Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Matlagning & Recept

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2003-06-07, 22:22   #1
Lellan
Ge mig en igloo
 
Lellans avatar
 
Reg.datum: Aug 2002
Ort: Västerås
Inlägg: 5 002
Lightbulb Ketorecept!

Eftersom jag inte ätit feta mejeriprodukter eller så mycket fett över huvud taget (fiskolja och grejjer på slutet iofs) så var det en helt ny värld som öppnade sig.. Testade en ketoaktig sak tidigare på över en månad (tror det var 7 veckor) men pallade inte mentalt att få i mig fett.

Mådde då kasst hela tiden, den här gången får jag nästan akta mig så att det inte blir keto-bulk.. Och FINT mår jag. Slutsvamlat, RECEPT var det!

Nate inspirerad Gröt:
blötlägg fibrex (behövs inte mycket, 15 g blir tex mycket mat) i mycket vatten, vänta en stund tills de svällt upp och häll å mer vatten + prottepulver och vispa. Har testat protec Blåbär, jättegott!

Ägg & sillsallad:
Hacka hårdkokt ägg, blanda med sill med låg kolis-halt och till kan man ha majonäs - kanske blandat kaviar.

Mr Ping´s Ketoglass:
Vispa äggvitor hårt, blanda med vispad grädde smaksatt med fun light.

"Kesoalamalta":
Vispa grädde pch blanda med naturell yoghurt och smaksätt med fun light, apelsin är gott! Keso är också god som den är med tex fun lights green apple. Borde bli gott om man värmer vaniljstång i grädde och blandar till, sen kan man ju äta nåt litet bär till om man är sån att man kan äta sånt utan att "falla ur" ketosen.

Köttfärssås:
Köttfärs, kryddor (chili, cayenne, pressa i vitlök osv) + någon fet mejeriprodukt med låg kolishalt. Gott!

Det är också gott att låta lite ost smälta på stekt kryddad köttfärs.

Har inte hittat så många hamburgare etc utan kolisar (Sunda har iofs) men det blir gott med lite senapspulver och ost på! Tror grillkrydda innehåller kollisar så det har jag undvikt, använder hellre "rena" kryddor.
Lellan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-06-07, 22:23   #2
Lellan
Ge mig en igloo
 
Lellans avatar
 
Reg.datum: Aug 2002
Ort: Västerås
Inlägg: 5 002
Fisk med äggsås:
koka, stek eller gör vad du vill med alaska pollak el torsk el liknande. Hacka hårdkokt ägg och blanda med grädde, salta och peppra.

Lax:
Är god ugnsstekt med citronjuice, peppar och salt. Kan man tänka sig någon kolis är det gott att göra rullar av gravad el rökt lax med keso emellan, den kan man smaksätta med lite paprikapulver och svartpeppar eller vad man gillar.

Kött med kryddsmör:
stek en köttbit och servera med smör som du blandat med litet salt och pressad vitlök.

Kyckling:
i alla former.. doppas/värms gärna i någon god sås (man får leta som en tok men ofta finns det med tex 1 gram kolhydrater/100 gram. Tex bearnaissås el currysås) eller keso blandat med curry.

Munters kassler:
Kassler med majonäs (samma här, leta efter låg kolishalt. Felix orginal har 1 g/100 g) och eventuellt lite keso på.

Kött med ädelost:
Pepparbiff med gorgonzola tex.

Tonfisk:
Kan man blanda med någon sås eller ha i omelett. Omeletter överlag är bra, släng i lite korvrester el så. Tänk på att skinka och korv ofta kan innehålla mycket kollisar.

Fisk:
(även tonfisk) är faktiskt jättegod att gratinera med ost + lite kryddor (pizzakrydda på tonfisken är gott!). Goudaost är favoriten!

