Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-11-28, 15:18   #1
hoikka poika
Registered User
 
hoikka poikas avatar
 
Reg.datum: Jun 2008
Inlägg: 264
Hyra slagborr/borrhammare?

Hej!

Är i behov av en slagborr eller en borrhammare, ska borra i stenhård lägenhetsvägg. Vilket alternativ är bäst lämpat, borr eller hammare?

Var i Linköping kan man hyra till en billig penning?

Tack på förhand!
hoikka poika är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-28, 15:24   #2
internethjälten
Registered User
 
internethjältens avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Österängen
Inlägg: 4 432
är det betong är det en slagborr du ska ha.. är det lättbetong är det slagborr och det kan gå utan att ha slaget på då.. låt någon som kan det göra det istället.. glöm inte att det kan vara elledningar samt vattenrör i väggen.. lycka till..
internethjälten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-28, 15:25   #3
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 852
Citat:
Ursprungligen postat av internethjälten Visa inlägg
är det betong är det en slagborr du ska ha.. är det lättbetong är det slagborr och det kan gå utan att ha slaget på då.. låt någon som kan det göra det istället.. glöm inte att det kan vara elledningar samt vattenrör i väggen.. lycka till..
Varför ska man inte ha en slaghammare till betongväggar? Har det hänt något nytt, revolutionerande?
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2008-11-28, 15:33   #4
Chaan
Banned User
 
Chaans avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Bland drak- och vampyrtjejer och älvor.
Inlägg: 1 717
Du klarar dig annars med utrustning för några hundringar. Har du en fräsch slagborrmaskin med någotsånär effekt räcker det med vilken som helst bara du har rätt borr. Rätt borr kunde åtminstone för något år sedan köpas ett kit för inte alltför många tior på ClasOhlson - märkta Stein (tyska för STEN).
Chaan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-28, 15:59   #5
huldz
Avatartext
 
huldzs avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Uppsala
Inlägg: 1 071
Använd en borrhammare om det är en homogen betongvägg.. Slagborrmaskin lämpar sig bäst i murfogar, knappt det.
__________________
Journal
huldz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-28, 16:11   #6
internethjälten
Registered User
 
internethjältens avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Österängen
Inlägg: 4 432
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Varför ska man inte ha en slaghammare till betongväggar? Har det hänt något nytt, revolutionerande?
kan du inte lära mig som är fullbetald byggnadsarbetare samt utbildad betonghåltagare hur man ska ta hål i väggar?

slaghammare eller slagborr eller borrmaskin eller hilti eller TP15 etc är bara benämingar...
internethjälten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-28, 16:16   #7
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 071
Citat:
Ursprungligen postat av internethjälten Visa inlägg
kan du inte lära mig som är fullbetald byggnadsarbetare samt utbildad betonghåltagare hur man ska ta hål i väggar?

slaghammare eller slagborr eller borrmaskin eller hilti eller TP15 etc är bara benämingar...
Finns det inte slagborrmaskiner som saknar hammarfunktionen? För när jag ska borra hemma i min stenhårda väggar så funkar det inte med slag, utan jag måste ställa den på hammare (och var tvungen att köpa en ny maskin, min vanliga borrmaskin funkade inte eftersom den bara hade slag).

Red gärna ut begreppen.
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-28, 16:17   #8
hoikka poika
Registered User
 
hoikka poikas avatar
 
Reg.datum: Jun 2008
Inlägg: 264
Citat:
Ursprungligen postat av huldz Visa inlägg
Använd en borrhammare om det är en homogen betongvägg.. Slagborrmaskin lämpar sig bäst i murfogar, knappt det.
Jag är inte så insatt i betongjargongen, det är antagligen armerad betong som i alla lägenhetsbyggen?


Hur är det med uthyrare då?
Ramirent och Cramo verkar ha maskiner, kan man hyra en "skruvdragare" hos dem som privatperson eller hyr de bara ut till företag?
Öppettiderna verkar vara måndag till fredag ... någon som kan tipsa om "helguthyrare"?
hoikka poika är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-28, 16:21   #9
hum
wohoo kl 00.00!
 
hums avatar
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 1 549
Citat:
Ursprungligen postat av hoikka poika Visa inlägg
Jag är inte så insatt i betongjargongen, det är antagligen armerad betong som i alla lägenhetsbyggen?


Hur är det med uthyrare då?
Ramirent och Cramo verkar ha maskiner, kan man hyra en "skruvdragare" hos dem som privatperson eller hyr de bara ut till företag?
Öppettiderna verkar vara måndag till fredag ... någon som kan tipsa om "helguthyrare"?
Att hyra maskiner som privatperson är ofta så dyrt att man lika gärna kan köpa egna. (nästan)

Kan du inte låna av någon bekant?
hum är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-28, 16:25   #10
hoikka poika
Registered User
 
hoikka poikas avatar
 
Reg.datum: Jun 2008
Inlägg: 264
Citat:
Ursprungligen postat av internethjälten Visa inlägg
är det betong är det en slagborr du ska ha.. är det lättbetong är det slagborr och det kan gå utan att ha slaget på då.. låt någon som kan det göra det istället.. glöm inte att det kan vara elledningar samt vattenrör i väggen.. lycka till..
Jag ska bara sätta upp en hylla och snabbt ska det gå, min sambo insisterar. Blir rätt dyrt att hyra in en betonghåltagarfirma för fyra hål.

