Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-11-26, 17:06   #1
Debbiii
Registered User
 
Debbiiis avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 0
Civilingenjör

Heej!! Jag tar studenten till våren och har bestämt att fortsätta plugga direkt efter gymnasiet. Är ganska säker på antingen elektroteknik eller datateknik men har svårt att bstämma mig, vilken inriktning ger mer/bättre betalt jobb och vilken ger bäst möjligheter för en framtida konsultkarriär?
Har svårt att välja ort också; funderar på Linköping, Lund, Chalmers och Luleå. Vet nån hur det är med avstånd (i Stockholm får man tydligen pendla ganska mkt), studentbostäder och vilken skola som är bättre? Uppvuxen i STockholm och vill därför undvika KTH, de andra är väl lika bra? Eller? Hoppas att nån svaraar
Debbiii är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-26, 18:02   #2
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 852
Chalmers, tveklöst.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-26, 18:06   #3
kolle
Registered User
 
kolles avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 873
Skulle också valt Chalmers. Går i en Teknik-klass med IT-inriktning och det lärarna och olika föreläsare rekommenderar är Chalmers och Linköping.

Själv ska jag inte läsa Civilingenjör utan är väldigt sugen på Psykolog-utbildningen i Linköping. Mindre rolig intagningspoäng dock.
kolle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-26, 18:07   #4
Grelle-
Registered User
 
Grelle-s avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 40
Chalmers är nog det som slår högst om man ska räkna bort KTH. Tycker mig minnas någon statistik att de som examinerats från Chalmers hade högst lön. Sen inte helt oviktigt så känner många av de äldre ute på företagen bättre till KTH och Chalmers jämfört med Luleå och Linköping osv. Dock tror jag nog inte att det kommer påverka så mycket jämfört med vilka betyg du har och vilket intryck du ger på en framtida intervju.

Har viss insikt i energisektorn och där finns det många äldre som kommer gå i pension inom överskådlig tid och redan nu är det svårt att få tag i komponent personal.
Grelle- är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-26, 18:21   #5
hoikka poika
Registered User
 
hoikka poikas avatar
 
Reg.datum: Jun 2008
Inlägg: 264
Citat:
Ursprungligen postat av Grelle- Visa inlägg
Chalmers är nog det som slår högst om man ska räkna bort KTH. Tycker mig minnas någon statistik att de som examinerats från Chalmers hade högst lön. Sen inte helt oviktigt så känner många av de äldre ute på företagen bättre till KTH och Chalmers jämfört med Luleå och Linköping osv. Dock tror jag nog inte att det kommer påverka så mycket jämfört med vilka betyg du har och vilket intryck du ger på en framtida intervju.

Har viss insikt i energisektorn och där finns det många äldre som kommer gå i pension inom överskådlig tid och redan nu är det svårt att få tag i komponent personal.
Linköping har haft universitetsstatus sedan '75. Linköping har alltså idagsläget prånglat ut ingenjörer på den svenska marknaden i över 30 år.

Luleå har iofs endast haft sin universitetstatus sedan '97 men har bedrivit undervisning på högskolenivå sedan '71.

Jag tror inte att det är någon ingenjör som blir förvånad över att höra att det finns universitet i Linköping och i Luleå. Kanske geniet som man har låst in i källaren, men ingen annan.
hoikka poika är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-26, 18:43   #6
Grelle-
Registered User
 
Grelle-s avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 40
Men många som är chefer är faktiskt mellan 55-65 år och har själv gått på KTH eller Chalmers och när de gick så var inte Linköping ett universitet. Sen finns det såklart många som är mindre trångsynta än så och bryr sig inte ett dugg om detta. Men har man läst på Chalmers drabbas man inte av detta problem.

Jag kan ju också förtydliga att jag tror att inte påverkar särskilt mycket, men kan vara bra att veta.
Grelle- är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-26, 18:45   #7
Grelle-
Registered User
 
Grelle-s avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 40
Citat:
Ursprungligen postat av hoikka poika Visa inlägg
Jag tror inte att det är någon ingenjör som blir förvånad över att höra att det finns universitet i Linköping och i Luleå. Kanske geniet som man har låst in i källaren, men ingen annan.
Förvånad tror jag inte heller det blir, däremot tror jag vissa tycker att Chalmers och KTH är lite bättre...
Grelle- är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-26, 19:12   #8
Ajin
Registered User
 
Ajins avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: London, UK
Inlägg: 288
Citat:
Ursprungligen postat av Grelle- Visa inlägg
Men många som är chefer är faktiskt mellan 55-65 år och har själv gått på KTH eller Chalmers och när de gick så var inte Linköping ett universitet. Sen finns det såklart många som är mindre trångsynta än så och bryr sig inte ett dugg om detta. Men har man läst på Chalmers drabbas man inte av detta problem.

