Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2002-05-08, 17:27   #1
HomeboyMotha
Guest
 
Inlägg: n/a
Exclamation Hårdträning under sommaren

Tjena, detta är mitt första inlägg/thread på detta forumet
Nu under sommaren typ 8 Juni-16 Augusti tänkte jag ligga i hårdträning.
Träna effektivt som möjligt och äta nyttig mat, undvika fett och äta minst var tredje timme.
Får paralellt med mitt sommarjobb då (3ggr/vecka).
Nu vill jag gärna ha lite feedback från er här, typ om ni har några tips och erfarenheter och så vidare.
Tränar just nu 5 ggr/vecka enligt MAX-OT principerna. 67 kg ~178cm och snart 18 år fyllda.
Tänkte om jag då tränar 5-7ggr/vecka, beroende på vilket som är effektivast och sedan äter minst vart trejde timme och sedan protec varje morgon och kväll borde man lägga på sig ett antal kilo muskler.
Även om jag springer några kvällar, kör då styrkepasset på morgonen(?) borde jag inte bränna allt jag tränat , jag äter ju rikligt under dagen dessutom.
Tänker träna hårdare och sköta kosten bättre från och med nu.
Vore gött med lite synpunkter.
  Svara med citat
Gammal 2002-05-08, 19:27   #2
-xR-
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: Göteborg
Inlägg: 746
Post

träna hårt, ät långsamma kolhydrater alla mål utom efter träning, då skall du ha så snabba som möjligt. Försök att få i dig ca 140+ g protein per dag. Detta kan du få genom protec. Jag rekomenderar dock ett vassle protein direkt på morgonen och direkt efter träning. Protec lämpar sig bättre vid t ex mellanmål och innan läggdags då kasseinet tas upp under en längre tid. Är det ngt mer så får du messa mig...

lycka till.
-xR- är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-05-08, 20:27   #3
HomeboyMotha
Guest
 
Inlägg: n/a
Post

Okej tack för ditt snabba svar, hade tänkt köpa 2*3kg SPANNAR med Protec+ och tagit det då varje morgon och kväll, eftersom proteiner jag ska ta efter mitt pass utöver maten dvs är dyrt, VP2 är äckligt dyrt.
Borde kanske räcka om man äter fort efter passet?
  Svara med citat
Gammal 2002-05-08, 21:36   #4
GhostFace
Guest
 
Inlägg: n/a
Post

Citat:
Ursprungligen skickat av Homeboy:
<STRONG>Borde kanske räcka om man äter fort efter passet? </STRONG>

Äta fort?
Rekommenderas inte, eftersom matsmältningen drabbas negativt.
  Svara med citat
Gammal 2002-05-08, 21:44   #5
emmzan
SL-Kirurg
 
emmzans avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 10 830
Post

Vet väl alla. Äter man maten jättefort så tar kroppen upp den jättefort också!
Därför kan man kasta i sig pasta som en idiot efter träningen och voilá, man har snabba kolhydrater, eller??

Men har du att välja på snabba proteiner innan morgonpromenaden eller efter träningen så skulle jag ta dem efter träningen!

/emmzan
__________________
Cardiologer gör det underifrån
emmzan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-05-08, 21:48   #6
HomeboyMotha
Guest
 
Inlägg: n/a
Post

Det blev lite fel där, jag menade inte äte fort fort utan att äta inom en så kort tidsram efter träningen som möjligt eller hur man ska säga. Typ inom 40 min eller nåt
  Svara med citat
Gammal 2002-05-08, 22:15   #7
Petrus
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2001
Ort: sverige
Inlägg: 1 232
Post

Ju snabbare du äter, desto högre GI får maten du stoppar i dig...

Det är därför alla äter långsamt under deff...
Petrus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-05-08, 22:31   #8
-xR-
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: Göteborg
Inlägg: 746
Post

Homeboy, jag tycker det räcker med 1st 3kg protec+. Köp istället ett vassle protein. Visst, VP2 är ju dyrt som du sade men också bra. Men det finns självklart massvis med andra "billiga" produkter också. Titta in hos ************* till exempel. Där har dem ett bra urval.

*************.com/test/gymshop/KOSTTILLSKOTTAlla_mvdrken_sorterade_i_varugrupperP ROTEINzpAMINOSYRA.h tml

[ 08 Maj 2002: Inlägget har ändrats av: -xR- ]
-xR- är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-05-09, 00:10   #9
stifko
Guest
 
Inlägg: n/a
Talking

Tycker bara det låter lite mycket med 5-7 ggr träning / vecka..... Tänk på att det är då du vilar som du bygger upp muskulaturen! Prova istället att träna t.ex. 4 ggr / vecka och springa de dagar du inte kör styrketräning. Jag själv har aldrig provat att springa parallellt med styrketräningen men skulle tro att de är väldigt svåra att kombinera för att få hyggliga resultat i endera.....( Jag skulle hellre gå raska promenader eller cykla) Med en sån träningsdos (5-7 dar) kommer nog överträningen som ett brev på posten.
"Träna intensivt och vila rejält"
  Svara med citat
Gammal 2002-05-09, 06:43   #10
Sve
Banned
 
Sves avatar
 
Reg.datum: Jan 2002
Ort: The swept-wing Canada DC-8 streaked down the long runway of Vancouver International Airport, powerful jet engines shrilling to a banshee wail as they braked the giant aircraft.
Inlägg: 1 449
Post

7 dagar i veckan kombinerat med löpning låter ju verkligen som ett finfint upplägg...
Sve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-05-09, 09:42   #11
emmzan
SL-Kirurg
 
emmzans avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 10 830
Post

Skit i att springa, kör promenader istället. Bränner fett bättre och mindre slitsamt.

Har kört 4-5 gympass + 5 morgonpromenader/vecka i 3 månader nästa torsdag!! Då blir det 1 veckas semester!
__________________
Cardiologer gör det underifrån
emmzan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-05-09, 17:25   #12
HomeboyMotha
Guest
 
Inlägg: n/a
Post

Det där angående träning 5-7 ggr/vecka är ju inte jättemycket om man tränar en muskelgrupp /~vecka.
Tränar ju 5 ggr/vecka just nu enligt MAX-OT där man vilar varje muskelgrupp en vecka.
Gött med massa åsikter och svar. Mer aktivare forum har jag aldrig sett
Tinner vad betyder GI ?
emmzan man bygger inte kondition vid promenader, dvs inte om man inte kör väldigt raska eller med packning på ryggen iofs
  Svara med citat
Gammal 2002-05-09, 17:29   #13
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
Post

GI betyder Glykemiskt Index, och är ett mått på hur snabba kolhydraterna är och hur snabbt blodsockret stegras efter det att du har ätit kolhydraterna. Ju högre värde, desto snabbare kolhydrater. Du bör sträva efter så lågt värde som möjligt i alla mål, utom det efter träningen, då det motsatta gäller. En utmärkt GI-tabell hittar du på http://www.mendosa.com/gilists.htm
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-05-09, 17:44   #14
Johan1685
Erfaren Medlem
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Luleå
Inlägg: 94
Post

Homeboy: Det är inte bara musklerna som behöver vila nervsysytemet kan också bli övertränat.

MVH / Johan
Johan1685 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)