Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-01-25, 15:32   #1
Koloftw
Banned
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 1 955
TIPS: "Fett i maten" SVT - Agenda, söndag 21:15

Lite tidigt kanske, men kom över den nu och glömmer annars att tipsa om den.


Citat:
Är det bra med fett i maten för överviktiga och diabetiker? Socialstyrelsens nya rappport väcker heta känslor. Debatt mellan Claude Marcus, professor i barnmedicin och Torsten Mossberg, medicinalråd på Socialstyrelsen.
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?...02&lpos=lasMer



Sen blir det SVT Debatt nästa torsdag, med bantning, kolhydrater och fett som huvudämne (Värst vad det blivit mycket om mat i media nu på sistone )
Koloftw är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-25, 15:37   #2
Ondskapelsen
Registered User
 
Ondskapelsens avatar
 
Reg.datum: Dec 2007
Ort: Sundbyberg
Inlägg: 1 765
Kom ihåg att bumpa i tid
Ondskapelsen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-25, 19:38   #3
Doozer
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 86
Jag trodde aldrig jag skulle se dagen då socialstyrelsen rekommenderar mättat fett. Helt otroligt.
Doozer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-27, 11:19   #4
Koloftw
Banned
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 1 955
Idag för den som bryr sig
Koloftw är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-27, 11:23   #5
Tolkia
Moralistmoderator
 
Tolkias avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Lycksele
Inlägg: 15 502
Citat:
Ursprungligen postat av Doozer Visa inlägg
Jag trodde aldrig jag skulle se dagen då socialstyrelsen rekommenderar mättat fett. Helt otroligt.
Det gör de inte; det är en journalistdröm.

http://www.socialstyrelsen.se/Aktuel.../akt080117.htm

F. Pauluns (som givetvis blev ombedd att uttala sig i egenskap av typ riks-GI-mannen) kommentar till det hela (scrolla ned till den 18:e januari).
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-27, 21:16   #6
Eddie Vedder
Registered User
 
Eddie Vedders avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 33 687
Nu börjar det.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-27, 21:38   #7
Koloftw
Banned
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 1 955
Nu var det slut ...

Cool kille, han från barnmedicingrejen ...
Koloftw är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-27, 21:38   #8
GurraGo
Registered User
 
GurraGos avatar
 
Reg.datum: Apr 2007
Ort: Haparanda
Inlägg: 1 467
Tja, vad säger man? Det gav ju inte så mkt direkt. Slutsats: för en normal person så bör inga koständringar ske... Och där försvann den "debatten". (Vilket ju också socialstyrelsen har påpekat : http://www.socialstyrelsen.se/Aktuel.../akt080117.htm)
__________________
Jag ödslar fortfarande tid på löpare jag kallar hamburgare; de kommer aldrig att löpa på några rekordtider men de kan uppnå sin egen potential.
- Bill Bowerman

Blod,svett och tårar - min journal
GurraGo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-27, 21:44   #9
Tolkia
Moralistmoderator
 
Tolkias avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Lycksele
Inlägg: 15 502
Citat:
Ursprungligen postat av GurraGo Visa inlägg
Tja, vad säger man? Det gav ju inte så mkt direkt. Slutsats: för en normal person så bör inga koständringar ske... Och där försvann den "debatten". (Vilket ju också socialstyrelsen har påpekat : http://www.socialstyrelsen.se/Aktuel.../akt080117.htm)
Det handlar ju inte heller om någon "normalperson". Största delen av de patienter Annika Dahlquist talar om/vänder sig till är ju de facto personer med övervikt och diabetes typ 2. En revolution i var mans kök är nog mer i journalisternas drömmar.
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-27, 21:44   #10
Eddie Vedder
Registered User
 
Eddie Vedders avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 33 687
Citat:
Ursprungligen postat av Koloftw Visa inlägg
Cool kille, han från barnmedicingrejen ...
Claude Marcus är troligtvis den mest kända professorn vi har i Sverige inom pediatrik. Han och Rössner brukar vara två av hackkycklingarna när konspirationsteorierna kommer igång.

