Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-03-26, 22:30   #1
Mehdi
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: Lund
Inlägg: 912
Tips, råd och förslag inför MC-körkort

Tanken är att ta tungt till sommaren och sedan göra ett par resor om så vädret och tiden tillåter. Jag har funderat på om man inte ska skaffa en hoj redan nu innan säsongen dragit igång med tanke på att priserna lär höjas framåt senare.

Mitt problem är att jag inte riktigt vet vilken hoj jag ska sikta mig in på. Rent estetiskt tycker jag inte om kåpor och skit, allra snyggast är en naken hoj där man verkligen ser allt. Typ ducati monster, honda hornet eller bandit.

Så, vad för hoj är egentligen bäst att övningsköra på och samtidigt är billig att äga? Jag är 23 år nu och bor i en medelstor stad.

Budgeten ligger någonstan mellan 20-30k, 40k om det är försvarbart på något sätt.

Mvh
__________________
Det gör inget om det smakar brunt, då och då!
Mehdi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-26, 22:33   #2
sunkan
Registered User
 
sunkans avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Sthlm
Inlägg: 5 832
har inget att säga förutom att du har bra smak på motorcyklar. Ducati monster
sunkan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-26, 23:28   #3
Halldin
Ordvitz mon frère
 
Halldins avatar
 
Reg.datum: Oct 2002
Inlägg: 5 851
Honda Sevenfifty ska vara bra nybörjarhoj och billig i försäkring, vet inte om det är just det du söker dock.

Ang. priserna så borde det väl vara skitsamma nu, det är väl ffa. när säsongen är över som priserna är låga - när hojarna redan har fått stå hela vintern så borde det inte spela så stor roll längre.
Halldin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-26, 23:37   #4
Vastrix
mjuk på både in och utsidan
 
Vastrixs avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Malmö/Lund
Inlägg: 263
Citat:
Ursprungligen postat av Mehdi Visa inlägg
Jag har funderat på om man inte ska skaffa en hoj redan nu innan säsongen dragit igång med tanke på att priserna lär höjas framåt senare.
Tror inte det bli någon enorm skillnad på priserna men att ha en egen hoj att övningsköra på kan varmt rekomenderas, det spar in många dyra timmar på körskolan.
För att få reda på försäkringspremiens storlek så får du ringa runt till de olika bolagen. Variationera mellan ålder/kön/bostadsort/hoj är enorma. Troligen kommer dock Hönan vara dyrast då den har flest pållar.
Både Suzuki och honda har hög kvalité så det bör borga för låga driftkostnader. Ducatis kvalitétsrykte är kanske inte det bästa men hur det är i realiteten får någon annan svara på. Jag tror dock att det är svårt att hitta en nyare monster för de pengarna du är villig att ge.
Fö. har jag varit ägare till en liten suzuki, en gs 500e. Riktigt trevlig hoj men som krånglade trots ett rykte om att vara problemfri. Mina problem kunde dock spåras tillbaka till tidigare ägares skötsel, eller brist på dito, så en titt i service-boken samt någon kunnig polare som följer med och hjälper till rekomenderas varmt.
och om du inte redan är medlem på sh så ta en titt: www.sporthoj.com
__________________
21,1 km @ 1.47.08
B/B/M 130/110/180
Vastrix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-27, 00:05   #5
Mehdi
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: Lund
Inlägg: 912
Man får tacka för synpunkterna. Jag har nog ett konto på sporthoj sen ngt år sen tbx, dom är visserligen sjukt kunniga men det känns som en djungel när man är såpass färsk. Som tur är kommer lektionerna till största del läggas privat.

Men rent körmässigt, vilken hojtyp är enklast att manövrera? Jag hade skitstora balansproblem på låghastighetsbanan för 2 år sen. Då var det en jävla customhoj med en höjd på 20cm över marken så man fick sitta som en jävla kråka
__________________
Det gör inget om det smakar brunt, då och då!
Mehdi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-27, 06:33   #6
DanielF
Space explorer
 
DanielFs avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Älvsjö
Inlägg: 31
Kawasaki ER6-N
Den är billig, snygg och har en schysst motorkaraktär.

__________________
Min astrofotoblogg: http://danielfranzen.wordpress.com
DanielF är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-27, 22:32   #7
Mehdi
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: Lund
Inlägg: 912
Citat:
Ursprungligen postat av DanielF Visa inlägg
Kawasaki ER6-N
Den är billig, snygg och har en schysst motorkaraktär.

Mycket intressant, men den verkar vara rätt ny så priserna är rätt höga.

Har även kikat lite på SV650. Enklast vore om ngn mc-kunnig kunde hjälpa en irl med köpet. Hmm
__________________
Det gör inget om det smakar brunt, då och då!
Mehdi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-27, 23:47   #8
rikke_B
Tränande akademiker
 
rikke_Bs avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 10
Citat:
Ursprungligen postat av Mehdi Visa inlägg

Men rent körmässigt, vilken hojtyp är enklast att manövrera? Jag hade skitstora balansproblem på låghastighetsbanan för 2 år sen. Då var det en jävla customhoj med en höjd på 20cm över marken så man fick sitta som en jävla kråka
Enkla hojar att manövrera och köra är nämnda Kawwan.
På körskolan hade vi en Honda CBF 1000 utan kåpor, också väldigt lättkörd och förlåtande hoj!
Alltså kåplösa i första hand. Men tro inte för den skull att alla sådana är smidiga! T ex Kawasaki Z 750 är betydligt mindre smidig än Er-6.
rikke_B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-28, 05:52   #9
Degpekka
Absolutist
 
Degpekkas avatar
 
Reg.datum: Jun 2006
Ort: HBG
Inlägg: 1 102
Er6 är grymt snygg! Dock ska det låta mc om dem!
En av dem snyggaste som kommer utan kåpor tycker jag är kawasaki z750, kostar kanske dock lite för mkt för din budget...
Degpekka är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-01, 18:58   #10
Mehdi
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: Lund
Inlägg: 912
Nu ska ni få höra!

