Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2008-04-08, 02:07   #1
sissa
Segrare Bästa fysiken 2011!
 
sissas avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: skåne
Inlägg: 4 058
matnojjor på jobbet

Behöver lite tankar, synpunkter och råd


Jag har lite issues med det här med mat ibland. (Som jag tror till stor del beror på kräkfobi jag har, och eftersom man kan bli dålig av mat så är jag ibland överdrivet fixerad vid hur maten har tilllagats, att den verkligen är genomstekt, hur den har hanterats osv Allt för att den ska vara så "säker" som möjligt)

Hur som helst: Jag arbetar på ett boende för barn, avlastningshem. Vi lagar all mat själva och vi äter tillsammans med kidsen. Jättebra. Förrutom att det utvecklat sig till ett mindre företag för mig att hela tiden se till att antingen det blir jag som lagar maten ( då kan jag se till att den hanteras så att jag vet att den är okej) eller försöka styra vilken mat som ska ätas om nån annan ska laga den. (Viss mat är det ju mindre risk med osv)
Ska säga att jag har inte problem med alla som lagar maten, de flesta litar jag på typ helt och hållet ( eller iaf inte mindre än på mig själv. Det händer att jag inte litar på mig själv nämligen också ) Men en del litar jag inte alls på och jag vill verkligen inte äta vissas mat.

Förrutom att grundproblemet är att jag har en överdriven rädsla för det här och att det har tagit för stor plats ( är medveten om detta) så vill jag veta hur jag ska göra. ( Nu är det liksom som det är och man ändrar inte såna här grejor över en natt)

Jag pallar inte hålla på längre. Hur skulle ni göra?
Skulle ni tala om för de ni jobbar med ( de jag jobbar mest med räcker, vi är bara 4 med mig i mitt lag) hur det ligger till? För man lär ju undra varför jag inte äter och har med mig egen mat ibland. Plus att jag känner att jag pikar de andra, typ att deras mat smakar skit, fast att det inte beror på det utan det bara e jag som är...knäpp. Jag kan absolut tänka mig att berätta, det är ju som det är och detta är bara en liten del av mig och en kille vet redan typ. Men jag är orolig för hur det blir sen. Kommer de liksom tycka synd om mig de gångerna jag får äta mackor/ ta fram matlåda? "Aha, nu har hon såndär ångest igen. Så får hon äta mackor. Stackars"

Jag vill verkligen inte det. För det är inte synd om mig. Jag klarar bara inte av att äta all mat just nu. Det jobbiga är att de andra inte vet och att jag måste hålla på och hela tiden se till så att maten blir "säker"

Förstår att detta är svårt att svara på, men hur fanken löser man det här?

Önskar jag kunde säga att jag är allergisk, ingen skulle fundera mer över det liksom. Visst det är tråkigt, men det är som det är, och så vill jag att man ska se detta också.



Även om jag kan skämta om min nojjighet och gör ganska ofta så vill jag gärna att ni håller tråden seriös. Inte läge att skämta just nu alltså. Tack
sissa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-08, 02:13   #2
sissa
Segrare Bästa fysiken 2011!
 
sissas avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: skåne
Inlägg: 4 058
Ska säga med att, att inte äta alls inte är en bra idé. Jag jobbar långa dagar och det är ett aktivt jobb så jag måste ha energi annars blir jag inge rolig att jobba med.


Men hur kommer man se på mig? Jag vet att jag inte är ensam, väldigt många har sina egenheter och knäppheter, bara det oftast behöver man inte vädra dom med andra, och det påverkar inte min lämplighet att arbeta med det jag gör (väl? jag är inte så övertygad som jag låter) Ändå är jag väl rädd att nån ska tycka att en sån knäppis kan vi inte ha här. Men jag är inte fobisk mot barn iaf...
sissa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-08, 02:29   #3
tossefar
Besserwisser
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Västerås
Inlägg: 3 134
Jag tycker egentligen inte att du ska berätta. Jag skulle vara rädd för att det blir lite väl personligt för en arbetsplats. Kan du inte ta tillfället i akt att laga riktigt nyttiga och bra (ur träningssynpunkt) matlådor? Mer jobb, men ett problem mindre.

Det självklara svaret är att du borde försöka lösa problemet. Farmaci och proffshjälp. Detta vet du redan och du får säkert redan hjälp, men det skadar kanske inte att säga igen...

Själv tycker jag att främmande barn är störtäckliga
__________________
╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝
tossefar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-08, 02:48   #4
sissa
Segrare Bästa fysiken 2011!
 
sissas avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: skåne
Inlägg: 4 058
Citat:
Ursprungligen postat av tossefar Visa inlägg
Jag tycker egentligen inte att du ska berätta. Jag skulle vara rädd för att det blir lite väl personligt för en arbetsplats. Kan du inte ta tillfället i akt att laga riktigt nyttiga och bra (ur träningssynpunkt) matlådor? Mer jobb, men ett problem mindre.
Fast det är en rätt personlig arbetsplats. Vi är inte så många anställda och man kommer nära varandra i detta jobbet, går inte att undgå. Men visst, sen skulle ju inte jag berättat detta utan anledning. Men hur menar du mer specifikt? Varför är det för personligt och vad händer om man är för personlig?