Återkommer med fler senare!
Lellan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-06-09, 19:08   #3
Megatuttarna
Feed me fast
 
Megatuttarnas avatar
 
Reg.datum: Aug 2002
Ort: Södertälje
Inlägg: 3 861
200gram köttfärs brukar jag steka upp och krydda med lite grillkrydda och nån stark skit som morsan köper, sedan när det är klart så smetar jag ner 50gram majonnäs och smaskar!

Ibland underlättar det att tänka på oxfile när man äter, då ligger maten i magen innan man ens märkt av den
Megatuttarna är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-02, 16:05   #4
pilt77
Taxidriver
 
pilt77s avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 877
Fyll på med mera recept ni som har.
pilt77 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-14, 12:22   #5
Fatcan
Registered User
 
Fatcans avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 1 776
Jag planerar att köra keto/low carb i slutet av deffen, så nu tycker jag vi fyller på med lite mera recept här...

Här är några low-carb recept från senaste body:

Ost- och kalkonrullar

Hårdost 5%
Kalkonskivor stora
Mjukost naturell 3%
Avokado
Sallat

Skala och skär avokadon i skivor. Hyvla osten i skivor och lägg dem på ett fat. Bred ut mjukost på skivorna och placera ut kalkonskivorna på mjukosten. Placera avokadoskivorna på tvären över varje kalkonskiva och lägg på ett salladsblad. Rulla ihop och stick en tandpetare igenom.

Laxsallad med pestokesella

Ruccolasallad
Kallrökt skivad lax
Lättkesella
Kallt vatten
Pesto

Skölj ruccolasalladen och lägg den på en tallrik. Placera laxskivorna uppe på ruccolasalladen. Vispa samman lättkesellan med vatten och pesto tills det blir en jämn sås. Häll över laxen och ruccolan.

Proteinmousse med mandel

Kaseinproteinpulver
Alpro soya light mjölk
Sötmandlar

Vispa samman kaseinproteinpulvret med sojamjölken i en skål. Försöka att vispa ut eventuella klumpar. Ställ in i frysen i 10 minuter, medan du hackar mandlarna. Ta proteinblandningen ur frysen och strö över de hackade mandlarna.
Fatcan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-14, 12:48   #6
Lellan
Ge mig en igloo
 
Lellans avatar
 
Reg.datum: Aug 2002
Ort: Västerås
Inlägg: 5 002
6 år gammal tråd, bra jobbat!

(kan tillägga att jag nu kör "kesoálamalta" på ett lågkcalsätt istället för keto: minikeso, lätt naturell yoghurt, fun light apelsin och kanel).

Hade jag kört keto idag hade jag nog testat salladsblad med ostskiva och skink/korvskiva på och rullat ihop, det var ofta det där "fras kraset" man får av frukt och grönt som jag saknade. Hoppas ni mår bättre än vad jag gjorde på keto iaf!
__________________
&

Lellan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-14, 14:51   #7
Fatcan
Registered User
 
Fatcans avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 1 776
Citat:
Ursprungligen postat av Lellan Visa inlägg
6 år gammal tråd, bra jobbat!
Det är väl inget problem?
Fatcan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-14, 17:07   #8
MyungChul
Registered User
 
MyungChuls avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Sandhamn
Inlägg: 1 988
Det nämndes aldrig som ett problem?
__________________
Salt och Peppar!
MyungChul är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-14, 17:59   #9
isterbuk
Geekboy
 
isterbuks avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Örebro
Inlägg: 1 003
Kalas tråd ju Tack för recepten hitintills.
isterbuk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-15, 22:15   #10
Anton Fräs
Stark
 
Anton Fräss avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 9 035
Omelett med flera hela ägg och lite broccoli. Salt & peppar och lite sambal. Ha i massa smör och du har en sjujävla måltid.
Anton Fräs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-04, 22:20   #11
Salus
Banned User
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 558
Kanonrecept!

Keep em coming..


