (10° C, 1 m·s−1 wind velocity). Substrate utilization was calculated using indirect calorimetry and the nonprotein respiratory exchange ratio, which was derived from the urinary urea nitrogen output. Cold exposure induced a 3.1±0.2° C drop in mean body temperature and a body heat debt of 825.9±63.3 kJ (p<0.01). These parameters remained essentially unchanged in the warm. Cold exposure elevated the 2 h energy expenditure 2.46-fold in comparison to the warm (p<0.01). This cold-induced thermogenesis was accompanied by increases of 588% in carbohydrate oxidation (p<0.01) and 63% in fat oxidation (p<0.05), whereas protein oxidation remained unchanged. Although the greatest proportion of the energy expenditure in the warm was derived from lipid (59%), carbohydrate oxidation represented the major fuel for thermogenesis in the cold, since it accounted for 51% of the corresponding total energy expenditure. The results demonstrate that cold exposure causes a much greater increase in the utilization of carbohydrate than lipid. It is suggested that these substrates are directly utilized for thermogenesis in the shivering skeletal muscles.
Rates of energy substrates utilization during human cold exposure. Eur J Appl Physiol (1989) 58:873-878

Man såg alltså främst en ökad kolhydratoxidation i den här studien. Men hur mycket det beror på en kost där kolhydrater utgör störst mängd E% är svårt att säga. Jag har inte läst fullängdaren och således inte sett om matintaget nämns.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-02, 14:54   #3
stolpskott
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: världens ände
Inlägg: 355
helvete... trodde jag hade hittat ett snabbt sätt att minska i bf
stolpskott är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-02, 15:01   #4
Eddie Vedder
Registered User
 
Eddie Vedders avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 33 687
Citat:
Ursprungligen postat av stolpskott Visa inlägg
helvete... trodde jag hade hittat ett snabbt sätt att minska i bf
P.g.a. att fett inte är primärt energisubstrat eller för att kaloriförbrukningen inte är dramatiskt ökad?

Att den extra energiförbrukningen består av kolhydrater till större del gör ju ingen skillnad så det är inget att vara "besviken" över (det är ju heller ingen 100%-ig "sanning" bara för att den här studien kom fram till det), om du däremot hade förväntat dig större kaloriskillnad är det ju en annan femma.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-02, 15:18   #5
CrazyJoeDavola
Registered User
 
CrazyJoeDavolas avatar
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 288
Kroppen borde väl sträva efter att behålla så mycket kroppsfett som möjligt när det är kallt. Isolering, känns ju logiskt i alla fall
CrazyJoeDavola är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-02, 15:25   #6
stolpskott
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: världens ände
Inlägg: 355
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
P.g.a. att fett inte är primärt energisubstrat eller för att kaloriförbrukningen inte är dramatiskt ökad?

Att den extra energiförbrukningen består av kolhydrater till större del gör ju ingen skillnad så det är inget att vara "besviken" över (det är ju heller ingen 100%-ig "sanning" bara för att den här studien kom fram till det), om du däremot hade förväntat dig större kaloriskillnad är det ju en annan femma.
som jag sa tidigare, det är mitt bf jag vill minska, kolhydrater påverkar väl inte på något sätt mitt bf sålänge jag inte blir helt förslappad varpå kroppen omvandlar kolhydrater till fett. Så det jag hade förväntat mig var att gå ner i vikt i fett, inte göra av med mer energi.

Citat:
Ursprungligen postat av CrazyJoeDavola Visa inlägg
Kroppen borde väl sträva efter att behålla så mycket kroppsfett som möjligt när det är kallt. Isolering, känns ju logiskt i alla fall
Ja, men om kroppen förbränner får man upp värmen, istället för att bibehålla den aktuella temperaturen under en längre tid.
stolpskott är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-02, 15:31   #7
Eddie Vedder
Registered User
 
Eddie Vedders avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 33 687
Citat:
Ursprungligen postat av stolpskott Visa inlägg
Så det jag hade förväntat mig var att gå ner i vikt i fett, inte göra av med mer energi.
Hur ska fett kunna förbrännas utan att energi förbrukas? Fett ÄR ju energi. Om energi förbrukas kommer den delvis utgöras av fett men inte primärt. Oavsett vilket så kommer en underskott av energi innebära att mer kroppsfett frisätts än vad som lagras in. Så jo, kolhydratförbrukning påverkar definitivt ditt kroppsfett.

