Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-04-09, 23:20   #1
sissa
Segrare Bästa fysiken 2011!
 
sissas avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: skåne
Inlägg: 4 058
Plastikoperationer

Helt ärligt nu -


Skulle ni på nåt sätt skämmas för att ni gjort en skönhetsoperation? Skulle ett skäl att låta bli vara rädsla att bli hånade/ inte alls förstådda/ bli betraktade som ett ufo ( om det nu var något som va svårt att dölja att man gjort) etc av eran omgivning?

Och - Tänker ni något särskilt om en person som har opererat sig ( bara utifrån det faktum att denne har opererat sig)? Ser ni ner på den personen eller är det okej att operera sig? Är vissa tillfixningar okej medan vissa inte är det?

Ärligt nu som sagt
sissa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-09, 23:23   #2
tntballe
Baconanist
 
tntballes avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Ort: BACONtown
Inlägg: 6 140
Helt ok att göra det, jag skulle dock fråga dom om anledning. För att förstå varför dom gjort det.

Skulle inte skämmas heller, ser dock ingen anledning att göra det själv.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Mary Anne Radmacher
Courage doesn't always roar. Sometimes courage is the quiet voice at the end of the day saying, "I will try again tomorrow."
Kom och åk med Ivans böjtåg! Knäböjsfest!

Senast redigerad av tntballe den 2008-04-09 klockan 23:26.
tntballe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-09, 23:27   #3
Hank
Hård & tuff
 
Hanks avatar
 
Reg.datum: Mar 2008
Ort: Novosibirsk
Inlägg: 401
Rent generellt brukar skönhetsoperationer bli ganska tydliga, vilket enligt mig inte är något possitivt. Är inte alls inne på tjejer med opererade meloner och silikonläppar, usch.

Men det är klart, står man inte ut med sitt utseende är det väl upp till var och en. Ser dock ner på brudar som opererar tex brösten bara för att gynna sin karriär.
Hank är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-09, 23:30   #4
Sleigh
Registered User
 
Sleighs avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 88
Ja jag hade skämts om jag hade gjort en operation. Folk kanske tänker "Jaha h*n hade dåligt självförtroende". Men tycker personligen inte att det är något fel med det, man ska trivas i sin kropp även om det innebär att man måste ta till kniv.
Sleigh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-09, 23:30   #5
Tricklev
Spamming user
 
Tricklevs avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Kärleksbyn, population jag och mina homies.
Inlägg: 7 984
Ska jag vara helt ärligt så är det möjligt att jag hade sett ner på dom, står en blonderad tjej framför mig och säger att hon opererade brösten för att hon blev inspirerad av starka personligheter och förebilder i Big Brother så hade jag sett ner rätt rejält på henne, samtidigt som jag hade fantiserat på att sätta på henne, samt slå henne.

Däremot så brukade jag känna en tjej som hade opererat hakan för att hon hade oturen att födas med en haka mer välmarkerad än Slartis, och det var svårt att se ner på henne, hennes enorma haka var verkligen ett réalt problem för henne, efter operationen så steg hennes självförtroende rejält och hon blev en rätt stabil och stark person efter ett tag.

Såja, sammanfattning, ibland äre bra, ibland tycker jag att dom är töntar, beror nog mycket på varför dom gör själva operationen.
Tricklev är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-09, 23:33   #6
sissa
Segrare Bästa fysiken 2011!
 
sissas avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: skåne
Inlägg: 4 058
Om jag ska svara själv


Jag skulle nog ha svårt att stå för min fåfänga. (Som jag inte vet hur stor den är egentligen, men om den nu fick styra säger vi) Hade jag åtgärdat saker som handlade om mer än fåfänga ( abnormaliteter) så hade jag nog inte väntat mig annat än förståelse från de flesta i omgivningen
sissa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-09, 23:45   #7
Prankie
Registered User
 
