Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum
Visa resultat för omröstning: Borde biståndet till araberna i palestina villkoras?
Ja 119 58.33%
Nej 85 41.67%
Antal röster: 204. Du får inte rösta i den här omröstningen


Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-12-30, 15:11   #1
D Andersson
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 320
Vad krävs för att stoppa konflikten?

När konflikten i mellanöstern nu uppmärksammats på nytt, i vanlig ordning först när Israel svarar och slår till hårt mot ständiga raketangrepp. I vanlig ordning kommer även snyfthistorierna om döda palestinska barn och Israeliska barnamördare, "brott mot internationell rätt" etc. etc. på löpande band, d.v.s. att man ska sätta press på Israel och att Israel inte ska slå tillbaka utan helt enkelt ska finna sig i att deras medborgare attackeras och dödas.

Om vi leker lite med tanken och vänder på steken, säg att västvärlden med europa i spetsen skulle fördöma det arabiska våldet kraftfullt och dra in allt bistånd så fort raketattacker och andra våldsamheter bröt ut. Vad skulle hända?

I dagsläget är det ingen hejd på hjälpinsatserna till araberna på västbanken och gaza, man får allt man behöver från omvärlden och gör ingenting eller behöver egentligen inte göra någonting förutom att sitta och vänta på mat och förnödenheter, man kan attackera Israel hur mycket man vill utan att det får några konsekvenser i detta avseende. Borde man inte dra sig lite för att attackera Israel om man kände av det?
__________________
“Peace will come when the Arabs will love their children more than they hate us" - Golda Meir, 1957

Senast redigerad av D Andersson den 2008-12-30 klockan 15:14.
D Andersson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-30, 15:12   #2
Raggis
Jag har fel. :(
 
Raggiss avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 2 995
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Andy.da.wohoo Visa inlägg
Snackar med en kille som jag har en hel del gemensamt med.
Raggis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-30, 15:16   #3
mangs
I´m just kidding. Or am I?
 
mangss avatar
 
Reg.datum: Oct 2001
Inlägg: 4 410
Alternativt en tidsmaskin som man kan åka några tusen år bak i tiden.
__________________
drzwj, uoy ssim I
mangs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-30, 15:23   #4
olander08
Älskar eterneller
 
olander08s avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 137
Citat:
Ursprungligen postat av Raggis Visa inlägg
Problem solved.
olander08 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-30, 15:28   #5
Allan
Går i vanliga skor.....
 
Allans avatar
 
Reg.datum: Jan 2002
Ort: JAKOBSBERG!
Inlägg: 21 341
Att Israel tillåter att en palestinsk medelklass skapas. Så länge infrastruktur och investeringar krossas med regelbundehet kommer palestinierna leva kvar i fattigdom och elände, vilket skapar grogrund för extremism. Det är inte enda lösningen men jag tror det är en viktig del
__________________
Alfahanne supreme

Jag älskar små kaniner, men det är gott med en rejäl biff ibland också....

Blogg:Att inte kunna skriva "Mitt Sommarlov!" när skolan börjar
Allan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-30, 15:32   #6
tjabon
Joser
 
tjabons avatar
 
Reg.datum: May 2007
Ort: I min lada
Inlägg: 294
Citat:
Ursprungligen postat av D Andersson Visa inlägg

I dagsläget är det ingen hejd på hjälpinsatserna till araberna på västbanken och gaza, man får allt man behöver från omvärlden och gör ingenting eller behöver egentligen inte göra någonting förutom att sitta och vänta på mat och förnödenheter, man kan attackera Israel hur mycket man vill utan att det får några konsekvenser i detta avseende. Borde man inte dra sig lite för att attackera Israel om man kände av det?
Jag kom att tänka på skolbespisningen i mellanstadiet, när vi hade obegränsad
tillgång till mat och morötter, potatisar m.m. flög kors å tvärs i matsalen.
Värsta matkriget jag nånsin varit med om.....
__________________
men du är jelly, mirin' och butthurt! ye, u jelly brah? u mirin'?
tjabon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-30, 16:30   #7
NotoriousEreko
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2007
Ort: Oskarshamn
Inlägg: 139
Citat:
Ursprungligen postat av olander08 Visa inlägg
Problem solved.
true that
NotoriousEreko är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-30, 16:30   #8
Stoltz
Jag ber om det.
 
Stoltzs avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 3 622
Citat:
Ursprungligen postat av Allan Visa inlägg
Att Israel tillåter att en palestinsk medelklass skapas. Så länge infrastruktur och investeringar krossas med regelbundehet kommer palestinierna leva kvar i fattigdom och elände, vilket skapar grogrund för extremism. Det är inte enda lösningen men jag tror det är en viktig del
Mycket sanning från Allan idag.
Stoltz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-30, 16:49   #9
D Andersson
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 320
Citat:
Ursprungligen postat av Allan Visa inlägg
Att Israel tillåter att en palestinsk medelklass skapas. Så länge infrastruktur och investeringar krossas med regelbundehet kommer palestinierna leva kvar i fattigdom och elände, vilket skapar grogrund för extremism. Det är inte enda lösningen men jag tror det är en viktig del
Till att börja med måste jag fråga om du tycker det finns några krav man bör kunna ställa på palestinierna? Det verkar inte som det gör det nämligen. Utan du stämmer in i kören som sjunger att Israel ska sitta stilla och se på medan sin befolkning dödas. Därmed missar du det första steget i orsakskedjan - de palestinska attackerna. Och det där med att fattigdom och elände skapar grogrund för extremism börjar kännas uttjatat, varför finns då samma extremism i rika länder?

