Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-03-31, 08:24   #1
skaparn
Registered User
 
skaparns avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Ort: Skellefteå
Inlägg: 10 296
Vad ska vi nu supa på? A.k.a V&S bli franskt

Det kan väl inte undgått någon att Vin & Sprit numera är i fransk ägo och således alla de märken vi tidigare begagnat för vår berusning. Att staten efter detta inte kommer vara fullt lika hycklande och marknadsföra samma sprit som man i en annan myndighet jobbar för att motverka tycker jag givetvis är av godo, men det kanske finns andra aspekter på detta. Synpunkter?

Huruvida Halland och Skåne byts ut mot Lorraine och Basse-Normandie återstår att se. Absolut blir nog kvar i alla fall. Absolument kanske?
__________________
Citat:
adam400m kommer aldrig bli en ny Zyzz
skaparn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-31, 08:29   #2
Jax
Registered User
 
Jaxs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: tattar runt
Inlägg: 3 772
Det känns ju redan lite smutsigt att dricka Skåne, så om det namnet byts kommer jag inte att gråta floder.
__________________
Träningsdagbok
Jax är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-31, 08:47   #3
pragmatist
Registered User
 
pragmatists avatar
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 3 024
Vive La France säger jag. Om det är något fransmän borde förstå sig på så är det väl alkohol (hellre dem än Investor i alla fall).
pragmatist är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-31, 08:57   #4
skaparn
Registered User
 
skaparns avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Ort: Skellefteå
Inlägg: 10 296
Citat:
Ursprungligen postat av Jax Visa inlägg
Det känns ju redan lite smutsigt att dricka Skåne, så om det namnet byts kommer jag inte att gråta floder.
Jag förstår att ni bönder i Småland har ett eget märke som kan bli svårt för staten att sälja till fransmännen - hembränt. Finns nog ingen översättning.
__________________
Citat:
adam400m kommer aldrig bli en ny Zyzz
skaparn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-31, 08:59   #5
Jax
Registered User
 
Jaxs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: tattar runt
Inlägg: 3 772
Citat:
Ursprungligen postat av skaparn Visa inlägg
Jag förstår att ni bönder i Småland har ett eget märke som kan bli svårt för staten att sälja till fransmännen - hembränt. Finns nog ingen översättning.
Äh, har vi lyckats exportera ordet "smörgåsbord" så ska det nog gå med "hembränt" också. Jag antar att folk från dina hemtrakter gärna hjälper till.
__________________
Träningsdagbok
Jax är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-31, 09:00   #6
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 071
Citat:
Ursprungligen postat av skaparn Visa inlägg
Jag förstår att ni bönder i Småland har ett eget märke som kan bli svårt för staten att sälja till fransmännen - hembränt. Finns nog ingen översättning.
"Eau de vie, gnôle, goutte, lambic, fine, or more generically the simple name of the fruit they were distilled from -- poire (Pear), prune (Plum), mirabelle (Mirabelle) -- there is a wide variety of terms in French to speak of strong alcohols, which also reflects the wide variety of recipes and ingredients available to make them. There are strong local traditions depending on the provinces: lambic or calvados is distillated from cider in Brittany and Normandy, mirabelle, prune and kirsch are mainly produced in the East (Alsace, Lorraine, Bourgogne, Champagne), and every wine-producing region has, to some extent, a tradition of making brandy, the most famous being Cognac and Armagnac.

Unlicensed moonshining was tolerated in France up to the late 1950s. Having an ancestor who fought in Napoleon's armies automatically conferred the right to distill the equivalent of 10 liters of pure alcohol a year for home consumption. Since 1959 the right can no longer be transferred to descendants, and only a few bouilleurs de cru are still exercising their right. Owning a registered fruit orchard or a vineyard still gives the right to have the production distilled, but is no longer free, and a licensed distiller must be utilized. The excise amounts to 7.50 € per litre of pure alcohol for the first 10 litres, and 14.50 € per litre above that limit."
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-31, 09:58   #7
jakke
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2002
Ort: Kungsholmen
Inlägg: 3 009
Citat:
Ursprungligen postat av pragmatist Visa inlägg
Vive La France säger jag. Om det är något fransmän borde förstå sig på så är det väl alkohol (hellre dem än Investor i alla fall).
Varför det?
jakke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-31, 10:02   #8
skaparn
Registered User
 
skaparns avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Ort: Skellefteå
Inlägg: 10 296
Citat:
Ursprungligen postat av MasterChief Visa inlägg
Unlicensed moonshining was tolerated in France up to the late 1950s. Having an ancestor who fought in Napoleon's armies automatically conferred the right to distill the equivalent of 10 liters of pure alcohol a year for home consumption.
Mycket underhållande. Jag saknar en motsvarighet i svensk lagstiftning. Vi tar alldeles för lite hänsyn till vad folks förfäder sysslat med. Ättlingar till Dacke, som ett exempel, borde fråntas vissa rättigheter och kanske säkerhetsklassas eftersom de bevisligen har subversiv verksamhet i generna.
__________________
Citat:
adam400m kommer aldrig bli en ny Zyzz
skaparn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-31, 11:20   #9
chidde
Projektledare
 
chiddes avatar
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: London
Inlägg: 1 352
absolut kommer ju alltid att förknippas med sverige, mer eller mindre
det som gör skillnaden är att absolut (och allt som finns i vin&sprit-portföljen) kommer att bli mer tillgängliga världen över eftersom pernod ricard är ett så stort företag

alltså, verksamheten V&S kommer det inte ske några direkta förändringar
diverse snapsar och vodkor kommer inte slopas och sättas fransk prägel på
produktionen och marknadsföringen kommer bli kvar i sverige, men hur länge vet man ju inte. saab är ju ett utmärkt exempel på hur det kan gå
__________________
chidde.blogg.se

