Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2008-04-22, 15:09   #1
Steinbreck
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 8
Steloperering i rygg

Finns det någon här som har erfarenhet av det?
Steinbreck är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-22, 15:14   #2
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 071
Jag var inskriven för operation men tack och lov började ryggen funka ett par månader innan operationsdatumet. Sen dess har den funkat i flera år. Det, om något, säger ju hur väl underbyggt beslutet var från ortopeden. Har man ont och det inte går över så har de typ inget annat att erbjuda. Så kände i alla fall jag det.

Under tiden jag gick och väntade läste jag på en hel del om steloperationer. Jag hade även en kollega som hade blivit stelopererad. Jag blev inte direkt övertygad om att det var rätt väg att gå. Många som var missnöjda och operationen verkar vara en ren chansning.
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-22, 15:30   #3
Tolkia
Moralistmoderator
 
Tolkias avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Lycksele
Inlägg: 15 502
Jag vet några som gjort det och ingen av dem är nöjd eller smärtfri. Jag skulle inte rekommendera någon att göra det.
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-22, 15:36   #4
JJ
Värmdökungen
 
JJs avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Värmdö
Inlägg: 5 185
Farsans polare är stelopererad. Vet inte om han hade något val då han bröt ryggen.
__________________
"Ta en bild på solnedgången!"
Härifrån? Det är ju motljus?"


Tung pung ger starka ben...
JJ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-22, 15:37   #5
spange
Nu kan jag inte byta
 
spanges avatar
 
Reg.datum: Jun 2006
Ort: Falun
Inlägg: 1 418
jag kan bara +1:a masterchief och tolkia, det verkar vara ett jävla lotteri med fusionsoperationer, jag upplever att de flesta verkar vara missnöjda efter ingreppet, morsan har en arbetskamrat som stelopererats i ryggen och är långt ifrån nöjd
spange är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-23, 14:10   #6
Steinbreck
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 8
Hej och tack för svaret!

Jag vet inte heller vad som är rätt, bara att smärtan och begränsningen i ryggen redan utgör ett handikapp för mig. Enligt läkaren så är det en förskjutning och det enda tänkbara ingreppet skall enligt honom vara ett kirurgiskt. Vad var det för diagnos du själv fick på din ryggåkomma? Det vore ju intressant om andra med "förskjutning" på kota i nedre delen av ryggen kunde berätta att de har löst smärtan eller problemet på annat sätt en just genom kirurgiskt ingrepp. Den kollegan du hade som var stelopererad, vet du vad det var för problem han hade som orsak till ingreppet? Och vilka problem har han idag?

Den där frågan om operation eller inte, den gnager ju sönder en.

Hör gärna av dig igen!
Steinbreck är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-23, 14:15   #7
Steinbreck
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 8
Hej Tolkia!

Tack för svaret. Men de du känner till som gjort det och är missnöjda, vet du vilka besvär i ryggen som var orsak till ingreppet? Och det sulle också vara intressant att veta vilka typer av besvär de har idag.

Jag har några kolleger som opererat ryggen nyligen och de är nöjda, men de opererades för diskbråck. Min diagnos är "kotförskjutning" och jag vet inte om det är någon större skillnad i riskfaktorn för komplikationer mellan ett sådant ingrepp än när det gäller diskbråck.

Som det är nu har jag redan ett handikapp, dvs jag kan inte gå längre sträckor utan att benen/fötterna domnar och fötterna blir "sladdriga" förutom smärtan som kommer och går. Står jag upp en längre tid eller går ca 1km, så kommer smärtan.

Hör gärna av dig igen!
Steinbreck är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-23, 14:18   #8
Steinbreck
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 8
Måste ju förresten också lägga till att de kolleger som nu är nöjda, de har ju inte heller stelopererats, så det kanske är just stelopereringen som utgör större problem.
Steinbreck är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-23, 14:20   #9
Steinbreck
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 8
Hej JJ!

Tack för svaret, men vet du om din farsars polare har några komplikationer av själva stelopereringen?
Steinbreck är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-23, 14:22   #10
Steinbreck
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 8
Hej!

Tack för svaret. Men vet du vilka komplikationer som har uppstått pga av dessa stelopereringar? Det gnager ju rätt mycket nu i tanken, huruvida man skall ta ett sådant beslut eller inte. Nu är jag som sagt ganska begränsad redan med den smärta som uppstår emellanåt.

Hör gärna av dig.
Steinbreck är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-23, 15:32   #11
Tolkia
Moralistmoderator
 
Tolkias avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Lycksele
Inlägg: 15 502
Jag känner ingen som opererats för spondylolistes eller liknande, utan diagnoserna har varit diskbråck eller ospecifik ländryggssmärta (mamma har även en bekant som opererats efter en trafikolycka, men jag misstänker att det där var fråga om att väldigt mycket i ryggen var väldigt trasigt). I samtliga fall utam trafikolyckan har operationen kommit ganska sent, d.v.s. personerna har haft ryggproblem i många år innan man bestämt sig för steloperation. Samtliga har också varit medelålders, d.v.s. 45 och äldre.

Som jag har förstått det, är det inte ovanligt att man efter steloperation med tiden utvecklar problem någon annanstans i ryggen, d.v.s. smärtan från den ursprungliga skadan kanske dämpas/försvinner, men smärta uppstår istället någon annanstans. Jag antar att risken för detta delvis har att göra med vad orsaken var. Jag har också förstått det som att man är mer återhållsam med operation idag än tidigare. Den sjukgymnast jag varit hos för diverse träningsskador, bl.a. på rygg, menar att operation stjälper fler än den hjälper - jag kan inte garantera att han har rätt, men mitt intryck är att han är en kunnig och klok person.