Och vad är det egentligen för medelklass som ska tillåtas växa fram? En sådan som vill utplåna Israel, sponsrar terror och kanske skjuter egna raketer från taket?

Hamas får sina vapen och sin träning från Iran för övrigt, är det verkligen på den sidan du står i den här konflikten?
__________________
“Peace will come when the Arabs will love their children more than they hate us" - Golda Meir, 1957
D Andersson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-30, 16:51   #10
shut teh face
Mother love bone
 
shut teh faces avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 709
De håller på alldeles för mycket för man ska orka bry sig särskilt. Men Israel är en mer suverän stat och har USA bakom sig; de kommer bomba tills det inte är mycket kvar.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av lectris Visa inlägg
Är shut teh face knäpp som klagar över att en tjej skickar porr?
shut teh face är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-30, 16:54   #11
beach2010
Registered User
 
beach2010s avatar
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 18
Citat:
Ursprungligen postat av raggis Visa inlägg



+198792475423.
__________________
beach2010 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-30, 16:59   #12
palme
Välhängd medlem
 
palmes avatar
 
Reg.datum: Oct 2002
Ort: Uppsala
Inlägg: 5 082
Citat:
Ursprungligen postat av olander08 Visa inlägg
Problem solved.
Hahahahahahhahaha! Exakt!
__________________
Timidi mater non flet

Support 81
palme är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-30, 17:05   #13
Spiffy
Smalfet med lem
 
Spiffys avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Ort: Malmö
Inlägg: 1 420
Citat:
Ursprungligen postat av raggis Visa inlägg
+1
Spiffy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-30, 17:06   #14
Deceiver85
Bänkpress
 
Deceiver85s avatar
 
Reg.datum: Dec 2005
Ort: Örebro
Inlägg: 12 807
Citat:
Ursprungligen postat av Allan Visa inlägg
Att Israel tillåter att en palestinsk medelklass skapas. Så länge infrastruktur och investeringar krossas med regelbundehet kommer palestinierna leva kvar i fattigdom och elände, vilket skapar grogrund för extremism. Det är inte enda lösningen men jag tror det är en viktig del
Problemet är att den infrastruktur och de investeringar som görs är för att utrota judarna och krossa Israel.

__________________
Journal / Blogg / ÖKK
Deceiver85 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-30, 17:20   #15
Exdiaq
Registered User
 
Exdiaqs avatar
 
Reg.datum: Dec 2007
Inlägg: 5 211
Citat:
Ursprungligen postat av D Andersson Visa inlägg
Till att börja med måste jag fråga om du tycker det finns några krav man bör kunna ställa på palestinierna? Det verkar inte som det gör det nämligen. Utan du stämmer in i kören som sjunger att Israel ska sitta stilla och se på medan sin befolkning dödas. Därmed missar du det första steget i orsakskedjan - de palestinska attackerna. Och det där med att fattigdom och elände skapar grogrund för extremism börjar kännas uttjatat, varför finns då samma extremism i rika länder?

Och vad är det egentligen för medelklass som ska tillåtas växa fram? En sådan som vill utplåna Israel, sponsrar terror och kanske skjuter egna raketer från taket?

Hamas får sina vapen och sin träning från Iran för övrigt, är det verkligen på den sidan du står i den här konflikten?


Måste nog säga att Allan förmodligen kan ge en mer realistiskt och bättre lösning än vad du kan. Den uppfattningen jag har om dig är att du har svårt för att se Israels och USAs felsteg i frågor där de är involverade. Jag väntar fortfarande svar från dig om du anser att USA har begått misstag i Irak exempelvis. I vilken tråd det var kommer jag inte ihåg, men jag vet att du såg mitt inlägg där eftersom du skrev inlägg efter mitt.

Samtidigt är jag rätt övertygad att du ser de som riktar någon som helst form av kritik mot antingen Israel eller USA som vänstervridna idioter som sväljer Aftonbladet-journalistik med hull och hår.

Precis som den här diskussionen kommer Israel-Palestina-konflikten inte ha någon lösning på många, många år. Det finns allt för många fanatiker på båda sidor som ser det de vill se och vägrar erkänna att de själva kan ha något att göra med att konflikten fortgår. Istället anammar de en offer-stämpel och pekar finger åt den andra sidan som motivering för deras egna handlingar, "Ja, men se vad de gör, de började, vi försvarar oss bara".
__________________
Lennart, Sir.
Exdiaq är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:33.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)