Fast jag tränar inte
Sedan äter vi oftast nyttigt på jobbet. Typ sån mat jag äter hemma.
Men visst kan jag börja ta med egen mat, med det är ju just det. De lär ju undra varför jag gör det liksom.
sissa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-08, 02:55   #5
sissa
Segrare Bästa fysiken 2011!
 
sissas avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: skåne
Inlägg: 4 058
Citat:
Ursprungligen postat av tossefar Visa inlägg
Jag tycker egentligen inte att du ska berätta. Jag skulle vara rädd för att det blir lite väl personligt för en arbetsplats. Kan du inte ta tillfället i akt att laga riktigt nyttiga och bra (ur träningssynpunkt) matlådor? Mer jobb, men ett problem mindre.

Det självklara svaret är att du borde försöka lösa problemet. Farmaci och proffshjälp. Detta vet du redan och du får säkert redan hjälp, men det skadar kanske inte att säga igen...
Jag håller med dig, men sedan är mina tankar inte helt åt skogen, för det är viktigt med hantering av mat, det tror jag de flesta tycker.Och de flesta vill väl att alla ska veta att kyckling ska vara genomstekt tex ( en på jobbet har flera gånger visat att han inte har stenkoll direkt) ? Jag vill fan inte äta mat av en sån. Sedan vet jag att min oro är sådär 100 ggr större än normalt. Och att det tagit lite för stora proportioner. Ville bara säga att det inte är så att det finns det som är odiskutabelt friskt och det som är odiskutabelt sjukt

(Men min oro är med största sannolikhet större än normalt)
sissa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-08, 03:27   #6
tossefar
Besserwisser
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Västerås
Inlägg: 3 134
Citat:
Ursprungligen postat av sissa Visa inlägg
Varför är det för personligt och vad händer om man är för personlig?
.

Jag vill inte att folk jag arbetar med ska veta precis hur jag mår och känner. Att de (i all välmening) ska dalta med mig när jag egentligen bara vill tänka på annat.

Men du kanske inte tycker likadant
__________________
╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝
tossefar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-08, 03:34   #7
sissa
Segrare Bästa fysiken 2011!
 
sissas avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: skåne
Inlägg: 4 058
Citat:
Ursprungligen postat av tossefar Visa inlägg
Jag vill inte att folk jag arbetar med ska veta precis hur jag mår och känner. Att de (i all välmening) ska dalta med mig när jag egentligen bara vill tänka på annat.

Men du kanske inte tycker likadant
Jag skulle ju inte talat om det om det bara för sakens skull förstås. Men jag tror jag skulle tycka det vore värre om de uppstår massa frågor och eventuella spekulationer.
Jag tror jag kan framföra det på ett bra sätt. Säga precis som det är, inte ala snyfthistoria. Understryka att det enda jobbiga vore om de började tycka synd om mig, det jobbiga för mig är inte att jag får fixa egen mat ibland.
Det är en fis i rymden.

Och när jag tänker efter så behöver jag bara säga det till två stycken. Den tredje bryr jag mig inte om ifall hon eventuellt spekulerar. Och den ena av de två vet typ redan.

Senast redigerad av sissa den 2008-04-08 klockan 03:36.
sissa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-08, 03:53   #8
ManuelIT
clean & sober
 
ManuelITs avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 388
Vad är det för fel på att ta med sig egna matlådor? På andra arbetsplatser, inklusive ställen där mycket av maten kan lagas på plats, är det vanligt med att ta med sig egen mat.
Jag jobbar själv på dagis och jag tar med mig egen mat och har aldrig ens tänkt tanken att förklara för någon varför jag gör så. Ingen bryr sig.
ManuelIT är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-08, 04:13   #9
sissa
Segrare Bästa fysiken 2011!
 
sissas avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: skåne
Inlägg: 4 058
Citat:
Ursprungligen postat av ManuelIT Visa inlägg
Vad är det för fel på att ta med sig egna matlådor? På andra arbetsplatser, inklusive ställen där mycket av maten kan lagas på plats, är det vanligt med att ta med sig egen mat.
Jag jobbar själv på dagis och jag tar med mig egen mat och har aldrig ens tänkt tanken att förklara för någon varför jag gör så. Ingen bryr sig.
Aldrig varit med om att någon gjort det på nåt av de boendena ( 4 stycken)jag varit på. (För att det är så förmånligt förmodligen. Varför skulle man ta med sig egen mat när det kostar 100 spänn i månaden och då får man äta allt (frukost,lunch,fika,middag)? Och när det är bra mat dessutom ( förrutom att den är livsfarlig då ) Sålänge man inte av medicinska skäl måste hålla sig till en viss kost eller är vegan eller så så hade iallafall jag undrat varför man tog med egen mat

