Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum
Visa resultat för omröstning: Är det en bra eller dålig ide med alkoholkörkort?
Ja 35 52.24%
Nej 32 47.76%
Antal röster: 67. Du får inte rösta i den här omröstningen


Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-11-24, 20:49   #1
Larsson85
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 450
Alkoholkörkort

Jag hörde precis på tv att 80% av alla våldsbrott är alkoholrelaterade, vilket gav mig iden om att införa ett alkoholkörkort. Min tanke var att alla kan ansöka om (eller får automatiskt) ett alkoholkörkort när dom fyller 18. Detta används sen för att kunna köpa alkohol på krogen, och när man har åldern innen även på systemet.

Vinsten med ett sådant system är att man då kan dra in alkoholkörkortet för folk som inte kan hantera det. Dvs för folk som har blivid dömda för misshandel under alkoholpåverkan, eller har kört rattfulla.

Jag är för ett fritt val, och jag bryr mig inte om ifall folk knarkar ner sig till den grad att det är farligt för dom själv. Men när dom går ut och skadar andra så tycker jag det är hemskt.

Vad tycker ni, bra eller dålig ide?
Larsson85 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-24, 20:51   #2
Larsson85
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 450
Heh, sicken fråga jag fick till i pollen, det ska vara "tycker ni att det är en bra ide"
Larsson85 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-24, 20:52   #3
Farzan
Registered User
 
Farzans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Kwonköping
Inlägg: 585
Det är en bra idé men det fungerar inte i praktiken. Det är för mycket stress i en bar för att kolla att alla har alkokörkort innan de beställer, om de inte kollar det vid dörren men då blir det plötsligt diskriminering om så är fallet. Slutligen så kommer folk som vill dricka fortsätta att göra det. De kommer bara att festa hemma oftare.

Som sagt, en bra idé men det skulle inte fungera i praktiken.
__________________
Per aspera ad astra: Genom svårigheterna mot stjärnorna.

Kemi och fysik är världens sätt att säga att hon älskar dig.
Farzan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-24, 20:55   #4
stevebc
Registered User
 
stevebcs avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 6 570
Jag skulle vilja ha ett alkoholkörkort som dras in ifall man gör pinsamma grejer eller beter sig dumt mot folk.

Det du snackar om påminner lite om motboken på 50-talet, fast då var det inte brott som stoppade en från spritköp utan konsumerad mängd.

Hehe, har en historia om det. Min farfar kom från en familj som var väldigt drabbad av alkoholism så han var absolutist i hela sitt liv för att inte själv åka dit. Hans motbok var alltså ren och han kunde när som helst införskaffa stora mängder sprit. En bekant till honom som söp till rätt ofta hade fyllt sin motbok och frågade min farfar ifall han fick låna dennes motbok. Min farfar sa ja, jag tror han litade på mannen ifråga, och mannen drog genast till systemet och köpte sprit för halva lönen. Några dagar senare får min farfar ett samtal från systembolagets direktör som vill att min farfar genast inställer sig på dennes kontor. Väl där får farfar en rejäl utskällning av direktören: "hur kan du bete dig så ansvarslöst, du som ska försörja familjen???! ni har fyra ungar och du köper flera liter sprit!!! hur kan du göra så här??". Vuxenuppfostran i sin värsta form. Dom hade koll på folk på den tiden må jag lova Min farfar den stackarn blev helt till sig haha, så det var första och sista gången han lånade ut sin motbok.
__________________
Journalen: Vägen mot 670 i klassisk styrkelyft | 217,5-142,5-270 | 630
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
Vuxna människor slänger sig på marken och håller sig över smalbenet som de bögigaste av italienska fotbollsspelare över att en halvfull dansk rispat lite blyerts i en tidning.
Citat:
Ursprungligen postat av Sniggel Visa inlägg
Du kan likna "det moderna samhället" vid "the Borg" och att alla kommer att bli assimilerade
stevebc är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-24, 20:56   #5
Larsson85
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 450
Citat:
Ursprungligen postat av Farzan Visa inlägg
Det är en bra idé men det fungerar inte i praktiken. Det är för mycket stress i en bar för att kolla att alla har alkokörkort innan de beställer, om de inte kollar det vid dörren men då blir det plötsligt diskriminering om så är fallet. Slutligen så kommer folk som vill dricka fortsätta att göra det. De kommer bara att festa hemma oftare.

Som sagt, en bra idé men det skulle inte fungera i praktiken.
Jag är medveten om att folk kommer att dricka hemma. Men jag tror att många av de våldsbrott som uppstår är just ute på krogen och andra offentliga tillställningar där folk köper för mycket. Sen stryps ju tillgången lite också eftersom dom måste ha någon som köper ut till dom.

Sen tycker jag inte att diskrimineringen är något större problem. Jag vill inte festa med dessa personer, och jag tror inte att klubbarna vill ha dom där heller. Dock kan det vara någon lagstiftning som knölar till det kanske.
Larsson85 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-24, 20:58   #6
regus
Regustered Abuser
 
reguss avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Eskilstuna
Inlägg: 3 350
Jag är emot. Med motivering att..

