Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition > Träningsskador & Rehab

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-11-07, 19:56   #1
Black Star Abyss
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2008
Ort: Örebro
Inlägg: 1 966
Atlantotec - bra eller bluff?

Har hittat den sida som säger sig kunna bota huvudvärk med justering av atlaskota. Jag känner mig väldigt lockad att prova denna behandling. Kan någon med kunskap i ämnet kommentera om det verkar vettigt eller om det är gjort för att lura folk på pengar?

http://www.atlantotec.com/index.php?...d=61&Itemid=75
Black Star Abyss är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-07, 20:05   #2
Guddi
Registered User
 
Guddis avatar
 
Reg.datum: Jun 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 3 429
Trams, atlaskotan är inget fantastiskt. Om du väldigt gärna vill att någon ska mobilisera din atlaskota så klarar en sjukgymnast eller naprapat av det hur bra som helst.
__________________
Besök gärna min sida Träningslära.se
Guddi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-07, 20:09   #3
Black Star Abyss
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2008
Ort: Örebro
Inlägg: 1 966
Ok, då kan jag prata med min sjukgymnast om det? Min uppfattning har varit att sjukgymnaster och läkare blir lite irriterade om man börjar tala om kotor som ska korrigeras och sådant som är typiska naprapatproblem.
Black Star Abyss är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-07, 21:09   #4
illitch77
Gammal och trött
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Jönköping
Inlägg: 293
Kan väl börja med att konstatera att det där är trams, bluff, kvacksalveri och ett par ännu mindre smickrande saker. Sen kan jag inte låta bli att undra om du inte blir misstänksam själv när du ser alla tillstånd man påstår sig kunna bota?

Citat:
Migrän
Huvudvärk
Yrsel och balanssvårigheter
Ont i nacken
Nackspärr
Inskränkt, assymetrisk rörelseförmåga av huvudet
Muskelspänningar – ihärdig muskelvärk
Värk i axlarna
Värk i övre delen av ryggen
Ryggvärk
Diskbråck
Klämda nerver i ryggraden
Snedställt/vridet bäcken
Olika långa ben (synbarligen)
Smärtor i höftlederna
Smärtor i benen, knä eller fot
Kalla händer och fötter
Hjärtrytmstörningar – förändrat blodtryck
Matsmältningsproblem – förhöjd magsyra
Återkommande förstoppning eller diarré
Sömnproblem – kronisk trötthet
Depression (i samband med konstant smärta efter whiplash-skada)

Följande besvär kan förvärras av en felplacerad atlas och en korrigering kan i vissa fall leda till en förbättring av tillståndet.

Tinnitus (återkommande susningar eller ringande ljud i örononen)
Menieres syndrom (en sjukdom i hörsellabyrinten som karaktäriseras av dövhet, ringande i öronen, yrsel och illamående)
Otitis eller återkommande öroninflammation
Trigeminal neuralgia (smärtsamma nervbanor)
TMJ-syndrom (smärta i käkarna)
Sinusitis (bihåleinflammation)
Astma
Tendonitis (bindvävsinflammation?? Kanske ska vara inflammatoriska överbelastningsskador i leder)
Tennisarmbåge
Ischias
Stickande, ömmande händer eller fötter
Kroniska smärtor
Kronisk trötthet
Allergier och hösnuva
Inlärningssvårigheter
Dyslexi (Läs och skriv svårigheter)
Epilepsi
illitch77 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-07, 23:24   #5
PiNG.
Sillastrypare
 
PiNG.s avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Bara
Inlägg: 542
Haha...ja värre än Nikken det där.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 08-dude Visa inlägg
För att jag vid installationen skapar en filintegritetsdatabas över viktiga filer. Sedan varje midnatt så jämför jag disken mot den databasen. Sedan kör jag även chkrootkit.

