Namn: Linn Född: 88-11-06 Längd: 175 cm Vikt: Varierar Började styrketräna: Januari -08
Förr: Har under olika perioder i mitt liv haft olika sporter för mej, har handlat om allt ifrån ridning till att ge mej ut och springa långa rundor. Jag började thaiboxas -05, och det var den bästa träningsperioden i mitt liv. Älskade thaiboxningen gjorde jag, missade nästan aldrig en träning och hade en match nära när jag skadade mej. Har haft mycket problem med mitt högra knä och jag drog det ur led i oktober -07, för fjärde gången. Fick genomgå en större operation och var kryckbunden i ett halvår, släppte kryckorna i mars -08. Eftersom jag inte kunde thaiboxas så tog jag mej till gymmet istället. I början kunde gymmet inte ersätta thaiboxningen, inte ens lite.
Nu: Nu tycker jag att styrketräningen är det roligaste som finns! Att se hur kroppen skulptureras och känna hur jag blir starkare är så tillfredsställande att jag är fast. Jag har fortfarande problem med knät, går på sjukgymnastik 1-2 pass/vecka. Mitt främsta mål gällande knät just nu är att kunna jogga/springa igen.
Mitt mål inom styrketräningen är att bli så stor, stark och snygg som möjligt. Och framförallt att utvecklas inom sporten och lära mej mer om min kropp. Just nu blir det 4-5 styrkepass/vecka och cardio efter en del av passen. När tiden finns tar jag mej till klubben och boxas lite.
Just nu ser upplägget ut såhär:
Dag 1: Axlar
Dag 2: Rygg, biceps
Dag 3: Bröst, triceps
En bendag kommer att läggas till när jag är av med sjukgymnastiken.
Dagsform, vikt och mått 28/09/08:
Vikt: 78,5 kg
Midja: 75 cm
Lår: 60,5 cm
Vad: 38 cm
Arm: 34 cm
Underarm: 26,5 cm
Nacke: 34 cm
Bröst: 100 cm med sportBH
Rumpa: 108 cm
Sådära. Välkomna hit! Kom gärna med åsikter om min träning, form, kost och allt annat.
Nu bygger jag vidare (:
Känner igen mig lite i det du skriver, skador drog mig från kampsport till gymmet mer och mer och nu har jag svårt att kompromissa med styrketräningen så det har blivit den träningen som hamnat i fokus.
Tack alla! Blir väldigt glad. Men nu ska jag sova, blir träning imorgonbitti. Gonatt.
Gym 28/9 Axlar, mage
Veckan kommer se ut ungefär såhär:
Mån: Rygg, biceps
Tis: Bröst, triceps
Ons: Vila (ev. cardio)
Tors: Axlar
Fre: Vila (ev. cardio)
Lör: Rygg, biceps
Sön: Vila (ev. cardio)
Schemat blev som det blev pga jobb. Funderar på att köpa ett 24/7 årskort också så att jag kan träna där de dagar som jag verkligen vill träna men inte kan pga friskis dåliga helgtider. Nog om det nu, gonatt!
Jag hade missat att det var urvridningar av knät som gjort att du inte kunde tränat ben, men där ser man. Själv var det dryga månaden sen jag vred mitt eget knä ur led under Krav Maga. Vad är det du har opererat i knät?
Jag hade missat att det var urvridningar av knät som gjort att du inte kunde tränat ben, men där ser man. Själv var det dryga månaden sen jag vred mitt eget knä ur led under Krav Maga. Vad är det du har opererat i knät?
Hej!
Ja, jag vet. Jag läste det. Kände igen mej för första gången jag fick mitt ur led så blev inte jag heller opererad, så jag tyckte inte att det var någon big deal (förutom smärtan just vid tillfället). Det var därför jag var så naiv efter operationen som jag genomgick nu, och trodde att jag skulle kunna thaiboxas igen efter ett par månader. Men tji fick jag.
För att förklara operationen enkelt så fäste de fast mitt knä med senor igen, och de fäste det hårt (jag slet av i princip allt på vänster sida av knät). I början kunde jag bara böja mitt knä 30 grader och sen var det bara till att sitta och töja på senorna 10 min varje timme i 4-5 månader innan det lossnade igen. Operationen ska göra att mitt knä inte hoppar ur led lika lätt i framtiden men jag kommer ändå inte att utmana ödet.
Jag kan ge dej ett tips och det är att inte vara korkad nu efter din skada. Som jag var, detta var ju som sagt fjärde gången. Man kan få det ur led flera gånger och det kan hoppa tillbaka och sedan är allt bra. Men drar du det ordentligt ur led kommer du bli handikappad läänge. Så var föööörsiktig nu framöver. En gång ur led, alltid ur led hahah.. försöker inte skrämma dej, men ta det lugnt med ditt knä!!!