Men jag kan inte hjälpa att känna att han är lite för "säker" i sina påståenden. Men det är nog lite av hans stil också, morsan var på en föreläsning med honom när han dömde ut mellanmålshysterin helt och hållet. Då var jag avundsjuk på henne.

Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Största delen av de patienter Annika Dahlquist talar om/vänder sig till är ju de facto personer med övervikt och diabetes typ 2.
Ja hennes patienter är den befolkningsgruppen, men det innebär inte att det är dom enda hon anser bör lägga om kosten till LCHF. Det gäller alla, det är ju trots allt "kosten vi är skapta för att äta" och yadda yadda.

Senast redigerad av Eddie Vedder den 2008-01-27 klockan 21:47.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-27, 21:48   #11
GurraGo
Registered User
 
GurraGos avatar
 
Reg.datum: Apr 2007
Ort: Haparanda
Inlägg: 1 467
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Det handlar ju inte heller om någon "normalperson". Största delen av de patienter Annika Dahlquist talar om/vänder sig till är ju de facto personer med övervikt och diabetes typ 2. En revolution i var mans kök är nog mer i journalisternas drömmar.
Jo det stämmer ju. Handlar som vanligt om medias sätt att framställa vad rapporten (som inte var en rapport) handlade om.
__________________
Jag ödslar fortfarande tid på löpare jag kallar hamburgare; de kommer aldrig att löpa på några rekordtider men de kan uppnå sin egen potential.
- Bill Bowerman

Blod,svett och tårar - min journal
GurraGo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-27, 21:51   #12
xeym
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Sollentuna
Inlägg: 203
Klent dom argumentera sa ju inte en så mkt.
xeym är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-27, 22:06   #13
Tolkia
Moralistmoderator
 
Tolkias avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Lycksele
Inlägg: 15 502
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Claude Marcus är troligtvis den mest kända professorn vi har i Sverige inom pediatrik. Han och Rössner brukar vara två av hackkycklingarna när konspirationsteorierna kommer igång.
Marcus är väl något av medias älskling inom området, kanske beroende på att han också tycks älska media (bägge sakerna mer än torris-Rössner, som jag dock personligen gillar bättre).
Citat:
Ja hennes patienter är den befolkningsgruppen, men det innebär inte att det är dom enda hon anser bör lägga om kosten till LCHF. Det gäller alla, det är ju trots allt "kosten vi är skapta för att äta" och yadda yadda.
True, true. Vad som började som en kamp för att få tillämpa då kontroversiella kostråd till överviktiga diabetiker utvecklades med tiden till ett frälsaruppdrag med messianska proportioner; alla som inte är med mig är mot mig, David mot Goliat osv. osv.
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-27, 22:10   #14
Koloftw
Banned
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 1 955
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Marcus är väl något av medias älskling inom området, kanske beroende på att han också tycks älska media (bägge sakerna mer än torris-Rössner, som jag dock personligen gillar bättre).
Rössner är

Alltid så kort och rak på sak, inget mjäk
Koloftw är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-27, 22:17   #15
Tolkia
Moralistmoderator
 
Tolkias avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Lycksele
Inlägg: 15 502
Citat:
Ursprungligen postat av Koloftw Visa inlägg
Rössner är

Alltid så kort och rak på sak, inget mjäk.
Jo. Men det som i mina ögon är det som främst gör att han sticker ut är att han alltid, hur o-mjäkig han än är, uttalar sig med respekt för sina patienter och för deras situation. Inga förödmjukande klappar på magen Anna Skipper-style eller förslag om att tvångsbanta tjocka ungdomar. Det kommer inte alltid fram i media (möjligen för att man värderar tittarnas möjlighet att få förfasa sig för högt för att ha råd med den aspekten), men väl när man hör honom live.
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:22.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)