Prankies avatar
 
Reg.datum: Nov 2002
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 875
Jag tycker det är inget fel med det och skulle inte skämmas om jag själv gjorde det. Känns som 9/10 gör ögonlocks"operation" i Kina.
__________________
Investera i Sport Arbitrage
Prankie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-09, 23:56   #8
pony
Athletic chick on a stick.
 
ponys avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 982
Men då utgår du ifrån (och förmodligen utgår du även ifrån att omgivningen utgår ifrån detsamma, och dessutom bryr du dig nämnvärt om deras åsikt) att modifikationen bottnar i just fåfänga. Vilket den inte alls behöver göra. Starka sociala skäl, angränsande till medicinska eller ren fåfänga, har vi verkligen inga fler alternativ?
Jag tror att viljan att förändra (där allt från smink till kroppsbyggnad, från "klassisk" bodymodification till kirurgiska ingrepp är olika markeringar på samma skala) kan bottna i allt från missriktad osäkerhet till ett brinnande intresse för att kontrollera eller förändra. Kanske just för förändringens egenvärde.

I ärlighetens namn tror jag inte att det senare gruppen är någon nämnvärd majoritet, men försummandet av möjligheten bidrar knappast till att den tidigare gruppen blir mindre.

Det är tråkigt när folk dras med bristande självkänsla, men det är minst lika tråkigt när man blir berövad makt över det enda som man egentligen är herre över (och då åsyftar jag till att vissa ingrepp är väldigt svåra att få lagligt då de anses omoraliska iom att de strävar ifrån samtida skönhetsideal och inte mot dem).

För att komma någonvart med en dylik diskussion skulle man först behöva definiera det du omnämner som "fåfänga".
Först då blir det intressant, imho.
__________________
Brandman-wannabe
pony är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-10, 00:00   #9
Loke
Registered User
 
Lokes avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Rackarberget, Uppsala
Inlägg: 3 435
I vissa kretsar är det ju nästan obligatoriskt att alla gör sitt yttersta för att se bra ut, om det så gäller den dyraste av bilar, specialsydda klänningar varje vecka eller operationer för att rätta till defekter och ålderstecken. Om jag fick höra att en VD för ett stort företag hade gjort en ansiktslyftning så skulle jag inte tycka det var konstigt alls. För filmstjärnor är det nästan konstigare om det visar sig att de INTE har ändrat något på kroppen. Varför inte, liksom?

Jag skulle inte alls ha problem att erkänna att jag gjort operationer. Samtidigt kan det ju vara lite ofint, typ som att diskutera vilka underkläder man har på sig, så jag förstår att många kändisar inte gärna pratar om det. Men med familj och vänner: inga problem.
__________________
- Nån snubbe på internet skrev detta.
Loke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-10, 00:04   #10
Tricce
Väsby EPA raggare
 
Tricces avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 1 350
Tycker det är helt ok med tjejer som kanske levt med knappt ens a kupa att operera sig självklart. Eller kanske lider av för stora.

Har själv fundering på skönhetsoperation i nyllet pga ärr från acne (må så vare laser eller vad det nu finns men ändå är det väl en sorts "operation" per defenition)
Eller kanske suga lite fett ur ögonlocken för mina hänger fan nästan över ögonfransarna sååå för rätt anledningar varför ska man se ner på nån? Och om nån ändå skulle göra det, so what.
__________________
Life getting tough? Means god is afraid of your progress!.
Citat:
Ursprungligen postat av Tricklew Visa inlägg
Förövrigt så förstår jag mig inte på människor som följer Zyzz, Jersey Shore mm, jag skapade intressantare personer och situationer när jag lekte med lego som liten.
Tricce är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-10, 00:05   #11
Frida.B
Banned User
 
