Ja, dags att starta journal här på kollo, har en på BODY men då de inte hänger så många löpare där så tänker jag starta en här istället.
Träningen en vanlig vecka består av 4-5 pass löpning på ca 7-9 mil, 2-3 mjölksyra pass i veckan. Kenpoträning är 2-3 ggr i veckan samt styrketräning2-4 ggr i veckan.
Nu är det dock så att jag åkt på löparknä, ska iväg till kiropraktorn imorgon och förhoppningsvis få några råd och behandling. Journalen kommer därmed att startas med lite rehabträning och löpningen kommer ersättas av cykling, i intervallform och långpassform (om det nu inte förvärrar det hela).
Spikade tävlingar i år:
Stockholm Marathon
Lidingö Loppet
Ludvika Stadslopp
Älvloppet
Sen blir det troligtvis Limsjön Runt och flertalet andra småtävlingar, brukar bli en 20 tävlingar per säsong.
Testade löpa idag men gick bara att springa ca 150 m sen var det bara att stanna och gå hem, körde lite styrka.
Chins: kv*5 i 2 set, kv+5*5 i 2 set, 3 set supinerade chins med kv+5*5
Lite stats:
Ålder: 18. fyller 19 i augusti
Längd: 178
Vikt: 65-66 kg
Mål: Bli så bra jag kan bli, ska ha så bra kondition, bli stark, vig och snabb som möjligt.
Kommer sen på eftermiddagen att cykla på en spinningcykel. Återkommer senare!
Hoppas att knät blir bra snart så att du kan springa som vanligt. Under tiden antar jag att du får ansluta dig till oss i rehabgänget
Vad har du för PB på diverse distanser? Säsongsmål? (förutsatt att knät blir bra)
Välkommen hit och lycka till!
Tackar tackar, jadu, PB haha:P kan ta lite här:
4.6 km i terräng 16:34 (exakt uppmätt disans)
På träning har jag gjort halvmaran på 1:27 på tävling 1:31 med förkylning i kroppen.
Limsjön runt, 7km, gick på 25:30
Stockholm Marathon på 3:45, var dö innan starten p.g.a. värmen. Siktar mot 3:10 om jag kommer i form och vädret är bra
Lidingö Loppet, joggade igenom det på 2:25, sista km gick på 4:16 så de kan ju tala om hur pass pigg man var! Siktar mot 2:15 i höst om jag kommer i form som sagt.
Mina resultat är extremt beroende på hur jag känner mig och hur banan känns, minsta förlorad gnista och tiderna sjunker hur mycket som helst.
Kan förövrigt nämna att jag tar 85 kg i bänken med markerat stopp!
Vill även göra en gradering i kenpon, men de får man nog lägga lite åt sidan. Skulle isåfall gjort den i april.
Grymt bra tider där! Ska bli intressant att följa din träning.
Tackar tackar, jo jag längtar som bara den tills jag får börja träna igen. Ska köra min lilla specialare sen för oätt få till en formtopp så fort som möjligt, men inte alltför fort!
Testade cykla på spinningcykel, vilket gick utmärkt! Kände inte av något i knät och höll ett bra tempo. Värmde först upp i 10 min på cykeln för att sedan fortsätta med 6 stycken 30 sekunders intervaller med 60 sek vila mellan varje. Fick upp flåset rejält, märks även att man inte är van vid att cykla, fick ont i rumpan och fick snabbt mjölksyra i låren. Cyklade sedan i en kvart till för att lugna ner mig.
Efter detta så kördes det axlar, började med sittande hantelpressar med supinerad fattning, hade rejäl träningsvärk i ryggen så jag kunde inte köra så mycket men det blev 5 set. Sen kördes hantellyft åt sidan i drygt 6-7 set på lätta vikter. Sittande framåtlutande hantellyft på väldigt lätta vikter med ca 20 reps i 5 set.
Sedan blev det mage:
Crunch, oblique crunch kördes hårt: först 30 crunch följt av 10 oblique crunch på varje sida, sedan 15 crunch och 10 oblique crunch på varje sida. Långsamma rörelser, allt kördes utan vila mellan.
Sen blev de lite armar, 2-3 set hantelcurl, lätt med 10 kg hantel. Några set med 8-10 reps. Samt lite isometric hold. Körde 3-4 set Hammercurl
Innan jag for till kiropraktorn så körde jag cykling i 20 min, fick upp pulsen i 211 slag/min.
Körde sedan lite greppträning och lite chins, 1 set med kv+10*5 och 3-4 set med kv+10*3. Efter detta blev det lite chrunces
Hos kiropraktorn så fick jag inleda med att ta av mig till underkläder. Han såg direkt att jag var sne i ryggen och sa att jag måste verkligen ha ont. Dock har jag inte känt någon smärta i ryggen så svaret blev nej. Han kontrollerade sedan knät och kände och klämde.
Han satte sedan elektroder på ryggen och kopplade på ström samt hade en värmelampa över ryggen. Sedan masserade han ryggen och fortsatte med att dra rätt den. Det sista han gjorde var att köra med laser på knät och det blev en varm känsla.
Vart rekommenderad att vila i 4 dagar från all träning, att köra med TENS apparat tidigast på torsdag och att smörja med voltaren eller counterpain.
Ska bli intressant att se hur det känns på söndag. Återkommer då. Ska senare på söndagen åka till Hofors och gå kurs där under nästa vecka så om det är någon därifrån som hänger här på kollo får den gärna höra av sig!
