Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2003-05-10, 09:09   #1
Lellan
Ge mig en igloo
 
Lellans avatar
 
Reg.datum: Aug 2002
Ort: Västerås
Inlägg: 5 002
Thumbs up Vill ha tips!

Mina kära föräldrar fyller 50 resp 60 ii sommar och jag ska stå för käket. Har lite ideer om festmat, men vill gärna ha fler!

Det kommer vara bufféaktigt - så har ni nåt lyxigt och gott på lager så tipsa! Att det är gott är ju huvudsaken. Tipsa gärna om sådant man inte kan ana är nyttigt, kan ju passa på att lura på folk god mat (som för den delen inte förkortar livet).
Lellan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-05-10, 14:29   #2
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Baka massor av tårtor av olika typer, räkna med en halv per person och sen brukar iaf jag vara nöjd med en kalasbuffe.

Vinbärskinka, rostbiff, lax, vanlig skinka, sill, mm är för dem som mesar ut och vill annan mat.

Vissa kan inte leva på rostbiff samt tårta och vill ha potatis och annat tjafs men det måste vara ett fåtal.
Coscos är enkelt att laga snabbt och är inte så vanligt på buffebord vad jag vet men även potatisallad är bra mat för buffe då man bara plockar fram mer vartefter.

Tänk på att höra dig för om matallergier och välj inte lättaste lösningen för dem som har sådant dvs de blir väldigt glada om de får något orginelt
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-05-10, 16:50   #3
Vänskap
Jamen, jamen...
 
Vänskaps avatar
 
Reg.datum: Dec 2002
Inlägg: 180
Gå till bibblan och låna en årgång Allt om Mat.
Vänskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-05-10, 17:03   #4
XeniL
Guest
 
Inlägg: n/a
hehehe

laga inbakad kyckling file me valfri fyllning....

jag brukar göra så hära.. (nyttigt eller ej...det bryr sig inte föräldrarna om)

skär ett snitt i filén (1 cm där det är som tjockast) sen stoppar du in fingret o gräver en "tunnel" men skinnet får ej spricka.... sedan kan du fylla den me f*n du vill. championer, keso, oliver, allt...låt fantasin flöda (<-----OBS till en gräns förstås)...

lägg i ugnsäkerform o krydda upp...gärna nån god marinad me örter.. (oliv-olja + oregano,vitlöks peppar, m.m.)...

sedan stek den i ugn på 170 - 180 grader i ca 30 min eller mer beroende om det e varmlufts ugn eller vanlig. om du är osäker om kycklingarna är klara så kan du en stor fet bit o skära där det är som tjockast.. (själva köttet inuti skall vara vitt)....

denna maträtt passar utmärkt varm som kall... sen kan du göra nån kall sås på kessella.... mums... anser jag ... typ..

men tänk på att inte steka skycklingarna för länge eftersom då blir de torra som papper..


// XeniL
  Svara med citat
Gammal 2003-05-10, 18:04   #5
Vänskap
Jamen, jamen...
 
Vänskaps avatar
 
Reg.datum: Dec 2002
Inlägg: 180
Re: hehehe

Citat:
Originally posted by XeniL
laga inbakad kyckling file me valfri fyllning....

jag brukar göra så hära.. (nyttigt eller ej...det bryr sig inte föräldrarna om)

skär ett snitt i filén (1 cm där det är som tjockast) sen stoppar du in fingret o gräver en "tunnel" men skinnet får ej spricka.... sedan kan du fylla den me f*n du vill. championer, keso, oliver, allt...låt fantasin flöda (<-----OBS till en gräns förstås)...

lägg i ugnsäkerform o krydda upp...gärna nån god marinad me örter.. (oliv-olja + oregano,vitlöks peppar, m.m.)...

sedan stek den i ugn på 170 - 180 grader i ca 30 min eller mer beroende om det e varmlufts ugn eller vanlig. om du är osäker om kycklingarna är klara så kan du en stor fet bit o skära där det är som tjockast.. (själva köttet inuti skall vara vitt)....

denna maträtt passar utmärkt varm som kall... sen kan du göra nån kall sås på kessella.... mums... anser jag ... typ..

men tänk på att inte steka skycklingarna för länge eftersom då blir de torra som papper..


// XeniL

Om man fyller filéerna med rökt skinka och emmentalerost och sedan dubbelpanerar får man den klassiska rätten Kyckling Cordon Bleu. Mums! Skall serveras med potatis och svampsås.
Vänskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-05-10, 18:11   #6
Janna
Owner of the lammkött!
 
Jannas avatar
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: (s)tokholm
Inlägg: 1 008
tycker du kan gör alite sushi att ha med på buffen .. e ju bra med kall mat på ett buffebnord dessutom ser det estetiskt snyggt och stilrent ut om man lägger upp det på nåt fint fat, gärna svart, och föräldragenerationen brukar tycka det är så spännande o kul me sushi

lite chiliräkspett e inte heller så tokigt på buffebordet
30 st räkor stora
60 g smör
1 st vitlöksklyfta(or)
1 msk farinsocker
2 msk citronsaft
2 msk färsk koriander
2 msk basilikablad
1 msk sweet chilisås

1. Ta bort huvudena från räkorna och skala dem, men lämna kvar stjärtskalen. Skär upp räkorna längs ryggen med vass kniv och ta bort strängen.

