Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2008-09-14, 17:54   #1
groddddaan
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2007
Ort: jadu
Inlägg: 202
Lastbilschaffis?

Är de någon här inne som är lastbilschaffis? Vad tjänar man i snitt som lastbilschaffis och är de en tung väg att vandra för att bli de? vad krävs för utbildning?
__________________
någongång
groddddaan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-14, 17:56   #2
gnagaren
Mätt och hungrig
 
gnagarens avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 532
Köp en keps, bli fet, börja snusa??

Skaffa ett körkort för att få köra lastbilar och tunga lastbilar?
__________________
Min Journal
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=102530

Citat:
Ursprungligen postat av PowPow Visa inlägg
Kolo, samlingsplatsen för dig som vill träna men fastnar framför datorn hela jävla tiden.
gnagaren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-14, 18:02   #3
walter_skepper
Registered User
 
walter_skeppers avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 23
glöm inte skinnvästen trätofflorna och ölmagen med
walter_skepper är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-14, 18:04   #4
IntenZe
Registered User
 
IntenZes avatar
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 290
Jag håller på och ska ta lastbilskort faktiskt. Det kostar väl runt 25000 ifall du ska bekosta det själv. Jag fixade ett intyg av en arbetsgivare att jag ska få jobb efter avslutad utbildning, då betalar arbetsförmedlingen för utbildningen.
Arbetsförmedlingen står bara för utbildningar som är kortare än 12 veckor så dom har packat ihop utbildningen till 12 veckor, sen har man lastbilskort, truck, traktor etc.

Sen hur väl avlönad du blir beror på vad du tar för jobb, det finns ju en jävla massa att välja mellan. Kör du fjärrtransport malmö-norge (eller kiruna, vad det nu var) så har du ut 32 i månaden ungefär. Då kör du en vecka och är ledig en vecka osv.
IntenZe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-14, 18:07   #5
Frantic
Registered User
 
Frantics avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Ort: Göteborg
Inlägg: 4 155
Citat:
Ursprungligen postat av IntenZe Visa inlägg
Jag håller på och ska ta lastbilskort faktiskt. Det kostar väl runt 25000 ifall du ska bekosta det själv.
25000?

Jag håller också på att ta. En lektion kostar runt 900 spänn. De flesta behöver, enligt de jag snackat med, 8-10 st. Sen tillkommer det ju lite avgifter och kanske nån teorilektion så det blir inte ens nästan 25000. Vart har du fått den siffran ifrån?

EDIT; De flesta i klassen har lagt ut nånstanns runt 10 000:-
Frantic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-14, 18:10   #6
C.E.J.
Korsordet
 
C.E.J.s avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Malmö
Inlägg: 5 404
Citat:
Ursprungligen postat av groddddaan Visa inlägg
Är de någon här inne som är lastbilschaffis? Vad tjänar man i snitt som lastbilschaffis och är de en tung väg att vandra för att bli de? vad krävs för utbildning?
När jag gick utbildning (som jag inte avslutade) sa de att man oftast började med att köra budbil och liknande i några år, innan man fick börja köra lastbil långa sträckor. Lät ju lagom kul, att få glassa runt i lastbil från Kiruna till Provence är ju det man vill, inte köra budbil.
__________________
"Det är verkligen inte lite omskolning det handlar om" http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/s...&postcount=285
C.E.J. är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-14, 18:17   #7
Granatgiraffen
Registered User
 
Granatgiraffens avatar
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 67
Citat:
Ursprungligen postat av C.E.J. Visa inlägg
När jag gick utbildning (som jag inte avslutade) sa de att man oftast började med att köra budbil och liknande i några år, innan man fick börja köra lastbil långa sträckor. Lät ju lagom kul, att få glassa runt i lastbil från Kiruna till Provence är ju det man vill, inte köra budbil.
Hur kan någon vilja göra det? Har folk noll vilja att utveckla sig själva i sitt arbete.
Granatgiraffen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-14, 18:19   #8
groddddaan
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2007
Ort: jadu
Inlägg: 202
Citat:
Ursprungligen postat av IntenZe Visa inlägg
Jag håller på och ska ta lastbilskort faktiskt. Det kostar väl runt 25000 ifall du ska bekosta det själv. Jag fixade ett intyg av en arbetsgivare att jag ska få jobb efter avslutad utbildning, då betalar arbetsförmedlingen för utbildningen.
Arbetsförmedlingen står bara för utbildningar som är kortare än 12 veckor så dom har packat ihop utbildningen till 12 veckor, sen har man lastbilskort, truck, traktor etc.