Till min stora förvåning har jag hittat en mycket billig kandidat: http://www.blocket.se/vi/15722575.htm?ca=14_s

Rent utseendemässigt verkar den helt ok för att vara såpass gammal. Sen att priset är såpass lågt gör inte saken sämre. Det är förvisso bara 500 kubik men jag undrar verkligen om det gör så mycket? Man vill ju inte direkt bli omkörd av moppe-maffian. Ska iväg och kolla på den imorgon, så alla inputs är MYCKET välkomna.
__________________
Det gör inget om det smakar brunt, då och då!
Mehdi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-01, 20:53   #11
fenz
Registered User
 
fenzs avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Inlägg: 0
Lite snabb reply,
500cc är väldigt lite och 6300mil är väldigt mycket, är den ordentligt välskött är det däremot förmodligen inget större problem.
Du kommer tyvärr inte att kunna köra upp på den, om det var planen, men övningskörning fungerar väl bra och det är säkert en jättebra första hoj. Tror däremot att du kommer ledsna väldigt fort på effektförhållandet då det är som en mellanhoj med sina 24.8kw .

Mitt största tips är att åka runt på olika hojar och klämma och känna lite, sviker körvanan så kan du väl be säljaren att skjutsa runt dig en snabbis eller något .

Hojar du kan söka runt lite på är väl just Er6, sv650, fazer, hornet. Har däremot ingen direkt erfarenhet utav halvnakna hojar.
fenz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-01, 21:22   #12
Mehdi
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: Lund
Inlägg: 912
Citat:
Ursprungligen postat av fenz Visa inlägg
Lite snabb reply,
500cc är väldigt lite och 6300mil är väldigt mycket, är den ordentligt välskött är det däremot förmodligen inget större problem.
Du kommer tyvärr inte att kunna köra upp på den, om det var planen, men övningskörning fungerar väl bra och det är säkert en jättebra första hoj. Tror däremot att du kommer ledsna väldigt fort på effektförhållandet då det är som en mellanhoj med sina 24.8kw .

Mitt största tips är att åka runt på olika hojar och klämma och känna lite, sviker körvanan så kan du väl be säljaren att skjutsa runt dig en snabbis eller något .

Hojar du kan söka runt lite på är väl just Er6, sv650, fazer, hornet. Har däremot ingen direkt erfarenhet utav halvnakna hojar.
Du tänker på att jag ska köra upp för tung utan begränsning? Så är inte fallet, jag tänkte köra upp för mellanhoj. Allt för att göra så enkelt som möjligt för mig själv
__________________
Det gör inget om det smakar brunt, då och då!
Mehdi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-01, 21:41   #13
fenz
Registered User
 
fenzs avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Inlägg: 0
Citat:
Ursprungligen postat av Mehdi Visa inlägg
Du tänker på att jag ska köra upp för tung utan begränsning? Så är inte fallet, jag tänkte köra upp för mellanhoj. Allt för att göra så enkelt som möjligt för mig själv
Varför?
Det är exakt samma manöver och trafikprov, bara mcn som skiljer.
25kw är inte kul någonstans om jag ska vara helt ärlig och det är inte nödvändigtvist svårare att manövrera bara för att det är mer cc, provåk en "riktig" och en strypt så är du fast .
Är väl bättre att plocka tung direkt, eftersom att du får, så att du inte är fast med 25kw om du senare vill uppgradera / rycka strypningen
fenz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-02, 02:03   #14
Mehdi
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: Lund
Inlägg: 912
Citat:
Ursprungligen postat av fenz Visa inlägg
Varför?
Det är exakt samma manöver och trafikprov, bara mcn som skiljer.
25kw är inte kul någonstans om jag ska vara helt ärlig och det är inte nödvändigtvist svårare att manövrera bara för att det är mer cc, provåk en "riktig" och en strypt så är du fast .
Är väl bättre att plocka tung direkt, eftersom att du får, så att du inte är fast med 25kw om du senare vill uppgradera / rycka strypningen
Sålänge uppkörningen inte blir svårare så är det OK. Men efter 2år får man tungt per automatik ändå.
__________________
Det gör inget om det smakar brunt, då och då!
Mehdi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-02, 04:59   #15
Insulinus
Lilla Guldlock
 
Insulinuss avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Halmstad
Inlägg: 610
Citat:
Ursprungligen postat av DanielF Visa inlägg
Kawasaki ER6-N
Den är billig, snygg och har en schysst motorkaraktär.

Vänta lite nu, var har du hittat denna Er6, vem har lackat den? Årsmodell 06-07 hade denna färgkombinationen medans 08 och framåt är enfärgade men denna färgen känner jag inte oigen (tänker på det röda)
Insulinus är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:47.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)