Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Diet, Deff & Fettminskning

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-07-01, 13:42   #1
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Långsamt ätande minskar energiintaget.

Citat:
Although reducing eating rate is frequently advocated for control of food intake and thus body weight, empirical evidence is extremely limited and inconsistent. We sought to compare the impact of slow and quick eating rates on development of satiation in healthy women. In a randomized design, 30 healthy women (22.9±7.1 years; body mass index [calculated as kg/m2] 22.1±2.9) were studied on two test visits to compare slow and quick eating rates. Satiation was examined as the main outcome, using the objective measure of energy intake during ad libitum meals. At designated times, subjects also rated perceived hunger, satiety, desire to eat, thirst and meal palatability on visual analogue scales. Slow rates of ingestion led to significant decreases in energy intake (quick: 645.7±155.9 kcal; slow: 579.0±154.7 kcal; P<0.05) and significant increases in water consumption (quick: 289.9±155.1 g; slow: 409.6±205.8 g; P<0.05). Despite higher energy intake upon meal completion under the quick condition, satiety was significantly lower than the slow condition (P<0.05). Accordingly, the quick condition showed a lower Satiating Efficiency Index (quick: 0.1; slow: 0.2; P<0.05). After meal completion, pleasantness ratings tended to be higher under the slow condition (P=0.04; but not significant after Bonferroni adjustment). Ad libitum energy intake was lower when the meal was eaten slowly, and satiety was higher at meal completion. Although more study is needed, these data suggest that eating slowly may help to maximize satiation and reduce energy intake within meals.
Journal of the American Dietetic Association. Volume 108, Issue 7, July 2008, Pages 1186-1191.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-01, 13:51   #2
mangemani
Amiga forever
 
mangemanis avatar
 
Reg.datum: Feb 2003
Ort: sundsvall
Inlägg: 5 984
hmm,så den lilla mängden kcal som finns i ett äpple tex blir ännu mindre om man käkar det långsamt?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Livet är inte värt att leva om man inte ligger på minst 60 fps konstant.
"Stora tänkare har alltid mött kraftig opposition från mediokra tänkare"

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information
mangemani är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-01, 13:55   #3
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Nä, men man blir mättare och äter mindre.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-01, 14:06   #4
MrBoris
Workaholic
 
MrBoriss avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: farawayfromSweden
Inlägg: 1 368
skönt att ha lite vetenskapligt stöd för detta då jag ständigt tjatade på mitt ex att äta långsammare (och hon klagade på att hon blivit överviktig men åt snabbt som en häst)
__________________
Jag har lämnat kolozzeum p.g.a. kolo admins mörkning av statistik rörande brott, integration och asylsökande. När vi får en fri debatt endast då har Sverige en chans att komma på fötter igen. Jag lämnar efter mig en raggningsguide för dig som gillar att ragga tjejer på nattklubben
http://www.kolozzeum.com/forum/showp...ostcount=13997
MrBoris är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-01, 14:40   #5
patanga
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Örebro
Inlägg: 80
kanske därför jag kan äta hur mycket som helst då, äter upp på mindre än 3 minuter =(
patanga är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-01, 14:54   #6
A.Steinbach
Freak of Nutrition
 
A.Steinbachs avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Ort: Karlskrona
Inlägg: 755
Att man äter mindre om man äter långsammare har väl och göra med de olika hormoner som utsöndras som signalerar mättnad (leptin, CCK, PYY, mfl).

De har ju sin verkan i hypotalamus och iom att det tar en stund för hormonerna att nå dit och utöva sin effekt så kommer man alltså att äta mindre om man äter långsammare eftersom mättnadseffekterna hinner komma innan man fått i sig för mycket energi.
A.Steinbach är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-01, 15:19   #7
Guddi
Registered User
 
Guddis avatar
 
Reg.datum: Jun 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 3 429
Citat:
Ursprungligen postat av A.Steinbach Visa inlägg
Att man äter mindre om man äter långsammare har väl och göra med de olika hormoner som utsöndras som signalerar mättnad (leptin, CCK, PYY, mfl).