Jag tänkte imorgon göra detta:

1 burk tomatkross
1 burk tonfisk
1 bit färsk ingefära (som rivs ned)
1 gul lök

salt+peppar+vilka andra kryddor du vill ha i.

Göra det som en soppa typ. Enkelt och smidigt, och tillräckligt gott
Salus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-05, 00:59   #12
Anton Fräs
Stark
 
Anton Fräss avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 9 035
Citat:
Ursprungligen postat av Lellan Visa inlägg
6 år gammal tråd, bra jobbat!

(kan tillägga att jag nu kör "kesoálamalta" på ett lågkcalsätt istället för keto: minikeso, lätt naturell yoghurt, fun light apelsin och kanel).

Hade jag kört keto idag hade jag nog testat salladsblad med ostskiva och skink/korvskiva på och rullat ihop, det var ofta det där "fras kraset" man får av frukt och grönt som jag saknade. Hoppas ni mår bättre än vad jag gjorde på keto iaf!
Det är väl du som är fruktfanatiker? Har för mig att jag läste om att du växte upp med fruktträdgårdar runt dig eller något i den stilen,
Anton Fräs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-05, 12:16   #13
isterbuk
Geekboy
 
isterbuks avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Örebro
Inlägg: 1 003
Keso, vispad grädde, ett uns Funlight med lite kanel tyckte jag var en höjdare
__________________
Don't Look Back in Anger

Citat:
Ursprungligen postat av Candydarling Visa inlägg
någon som har någon aning om vad vikten på en kebabrulle ligger på? ungefärligt?
Citat:
Ursprungligen postat av frambogir Visa inlägg
Med eller utan folie?
isterbuk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-08, 13:35   #14
Lellan
Ge mig en igloo
 
Lellans avatar
 
Reg.datum: Aug 2002
Ort: Västerås
Inlägg: 5 002
Citat:
Ursprungligen postat av Anton Fräs Visa inlägg
Det är väl du som är fruktfanatiker? Har för mig att jag läste om att du växte upp med fruktträdgårdar runt dig eller något i den stilen,

Fruktos byggde denna kropp, ja.. men vi hade EN trädgård. Dock proppad med bärbuskar, äppel päron plommonträd, grönsaksland etc.

Bärfanatiker är jag väl ffa, det är ju satan gott.. Kan inte va utan. Frukt försöker jag undvika, tex sitter jag här på jobbet med en stor fruktskål som jag måste lägga en duk över för att inte plågas ihjäl. (Finns även för dagen ett stort kakfat med en lapp "varsågod!" - taskiga kolleger man har.. men det lockar inte lika mkt som fruktfatet, helt ärligt lider jag lite..).

När jag startade tråden hette jag mikaelj. Eller nä, vänta..

Tråden är iaf 6 år gammal, är inte så fanatisk åt nåt håll numera känner jag. Lagom tjock kvinna i sina bästa år typ..
__________________
&

Lellan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-08, 17:19   #15
Anton Fräs
Stark
 
Anton Fräss avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 9 035
Citat:
Ursprungligen postat av Lellan Visa inlägg
Fruktos byggde denna kropp, ja.. men vi hade EN trädgård. Dock proppad med bärbuskar, äppel päron plommonträd, grönsaksland etc.

Bärfanatiker är jag väl ffa, det är ju satan gott.. Kan inte va utan. Frukt försöker jag undvika, tex sitter jag här på jobbet med en stor fruktskål som jag måste lägga en duk över för att inte plågas ihjäl. (Finns även för dagen ett stort kakfat med en lapp "varsågod!" - taskiga kolleger man har.. men det lockar inte lika mkt som fruktfatet, helt ärligt lider jag lite..).

När jag startade tråden hette jag mikaelj. Eller nä, vänta..

Tråden är iaf 6 år gammal, är inte så fanatisk åt nåt håll numera känner jag. Lagom tjock kvinna i sina bästa år typ..
Nice calves har du iallafall!
Anton Fräs är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:05.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)