Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-11-21, 09:03   #1
Musselbank
mussla på burk
 
Musselbanks avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 870
Diskmaskin i hyresrätt

Det ryktas att man ska ha hyresvärdens tillstånd att installera diskmaskin. På vissa håll påstås motsatsen.

Man kan givetvis låta värden sköta det, men det är i mitt fall helt uteslutet pga verklighetsfrämmande prislapp.

Jag lutar åt att inte be om tillstånd + installera själv (det är förberett).

En del värdar tillåter inte egen installation, så det verkar lite dumt att dra uppmärksamheten till sig... Om de plötsligt upptäcker att det står en maskin där och har synpunkter på det tänkte jag spela dum samt hävda att fackman installerat.

Inte kan det vara troligt att de begär att man river ut den i det läget?
Musselbank är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-21, 09:08   #2
martikainen
Lever på gamla meriter
 
martikainens avatar
 
Reg.datum: May 2008
Ort: Örebro
Inlägg: 3 152
Ring från randommobil och uppge grannens namn i några trapphus bort och fråga om det är okej att slänga in en dismaskin? (om du nu inte är väldigt bekant med hyresvärden så han känner igen din röst)

Något att tänka på är väl strömförbrukning och så, att det finns tillräckligt med kraft i köket att driva diskmaskin samtidigt som ugn och liknande är på, vilket annars leder till att säkringarna kan gå.
__________________
Pensionerad
martikainen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-21, 09:43   #3
LindaS
Registered User
 
LindaSs avatar
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Kista
Inlägg: 2 766
Det viktigaste är nog att du undviker vattenläckor. Det kan bli dyrt.
__________________
Blogg, typ!

STK
Citat:
Ursprungligen postat av Pansartax Visa inlägg
Sittande vadpress är asgött, man är alldeles vinglig i benen...(Så man känner sig som en redig jävla karl med andra ord)..
LindaS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-21, 09:44   #4
Musselbank
mussla på burk
 
Musselbanks avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 870
Citat:
Ursprungligen postat av martikainen Visa inlägg
Ring från randommobil och uppge grannens namn i några trapphus bort och fråga om det är okej att slänga in en dismaskin? (om du nu inte är väldigt bekant med hyresvärden så han känner igen din röst)

Något att tänka på är väl strömförbrukning och så, att det finns tillräckligt med kraft i köket att driva diskmaskin samtidigt som ugn och liknande är på, vilket annars leder till att säkringarna kan gå.
Mmm, eller via random skräpmejladress, good thinking. Strömförbrukning är nog inga problem när det är förberett = uttag nere under bänken.
Musselbank är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-21, 09:45   #5
Musselbank
mussla på burk
 
Musselbanks avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 870
Citat:
Ursprungligen postat av LindaS Visa inlägg
Det viktigaste är nog att du undviker vattenläckor. Det kan bli dyrt.
Jo, men risken är nog rätt liten, och hemförsäkringen ska ta det. Men framförallt är risken liten vågar jag förmoda.
Musselbank är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-21, 09:53   #6
ChrisDEFC
Registered User
 
ChrisDEFCs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: Värmland
Inlägg: 7 345
jag och mitt ex slängde in en diskmaskin i vår hyresrätt, den sitter fortfarande kvar, det är väl bara att återställa skåp el dylikt när man flyttar. har för mig att vi frågade bostadsbolager och det va inga problem, vet åxå många grannar som har tvättmaskiner i sina lägenheter. personligen skulle jag bara smällt upp en om jag hade velat utan att fråga men det skadar väl inte att läsa igenom hyresavtalet så dom inte har nån lite klausul mot vattenskador el sånt. strömmen betalar du väl själv så det borde väl inte ha nått med saken att göra? diskmaskin ÄGER!!!
ChrisDEFC är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-21, 09:55   #7
Gnusram
Registered User
 
Gnusrams avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Eskilstuna
Inlägg: 1 703
Citat:
Ursprungligen postat av Musselbank Visa inlägg
Jo, men risken är nog rätt liten, och hemförsäkringen ska ta det. Men framförallt är risken liten vågar jag förmoda.
Risken finns. Och försäkringsbolaget kommer säkert att kolla om du fick eller inte fick installera en diskmaskin även om inte du gör det. M.a.o så kan det bli dyrt om det går på tok.

Å andra sidan. No guts, no glory!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Det här är internet, och vi kan vara precis vilka dårar som helst bakom skärmen.
Journalen

Gamla filmsnuttar: Knäböj Ryckdrag Stötmark
Gnusram är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-21, 10:01   #8
Delta1
Registered User
 
Delta1s avatar
 
Reg.datum: Mar 2008
Ort: 127.0.0.1
Inlägg: 2
Va?
Skulle man inte få ha diskmaskin?
Får man ha brödrost då?
TV?

