Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition > Träningsskador & Rehab

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-07-16, 22:47   #1
mochrashad
Registered User
 
mochrashads avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Luleå
Inlägg: 272
handledsskada?!

Tja. Jag har börjat få ont i ena handleden när jag kör skivstångscurl och de har gått så långt att jag senaste passet fick avbryta

Det började med att jag körde för tungt, sen har de blivit värre för varje gång och nu kan jag inte köra övningen mera. Känner ingen smärta vid hantelcurl och jag har hört att om man sällan kör skivstång och vänjer sig vid en EZ-stång så kan man få smärta när man börjar med skivstångscurl. Fasst de har jag uteslutit då jag alltid kört varierat och inte haft problem tidigare.


vad kan jag göra åt saken tror ni? har varit på semester i 1 1/2 vecka, trodde smärtan var över. Men direkt jag testade köra så kom smärtan tbx. Var tvungen att avbryta

Det här påverkar inte andra övningar alls, som tur är, men vad hade ni gjort i mitt läge?. finns de nå bra som hjälper?
__________________
PB för tillfället/ Mål 2010! Bänkpress: 112,5 x 5 / 135 x 4
Knäböj: 120 x 6 / 145 x 6
Hantelpress(bröst)50/6 6 6 / 60 x 6
Militärpress(sittande) 80 x 3 / 90 x 6
Chins 16 st / 25 st
mochrashad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-16, 22:59   #2
Hudiksvall_Bänkpress
Registered User
 
Hudiksvall_Bänkpresss avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Ort: Hudiksvall
Inlägg: 2 091
Citat:
Ursprungligen postat av mochrashad Visa inlägg
Tja. Jag har börjat få ont i ena handleden när jag kör skivstångscurl och de har gått så långt att jag senaste passet fick avbryta

Det började med att jag körde för tungt, sen har de blivit värre för varje gång och nu kan jag inte köra övningen mera. Känner ingen smärta vid hantelcurl och jag har hört att om man sällan kör skivstång och vänjer sig vid en EZ-stång så kan man få smärta när man börjar med skivstångscurl. Fasst de har jag uteslutit då jag alltid kört varierat och inte haft problem tidigare.


vad kan jag göra åt saken tror ni? har varit på semester i 1 1/2 vecka, trodde smärtan var över. Men direkt jag testade köra så kom smärtan tbx. Var tvungen att avbryta

Det här påverkar inte andra övningar alls, som tur är, men vad hade ni gjort i mitt läge?. finns de nå bra som hjälper?
Tips 1: Kör inte Skivstångscurl så länge det gör ont(undvik övningar som gör ont).
Tips 2: Stretcha handlederna.
Tips 3: Massera där det gör ont med liniment.
Tips 4: Is kan vara bra ifall det är någon inflammation.

Det här är vad jag själv gjorde för att få min handled att fungera igen efter att skadat den när jag körde bänkpress.

Lycka till

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=88744
Hudiksvall_Bänkpress är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-16, 23:06   #3
mochrashad
Registered User
 
mochrashads avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Luleå
Inlägg: 272
Tackar för svaret

Tips på stretch? Det onda ligger förövrigt på högra handledens högra sida nära "knölen"
__________________
PB för tillfället/ Mål 2010! Bänkpress: 112,5 x 5 / 135 x 4
Knäböj: 120 x 6 / 145 x 6
Hantelpress(bröst)50/6 6 6 / 60 x 6
Militärpress(sittande) 80 x 3 / 90 x 6
Chins 16 st / 25 st
mochrashad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-16, 23:18   #4
-Englund
Registered User
 
-Englunds avatar
 
Reg.datum: Apr 2007
Ort: Sala
Inlägg: 618
Citat:
Ursprungligen postat av mochrashad Visa inlägg
Tja. Jag har börjat få ont i ena handleden när jag kör skivstångscurl och de har gått så långt att jag senaste passet fick avbryta

Det började med att jag körde för tungt, sen har de blivit värre för varje gång och nu kan jag inte köra övningen mera. Känner ingen smärta vid hantelcurl och jag har hört att om man sällan kör skivstång och vänjer sig vid en EZ-stång så kan man få smärta när man börjar med skivstångscurl. Fasst de har jag uteslutit då jag alltid kört varierat och inte haft problem tidigare.


vad kan jag göra åt saken tror ni? har varit på semester i 1 1/2 vecka, trodde smärtan var över. Men direkt jag testade köra så kom smärtan tbx. Var tvungen att avbryta

Det här påverkar inte andra övningar alls, som tur är, men vad hade ni gjort i mitt läge?. finns de nå bra som hjälper?

