Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-12-02, 14:12   #1
Doctor Snuggles
Pink belt
 
Doctor Snuggless avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Var du bor
Inlägg: 5 490
Moralfråga: Hur många skulle du döda för att rädda en närstående?

Två scenarier:

1. En galen JamesBond-skurk ger dig ett val på att trycka på en knapp som dödar X antal människor eller så dör din mamma/brorsa/barn/hund/mainWoWkaraktär.
De människorna du ska ta kål på behöver du aldrig se varken efter eller under händelsen. Hur många är X? Hur många, om någon, ansiktslösa människor skulle du kunna ta kål på?

2. Samma skurk ger dig en kniv/giftspruta/pistol/kudde och radar upp en massa folk som du ska döda "up-close and personal". Hur många är din närmsta värd? Vad är X i detta fallet?

Skiljer sig dina svar från 1 till 2? Om så, så varför? Är moraliskt sett inte ett liv lika mycket värt som ett annat, oavsätt hur de dör eller vem det är?
__________________
Har någon varit riktigt långt även som beslutat att använda ens gå vill göra ser mer ut?
Doctor Snuggles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-02, 14:17   #2
LindaS
Registered User
 
LindaSs avatar
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Kista
Inlägg: 2 766
Alldeles för hypotetisk fråga. Går nog bara att svara om man varit i den situationen.
__________________
Blogg, typ!

STK
Citat:
Ursprungligen postat av Pansartax Visa inlägg
Sittande vadpress är asgött, man är alldeles vinglig i benen...(Så man känner sig som en redig jävla karl med andra ord)..
LindaS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-02, 14:17   #3
Pejij
guaxickn
 
Pejijs avatar
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 1 704
Jag har svårt att säga en siffra på både 1 och 2, men jag tror definitivt att x2 < x1.

Egentligen spelar det ju ingen roll, rent moraliskt, men jag skulle förmodligen ha mycket svårare att se någon i ögonen och skjuta ihjäl denna, än att bara behöva trycka på avtryckaren i "mörker".
__________________
Journal
Pejij är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-02, 14:18   #4
coxie
Spare some change..?
 
coxies avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: NYC
Inlägg: 293
Ingen skillnad mellan scenario 1 och 2, svaret är enkelt: Så många som krävs.
__________________
Homer: "life is just a bunch of stuff that happen then you die."
coxie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-02, 14:18   #5
jwzrd
Banned User
 
jwzrds avatar
 
Reg.datum: May 2002
Ort: Skamträsklidn
Inlägg: 22 303
1. Hur många okända som helst och hur lätt som helst. Jag skiter i alla jag inte känner och det gör alla andra också. Precis nu skiter jag t ex ganska tydligt i hur många som svälter (ihjäl) i afrika eftersom jag inte gör ett piss i någon positiv riktning för att avhjälpa det.

2. Jag hade antagligen blivit sinnessjuk typ :/
jwzrd är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-02, 14:21   #6
hahavaffan
tuff shit
 
hahavaffans avatar
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Skåné
Inlägg: 2 528
__________________
IN SOILWORK we trust
hahavaffan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-02, 14:21   #7
Kurash
-Frank-
 
Kurashs avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Lund
Inlägg: 3 064
På 1 svarar jag som Jwzrd, på 2 svarar jag 0, pallar varken sprutor eller skärsår.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av stevebc Visa inlägg
Jag får ofta eksem och skavsår mellan benen

Balkantrappan
Kurash är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-02, 14:26   #8
Doctor Snuggles
Pink belt
 
Doctor Snuggless avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Var du bor
Inlägg: 5 490
Citat:
Ursprungligen postat av coxie Visa inlägg
Ingen skillnad mellan scenario 1 och 2, svaret är enkelt: Så många som krävs.
Så du skulle personligen skära strupen av så många människor som krävs för att rädda din närstående? 10 människor? 1000? 1000 000? Hela världens resterande befolkning?