Jag kan ju också förtydliga att jag tror att inte påverkar särskilt mycket, men kan vara bra att veta.
Min far pluggade på Chalmers till just Civilingenjör. Honom går det bra för, så att säga. Han är dessutom väldigt nöjd med skolan i sig och menade att det var substans i undervisningen, föreläsningarna och utbildningen i sig. Men förbered dig på att sitta många timmar med böcker, det ska nämligen vara riktigt jobbigt på samma gång.
__________________
MMA Fighter.
Stockholm Shoot/Fighter Centre.
London MMA Clinic.
Ajin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-26, 19:21   #9
Debbiii
Registered User
 
Debbiiis avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 0
Tack så mkt för svaren

Citat:
Ursprungligen postat av Ajin Visa inlägg
Min far pluggade på Chalmers till just Civilingenjör. Honom går det bra för, så att säga. Han är dessutom väldigt nöjd med skolan i sig och menade att det var substans i undervisningen, föreläsningarna och utbildningen i sig. Men förbered dig på att sitta många timmar med böcker, det ska nämligen vara riktigt jobbigt på samma gång.
Att plugga mkt och hårt är jag beredd på

Någon som vet hur svårt det är att få tag på studentbostäder i Göteborg?
Och vad tror ni mest på ; elektroteknik eller datateknik? Eller en kombination typ gå data och läsa en massa elektrokurser eller tvärtom..?
Debbiii är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-26, 19:28   #10
edvin
Registered User
 
edvins avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Linköping
Inlägg: 335
Citat:
Ursprungligen postat av Debbiii Visa inlägg
Och vad tror ni mest på ; elektroteknik eller datateknik? Eller en kombination typ gå data och läsa en massa elektrokurser eller tvärtom..?
Det beror ju lite på vad du vill jobba med sedan skulle jag säga. Brist på arbetskraft tror jag det kommer vara inom båda grenar.

Elektro är nog aningen smalare och kanske lite jobbigare. Just konslutmarknaden är nog aningen större för en datakonsult. Men det är inga större skillnader. Mitt råd blir; läs det du tycker verkar roligast, det underlättar eftersom du förmodligen kommer behöva spendera en hel del tid med plugget.
edvin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-26, 19:29   #11
Ajin
Registered User
 
Ajins avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: London, UK
Inlägg: 288
Citat:
Ursprungligen postat av Debbiii Visa inlägg
Tack så mkt för svaren



Att plugga mkt och hårt är jag beredd på

Någon som vet hur svårt det är att få tag på studentbostäder i Göteborg?
Och vad tror ni mest på ; elektroteknik eller datateknik? Eller en kombination typ gå data och läsa en massa elektrokurser eller tvärtom..?
Principiellt sett tror jag att både elektrotekniker och datatekniker är eftersökta på arbetsmarknaden - och kommer vara det ett gott tag framöver. Det behövs alltid utbildade tekniker, bara att kolla på hur vi utvecklas tekniskt sett, konstant.

Personligen skulle jag ta det som är roligast att plugga. Det är en sak att vara beredd att plugga hårt och mycket, men jag tror att det blir mycket enklare om det samtidigt är något som du intresserar dig för. Dessutom går det säkert att komplettera med elektro eller datateknik-inriktade kurser, även om det är utanför skolan.

Vad är intagningspoängen på de utbildningarna du söker in på? Av rent intresse? De har ju stigit med åren.
__________________
MMA Fighter.
Stockholm Shoot/Fighter Centre.
London MMA Clinic.
Ajin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-26, 19:48   #12
Clarkolofsson
Registered User
 
Clarkolofssons avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Inlägg: 32
Gillar du mörker o kyla/snö är Luleå najs. Sthlm skulle jag aldrig någonsin kunna plugga i. För mkt mycket pendel och dyrt som stryk. Samt för mkt backslick brats.

LIU rules!
__________________
" HUNDRED POUND DUMBLE CURL IN YOUR FACE...... HUNDRED POUND DUMBLE CURL IN YOUR FACE............................. ONE HUNDRED POUND CURL,, MARYLANDS MUSCLE MACHINE MASS IN YOUR FACE 100 POUND CURLS IN YOUR FACE .... ONE ARM.. DONT TRY IT !!!!!!!!!" .... 24 inch guns...."
Stone Cold mother fucking Crazy!
Clarkolofsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-26, 19:51   #13
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 852
Det är inga större problem att få studentlägenheter här i Göteborg, om du registrerar dig i tid.

www.boplats.se
www.sgsstudentbostader.se

SGS har bara studentbostäder, boplats har allting. Jag har fått lägenheter genom båda. Antingen har jag flyt eller så är det lätt.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-26, 19:56   #14
Saery
Herr Ingenjör
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 7
Pluggar själv till civ.ing i Lule, fast maskin..

LTU har mycket samarbete med företag och sprider sitt namn på det sättet. "Alla" bor inom 5 minuters cyckelväg. Jag hade inga problem att hitta lägenhet iaf. Det går ca 10.000 på campus i Luleå, vilket är mindre än KTH/Linköping.

Gillar du skidåkning? Isf är LTU ett bra val.
Saery är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-26, 20:23   #15
bollio
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2007
Inlägg: 758
Löner är generellt högre i Stockholm och andra storstadsområden. Skulle slå vad om att en civilingenjör i Luleå får mindre betalt än en i Stockholm. Så det har nog mer med det att göra än universiteten.
__________________
George Mann on the lipid hypothesis: "... the greatest scam in the history of medicine"
http://www.westonaprice.org/knowyourfats/oiling.html
http://www.westonaprice.org/knowyourfats/skinny.html
bollio är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:24.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)