Jag har själv haft samma problem! Gjorde för j*vla ont ett tag, fick avbryta någon gång. Blev lite orolig, för riktigt ont gjorde det. Men jag tänkte det har gjort riktigt ont på så många andra ställen i kroppen förut och det har oftast släppt till slut, så jag körde på så gott jag kunde och numera märker jag ingenting av det!
-Englund är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-17, 00:00   #5
Hudiksvall_Bänkpress
Registered User
 
Hudiksvall_Bänkpresss avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Ort: Hudiksvall
Inlägg: 2 091
Citat:
Ursprungligen postat av mochrashad Visa inlägg
Tackar för svaret

Tips på stretch? Det onda ligger förövrigt på högra handledens högra sida nära "knölen"
Jag har bara kört på känsla och tagit min ena hand för att sträcka ut den andra i alla riktningar....
Hudiksvall_Bänkpress är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-17, 00:09   #6
andnel
Registered User
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 223
Jag har haft/har samma problem. Det jag har är en spricka som är återkommande ungefär någon månad per år, och smärtan ligger ungefär där du beskriver det - vid knölen. Att man får ont där kan dock bero på flera olika saker, men ett utav de största är att du utsätter handleden för ovana och opassande vinklar.

En av dessa opassande vinklar sker faktiskt vid träning av biceps med rak skivstång, då du lägger handleden i en "spänd" position. Jag vill själv inte hamna i denna situation, så jag kör med en Z-formad skivstång. Råder dig att göra detsamma när smärtan försvunnit
andnel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-17, 02:06   #7
mochrashad
Registered User
 
mochrashads avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Luleå
Inlägg: 272
Tack för svaren

Blir nog att stretcha och hoppas på de bästa till nästa vecka.
__________________
PB för tillfället/ Mål 2010! Bänkpress: 112,5 x 5 / 135 x 4
Knäböj: 120 x 6 / 145 x 6
Hantelpress(bröst)50/6 6 6 / 60 x 6
Militärpress(sittande) 80 x 3 / 90 x 6
Chins 16 st / 25 st
mochrashad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-17, 02:29   #8
Degpekka
Absolutist
 
Degpekkas avatar
 
Reg.datum: Jun 2006
Ort: HBG
Inlägg: 1 102
Var sitter smärtan? på själva underarmen eller vid handleden? Tycker inte du ska utesluta stela pronatorer, det har inte bara med EZ-stången att göra utan kan komma från andra saker också. Testa att köra lätta hantelcurls där du supinerar så mkt du bara kan och på så vis blir du rörligare i pronatorerna och då borde smärtan släppa. Värt ett försök iaf!
Degpekka är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-17, 06:59   #9
elo_
surbrölande finne
 
elo_s avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Jakobstad, Finland
Inlägg: 4 270
mina problem med armarna, underarmarna och handleder upphörde när jag slutade köra dylika övningar. nu för tiden tränar jag inte armar desto mer än i basövningar och lite komplement för triceps.. har inga problem med armarna mer. förr var smärtan så intensiv i curlövningar så jag fick avbryta pass nu som då och åka hem o ställa mig i duschen...

så går det när man ska leka max-ot... trevligare att leka sl, man får käka mer också.
__________________
journal / filmer / 21.12.2014 - Sore elbows and some random acts of madness
Citat:
"ask not for lighter burdens, but for broader shoulders"
elo_ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-17, 07:02   #10
Hudiksvall_Bänkpress
Registered User
 
Hudiksvall_Bänkpresss avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Ort: Hudiksvall
Inlägg: 2 091
Citat:
Ursprungligen postat av elo_ Visa inlägg
mina problem med armarna, underarmarna och handleder upphörde när jag slutade köra dylika övningar. nu för tiden tränar jag inte armar desto mer än i basövningar och lite komplement för triceps.. har inga problem med armarna mer. förr var smärtan så intensiv i curlövningar så jag fick avbryta pass nu som då och åka hem o ställa mig i duschen...

så går det när man ska leka max-ot... trevligare att leka sl, man får käka mer också.
Rätt inställning
Hudiksvall_Bänkpress är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-17, 08:00   #11
kimozabe
Registered User
 
kimozabes avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Karlshamn
Inlägg: 493
Skit i Z stången o kör bara rak skivstångscurl isf. Vänta tills ond-heten går över o kör på igen tills du kan curla utan smärta. Jag hade samma och körde mycket Z-stång i början, vet inte det va det eller ovana i gymmet. Benhinne inflammation?
kimozabe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-17, 10:38   #12
-Englund
Registered User
 