Hade det varit en annan arbetsplats och ett annat typ av jobb hade jag tänkt som du, men det är annorlunda här. Mkt möjligt att jag överskattar hur mkt folk bryr sig, men det är inte så att vi är ett stort gäng personal som går på varsin lunchrast och en del tar med sig mat och en del inte. Man jobbar väldigt nära varandra här
sissa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-08, 06:56   #10
pabb
Registered User
 
pabbs avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Uppsala
Inlägg: 193
Kognitiv beteendeterapi.
pabb är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-08, 07:10   #11
bulldozer
Registered User
 
bulldozers avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Ort: Ute i ingenstans
Inlägg: 2 097
Folk kan ju också bli stötta om du berättar att du inte klarar av att äta mat
som de har lagat. Du sa ju att vissa litar du på vissa inte, risken är att du blir
en nagel i ögat för de personer vars mat du inte äter dvs att de tar illa upp.
Bättre att ta med random matlådor med bra mat.
__________________

PB's:
185kg Marklyft, 150kg Knäböj, 85kg Bänkpress
bulldozer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-08, 07:20   #12
Ignatius72
Gubbe
 
Ignatius72s avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Ort: Hörby
Inlägg: 5 290
1. Folk lär ju ha märkt dina nojjor redan. jag har jobbat på ett liknande ställe och vid ett tillfälle var det en kille (jefla bodybuildare) som var extremt noga med sin mat, så när han jobbade så lagade han alltid maten. Perfekt tycket jag, för då slapp jag laga och han fick den som han ville.
2. Ingen annan kommer att lösa problemet åt dig, så det hänger på dig. Laga själv hemma-dyrt och omständigt och folk kommer att tycka du är märklig om du inte har en bra ursäkt. Laga all mat på jobbet-ingen skulle väl böla om det? eller testa någon form av KBT.
__________________
En gubbdjävels bekännelser

Citat:
Ursprungligen postat av Pågasnöre efter dagis
Pappa, lejon har inga händer och får inga paket.
Ignatius72 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-08, 07:45   #13
Dumleman
ett tuff text
 
Dumlemans avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Inlägg: 3 632
Du kanske kan försöka tänka på hur många och hur ofta som blivit sjuka av maten på jobbet när du inte har lagat den? Har det någonsin inträffat? Tyvärr är grejen med nojjor att det är svårt att tänka rationellt om "faran". Jag är säker på att du kan lägga fram din matnojja för dina arbetskamrater på ett bra sätt. Lägg fram alternativen, att du vill laga maten och att det inte har något med dem personligen att göra, att du aldrig äter ute etc. Alla har mer eller mindre någon nojja men vissa är jobbigare än andra att bära i det vardagliga livet.
__________________
If you gonna be dumb you gotta be tough.
Dumleman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-08, 10:11   #14
Liten Men Fet
Registered User
 
Liten Men Fets avatar
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Linköping
Inlägg: 2 383
Det kanske inte är så bra att ta med egna matlådor och undvika att äta när en del lagar för då kanske dina nojor utvecklas och blir värre.
Man ska veta att man kan äta bra mycket lustiga grejer innan man blir dålig av dom, sen brukar man inte kräkas i brådrasket utan man kanske bara får lite fart i baken så att säga.
Du arbetar på ett hem där maten lagas till dom som vårdas där, alltså är kraven på nya fräscha råvaror ganska stor. Angående kycklingen så tror jag att du överdriver, alla svenskar har fått höra från barnsben att man måste steka kycklingen ordentligt och därför översteker 90 % kyckling så den blir torr och trist.
Största risken du utsätts för är att maten inte skulle vara god och det bör man nog klara.
Dom andra som du jobbar med vill säkert inte heller bli sjuka så dom har nog rätt bra koll dom med och är nog onödigt orolig.

Vet inte hur du ska lösa det men det vore nog bra om du kan jobba med det, antingen på egen hand eller om det är allvarligt kanske kan man ju söka professionel hjälp. Man behöver inte vara självmordsbenägen eller helt vansinnig för att gå till en psykolog. Dom är bra på småsaker också.
__________________
Flyes är en bröstövning, Flyers är papperslappar släppta från flygplan.

Gripper: RB180 (två reps med H, fattas 2 mm med vänster).
Liten Men Fet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-08, 10:41   #15
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 292
Sök hjälp och berätta för de andra, är de inte helt dumma i huvudet så förstår de att folk kan ha nojjor. Det lär iaf bli tusen gånger lättare för dig om de vet varför du reagerar på vissa sätt.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)