Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-04-14, 19:01   #1
Koloftw
Banned
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 1 955
Tryck över bröst/rygg?

Det började för cirka 2.5 år sen, tror jag, på sommaren.

Det är liksom ett tryck över bröstet/ibland ryggen, svårt att förklara, det är inte som t.ex. ryggskott att det gör ont när man rör sig på ett visst sätt, utan det gör ont hela tiden. Jag får svårt att andas, börjar svettas och det gör så jefla ont.

Det enda sättet som jag kan få det att bli bättre på är att lägga mig raklång på ett stenhårt golv med armarna utsträckta och andas riktigt djävla djupt. Och om inte det fungerar så är jag tvungen att ta en promenad. Ibland har jag fått gå ut och gå mitt i natten för att det gör så jäkla ont.

Jag undrar vad det kan bero på, samt vad jag ska göra för att förbättra? Och säg för guds skull inte "kosten", för det började för 2.5 år sen första gången, och då var det fortfarande mer än 1.5 år kvar tills jag skulle veta vad en kalori var för något.

Det kommer ibland, det kom inte under hela hösten eller vintern, men nu började det för någon vecka sen . Senast i natt då jag vaknade och flåsade som en gris och fick börja gå stå och jogga på stället brevid sängen.
Koloftw är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-14, 19:05   #2
Angel
Ge mig nått fint nu!
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 5 239
nån nerv i kläm kanske? kramp? lungcancer? hiv?
Angel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-14, 19:08   #3
Koloftw
Banned
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 1 955
Lungcancer och HIV är jag inte så orolig för. Det har gått flera år sen första gången, jag mår bra i övrigt och jag är inte död än så lungcancer är jag inte orolig för, HIV inte heller då jag är oskuld.

Nerv i kläm och kramp, kanske, tack för tipsen. Ska ta reda på lite om dessa.

Eller förresten, är kramp = det där man får i vaden när det drar så in i helvete/muskeln spänns och man måste ställa sig på den för att det ska sluta dra?
Koloftw är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-14, 19:11   #4
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Du. Ringa. Doktor. Imorgon.

Verkställ!
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-14, 19:17   #5
Mescreant
Banned
 
Reg.datum: May 2007
Ort: Kwon-Fu Temple
Inlägg: 158
Tror vi lider av samma åkomma. Har haft det i kanske 10 år så känns som man borde gått till en läkare redan men nä. Hursom, mina attacker kom väldigt sällan förut och ofta på natten men nu har de börjat komma oftare. Kanske kan vara kärlkramp. Verkar komma oftare efter några dagars dålig kost med mycket salt, fett koffein och kanske cigarettrökning - så att det är blodtrycksrelaterat känns ju ganska troligt, tyvärr.
Mescreant är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-14, 19:21   #6
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 071
Ibland blir jag förvånad över människors...tja..slöhet.

Hur svårt kan det vara att gå till en person som har typ 7 års läkarutbildning och 15 års erfarenhet och få hjälp för det facila priset av 250 spänn?

Näää...jag lider först i 24 månader, sen skapar jag en tråd på Kolo.
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-14, 19:24   #7
Angel
Ge mig nått fint nu!
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 5 239
Citat:
Ursprungligen postat av MasterChief Visa inlägg
Ibland blir jag förvånad över människors...tja..slöhet.

Hur svårt kan det vara att gå till en person som har typ 7 års läkarutbildning och 15 års erfarenhet och få hjälp för det facila priset av 250 spänn?

Näää...jag lider först i 24 månader, sen skapar jag en tråd på Kolo.
Ja håller med till 100 där. Vad vi än säger så är det bara gissningar ändå utan blodprover röntgen osv osv.
Angel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-14, 19:24   #8
jenan546
klen :(
 
jenan546s avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 92
Kan vara en sån enkel sak som magkatarr. Testa något receptfritt som neutraliserar magsyra. Till och med ont i hjärtat kan ju vara symptom på det..
jenan546 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-14, 19:25   #9
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 071
Citat:
Ursprungligen postat av Angel Visa inlägg
Ja håller med till 100 där. Vad vi än säger så är det bara gissningar ändå utan blodprover röntgen osv osv.
Såklart du gör. Du är ju sköterska och fattar sånt här (som tydligen är väldigt marigt).
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-14, 19:37   #10
dooh
Registered User
 
doohs avatar
 
Reg.datum: Dec 2007
Ort: Ystad
Inlägg: 1 388
Och jag skulle tippa på ångestattacker..^^
men det är ju bara jag.