Min poäng med frågan är att alla ska försöka sätta en siffra på det? Hur många är acceptabelt?
I scenario 1 t.ex. är 1000 000 för mycket? En miljard? Nånstans kommer ju man påverka sin omgivning, och i förlängningen också sina närstående, om inte annat?
__________________
Har någon varit riktigt långt även som beslutat att använda ens gå vill göra ser mer ut?
Doctor Snuggles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-02, 14:30   #9
Doctor Snuggles
Pink belt
 
Doctor Snuggless avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Var du bor
Inlägg: 5 490
Citat:
Ursprungligen postat av Kurash Visa inlägg
På 1 svarar jag som Jwzrd, på 2 svarar jag 0, pallar varken sprutor eller skärsår.
Så du skulle vara ok med att få se din mor/barn/flickvän bli mördad framför dina ögon? För du måste åtminstone döda 1 person.
__________________
Har någon varit riktigt långt även som beslutat att använda ens gå vill göra ser mer ut?
Doctor Snuggles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-02, 14:34   #10
coxie
Spare some change..?
 
coxies avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: NYC
Inlägg: 293
Citat:
Ursprungligen postat av Doctor Snuggles Visa inlägg
Så du skulle personligen skära strupen av så många människor som krävs för att rädda din närstående? 10 människor? 1000? 1000 000? Hela världens resterande befolkning?

Min poäng med frågan är att alla ska försöka sätta en siffra på det? Hur många är acceptabelt?
I scenario 1 t.ex. är 1000 000 för mycket? En miljard? Nånstans kommer ju man påverka sin omgivning, och i förlängningen också sina närstående, om inte annat?
Alla förutom andra närstående, även om det praktiskt skulle vara omöjligt att personligen mörda 6 miljarder människor.

Min poäng var att mina närstående är viktigare än resten av världen. Jag skulle utan tvekan välja att bo och leva som en bonde med mina närstående pga att alla andra var döda.
__________________
Homer: "life is just a bunch of stuff that happen then you die."
coxie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-02, 14:37   #11
Kurash
-Frank-
 
Kurashs avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Lund
Inlägg: 3 064
Citat:
Ursprungligen postat av Doctor Snuggles Visa inlägg
Så du skulle vara ok med att få se din mor/barn/flickvän bli mördad framför dina ögon? För du måste åtminstone döda 1 person.
Skulle inte vara ok såklart, men jag tror inte jag skulle klara av att döda en människa för hand. Kan ju det ett försök och se hur långt jag kommer.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av stevebc Visa inlägg
Jag får ofta eksem och skavsår mellan benen

Balkantrappan
Kurash är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-02, 14:47   #12
stridis
stridis- avatartextmästare
 
stridiss avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: lindome
Inlägg: 6 073
Scenario 1: Hela Sverige.

Kanske runt hundra på scenario 2. Ungefär efter den siffran skulle man bli helt och fullständigt känslokall och mista sin mänskliga sida oåterkalleligen.
__________________
Stridis invictus.

I won't just gaze into the abyss, I'll maintain uncomfortable eye contact with it.
stridis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-02, 14:58   #13
tjabon
Joser
 
tjabons avatar
 
Reg.datum: May 2007
Ort: I min lada
Inlägg: 294
Citat:
Ursprungligen postat av stridis Visa inlägg
Scenario 1: Hela Sverige.

Kanske runt hundra på scenario 2. Ungefär efter den siffran skulle man bli helt och fullständigt känslokall och mista sin mänskliga sida oåterkalleligen.
Samma på 1:an.

På alt. 2 svarar jag: Tills jag blir trött i armen, behöver äta eller sova.......
__________________
men du är jelly, mirin' och butthurt! ye, u jelly brah? u mirin'?
tjabon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-02, 15:00   #14
Yes
Banned User
 
Yess avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 382
Citat:
Ursprungligen postat av Doctor Snuggles Visa inlägg
Är moraliskt sett inte ett liv lika mycket värt som ett annat, oavsätt hur de dör eller vem det är?
Nej. Frågan är, ett värde för vem och enligt vilken standard? Det krävs alltså en måttstock och att värdet tillfaller någon.

Mina närstående är t.ex. värda väldigt mycket för mig. Måttstocken är mitt liv och vädet utgörs av deras positiva inverkan. Därför kommer jag exempelvis också köpa julklappar till dem istället för random barn i afrika.

Vad gäller dina hypotetiska scenarion så är det fullständigt meningslöst att diskutera moral utifrån saker som inte har någon som helst koppling till vekligheten.
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-02, 15:11   #15
Mescreant
Banned
 
Reg.datum: May 2007
Ort: Kwon-Fu Temple
Inlägg: 158
1: Så många man får
2: Se 1, fast begränsas då av fysiska uthålligheten
Mescreant är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:47.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)