Grymt bra tider där! Ska bli intressant att följa din träning.
Ja Marcs är en riktigt duktig löpare. Av någon konstig anledning har han valt att ha sin journal på BODY's forum dock, nu har han kommit på bättre tankar.
Kul med journal Marcs, vi blir nog flera som följer dig. Förhoppningsvis får du mer feedback här iom att vi är fler konditionsutövare än på BODY. Välkommen!
HR 211 på cykel?! Imponerande. Vad brukar du få upp pulsen i vid löpning? Maxpuls?
Hoppas kiropraktorbesöket gjorde någon nytta. Inte omöjligt att en del av problemet kan ha kommit från ryggen, en snedbelastning leder lätt till en annan osv. Annars rekommenderar jag som sagt idrottsmassage och stretching.
Jag vet en medlem som bor där faktiskt, men jag ska inte outa folk bara sådär
__________________ Att träna alla muskler i kroppen utom hjärtat är vansinne
It's all about limits: Reaching them, exploring them, exceeding what you thought yours were Specialkost och triathlon
Ja Marcs är en riktigt duktig löpare. Av någon konstig anledning har han valt att ha sin journal på BODY's forum dock, nu har han kommit på bättre tankar.
Kul med journal Marcs, vi blir nog flera som följer dig. Förhoppningsvis får du mer feedback här iom att vi är fler konditionsutövare än på BODY. Välkommen!
Haha, tackar! Jo, duktig och duktig, går ju att diskuteras men jag är som sagt nöjd! Men man vill ju som sagt förbättra sig, händer ju att man tränar med såna som har sprungit ruskigt fort! (10 000 m på bana på 29:57 eller vad sägs om Lidingö på 1:41?)
HR 211 på cykel?! Imponerande. Vad brukar du få upp pulsen i vid löpning? Maxpuls?
Hoppas kiropraktorbesöket gjorde någon nytta. Inte omöjligt att en del av problemet kan ha kommit från ryggen, en snedbelastning leder lätt till en annan osv. Annars rekommenderar jag som sagt idrottsmassage och stretching.
Jag vet en medlem som bor där faktiskt, men jag ska inte outa folk bara sådär
Jadu, jag har för mig att jag för några år sedan när jag sprungit och legat på rätt hårt i en uppförsbacke i ca 3 km så hade jag runt 215, men jag tror maxpulsen ligger högre. Kan ju testa sen när jag får börja ta i! Vid jogging i 5 min fart ligger den på runt 160. Sällan jag testar, har nog en vilopuls på 40-41. Jo jag tror faktiskt kiropraktor besöket gjorde nytta. Dock skulle jag undvika att massera, stretcha skulle jag ta de lugnt med, han visade mer exakt hur jag skulle göra. Får vänta med att stretcha i ca en vecka sa han.
Ganska ovanligt att folk som inte är vana cyklister kan komma upp i hög puls på cykel, därav min förvåning. Jag ser cyklistanlag. Hmm... kan du simma?
Var det inte löparknä (iliotibialbandsyndrom) då? För det som alltid rekommenderas i de fallen är just stretching och massage (inte massage av själva senan, men kringliggande muskulatur).
It's all about limits: Reaching them, exploring them, exceeding what you thought yours were Specialkost och triathlon
Ganska ovanligt att folk som inte är vana cyklister kan komma upp i hög puls på cykel, därav min förvåning. Jag ser cyklistanlag. Hmm... kan du simma?
Var det inte löparknä (iliotibialbandsyndrom) då? För det som alltid rekommenderas i de fallen är just stretching och massage (inte massage av själva senan, men kringliggande muskulatur).
Jadu, cyklistanlag haha. Nej men jag låg på för fullt, körde för fulla muggar och mjölksyran fullkomligt pumpades in i benen så de var svårt att gå efteråt!:P Ja jag kan simma!
Jo löparknät hade kommit tack vare att jag var sned i ryggen. Men skulle som sagt vänta med att stretcha och massera. Iomed att han åker till Thailand imorgon och blir borta i två veckor vill jag inte riskera att jag gör något fel och får gå och vänta i ytterligare två veckor!:/ Men men.
Kanske ska tillägga att jag nyss klämde i mig en stor bit banoffépaj!:P En av de få saker som får mig illamående när jag ätit för mycket! Men är det gott så är det!
Jadu, cyklistanlag haha. Nej men jag låg på för fullt, körde för fulla muggar och mjölksyran fullkomligt pumpades in i benen så de var svårt att gå efteråt!:P Ja jag kan simma!
Dags att starta triathletrekrytering vid tillfälle alltså
Jag hoppas iaf att knät blir bra, oavsett vilka metoder du tar till!
Vad sjutton är banoffépaj?
Dags att starta triathletrekrytering vid tillfälle alltså
Jag hoppas iaf att knät blir bra, oavsett vilka metoder du tar till!
Vad sjutton är banoffépaj?
Triathlet?:O Jag är redan triathlet! Håller ju på med både löpning, styrketräning och kampsport! Skoja bara, nej men simma e inte så himla kul!:S Jo knäfan ska bli bra nu, de rycker i benen.
Jadu, banoffépaj de e grejer de! Kondenserad mjölk, lite digestivekex och banan! Mums, äckligt onyttigt men äckligt gott! De är en riktig gainer ska jag säga dig!