Både jag och en kompis har haft problem med tryck över bröstet, för min del gick det ofta ut i ryggen. Det blir svårt att andas och man kan i stort sett inte göra något. Det kom ofta i samband med att jag skulle göra roliga saker, dvs saker jag såg fram emot. Eller bara när det var allmänt opassande.

Det hjälpte som du sa att lägga sig på golvet och sträcka ut. "Andas i fyrkant" var rådet jag fick av läkare då det är spänningar som måste andas ut lugnt ...
Så slappna av är rådet...
Och vi båda har blivit utredda med ekg och grejer, så inga fysiska grejer.
__________________
En narcissist in action

Journal
dooh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-14, 19:50   #11
watertouch
Här står det nåt vitsigt...
 
watertouchs avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: sweden
Inlägg: 785
Citat:
Ursprungligen postat av MasterChief Visa inlägg
Ibland blir jag förvånad över människors...tja..slöhet.

Hur svårt kan det vara att gå till en person som har typ 7 års läkarutbildning och 15 års erfarenhet och få hjälp för det facila priset av 250 spänn?

Näää...jag lider först i 24 månader, sen skapar jag en tråd på Kolo.
ÄHH det är sånna som ni som gör att vårdköerna är så långa.
__________________
Let me see your warface! You call that a warface. This is a warface AAAAAAAAHH!!!!!!

He is the Painkiller.... He is the Threadkiller!!! AAAHHH!
watertouch är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-14, 21:11   #12
Koloftw
Banned
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 1 955
Citat:
Ursprungligen postat av dooh Visa inlägg
Och jag skulle tippa på ångestattacker..^^
men det är ju bara jag.

Både jag och en kompis har haft problem med tryck över bröstet, för min del gick det ofta ut i ryggen. Det blir svårt att andas och man kan i stort sett inte göra något. Det kom ofta i samband med att jag skulle göra roliga saker, dvs saker jag såg fram emot. Eller bara när det var allmänt opassande.

Det hjälpte som du sa att lägga sig på golvet och sträcka ut. "Andas i fyrkant" var rådet jag fick av läkare då det är spänningar som måste andas ut lugnt ...
Så slappna av är rådet...
Och vi båda har blivit utredda med ekg och grejer, så inga fysiska grejer.
Ångest ...? Är inte ångest en psykisk känsla som typ "glädje"?


Citat:
Ursprungligen postat av MasterChief Visa inlägg
Ibland blir jag förvånad över människors...tja..slöhet.

Hur svårt kan det vara att gå till en person som har typ 7 års läkarutbildning och 15 års erfarenhet och få hjälp för det facila priset av 250 spänn?

Näää...jag lider först i 24 månader, sen skapar jag en tråd på Kolo.
Bra poäng där.


Citat:
Ursprungligen postat av Mescreant Visa inlägg
Tror vi lider av samma åkomma. Har haft det i kanske 10 år så känns som man borde gått till en läkare redan men nä. Hursom, mina attacker kom väldigt sällan förut och ofta på natten men nu har de börjat komma oftare. Kanske kan vara kärlkramp. Verkar komma oftare efter några dagars dålig kost med mycket salt, fett koffein och kanske cigarettrökning - så att det är blodtrycksrelaterat känns ju ganska troligt, tyvärr.
Ah. Interessant, ska ta reda på lite kring det där.
Koloftw är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-14, 21:15   #13
Angel
Ge mig nått fint nu!
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 5 239
Hade du varit 20år åldre (eller hur gammal är du?) så hade jag sagt kärlen. Men försjutton, några prover, ett ekg och nån lungröntgen kan du la kosta på dig.
Angel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-14, 21:25   #14
Koloftw
Banned
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 1 955
16 år.

Hmm ok, men måste de ta proverna samtidigt som jag har ont då? Eller kan de tar proverna när som helst? För det är inte som att jag kan planera in mina smärtanfall

Angående kärlen är jag rättså tveksam - min morsa är 25 år äldre än mig, röker, är överviktig, dricker alkohol och äter skräpmat regelbundet.

Jag är 25 år yngre, väger <68kg på 182 cm, dricker aldrig, röker inte och äter väldigt sällan regelbundet dåliga fetter.
Koloftw är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-14, 21:26   #15
watertouch
Här står det nåt vitsigt...
 
watertouchs avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: sweden
Inlägg: 785
Nej ångest kan faktiskt yttra sig med symtom som tryck över bröstet. Sen att du går ut och går och liknande. Kan va nån form av agiterad/rastlös ångest. Orkar inte kolla om det var typ enda sättet för att få bort "smärtan".
__________________
Let me see your warface! You call that a warface. This is a warface AAAAAAAAHH!!!!!!

He is the Painkiller.... He is the Threadkiller!!! AAAHHH!
watertouch är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:28.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)