De har ju sin verkan i hypotalamus och iom att det tar en stund för hormonerna att nå dit och utöva sin effekt så kommer man alltså att äta mindre om man äter långsammare eftersom mättnadseffekterna hinner komma innan man fått i sig för mycket energi.
Finns även kognitiva effekter av att äta långsamt.

Finns flera liknande saker som att en full mindre tallrik mättar bättre än en större talrik med lika mycket mat eller att man äter mindre när man fokuserar på måltiden kontra om man sitter och tittar på film eller är mitt uppe i en diskussion.
__________________
Besök gärna min sida Träningslära.se
Guddi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-01, 15:23   #8
demode
Registered User
 
demodes avatar
 
Reg.datum: Jul 2007
Ort: Landskrona
Inlägg: 334
Jag som alltid äter långsamt (upp till 45minför att klämma i mig den största portionen gröt)... Kommer aldrig bli stor

bra studie som bekräftar det jag redan visste
__________________
Det är bra för stunden, men sen då?
demode är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-01, 15:38   #9
elArne
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2006
Ort: Lund
Inlägg: 149
Enda sättet för mig att lyckas trycka i mig tillräckligt med mat innan när jag bulkade, var att kasta i mig det fort som..
Då gällde det att ha mat man inte behöver tugga så noga, typ överkokt pasta med köttfärssås och några matskedar olja på
elArne är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-01, 17:23   #10
Exhale_
Registered User
 
Exhale_s avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 330
Citat:
Ursprungligen postat av demode Visa inlägg
Jag som alltid äter långsamt (upp till 45minför att klämma i mig den största portionen gröt)... Kommer aldrig bli stor

bra studie som bekräftar det jag redan visste
Äta mer energitäta/rika livsmedel?
Exhale_ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-01, 17:33   #11
JohnRick
Registered User
 
JohnRicks avatar
 
Reg.datum: May 2007
Ort: Södra Sverige (äntligen ute ur @#!¤@&! Lund och inne i Malmö)
Inlägg: 1 188
Var det här en nyhet? Att signaler för mättnadskänslor infinner sig efter 20 minuter ca har jag kört på så länge jag kan minnas.
JohnRick är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-01, 18:01   #12
L-Sami
El grande salami
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 8 600
Blir att äta super långsamt nu under deffen.
__________________
Leg. sjukgymnast (OMT/Idrottsmedicin/Msc)

Min träning

Bloggen - 160107
L-Sami är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-01, 21:47   #13
Eddie Vedder
Registered User
 
Eddie Vedders avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 33 687
Citat:
Ursprungligen postat av JohnRick Visa inlägg
Var det här en nyhet? Att signaler för mättnadskänslor infinner sig efter 20 minuter ca har jag kört på så länge jag kan minnas.
Nej det var ingen större nyhet. Men det utesluter väl inte att det undersöks igen? Att resultat upprepas och stärks är ju anledningen till att vissa saker blir mer och mer "sanna".

Hela vetenskapen står ju och faller på att hypoteser testas samt stärks eller falsifieras.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-01, 21:55   #14
JohnRick
Registered User
 
JohnRicks avatar
 
Reg.datum: May 2007
Ort: Södra Sverige (äntligen ute ur @#!¤@&! Lund och inne i Malmö)
Inlägg: 1 188
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Nej det var ingen större nyhet. Men det utesluter väl inte att det undersöks igen? Att resultat upprepas och stärks är ju anledningen till att vissa saker blir mer och mer "sanna".

Hela vetenskapen står ju och faller på att hypoteser testas samt stärks eller falsifieras.
Det var väldigt Popper-ish sagt.
JohnRick är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-01, 21:59   #15
Eddie Vedder
Registered User
 
Eddie Vedders avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 33 687
Citat:
Ursprungligen postat av JohnRick Visa inlägg
Det var väldigt Popper-ish sagt.
Vad betyder det?
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:58.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)