2. Värm smöret i en stor stekpanna eller wok. Lägg ned vitlök, farin, citrussaft, koriander, basilika, och söt chilisås. Blanda väl, tillsätt räkorna i omgångar och stek på medelstark värme i 5 minuter eller tills räkorna blir rosa och genomstekta.

3. Trä upp räkorna på bambuspetteller kraftiga tandpetare. Servera dem varama.

I förväg: Räkorna kan rensas flera timmar i förväg, men stek dem strax innan servering. De är också läckra grillade. Trä då upp dem på spett och grilla i 2-3 minuter. Pensla med smörblandningen under tiden. Man kan ta kammusslor eller ostron i stället för räkor, eller varva fiskbitar och räkor. Man kan också ta andra färska örter, exempelvis dill eller persilja.
__________________
i´m a supergirl and supergirls don´t cry

Don't believe what you hear
Don't believe what you see
If you just close your eyes
You can feel the enemy
__________________
www.janna.nu
Janna är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-05-10, 18:18   #7
Janna
Owner of the lammkött!
 
Jannas avatar
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: (s)tokholm
Inlägg: 1 008
lax o avocado snittar e oxå mumma

3 skivor tunnbröd, mjukt, alt. tortilla
2 st avocadosar mogna
1 burk kesella
1 st rödlök, finhackad, liten
1 krm salt
2 tsk Florsocker, citronsmak
200 g kallrökt lax, skurenn i strimlor


1 mosa avocadon med en gaffel. Blanda samman samtliga ingredienser till fyllningen.

2. Lägg ut brödet på en fuktig handduk och bred på fyllningen. Rulla samman.

kan förvara rullarna i en platspåse i kylskåpet tills de ska serveras då e de bara att skära upp dem
__________________
i´m a supergirl and supergirls don´t cry

Don't believe what you hear
Don't believe what you see
If you just close your eyes
You can feel the enemy
__________________
www.janna.nu
Janna är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-05-10, 18:19   #8
Lellan
Ge mig en igloo
 
Lellans avatar
 
Reg.datum: Aug 2002
Ort: Västerås
Inlägg: 5 002
Tack för alla tips!

När det gäller efterätten har jag för mig att vi har massvis med hjortron. Funderar på hemgjord hjortronglass men någon kanske har nåt annat tips? Har bara en glassmaskin så jag får börja göra omgångar i tid isf.
Lellan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-05-10, 18:21   #9
Janna
Owner of the lammkött!
 
Jannas avatar
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: (s)tokholm
Inlägg: 1 008
lite intalienska skinksnuror e me läckert

1 st röd paprika
1 st grön paprika
1 st gul paprika
125 g färskost
25 g parmesanost, riven
2 st salladslökar
0,75 dl färsk oregano
1 msk kapris
1 msk pinjenötter
12 skivor prosciuttoskinka

Skär paprikorna i fyra delar och ta bort frön och hinnor. Lägg paprikan med skalsidan uppåt under het ugnsgrill tills skinnet svartnar och får blåsor. Låt paprikorna svalna i en plastpåse och skala dem sedan.

Blanda färskost, parmesanost, knipplök, oregano,kapris och pinjenötter.

Lägg paprikabitarna på prosciuttoskivorna och skär till prosciutton i samma storlek som paprikan.Ta bort paprikan och bred ut lite ostsmet på prosciutton. Toppa med paprikan och bred på lite mer ostsmet. Rulla ihop hårt från kortändan. Täck över rullarna och ställ i kylskåpet i en timme eller tills de har fått fast konsistens. Skär dem i 1 cm tjocka skivor och servera skivorna spetsade på tandpetare.
__________________
i´m a supergirl and supergirls don´t cry

Don't believe what you hear
Don't believe what you see
If you just close your eyes
You can feel the enemy
__________________
www.janna.nu
Janna är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-05-10, 18:23   #10
Lellan
Ge mig en igloo
 
Lellans avatar
 
Reg.datum: Aug 2002
Ort: Västerås
Inlägg: 5 002
Janna mat-porrar!

Tanks! Fortsätt så..
Lellan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-05-10, 18:34   #11
Janna
Owner of the lammkött!
 
Jannas avatar
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: (s)tokholm
Inlägg: 1 008
de e ju så skoj att stå o kocka ju!!!
__________________
i´m a supergirl and supergirls don´t cry

Don't believe what you hear
Don't believe what you see
If you just close your eyes
You can feel the enemy
__________________
www.janna.nu
Janna är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-05-14, 09:45   #12
Massivf
Registered User
 
Massivfs avatar
 
Reg.datum: Jan 2002
Ort: Stockholm
Inlägg: 105
Janna!
Jag visste att vi hade samma intressen!

Jag gillar också att "kocka"....


//M
__________________
http://www.soe.se/slir/grushoj.htm
Massivf är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:15.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)