CrazyJoeDavola: Det är väl mer logiskt att kroppen eftersträvar temperaturreglering? Överhuvudtaget försöker kroppen alltid åstadkomma homeostas (d.v.s. balans) och dit hör termoreglering vilket kostar energi.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-02, 15:42   #8
stolpskott
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: världens ände
Inlägg: 355
okej, så då e det värt att flytta in i kallförrådet under deffen?
stolpskott är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-02, 15:44   #9
Nordenator
:D
 
Nordenators avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 964
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Hur ska fett kunna förbrännas utan att energi förbrukas? Fett ÄR ju energi. Om energi förbrukas kommer den delvis utgöras av fett men inte primärt. Oavsett vilket så kommer en underskott av energi innebära att mer kroppsfett frisätts än vad som lagras in. Så jo, kolhydratförbrukning påverkar definitivt ditt kroppsfett.

CrazyJoeDavola: Det är väl mer logiskt att kroppen eftersträvar temperaturreglering? Överhuvudtaget försöker kroppen alltid åstadkomma homeostas (d.v.s. balans) och dit hör termoreglering vilket kostar energi.
Jag skulle nog hålla mig borta från kallt väder om min kropp vägrade bränna mitt fett
__________________
Journal - 110 Bänk 150 Böj 195 Mark @ ~90 kilo svag
Nordenator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-02, 15:49   #10
CrazyJoeDavola
Registered User
 
CrazyJoeDavolas avatar
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 288
Well det är ju bara att kolla på djuren och hur dom ser ut beroende på vart de bor
CrazyJoeDavola är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-02, 15:51   #11
Eddie Vedder
Registered User
 
Eddie Vedders avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 33 687
Citat:
Ursprungligen postat av stolpskott Visa inlägg
okej, så då e det värt att flytta in i kallförrådet under deffen?
Nej verkligen inte.

Citat:
Ursprungligen postat av Nordenator Visa inlägg
Jag skulle nog hålla mig borta från kallt väder om min kropp vägrade bränna mitt fett
Den vägrar inte bränna fettet. Eftersom energiförbrukningen ökar kommer ju självklart MER fett brännas bort från kroppen om matintaget är identiskt.

Citat:
Ursprungligen postat av CrazyJoeDavola Visa inlägg
Well det är ju bara att kolla på djuren och hur dom ser ut beroende på vart de bor
Om du läser första meningen i abstraktet ser du ju att man vet långt ifrån lika mycket om effekten hos människor som hos djur (i alla fall 1989 då studien genomfördes).

Senast redigerad av Eddie Vedder den 2009-01-02 klockan 15:53.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-02, 16:02   #12
stolpskott
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: världens ände
Inlägg: 355
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Nej verkligen inte.
dåså, som jag sa tidigare: helvete...
stolpskott är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-02, 16:21   #13
Eddie Vedder
Registered User
 
Eddie Vedders avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 33 687
Citat:
Ursprungligen postat av stolpskott Visa inlägg
dåså, som jag sa tidigare: helvete...
Nu förstår jag inte vad du pratar om? Vaddå "helvete"? För att jag inte tycker det låter som en bra idé att flytta ner i ett källarförråd?
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-02, 16:27   #14
stolpskott
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: världens ände
Inlägg: 355
Jag menade att jag tyckte att det var synd att jag inte kunde gå ner i bf genom att sova i kallförrådet, eller iaf att det inte var värt mödan.
stolpskott är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-02, 16:31   #15
Eddie Vedder
Registered User
 
Eddie Vedders avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 33 687
Citat:
Ursprungligen postat av stolpskott Visa inlägg
Jag menade att jag tyckte att det var synd att jag inte kunde gå ner i bf genom att sova i kallförrådet, eller iaf att det inte var värt mödan.
Klart du kan. Gå ner i källförrådet, lägg dig ner och självsvält. Då kommer du gå ner i bf.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:44.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)