Sen hur väl avlönad du blir beror på vad du tar för jobb, det finns ju en jävla massa att välja mellan. Kör du fjärrtransport malmö-norge (eller kiruna, vad det nu var) så har du ut 32 i månaden ungefär. Då kör du en vecka och är ledig en vecka osv.

Låter ju fantastiskt! Men hur ser lönen ut ungefär om man är en som kör på 7-16 tider varje dag den blir väl något lägre kan jag tänka mig?
__________________
någongång
groddddaan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-14, 18:23   #9
C.E.J.
Korsordet
 
C.E.J.s avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Malmö
Inlägg: 5 404
Citat:
Ursprungligen postat av Granatgiraffen Visa inlägg
Hur kan någon vilja göra det? Har folk noll vilja att utveckla sig själva i sitt arbete.
Fråga de, säkert tusentals, lastbilschaffisar världen över som kör liknande sträckor.
__________________
"Det är verkligen inte lite omskolning det handlar om" http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/s...&postcount=285
C.E.J. är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-14, 19:20   #10
Fatcan
Registered User
 
Fatcans avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 1 776
Har hittat en trafikskola när mig som tar 15 795 kr för intensivkurs i C-kort, är det ett bra pris tycker ni? Vart kan man beställa teori-materiel för C-kort föresten?
Fatcan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-14, 19:35   #11
Gnusram
Registered User
 
Gnusrams avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Eskilstuna
Inlägg: 1 703
Citat:
Ursprungligen postat av Fatcan Visa inlägg
Har hittat en trafikskola när mig som tar 15 795 kr för intensivkurs i C-kort, är det ett bra pris tycker ni? Vart kan man beställa teori-materiel för C-kort föresten?
Det där är ju närmast omöjligt att svara på. Det beror ju på hur mycket vana du har vid tunga fordon, eller fordon överhuvudtaget. Men det låter förmodligen rimligt.

Teorimaterial har de säkert på trafikskolan...
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Det här är internet, och vi kan vara precis vilka dårar som helst bakom skärmen.
Journalen

Gamla filmsnuttar: Knäböj Ryckdrag Stötmark
Gnusram är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-14, 19:59   #12
Frantic
Registered User
 
Frantics avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Ort: Göteborg
Inlägg: 4 155
Citat:
Ursprungligen postat av Fatcan Visa inlägg
Har hittat en trafikskola när mig som tar 15 795 kr för intensivkurs i C-kort, är det ett bra pris tycker ni? Vart kan man beställa teori-materiel för C-kort föresten?
Det beror ju på ju många körlektioner som ingår i priset.
Frantic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-14, 20:06   #13
IntenZe
Registered User
 
IntenZes avatar
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 290
Citat:
Ursprungligen postat av Frantic Visa inlägg
25000?

Jag håller också på att ta. En lektion kostar runt 900 spänn. De flesta behöver, enligt de jag snackat med, 8-10 st. Sen tillkommer det ju lite avgifter och kanske nån teorilektion så det blir inte ens nästan 25000. Vart har du fått den siffran ifrån?

EDIT; De flesta i klassen har lagt ut nånstanns runt 10 000:-
Källa; arbetsförmedlingen.

Det gäller ju då CE.
IntenZe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-14, 20:21   #14
Kebab-Arne
Ge mig kebap och öl
 
Kebab-Arnes avatar
 
Reg.datum: Jun 2003
Ort: Västerås
Inlägg: 3 353
Gör lumpen som lastbilschaffis, då får man det gratis. Lite sent tips kanske.

Sommarjobbade som lastbilschaffis, fick 108:- i timmen. Det är avtalet för det stora åkeriet jag körde förr. Ingångslönen för c-kortschaufförer, tror jag. Finns andra där man kan få betalt för utkörningar. Väl lättare att tjäna stålar men mer osäkert.

Personligen hade jag svårt för stressen när det började hetta till (kuka ur). Men med lite mer erfarenhet så klarar man säkert av det bättre. Arbetsmiljön är väl sällan det bästa då man ofta inte hinner kolla lampor och sånt. Kommer farbror blå får du stå för notan.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Robbmeister Visa inlägg
Det är alltid lika kul när man lyckats få stånd på bussen precis när man ska av.
Kebab-Arne är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-14, 20:31   #15
Allan
Går i vanliga skor.....
 
Allans avatar
 
Reg.datum: Jan 2002
Ort: JAKOBSBERG!
Inlägg: 21 341
Grönlunds utbildar chaffisar
__________________
Alfahanne supreme

Jag älskar små kaniner, men det är gott med en rejäl biff ibland också....

Blogg:Att inte kunna skriva "Mitt Sommarlov!" när skolan börjar
Allan är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:56.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)