Projekt: Hästsvans
Läs om mig och Titta på mig
chidde är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-31, 11:34   #10
skaparn
Registered User
 
skaparns avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Ort: Skellefteå
Inlägg: 10 296
Citat:
Ursprungligen postat av chidde Visa inlägg
absolut kommer ju alltid att förknippas med sverige, mer eller mindre
det som gör skillnaden är att absolut (och allt som finns i vin&sprit-portföljen) kommer att bli mer tillgängliga världen över eftersom pernod ricard är ett så stort företag

alltså, verksamheten V&S kommer det inte ske några direkta förändringar
diverse snapsar och vodkor kommer inte slopas och sättas fransk prägel på
produktionen och marknadsföringen kommer bli kvar i sverige, men hur länge vet man ju inte. saab är ju ett utmärkt exempel på hur det kan gå
Är Absolut svårt att få tag på idag menar du, och vad är det som garanterar att Absolut kommer förknippas med Sverige om 10 år? Marknadsföringen kring absolut har ju inte i så stor utsträckning handlat om något svenskt, utan man har bara gjort ett bra jobb med att utnyttja ordet och sexa upp 40%-ig sprit.
__________________
Citat:
adam400m kommer aldrig bli en ny Zyzz
skaparn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-31, 12:04   #11
Speedy
Registered User
 
Speedys avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: en våning
Inlägg: 150
jag tycker att det är dumt att sälja ut dessa bolag...vad det kommer att få för biverkningar på just absolut vet jag dock inte riktigt än...
__________________
Det finns tre saker en man vill ha.....
Speedy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-31, 12:08   #12
skaparn
Registered User
 
skaparns avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Ort: Skellefteå
Inlägg: 10 296
Citat:
Ursprungligen postat av Speedy Visa inlägg
jag tycker att det är dumt att sälja ut dessa bolag...vad det kommer att få för biverkningar på just absolut vet jag dock inte riktigt än...
Varför är det dumt att sälja Vin & Sprit?
__________________
Citat:
adam400m kommer aldrig bli en ny Zyzz
skaparn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-31, 12:34   #13
NiXPhoenix
Banned
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 243
Citat:
Ursprungligen postat av skaparn Visa inlägg
Varför är det dumt att sälja Vin & Sprit?

Han tycker väl att det är dumt att göra sig av med en lönsam kassako som år efter år (antar jag) genererar en bra vinst åt staten.
Grejen är ju att det ingår många års beräknad vinst i köpesumman, om nu inte värderingen är helt tokig.

Men till viss del kna jag hålla med, tycker inte staten ska sälja ut alla sina bolag, medborgarna kan tjäna mycket på att göra affärer med staten.

Senast redigerad av NiXPhoenix den 2008-03-31 klockan 12:36.
NiXPhoenix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-31, 12:41   #14
Speedy
Registered User
 
Speedys avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: en våning
Inlägg: 150
Citat:
Ursprungligen postat av NiXPhoenix Visa inlägg
Han tycker väl att det är dumt att göra sig av med en lönsam kassako som år efter år (antar jag) genererar en bra vinst åt staten.
Grejen är ju att det ingår många års beräknad vinst i köpesumman, om nu inte värderingen är helt tokig.

Men till viss del kna jag hålla med, tycker inte staten ska sälja ut alla sina bolag, medborgarna kan tjäna mycket på att göra affärer med staten.
Var väl ungefär så som jag tänker...visst är det många års beräknad vinst i försäljningssumman, dock så tror jag att det i längden är den dålig affär..sverige ska ju helst finnas i fler än några år.. vet inte exakt hur de har tänkt att göra med pengarna, men vad jag hörde i morse så skulle de använda pengarna till att betala av på statsskulden...visst det kanske är bra men är det så farligt att ha statsskuld? hur ser räntor och dyl ut vad gäller det?
__________________
Det finns tre saker en man vill ha.....
Speedy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-31, 12:44   #15
shut teh face
Mother love bone
 
shut teh faces avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 709
Det är larvigt att sälja för att betala statsskulden. Norge är väl i princip enda landet utan statsskuld? Och de har ju överflöd av pengar så ...

Ett statligt företag som genererar x kronor per år, att sälja det för att få en klumpsumma.. idiotiskt.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av lectris Visa inlägg
Är shut teh face knäpp som klagar över att en tjej skickar porr?
shut teh face är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:00.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)