Reg.datum: May 2007
Ort: Helsingborg
Inlägg: 181
Jag skulle inte skämmas och jag ser inte ner på folk som gjort det. Jag vill mer veta var de gjort det isåfall, vilken klinik och kirurg. Tycker det är intressant att få höra hur folk gjorde när de valde kirurg och vad de tänkte på. Vill man operera sig och har pengar och möjlighet så varför ska man inte få göra det? Man klär sig i kläder som ska vara smickrande för en, man klipper håret, man sminkar sig... Visst är en operation mer riskfylld än att klippa håret, men om man vill ta den risken så finns det inget fel med det.
Frida.B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-10, 00:08   #12
Frida.B
Banned User
 
Reg.datum: May 2007
Ort: Helsingborg
Inlägg: 181
Varför anser vissa att det är okej om en tjej med a kupa förstorar brösten men inte om en tjej med i deras ögon bra normalt storlek gör det? Varför måste man se ut på ett visst sätt för att "det ska va okej"? Varför är det inte upp till var och en att skälva avgöra hur de vill se ut?
Frida.B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-10, 00:10   #13
sissa
Segrare Bästa fysiken 2011!
 
sissas avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: skåne
Inlägg: 4 058
Citat:
Ursprungligen postat av pony Visa inlägg
Men då utgår du ifrån (och förmodligen utgår du även ifrån att omgivningen utgår ifrån detsamma, och dessutom bryr du dig nämnvärt om deras åsikt) att modifikationen bottnar i just fåfänga. Vilket den inte alls behöver göra. Starka sociala skäl, angränsande till medicinska eller ren fåfänga, har vi verkligen inga fler alternativ?
Nej, absolut inte.

Tyckter att du själv skrev en bra definition av fåfänga.
" ett brinnande intresse för att kontrollera eller förändra. Kanske just för förändringens egenvärde."

När jag skriver fåfänga så menar jag väl att man egentligen inte lider av det på något sätt om man ska va ärlig.Det är inte handikappande för en, men man gör det av samma anledning som man ...färgar håret,piercar sig, tatuerar sig etc. Men många reagerar annorlunda så fort det är en kniv inblandat ( även jag själv förmodligen) Visst är det mera riskfyllt, men det är nog inte den främsta anledningen till att vi gör en skillnad i hur vi ser på det eller?
sissa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-10, 00:13   #14
Tricce
Väsby EPA raggare
 
Tricces avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 1 350
Citat:
Ursprungligen postat av Frida.B Visa inlägg
Varför anser vissa att det är okej om en tjej med a kupa förstorar brösten men inte om en tjej med i deras ögon bra normalt storlek gör det? Varför måste man se ut på ett visst sätt för att "det ska va okej"? Varför är det inte upp till var och en att skälva avgöra hur de vill se ut?
Vad jag egentligen ville ha sagt med "ens a kupa" är att jag förstår tjejer som lider/inte mår bra av nuvarande shape/size etc. Levde i ca 14år med en så i know (hon opererade sig och har inte ångrat sig en enda gång).
__________________
Life getting tough? Means god is afraid of your progress!.
Citat:
Ursprungligen postat av Tricklew Visa inlägg
Förövrigt så förstår jag mig inte på människor som följer Zyzz, Jersey Shore mm, jag skapade intressantare personer och situationer när jag lekte med lego som liten.
Tricce är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-10, 00:16   #15
Sleigh
Registered User
 
Sleighs avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 88
Citat:
Ursprungligen postat av Frida.B Visa inlägg
Varför anser vissa att det är okej om en tjej med a kupa förstorar brösten men inte om en tjej med i deras ögon bra normalt storlek gör det? Varför måste man se ut på ett visst sätt för att "det ska va okej"? Varför är det inte upp till var och en att skälva avgöra hur de vill se ut?
När folk inte tycker att det är "okej" så menas det nog i den mån att man förändrar pga dåligt självförtroende, alltså "jag kommer aldrig få en kille pga mina bröst".
Det infaller ju mer naturligt då att en tjej med A eller AA väljer att göra en bröstförstoring än en med B-C.

Men jag håller med dig.
Sleigh är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:33.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)