Rock solid !!!
Citat:
Ursprungligen postat av Halldin Visa inlägg
Låter som klippt och skuret för mormor.
PiNG. är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-08, 08:40   #6
Guddi
Registered User
 
Guddis avatar
 
Reg.datum: Jun 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 3 429
Citat:
Ursprungligen postat av SH86 Visa inlägg
Ok, då kan jag prata med min sjukgymnast om det? Min uppfattning har varit att sjukgymnaster och läkare blir lite irriterade om man börjar tala om kotor som ska korrigeras och sådant som är typiska naprapatproblem.
Det är för att 99 gånger av 100 så tror folk på allvar att ett knäck kan bota deras problem oavsett vad det lider av. Det går inte till så utan det är ren marknadsföring och skitsnack.
__________________
Besök gärna min sida Träningslära.se
Guddi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-12, 01:51   #7
AndersB
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 5
Citat:
Ursprungligen postat av illitch77 Visa inlägg
Kan väl börja med att konstatera att det där är trams, bluff, kvacksalveri och ett par ännu mindre smickrande saker. Sen kan jag inte låta bli att undra om du inte blir misstänksam själv när du ser alla tillstånd man påstår sig kunna bota?
Jag skulle vilja ha en källhänvisning som backar upp ditt kategoriska påstående att det är trams, bluff och kvacksalveri. Eller är det bara din personliga uppfattning. Vore tacksam för ett förtydligande.
AndersB är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-12, 02:17   #8
AndersB
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 5
Citat:
Ursprungligen postat av SH86 Visa inlägg
Har hittat den sida som säger sig kunna bota huvudvärk med justering av atlaskota. Jag känner mig väldigt lockad att prova denna behandling. Kan någon med kunskap i ämnet kommentera om det verkar vettigt eller om det är gjort för att lura folk på pengar?

http://www.atlantotec.com/index.php?...d=61&Itemid=75
Tänkte att du skulle få ett svar från en som provat metoden också...

Jag heter Anders, är 43 år. Har de senaste tjugo åren haft problem med nackspärrar, huvudvärk, migrän, spända axlar samt yrsel. Haft svår huvudvärk/migrän i stort sett varje vecka. Periodvis lättare huvudvärk dagar i sträck. Hela tiden mer eller mindre obehag eller smärtor från nacka o axlar.

Jag har provat allt, träning, sjukgymnastik, avslappningsövningar, akupunktur kiropraktik och naprapat.

Det enda som gett viss tillfällig lindring har varit kiropraktiska behandlingar. Dom har oftast gett gynnsamma men inga bestående förbättringar.
Jag var en ganska stor konsument av migränmedicin och värktabletter som tex Naproxen.

Jag provade Atlantotec i slutet på Juli 2008. Efter behandlingen som var ca 45 minuter kände jag för första gången på tjugo år att vissa spänningar hade släppt i nacke o axlar. Min huvudvärk har sedan behandlingen gradvis tonat bort. Jag tar inte längre migränmedicin och väldigt sällan Naproxen. Min huvudvärk är som bortblåst.

En rolig grej som hände efter behandlingen, samma dag, var att min "hjärtklappning" försvann...Har dom sista fem åren varit ordinerad Seloken (Betablockerare) mot hjärtklappning. Den medicinen har min läkare satt ut, då problemen försvann.

Som du förstår är jag ganska tacksam att jag inte lyssnade på de som kallar metoden "Bluff o Trams". Finns ganska mycket information om Atlaskotan på nätet. Sök information och bilda dig en egen uppfattning.
mvh
Anders

Senast redigerad av AndersB den 2008-11-12 klockan 02:20.
AndersB är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-12, 08:45   #9
nyrjoh
Registered User
 
nyrjohs avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Jönköping, uppvuxen i Orsa.
Inlägg: 1 401
Anders B: du kan ju själv lägga upp lite studier eller liknande på forskning kring atlas kotan istället. Om du har sådan så slipper man själv sitta och leta.
nyrjoh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-12, 13:19   #10
j2b
Registered User
 
j2bs avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 169
vilken tur att du som ny medlem här fick chansen att använda dig av dina första inlägg till att försvara en behandlingsmetod..

känns inte alls som att du är inblandad i atlantotec
j2b är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-12, 15:02   #11
illitch77
Gammal och trött
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Jönköping
Inlägg: 293
Citat:
Ursprungligen postat av AndersB Visa inlägg
Jag skulle vilja ha en källhänvisning som backar upp ditt kategoriska påstående att det är trams, bluff och kvacksalveri. Eller är det bara din personliga uppfattning. Vore tacksam för ett förtydligande.
Bevisbördan är väl knappast min?