Har alltid haft diskmaskin, stoppat din den själv, flyttat den eller sålt den till ny hyresgäst, värden har vetat om det, aldrig sagt något, under ca 10-15 år...

Enda kravet verkar vara att det inte är felaktigt gjort och att man har en plastbricka under, så att ev. vatten rinner frammåt och upptäcks.
__________________
Varför finns det kondomer med jordgubbssmak, när alla vet att musen gillar ost?
Delta1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-21, 10:30   #9
Musselbank
mussla på burk
 
Musselbanks avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 870
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisDEFC Visa inlägg
jag och mitt ex slängde in en diskmaskin i vår hyresrätt, den sitter fortfarande kvar, det är väl bara att återställa skåp el dylikt när man flyttar. har för mig att vi frågade bostadsbolager och det va inga problem, vet åxå många grannar som har tvättmaskiner i sina lägenheter. personligen skulle jag bara smällt upp en om jag hade velat utan att fråga men det skadar väl inte att läsa igenom hyresavtalet så dom inte har nån lite klausul mot vattenskador el sånt. strömmen betalar du väl själv så det borde väl inte ha nått med saken att göra? diskmaskin ÄGER!!!
Mhm.

Citat:
Ursprungligen postat av Gnusram Visa inlägg
Risken finns. Och försäkringsbolaget kommer säkert att kolla om du fick eller inte fick installera en diskmaskin även om inte du gör det. M.a.o så kan det bli dyrt om det går på tok.

Å andra sidan. No guts, no glory!
Fast varför det, egentligen? OK att de kan kräva att den var fackmannamässigt installerad, men värdens regler borde inte höra till saken?

Citat:
Ursprungligen postat av Delta1 Visa inlägg
Va?
Skulle man inte få ha diskmaskin?
Får man ha brödrost då?
TV?

Har alltid haft diskmaskin, stoppat din den själv, flyttat den eller sålt den till ny hyresgäst, värden har vetat om det, aldrig sagt något, under ca 10-15 år...

Enda kravet verkar vara att det inte är felaktigt gjort och att man har en plastbricka under, så att ev. vatten rinner frammåt och upptäcks.
Man får inte nödvändigtvis installera vad som helst utan tillstånd eller så. Och i vissa fall får man inte installera själv, dvs inte ens anlita nån.
Musselbank är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-21, 10:41   #10
BrorDuktig
Registered User
 
BrorDuktigs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 47
Citat:
Ursprungligen postat av Musselbank Visa inlägg
Man får inte nödvändigtvis installera vad som helst utan tillstånd eller så. Och i vissa fall får man inte installera själv, dvs inte ens anlita nån.

Står det verkligen så i hyreskontraktet? Eller är det bara någon sur granne/vaktmästare som har sagt så? Om det är det sist nämnda alternativet så är det fritt fram, står det däremot i kontraktet blir det problem.
BrorDuktig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-21, 10:59   #11
Musselbank
mussla på burk
 
Musselbanks avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 870
Citat:
Ursprungligen postat av BrorDuktig Visa inlägg
Står det verkligen så i hyreskontraktet? Eller är det bara någon sur granne/vaktmästare som har sagt så? Om det är det sist nämnda alternativet så är det fritt fram, står det däremot i kontraktet blir det problem.
Det står inte uttryckligen i kontraktet, bra poäng där! Det hänvisas till "ordningsanvisningar", men de torde inte inbegripa vitvaror. Tex antenner nämns däremot uttryckligen såsom krävande tillstånd. Det bådar gott. Det ska bli spännande att se vad de svarar nu...
Musselbank är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-21, 11:06   #12
Yankeee
Registered User
 
Yankeees avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 25 295
Köp en bänkdiskmaskin?
Yankeee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-21, 13:04   #13
Vitamin
Registered User
 
Vitamins avatar
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 41
Jag jobbar som fastighetsskötare och visst får du sätta in en diskmaskin om du vill. Tänk på att försäkringsbolaget ofta kräver att du har en "balja" under diskmaskinen som leder fram eventuellt läckagevatten, så att det klart och tydligt kan upptäckas på underlägget framför maskinen

http://www.vattensakra.nu/se/html/vitvaruunderlagg.php
Vitamin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-21, 13:28   #14
hultman
Fulstygg
 
hultmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 2 185
Citat:
Ursprungligen postat av Yankeee Visa inlägg
Köp en bänkdiskmaskin?
Snyggt
__________________
Min journal

You can lose a lot of money chasing women.
But you can't lose women chasing money.
hultman är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:20.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)