-Englunds avatar
 
Reg.datum: Apr 2007
Ort: Sala
Inlägg: 618
Citat:
Ursprungligen postat av kimozabe Visa inlägg
Skit i Z stången o kör bara rak skivstångscurl isf. Vänta tills ond-heten går över o kör på igen tills du kan curla utan smärta. Jag hade samma och körde mycket Z-stång i början, vet inte det va det eller ovana i gymmet. Benhinne inflammation?

+1 Skulle mycket väl kunna vara?
-Englund är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-17, 12:37   #13
mochrashad
Registered User
 
mochrashads avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Luleå
Inlägg: 272
Degpekka:Var sitter smärtan? på själva underarmen eller vid handleden? Tycker inte du ska utesluta stela pronatorer, det har inte bara med EZ-stången att göra utan kan komma från andra saker också. Testa att köra lätta hantelcurls där du supinerar så mkt du bara kan och på så vis blir du rörligare i pronatorerna och då borde smärtan släppa. Värt ett försök iaf!

smärtan sitter i högra handleden, yttersidan, mellan knölen och handen. Det ska prövas

Citat:
Ursprungligen postat av elo_ Visa inlägg
mina problem med armarna, underarmarna och handleder upphörde när jag slutade köra dylika övningar. nu för tiden tränar jag inte armar desto mer än i basövningar och lite komplement för triceps.. har inga problem med armarna mer. förr var smärtan så intensiv i curlövningar så jag fick avbryta pass nu som då och åka hem o ställa mig i duschen...

så går det när man ska leka max-ot... trevligare att leka sl, man får käka mer också.
växer dem bra då? . Mm, efter nån vecka är man taggad till topp för curlen man har hoppats höja några kg på: aj som fan, minhandled? tittar ned som en sorgsen hund o går hem , ställer mig i duschen





Skit i Z stången o kör bara rak skivstångscurl isf. Vänta tills ond-heten går över o kör på igen tills du kan curla utan smärta. Jag hade samma och körde mycket Z-stång i början, vet inte det va det eller ovana i gymmet. Benhinne inflammation?

Jo, för jag har ju bara två övningar på biceps, hantelcurl(supination) och skivstångscurl, som ja ska vila ifrån. Tips på övning, förutom ez-stången, som kanske förvärrar??

Nja tror inte på inflammation, än iafal.
__________________
PB för tillfället/ Mål 2010! Bänkpress: 112,5 x 5 / 135 x 4
Knäböj: 120 x 6 / 145 x 6
Hantelpress(bröst)50/6 6 6 / 60 x 6
Militärpress(sittande) 80 x 3 / 90 x 6
Chins 16 st / 25 st
mochrashad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-17, 12:48   #14
elo_
surbrölande finne
 
elo_s avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Jakobstad, Finland
Inlägg: 4 270
Citat:
Ursprungligen postat av mochrashad Visa inlägg
växer dem bra då? . Mm, efter nån vecka är man taggad till topp för curlen man har hoppats höja några kg på: aj som fan, minhandled? tittar ned som en sorgsen hund o går hem , ställer mig i duschen
jag har ingen aning om de växer, jag är mest tjock!

jag har inte så stor koll på utvecklingen.. främst för att jag inte bygger någon som helst träning runt curls.
__________________
journal / filmer / 21.12.2014 - Sore elbows and some random acts of madness
Citat:
"ask not for lighter burdens, but for broader shoulders"
elo_ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-17, 13:04   #15
mochrashad
Registered User
 
mochrashads avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Luleå
Inlägg: 272
Citat:
Ursprungligen postat av elo_ Visa inlägg
jag har ingen aning om de växer, jag är mest tjock!

jag har inte så stor koll på utvecklingen.. främst för att jag inte bygger någon som helst träning runt curls.

okej. styrkan var de inge fel på iafal!
__________________
PB för tillfället/ Mål 2010! Bänkpress: 112,5 x 5 / 135 x 4
Knäböj: 120 x 6 / 145 x 6
Hantelpress(bröst)50/6 6 6 / 60 x 6
Militärpress(sittande) 80 x 3 / 90 x 6
Chins 16 st / 25 st
mochrashad är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:21.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)