Det känns fel.

Edit: Det funkar ganska dåligt att ha ja/nej-svar när frågan är om det är bra eller inte.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
Men vad fan, ersätt fet med klen era jävla sopor och berätta för oss alla varför er existens är värd mer än de fetas.
Konventionell styrketräning
regus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-24, 21:00   #7
tp_88
Registered User
 
tp_88s avatar
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 10 631
Jag är för själva idén, men tror som sagt att det är väldigt svårt att genomföra rent praktiskt.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av YTS Visa inlägg
Kosttillskott: 75g sill dagligen
tp_88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-24, 21:02   #8
hultman
Fulstygg
 
hultmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 2 185
Jaaaaa, vilken bra idé. Vi inför samtidigt körkort på att få gå utanför dörren, finnas till och att färga håret grönt. Vissa klarar helt enkelt inte av det, liksom...
__________________
Min journal

You can lose a lot of money chasing women.
But you can't lose women chasing money.
hultman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-24, 21:04   #9
Larsson85
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 450
Citat:
Ursprungligen postat av hultman Visa inlägg
Jaaaaa, vilken bra idé. Vi inför samtidigt körkort på att få gå utanför dörren
Det har vi redan, det kallas fängelse.
Larsson85 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-24, 21:09   #10
-squat-
Registered User
 
-squat-s avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Inlägg: 1 221
Du vill alltså återinföra motboken?
-squat- är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2008-11-24, 21:13   #11
Larsson85
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 450
Citat:
Ursprungligen postat av -squat- Visa inlägg
Du vill alltså återinföra motboken?
Nej, du misstolkar mig. Drick så mycket du vill, så länge du bara skadar dig själv. Exakt hur regelverket ska se ut har jag inte funderat över. Om det ska vara återfall, hur länge det ska vara indraget osv har jag inte skissat på, det är bara en tanke om att det kanske inte är så smart att låta exakt alla få lov att handla sprit exakt hur och när dom vill.

Kom ihåg, jag föreslår bara att det ska gälla för dom som tydligt har visat att dom förtjänar det. Att man har hamnat i fyllecell eller annat harmlöst är ointressant.
Larsson85 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-24, 21:15   #12
hultman
Fulstygg
 
hultmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 2 185
Citat:
Ursprungligen postat av Larsson85 Visa inlägg
Det har vi redan, det kallas fängelse.
Nej. Om vi liknar din idé vid rättssystemet så måste alla människor ansöka om frigivning innan de kommer ut i samhället som barn/vuxna. Utan att argumentera för problem med ytterligare byråkrati och godtycklighet så tycker jag att ditt förslag är bland det dummare jag hört.
__________________
Min journal

You can lose a lot of money chasing women.
But you can't lose women chasing money.
hultman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-24, 21:17   #13
Johan_S
Registered User
 
Johan_Ss avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Ort: Lappis, Stockholm
Inlägg: 176
Det finns så många sätt att få tag på alkohol utan att visa upp sin legitimation vid disk/bar, tyvärr.
Johan_S är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-24, 21:26   #14
Larsson85
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 450
Citat:
Ursprungligen postat av hultman Visa inlägg
Nej. Om vi liknar din idé vid rättssystemet så måste alla människor ansöka om frigivning innan de kommer ut i samhället som barn/vuxna. Utan att argumentera för problem med ytterligare byråkrati och godtycklighet så tycker jag att ditt förslag är bland det dummare jag hört.
Du måste läsa vad jag skriver. Jag är helt för att alla får sitt tillstånd automatiskt den dag de fyller 18, men att det sen kan dras in. Det är mer en liknelse med att alla kommer ut fria, men kan bli fängslade om anledning finns.
Larsson85 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-24, 21:28   #15
-squat-
Registered User
 
-squat-s avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Inlägg: 1 221
Citat:
Ursprungligen postat av Larsson85 Visa inlägg
Nej, du misstolkar mig. Drick så mycket du vill, så länge du bara skadar dig själv. Exakt hur regelverket ska se ut har jag inte funderat över. Om det ska vara återfall, hur länge det ska vara indraget osv har jag inte skissat på, det är bara en tanke om att det kanske inte är så smart att låta exakt alla få lov att handla sprit exakt hur och när dom vill.

Kom ihåg, jag föreslår bara att det ska gälla för dom som tydligt har visat att dom förtjänar det. Att man har hamnat i fyllecell eller annat harmlöst är ointressant.
Det blir ju en slags motbok. Dvs är du laglydig får du köpa hur mycket alkohol du vill men om du är dömd för t ex sex- och våldsbrott för du inte köpa alkohol alltså. Jag gillar tanken. Men i praktiken funkar det inte.

Citat:
Ursprungligen postat av Johan_S Visa inlägg
Det finns så många sätt att få tag på alkohol utan att visa upp sin legitimation vid disk/bar, tyvärr.
Precis! Dessutom brukar folk som begår brott under alkholrus begå brott även utan alkohol.
-squat- är uppkopplad nu   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:49.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)