Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2008-06-11, 17:30   #1
jaosef
Registered User
 
jaosefs avatar
 
Reg.datum: May 2008
Ort: Uppsala/Arjeplog
Inlägg: 2 224
ANG ben

Hej, jag undrar bara:

1.Om man tränar ben på gym för att öka volym och styrka, är det då dumt att ta ett par joggingturer i veckan? Har läst att folk beskriver det som "att man springer bort det man lagt på". Tycker jag låter heldumt, men hur är det igentligen?

2. Om man tränat ben, är det ok att jogga nästa dag, eller bör man låta benmusklerna vila?

3. Om man tränar ben, är det en fördel att köra bil från gymmet, eller är det dumt att gå/cykla hem om man har någon kilometer hem (med tanke på vila efter passet)?

/Jaosef
jaosef är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-11, 17:34   #2
Eddie Vedder
Registered User
 
Eddie Vedders avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 33 687
Fråga 1 och 2 beror helt och hållet på hur viktig joggningen känns för dig. Att jogga lite är inget som innebär en katastrof för din muskel- och styrkeutveckling, men ju mer konditionsträning desto sämre hursomhelst. Det är ett faktum, dock ett marginellt sådant om joggningen bara består av t.ex. 5km några ggr per vecka.

Fråga 3 gör ingen som helst skillnad om du nu inte har jättelångt hem.

Du nämner ju ingenting om varken distanser eller intensitet så att försöka svara på dina frågor blir ju bara rena gissningar.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-11, 17:37   #3
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
1. Om du prioriterar din fysiska hälsa så kommer inte ett par joggingturer att sabba din totala muskeluppbyggnad. Däremot så har "folk" rätt, aerob träning så som långdistanslöpning har motsatta signaler till musklerna som anaerob, styrketräning. Prioriterar du endast muskeluppbyggnad så är det promenader som gäller.

2. Ja, om du klarar av att göra det så är det ok.

3. Upp till dig själv om du orkar och har tid med promenad/jogging till och från gymmet. Så viktigt är det inte med vila efter passet, du ska fortfarande kunna utföra dagliga bestyr, annars hade morgontränande människor varit rökta.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-11, 17:47   #4
jaosef
Registered User
 
jaosefs avatar
 
Reg.datum: May 2008
Ort: Uppsala/Arjeplog
Inlägg: 2 224
OK, tack för svaren båda 2!
jaosef är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-11, 18:02   #5
Morrris
Jag har klamydia
 
Morrriss avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 4 670
Intressant det där.

Hur skulle ni säga att ett par rundor på en mil påverkar resultaten av benträningen?
__________________
Anteckningar från ett Källarhål

Blev medlem på Kolozzeum och allt jag fick av Piranha var den här förbannade klamydian.
Morrris är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-11, 18:23   #6
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Negativt. Säger jag någonting annat så ljuger jag . Man får väga för- och nackdelar mot varann i "jogga eller inte jogga"-frågan.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-11, 18:27   #7
Eddie Vedder
Registered User
 
Eddie Vedders avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 33 687
Ett mer konkret svar än det från Rahf kan man nog inte ge. Det är som att fråga hur mycket det påverkar med fem starköl jämfört med tre. Påverkan är alltså dosrelaterad.

Så vill man minimera det negativa av en faktor får man nog satsa extra hårt på det positiva istället. Då menar jag alltså att istället för att oroa sig över omfattningen av hur mycket joggningen påverkar så joggar man så mycket kan känner för och sedan ser man till att få ut så mycket som möjligt ur sina benpass och lägga allt krut där. Sedan är det bara att utvärdera ens resultat och är man nöjd fortsätter man på samma vis. Annars får något revideras.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-11, 19:06   #8
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
...fast mer optimalt än promenader, som ju just är aerob träning precis som långdistans, måste vara intervaller. Det är precis som styrketräning anaerob träning.
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-11, 20:16   #9
Sniggel
Registered User
 
Sniggels avatar
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Inte Hässleholm
Inlägg: 14 376
Intervallträning motverkar nog inte muskeltillväxt nej, snarare tvärtom. Men problemet med intervaller kan vara att det kräver en del återhämtning och kan påverka benträningen negativt på det sättet. Men man kan säkert jobba upp sin arbetskapacitet så man kan kombinera båda delarna (eller tajma träningspassen med sitt styrkeschema på bästa sätt) och fortfarande satsa 100% på benvolym, om man nu vill det förstås.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Kroppen gillar - tyvärr - tråkiga saker som balans, måtta och lagom.
C4L
Sniggel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-11, 20:30   #10
Morrris
Jag har klamydia
 
Morrriss avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 4 670
Kort intensiv träning är alltså att föredra före lågintensiv? Ur muskelsynpunkt alltså.
Inte för att intervaller är något alternativ, har svårt att gå i två dagar efter benpassen.
__________________
Anteckningar från ett Källarhål

Blev medlem på Kolozzeum och allt jag fick av Piranha var den här förbannade klamydian.
Morrris är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-11, 20:32   #11
Eddie Vedder
Registered User
 
Eddie Vedders avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 33 687
Citat:
Ursprungligen postat av Morrris Visa inlägg
Kort intensiv träning är alltså att föredra före lågintensiv? Ur muskelsynpunkt alltså.
Om du skulle byta ut tre distanspass mot tre intervallpass så är det med största sannolikhet en större skaderisk du utsätter dig för. Men om vu förutsätter att du är lyckligt lottad med den biten så kan det nog vara en fördel just ur den synpunkten ja.

Även ur konditionssynpunkt för övrigt.

EDIT: Exemplet är för övrigt helt och hållet teoretsikt bör jag tillägga. Givetvis skulle hjärt- lungkapacitet öka bäst på det viset samtidigt som påverkan på benmuskulaturens signaler skulle bli mindre ogynnsam ur tillväxtsynpunkt.

Men slitage och skador lär ju inträda om du skulle försöka i praktiken. Och då blir ju förstås resultaten inte bättre.

Senast redigerad av Eddie Vedder den 2008-06-11 klockan 20:36.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-11, 21:06   #12
Morrris
Jag har klamydia
 
Morrriss avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 4 670
Ja, skaderisken är naturligtvis en faktor (även om man känner sig så härligt odödlig...) som man ska tänka på. Kommer inte återhämtningen av musklerna påverkas av 4 st benträningar per vecka, om man tänker på att det är alldeles nödvändigt att sprida ut dom så mycket som möjligt över veckans dagar? Eller är det en försumbar faktor?
__________________
Anteckningar från ett Källarhål

Blev medlem på Kolozzeum och allt jag fick av Piranha var den här förbannade klamydian.
Morrris är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:58.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)