Frågan är hur länge du haft detta problem? Många ryggskador läker ut av sig själva - åtminstone i bemärkelsen att patienten blir smärtfri, vilket är fullt möjligt i många fall även om inte skadan i sig "görs ogjord". Även om rehabperioden är lång, smärtsam och jävligt tråkig. Man kan nog räkna den som kort om man kan räkna den i månader, om vi säger så. Har du kontakt med t.ex. sjukgymnast angående rehabträning, alternativ smärtlindring typ akupunktur etc.? Om inte, rekommenderar jag STARKT att du tar kontakt, helst igår. Bara det att få en kunnig persons rekommendationer om hur man skall/bör/kan bete sig i sin vardag för att bete sig så att utsikterna till förbättring maximeras och smärta/handikapp maximeras kan i sig göra det bra mycket lättare att leva med skadan i väntan på förbättring. Ofta har sjukgymnasterna (inom landstinget, jag gissar att det privat finns naprapater som utför jämförbart) mer erfarenhet när det gäller rehab än läkarna, eftersom de sysslar mer med det (det är ju till sjukgymnasterna läkare skickar sina rehabfall). Obs. även att det oftast inte krävs remiss för tid hos sjukgymnast.
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-23, 17:47   #12
DenSisteMohikanen
Registered User
 
DenSisteMohikanens avatar
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 56
En kompis har stelopererat ryggen rätt nyligen(dec), för vad jag vet rätt svår skolios då operation var enda alternativet. Men läketiden är rätt lång så man vet inte hur bra det kommer bli, får ju inte lyfta tunga saker, jobba osv i minst 6 mån.

Operationen för hans åkomma är ganska farlig vad jag fått höra...går nåt fel kan man bli förlamad.

Tillägger att detta var inte bara steloperation utan göra en krokig ryggrad så rak som möjligt.
DenSisteMohikanen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-23, 17:52   #13
DenSisteMohikanen
Registered User
 
DenSisteMohikanens avatar
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 56
Om man bortser från hans åkomma så är steloperationen inget man märker på honom utan han rör sig inte märkvärdigt annorlunda än oss andra.

/inte editera efter 3 min?...
DenSisteMohikanen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-16, 13:25   #14
Steinbreck
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 8
Hej!

Har nu läst lite av dina tidigare erfarenhetern och där kan man ju läsa att du för några år sedan genomgick en operation i ryggen och att du senare ev. skulle stelopereras. Men då blev det alltså inte någon steloperation? Och jag läste om utslagen underlivsfunktion! Det där lät ju väldigt allvarligt men det förefaller som att du har väldigt mycket egen erfarenhet av en del som jag nu går och grubblar på. Har själv tränat med vikter från och till i hela mitt liv och gör så fortfarande men på en helt annan nivå naturligtvis. Jag har en hel del undringar beträffande en ev. steloperation. Man hör hela tiden olika beskrivningar och erfarenheter. Jag har en spondylolisthes längst ner med en glidning på 15 mm. så vad jag förstår återstår väl bara en steloperation. Men jag har ju också hört positiva resultat av detta, bl.a talade jag med en naprapat som hade haft två st. patienter med detta symptom som var väldigt nöjda efter sin operation. Och det är klart att man vill höra sådana lugnande besked. Frågan är ju om man som i mitt fall med en glidning på 15 mm. kan bli bättre utan kirurgiskt ingrepp. Sedan har kirurgerna väl blivit bättre på lyckade operationer.

Hör gärna av dig igen!
Steinbreck är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-16, 13:35   #15
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 071
Citat:
Ursprungligen postat av Steinbreck Visa inlägg
Hej!

Har nu läst lite av dina tidigare erfarenhetern och där kan man ju läsa att du för några år sedan genomgick en operation i ryggen och att du senare ev. skulle stelopereras. Men då blev det alltså inte någon steloperation? Och jag läste om utslagen underlivsfunktion! Det där lät ju väldigt allvarligt men det förefaller som att du har väldigt mycket egen erfarenhet av en del som jag nu går och grubblar på. Har själv tränat med vikter från och till i hela mitt liv och gör så fortfarande men på en helt annan nivå naturligtvis. Jag har en hel del undringar beträffande en ev. steloperation. Man hör hela tiden olika beskrivningar och erfarenheter. Jag har en spondylolisthes längst ner med en glidning på 15 mm. så vad jag förstår återstår väl bara en steloperation. Men jag har ju också hört positiva resultat av detta, bl.a talade jag med en naprapat som hade haft två st. patienter med detta symptom som var väldigt nöjda efter sin operation. Och det är klart att man vill höra sådana lugnande besked. Frågan är ju om man som i mitt fall med en glidning på 15 mm. kan bli bättre utan kirurgiskt ingrepp. Sedan har kirurgerna väl blivit bättre på lyckade operationer.

Hör gärna av dig igen!
Jag lider med dig. Själv har ryggen funkat bra i flera år nu så jag har nästan glömt hur det var att ha ryggproblem. Får inte ens problem om jag flyttar och dylika aktiviteter. Kirurgiska ingrepp tycks funka bra för vissa och för andra blir det sämre. Men har man problem i flera år utan bättring så hade jag helt klart övervägt operation.
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:08.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)