Det finns ju mycket att bemöta med tanke på allt man påstår sig kunna bota. Jag kan väl kommentera några av påståendena:

Astma: Beror på kronisk inflammation i luftvägarna. Luftvägsinflammation påverkas inte av atlaskotan.

Epilepsi: Beror på okontrollerad elektrisk urladdning i hjärnan oftast utgående från ett specifikt fokus ex pga anläggningsrubbning, tumör, blödning eller liknande. Påverkas inte av läget på C1.

Mb menière: Orsakas av störd cirkulation av endolymfa i balansorganen. Påverkas inte av läget på C1.

Diskbråck: Det enda som möjligen skulle påverka ett diskbråck är om man skulle manipulera i närheten av det. Manipulation av högcervikala diskbråck är dock knappast att rekommendera om man tycker om pt som andas själva och inte har parapares.

Skulle kunna fortsätta ett tag till men jag antar att min poäng gått fram? Om man utger sig för att kunna behandla potentiellt dödliga tillstånd med behandlingsmetoder som saknar all form av evidens så är man i mina (och socialstyrelsens) ögon en kvacksalvare.

Det är bara att gratulera dig, Anders 43, till din förbättrade hälsa. Det är dock svårare att gratulera dem som landar på akuten med status epilepticus eller astmaticus efter att liksom du kunnat sluta med medicinering.
illitch77 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-12, 15:04   #12
AndersB
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 5
Citat:
Ursprungligen postat av j2b Visa inlägg
vilken tur att du som ny medlem här fick chansen att använda dig av dina första inlägg till att försvara en behandlingsmetod..

känns inte alls som att du är inblandad i atlantotec
Allt jag påstår är att det hjälpt mig. Sen står det givetvis alla fritt att dra sina egna slutsatser av det.
AndersB är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-12, 15:22   #13
Timme
Mr BodyPump.
 
Timmes avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Oskarshamn
Inlägg: 18 028
Citat:
Ursprungligen postat av AndersB Visa inlägg
Allt jag påstår är att det hjälpt mig. Sen står det givetvis alla fritt att dra sina egna slutsatser av det.
__________________
Instagram
Journal
C4L
Citat:
Ursprungligen postat av Krampus Visa inlägg
High Carb, High Fat, High Five.
Timme är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-12, 17:30   #14
AndersB
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 5
Citat:
Ursprungligen postat av illitch77 Visa inlägg
Bevisbördan är väl knappast min?
Tycker jag absolut att den är, då det var du som kom med ett påstående.
Jag bad om ett förtydligande om du hade någon källhänvisning till tex någon studie som bevisar att denna metod är trams o bluff, eller om det bara var din personliga uppfattning du framförde.
Av ditt svar drar jag slutsatsen att det är det sistnämda.
mvh
Anders
AndersB är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-12, 17:53   #15
illitch77
Gammal och trött
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Jönköping
Inlägg: 293
Citat:
Ursprungligen postat av AndersB Visa inlägg
Tycker jag absolut att den är, då det var du som kom med ett påstående.
Jag bad om ett förtydligande om du hade någon källhänvisning till tex någon studie som bevisar att denna metod är trams o bluff, eller om det bara var din personliga uppfattning du framförde.
Av ditt svar drar jag slutsatsen att det är det sistnämda.
mvh
Anders
De exempel jag framförde är lätta att skaffa källhänvisning till. Ep och astma kan man exempelvis läsa om i Davidsons "Principels and practice of medicine", Läkemedelsboken eller varför inte Internetmedicin. Vad gäller diskbråck kan jag rekommendera Internetmedicin, praktisk medicin eller den svenska "Ortopedi" (kommer tyvärr inte ihåg vem som står som författare). Mb Menière kan det läsas om på ex praktisk medicin eller valfri lärobok om ÖNH-sjukdomar.

Naturligtvis är det du som har bevisbördan. Att framföra en alternativ behandlingsmetod som lösningen på en hel mängd allvarliga sjukdomar utan att ha stöd i vetenskap eller beprövad erfarenhet är inte god sjukvård även om behandlingen skulle visa sig fungera. I det här fallet finns ju dessutom inte ens någon rimlig teoretisk grund för att det skulle fungera vilket ännu mer skärper kraven. Att du anklagar mig för ovetenskaplighet och löst tyckande är onekligen intressant, absurt men intressant.
illitch77 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:54.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)