Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2002-05-06, 21:38   #1
Lave
Våga vara vattnig
 
Laves avatar
 
Reg.datum: Jan 2002
Ort: Landskrona
Inlägg: 247
Post Tankar om bröstträning..

Någon som har några tips för att få upp 'övre delen' av bröstet..? Har alltid haft det här problemet, men det syns mer nu när man börjar bli deffad..

Jag kör både lutande hantelpress, kabel osv. O e säker på att ja inte kopplar in axlarna för mkt. Bröstet växer o jag blir starkare, men får ingen volym på övre delen. Så tips mottages gärna..
__________________
All the things you wish you could be, that’s me.
Lave är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-05-06, 21:44   #2
Petrus
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2001
Ort: sverige
Inlägg: 1 232
Post

>Lave,
Jag har lite av samma problem. Har dock blivit bättre av lutande bänkpress i smith där man verkligen kan kontrollera vikten med rätt del av musklen. Lås inte armarna i toppläget bara...
Vänligen,

Petrus
Petrus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-05-06, 21:48   #3
Lave
Våga vara vattnig
 
Laves avatar
 
Reg.datum: Jan 2002
Ort: Landskrona
Inlägg: 247
Post

Okej.. Får testa det. Lär inte lyckas bygga så mycket nu under deffen, men kan ju få in tekniken i alla fall tills det är dags inför hösten Tack.
__________________
All the things you wish you could be, that’s me.
Lave är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-05-06, 22:00   #4
Balder
Guest
 
Inlägg: n/a
Post

Poängen är ganska simpel, låt bröstet göra arbetet, utan att koppla in triceps o axlar allt för mkt.

För mig tog det ett tag innan jag hittade rätt känsla i min bröstträning. Tidigare lade ja mej ner o fokuserade enbart att få upp stången, till varje pris.

En bra ide för att hitta rätt känsla är kanske att börja med sned bänkpress och sedan om man önskar gå tillbaka till hantelpressen. Börja med att "brösta upp" dig. Fatta därefter stången, lite bredare än axelbredd. Startläget är 5-10cm kortare än när du håller stången med sträckta armar. Sänk sen stången KONTROLLERAT till ett par cm nedanför nyckelbenen. I det här läget bör dina skulderblad var pressade mot varandra. Låt dem vara det i resten av setet, alltså lås dem när du är i botten av övningen. Tryck sen upp stången till startläget och repetera. Om det låter komplicerat att låsa skulderbladen så kan du testa att göra rörelsen i luften eller enbart med stången som vikt. Om du gjort rätt lär du märka att det blir bra mkt tyngre när du låser skulderbladen än utan låsningen. Tekniken kan även tillämpas på hantelpress och även i flyes. Tänk bara på att låsa skulderbladen som kommer du att bygga en fin hylla!
  Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:33.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)