Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-11-26, 16:59   #1
Jiimmy
Registered User
 
Jiimmys avatar
 
Reg.datum: Mar 2008
Ort: göteborg
Inlägg: 9
Gainomax vs Gainer

Hallådär

Jag käkar just nu Gainomax efter varje träningspass, men jag har alltid haft ganska svårt att gå upp i vikt. Så jag funderar på att gå över till gainer.

Är det så stor skillnad på dessa 2?

Jag vill inte heller få för mycket fett på kroppen, har hört att gainer har väldigt mycket kolhydrater, jag vill helst inte att magrutorna försvinner o så, för jag käkar som en galning men kan tyvärr inte käka förens 1-2 timmar efter träning, så måste köra med kosttillskott.

Jag är riktigt smal, så det kanske jag inte behöver oroa mig över?
Vad tycker ni? Är det värt att gå över till gainer?

Längd: 179
vikt: 61kg

Tack på förhand
Mvh Jimmy
__________________
Jiimmy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-26, 17:00   #2
Henke58
Registered User
 
Henke58s avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: umeå
Inlägg: 171
e ju teep samma sak fast gainer e betydligt billigare
Henke58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-26, 17:25   #3
AmericanDragon
Registered User
 
AmericanDragons avatar
 
Reg.datum: Dec 2007
Inlägg: 1 086
Både gainomax och gainer funkar ju som en bra återhämtningsdryck efter passet men jag tycker att 1-2 timmar utan mat efter ett pass är ej att föredra. En gainer kan inte ersätta det viktigaste efter träningen, och det är vanlig mat. Så om jag vore du skulle jag byta till gainer då gainomax är otroligt dyrt och inte värt pengarna. Bästa är att köpa whey och maltodextrin och göra din egen gainer, så kan du själv välja hur mycket protein och kolhydrater du vill få i dig efter passet. Helst en timme efter gainern så vore det bra om du äter ett stort och näringsrikt mål med mat. Försök ligga på ett överskott resten av dagen så kommer du gå upp i vikt, tro mig. Om du inte bryter mot fysikens lagar förstås
AmericanDragon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-26, 17:25   #4
Troikha
Registered User
 
Troikhas avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Skåne
Inlägg: 1 008
Bara för att du käkar gainer så går du ju inte automatiskt upp i vikt, det handlar om kostintaget över lag. Visst är risken större om du kör t.ex. WNT super gainer där du får i dig typ 3 gånger så mycket kolhydrater som i en gainomax, men det finns ju olika varianter av gainer. Gainomax, om jag inte har fel för mig, har 20g protein och 40g kolhydrater, d.v.s. dubbelt så mycket kolhydrater som protein. Några exempel på sådana gainers (softgainers) är dalblads gainer explosive, WNT Super Mass, Twinlab Mass Fuel, bra märken alla tre. Köper du någon av dessa så kan du ju själv styra doseringen och du kan därför också få exakt samma innehåll vad det gäller protein och kolhydrater som i en gainomax. Skillnaden är att gainer är mycket billigare än gainomax.
Troikha är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-26, 17:36   #5
Jiimmy
Registered User
 
Jiimmys avatar
 
Reg.datum: Mar 2008
Ort: göteborg
Inlägg: 9
Citat:
Ursprungligen postat av AmericanDragon Visa inlägg
Både gainomax och gainer funkar ju som en bra återhämtningsdryck efter passet men jag tycker att 1-2 timmar utan mat efter ett pass är ej att föredra. En gainer kan inte ersätta det viktigaste efter träningen, och det är vanlig mat. Så om jag vore du skulle jag byta till gainer då gainomax är otroligt dyrt och inte värt pengarna. Bästa är att köpa whey och maltodextrin och göra din egen gainer, så kan du själv välja hur mycket protein och kolhydrater du vill få i dig efter passet. Helst en timme efter gainern så vore det bra om du äter ett stort och näringsrikt mål med mat. Försök ligga på ett överskott resten av dagen så kommer du gå upp i vikt, tro mig. Om du inte bryter mot fysikens lagar förstås


Okej, ska kolla upp dom 2. Skall också försöka käka så fort efter träningen så möjligt, men det är lite svårt när jag tränar i stan och tar buss hem.