Det är väl bara att korsa sig och borra mao

Citat:
Ursprungligen postat av internethjälten Visa inlägg
kan du inte lära mig som är fullbetald byggnadsarbetare samt utbildad betonghåltagare hur man ska ta hål i väggar?

slaghammare eller slagborr eller borrmaskin eller hilti eller TP15 etc är bara benämingar...
Detta är mitt problem, har borrat en del hål i betong med en "Hilti", inte nödvändigtvis samma typ av maskin varje gång. Jag fick maskinen i händerna och satte igång. Det gick lätt och blev fina hål. En sådan vill jag ha. Vad ska jag be om hos uthyraren?

PS.
@ Hum: Har kollat med hela min bekantskapskrets, "studentpack" hela bunten, ingen har ordentliga grejer. Ingen behöver hål i väggen heller, så jag får stå för hyran själv. I längden blir det nog billigare att köpa, men kortsiktigt blir det billigare att hyra. Och nu är det kortsiktigt som gäller

Senast redigerad av hoikka poika den 2008-11-28 klockan 16:27.
hoikka poika är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-28, 16:28   #11
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Citat:
Ursprungligen postat av MasterChief Visa inlägg
Finns det inte slagborrmaskiner som saknar hammarfunktionen?
Jo och det är väl där som begreppsförvirringen uppstår.
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-28, 16:30   #12
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 852
Citat:
Ursprungligen postat av MasterChief Visa inlägg
Finns det inte slagborrmaskiner som saknar hammarfunktionen?
Aaah, det är nog därför då. Jag ber om ursäkt internethjälten, jag har bara inte sett någon med hammarfunktion.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2008-11-28, 17:57   #13
Hallberg
Registered User
 
Hallbergs avatar
 
Reg.datum: Jun 2007
Ort: Hjorted (Västervik)
Inlägg: 228
Citat:
Ursprungligen postat av hoikka poika Visa inlägg
Hej!

Är i behov av en slagborr eller en borrhammare, ska borra i stenhård lägenhetsvägg. Vilket alternativ är bäst lämpat, borr eller hammare?

Var i Linköping kan man hyra till en billig penning?

Tack på förhand!
Är det Stångis elaka betongväggar behöver du rejäla grejer... Man kan ibland tro att de är av gråsten. Hyr nåt ordentligt och sätt upp allt du behöver på en gång.
__________________
Linköpings AK
Klassiskt styrkelyft
Klass -66/-74 180-127,5-212,5
Hallberg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-28, 18:05   #14
hoikka poika
Registered User
 
hoikka poikas avatar
 
Reg.datum: Jun 2008
Inlägg: 264
Citat:
Ursprungligen postat av Hallberg Visa inlägg
Är det Stångis elaka betongväggar behöver du rejäla grejer... Man kan ibland tro att de är av gråsten. Hyr nåt ordentligt och sätt upp allt du behöver på en gång.
Jajemän, det stora flertalet av Stångåstadens hyresrätter är uppförda under Kalla kriget och jag misstänker att husen skulle klara av en direktträff av en ballistisk missil. Jag kom igenom tapeten med min borrmaskin och sedan tog det tvärstopp.

Har du tips på uthyrare?
hoikka poika är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-28, 18:23   #15
William
The Fat-Master
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 1 207
Var själv i en liknande situation för ett par månader sen då jag och sambon flyttade ihop i en lägenhet med löjligt hårda betongväggar och tak. Efter ett flertal konsultationer hos flera hårdvaruexperter fick jag det samlade rådet att införskaffa en borrhammare istället för en slagborrmaskin.

Skillnaden mellan de två, är om jag minns rätt, att en borrhammare har en hammarfunktion som drivs pneumatiskt vilket innebär att det är en verklig hammarfunktion som drivs av tryckluft. Det innebär att efter varv borret snurrar så kommer tryckluftsfunktionen att slå borret frammåt. Typ.

"Hammarfunktionen" hos en slagborrmaskin uppstår genom att det det finns ett "gupp" inuti maskinen som gör att för varje varv borret snurrar så passeras det här "guppet" och därmed så uppstår en "studs" efter varje varv som då gör att borret hammras inåt i materialet. Problemet med en slagborrmaskinen om man ska borra i jättehårt material är att den här studsen som bildas vid varje varv inte räcker för att driva borren frammåt. Vad som ofta sker istället är att studsandet leder borren åt sidan istället och därmed så utvidgas hållet. Typ.

Med en borrhammare som då har en verklig hammarfunktion drivs borret frammåt väldigt effektiv och det blir mkt lättare att komma igenom materialet.

Vet inte om ngn blev ngt klokare detta. Antagligen inte...

Men hur som helst, är det riktigt hård betong så är det en borrhammare som gäller.

För min del innebar det att varje hål tog ca 3 sekunder att borra. Enligt fastighetsskötaren har andra i huset stått många tiotals minuter per hål när de använt en vanlig slagborrmaskin.

Om du vill komma billigt undan vet jag att Järna har borrhammare för typ 300 spänn. De är helt värdelösa om du ska borra dagligen men om du bara ska ha den då och då så räcker det gott och väl.
__________________
If Nobody is Perfect, I must be Nobody
William är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:23.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)