Citat:
Ursprungligen postat av Troikha Visa inlägg
Bara för att du käkar gainer så går du ju inte automatiskt upp i vikt, det handlar om kostintaget över lag. Visst är risken större om du kör t.ex. WNT super gainer där du får i dig typ 3 gånger så mycket kolhydrater som i en gainomax, men det finns ju olika varianter av gainer. Gainomax, om jag inte har fel för mig, har 20g protein och 40g kolhydrater, d.v.s. dubbelt så mycket kolhydrater som protein. Några exempel på sådana gainers (softgainers) är dalblads gainer explosive, WNT Super Mass, Twinlab Mass Fuel, bra märken alla tre. Köper du någon av dessa så kan du ju själv styra doseringen och du kan därför också få exakt samma innehåll vad det gäller protein och kolhydrater som i en gainomax. Skillnaden är att gainer är mycket billigare än gainomax.

Okej, ska kolla upp dom 3 också. Tack !
__________________
Jiimmy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-26, 20:29   #6
BigBuck
Registered User
 
BigBucks avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 94
Ekonomi-versionen: Köp valfritt proteinpulver & Maltodextrin (finns på bryggeri/essans-affärer..ca 30kr/kg). Blanda och drick.

Den bekväma versionen: Produkter som PVL:s Mutant-mass. 1050 kcal/portion.
BigBuck är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-26, 21:22   #7
jontet
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Göteborg
Inlägg: 435
Citat:
Ursprungligen postat av BigBuck Visa inlägg
Den bekväma versionen: Produkter som PVL:s Mutant-mass. 1050 kcal/portion.
lul
jontet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-26, 22:44   #8
nickodemus
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 137
Citat:
Ursprungligen postat av AmericanDragon Visa inlägg
Både gainomax och gainer funkar ju som en bra återhämtningsdryck efter passet men jag tycker att 1-2 timmar utan mat efter ett pass är ej att föredra.
Hur snabb är du egentligen?
Dricka protte, duscha , klä på sig ca 10-15min
Köra bil /åka buss / gå / cykla hem ca 10-20min
Sen maten tar väl iaf 30-50 minuter att göra?
+ att man alltid degar till det lite någonstans också
nickodemus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-26, 22:50   #9
Fredrik_S
Registered User
 
Fredrik_Ss avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 6 723
Citat:
Ursprungligen postat av nickodemus Visa inlägg
Hur snabb är du egentligen?
Dricka protte, duscha , klä på sig ca 10-15min
Köra bil /åka buss / gå / cykla hem ca 10-20min
Sen maten tar väl iaf 30-50 minuter att göra?
+ att man alltid degar till det lite någonstans också
Mat som tar mer än 10 minuter lagar man väl aldrig efter ett träningspass.
En stek i ugnen på morgonen i någon timme så har man så det räcker hela dagen.
Och det tar ju inte mer än ett par minuter att steka på tex skivad fläskfile och 10 sekunder att ta ut såsen ur kylskåpet.
Fredrik_S är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-26, 22:54   #10
Fredrik_S
Registered User
 
Fredrik_Ss avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 6 723
Citat:
Ursprungligen postat av Jiimmy Visa inlägg
Hallådär

Jag käkar just nu Gainomax efter varje träningspass, men jag har alltid haft ganska svårt att gå upp i vikt. Så jag funderar på att gå över till gainer.

Är det så stor skillnad på dessa 2?
När du skriver käkar så låter det som att du tar en gainomax proteinbar? I så fall så är det stor skillnad på att dricka gainer och äta en gainomaxbar.
Baren innehåller mer fett och betydligt sämre kolhydrater(fruktos-glukossirap) och äter du endast en bar så är det inte mer än 7 gram protein och 21 gram kolhydrater i en sådan.
Fredrik_S är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-26, 23:33   #11
AmericanDragon
Registered User
 
AmericanDragons avatar
 
Reg.datum: Dec 2007
Inlägg: 1 086
Citat:
Ursprungligen postat av nickodemus Visa inlägg
Hur snabb är du egentligen?
Dricka protte, duscha , klä på sig ca 10-15min
Köra bil /åka buss / gå / cykla hem ca 10-20min
Sen maten tar väl iaf 30-50 minuter att göra?
+ att man alltid degar till det lite någonstans också


Tar det 10-15 minuter för dig att klä på dig så förstår jag om det skapar tidsproblem

Skämt åsido, det är inte alls svårt att ha mat fixad redan som bara behövs värmas. Annars om man ska laga något brukar jag köra på t ex pasta som inte tar så värst lång tid att göra. Sen slänga i en burk tonfisk, kvarg, hårtbröd med smör och en liter standard mjölk. Det tar 10 min att fixa iordning och det är väldigt bra! Nu äter man ju inte så varje dag, men det var ett exempel.
AmericanDragon är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:41.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)