Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2007-12-18, 21:03   #1
manko
Man-Cow - the human udder!
 
mankos avatar
 
Reg.datum: Oct 2003
Ort: Trög Sthlm
Inlägg: 803
Byta lås

Jag har tappat mina hem nycklar och måste byta själva "hylsan" och göra två nya nyckelkopior. Vad tror ni det kostar? Rekommenderar ni någon billig låssmed?
manko är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-18, 21:09   #2
Handcuff
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 3 547
Citat:
Ursprungligen postat av manko Visa inlägg
Jag har tappat mina hem nycklar och måste byta själva "hylsan" och göra två nya nyckelkopior. Vad tror ni det kostar? Rekommenderar ni någon billig låssmed?
Det heter låscylinder. ASSA = 600-700:- , ALFA (annat märke)= ca 300:- inkl 3 nycklar.
Handcuff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-18, 21:16   #3
manko
Man-Cow - the human udder!
 
mankos avatar
 
Reg.datum: Oct 2003
Ort: Trög Sthlm
Inlägg: 803
Är det lätt att göra det själv eller vad tror ni det kostar att en låssmed fixar det?
manko är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-18, 21:18   #4
Handcuff
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 3 547
Citat:
Ursprungligen postat av manko Visa inlägg
Är det lätt att göra det själv eller vad tror ni det kostar att en låssmed fixar det?
Mycket enkelt. Skruva loss vredet (ej handtaget) från insidan. Då kommer du se två skruvar som håller cylindern på plats ("hylsan") lossa dessa skruvar och dra ut cylindern framifrån. Montera ny. Klart.
Handcuff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-18, 21:20   #5
manko
Man-Cow - the human udder!
 
mankos avatar
 
Reg.datum: Oct 2003
Ort: Trög Sthlm
Inlägg: 803
Citat:
Ursprungligen postat av Handcuff Visa inlägg
Mycket enkelt. Skruva loss vredet (ej handtaget) från insidan. Då kommer du se två skruvar som håller cylindern på plats ("hylsan") lossa dessa skruvar och dra ut cylindern framifrån. Montera ny. Klart.
Hur är det då med försäkring och allt sånt tjaffs? För hyresvärden sa att man måste ha en låssmed som gör det så man får kvitto, så att försäkringen gäller. Vet du hur det ligger till?
I såna fall byter jag ju själv och sparar några hundra kronor
manko är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-18, 21:22   #6
Handcuff
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 3 547
Citat:
Ursprungligen postat av manko Visa inlägg
Hur är det då med försäkring och allt sånt tjaffs? För hyresvärden sa att man måste ha en låssmed som gör det så man får kvitto, så att försäkringen gäller. Vet du hur det ligger till?
I såna fall byter jag ju själv och sparar några hundra kronor
Vänta nu...gäller det en lägenhet? Då är det nog ett spärrat system = den som äger systemet måste göra det....

I annat fall så får man montera standardlås själv och försäkring gäller.
Handcuff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-18, 21:24   #7
manko
Man-Cow - the human udder!
 
mankos avatar
 
Reg.datum: Oct 2003
Ort: Trög Sthlm
Inlägg: 803
Citat:
Ursprungligen postat av Handcuff Visa inlägg
Vänta nu...gäller det en lägenhet? Då är det nog ett spärrat system = den som äger systemet måste göra det....

I annat fall så får man montera standardlås själv och försäkring gäller.
Vad innebär med att det är spärrat system? Vad tror du att det kostar att göra ett sånt byte?

Är bara så less, för måste ha det fixat innan fredag då jag åker iväg 2veckor.
manko är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-18, 21:27   #8
Handcuff
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 3 547
Citat:
Ursprungligen postat av manko Visa inlägg
Vad innebär med att det är spärrat system? Vad tror du att det kostar att göra ett sånt byte?
Spärrat innebär att endast ägaren av systemet (fastighetsägaren) kan beställa nyckal + låscylindrar. Detta för att ha koll på hur många nycklar det finns i omlopp osv.

Svårt säga pris....men det dubbla får du räkna med i alla fall. Prata med din hyresvärd.
Handcuff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-18, 21:31   #9
manko
Man-Cow - the human udder!
 
mankos avatar
 
Reg.datum: Oct 2003
Ort: Trög Sthlm
Inlägg: 803
Citat:
Ursprungligen postat av Handcuff Visa inlägg
Spärrat innebär att endast ägaren av systemet (fastighetsägaren) kan beställa nyckal + låscylindrar. Detta för att ha koll på hur många nycklar det finns i omlopp osv.

Svårt säga pris....men det dubbla får du räkna med i alla fall. Prata med din hyresvärd.
"Du har som hyresgäst alltid rätt att byta låscylinder till ytterdörren utan värdens samtycke eller vetskap. Så länge du hyr en lgh eller lokal så är det bara du som har rätt att inneha nyckel dit. Din försäkring gäller inte om dörren öppnas med nyckel och din hyresvärd bör inte ha någon huvudnyckel."

Läste jag på ett annat forum när jag googla om detta.

Men man tycker ju att man borde ju kunna få byta själv låscylinder.
manko är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-18, 21:48   #10
stevooooo
Registered User
 
stevooooos avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Västerås
Inlägg: 36
Om du går till polisen och gör en förlustanmälan så kankse hyresvärden står för kostnaderna att byta cylinder men det beror helt på hur bussiga dom är..........................
stevooooo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-18, 21:50   #11
Pepparkakssmurfen
Banned User
 
Pepparkakssmurfens avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Sthlm
Inlägg: 1 266
Prata med hyresvärden först.
Pepparkakssmurfen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-18, 21:58   #12
manko
Man-Cow - the human udder!
 
mankos avatar
 
Reg.datum: Oct 2003
Ort: Trög Sthlm
Inlägg: 803
Citat:
Ursprungligen postat av Pepparkakssmurfen Visa inlägg
Prata med hyresvärden först.
Ska ta och göra det imorgon bitti. Har någon annan varit med om något liknande?
manko är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-18, 22:13   #13
hahavaffan
tuff shit
 
hahavaffans avatar
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Skåné
Inlägg: 2 528
Citat:
Ursprungligen postat av manko Visa inlägg
Har någon annan varit med om något liknande?
Jag söp väck nyckeln till mitt cykelhänglås förra helgen. Igår försökte jag såga upp det, men det är ett sånt sjukt dyrt, klass XXXXVI Abus cphärdat så det gick inte ens att göra en skråma på skiten med stålsåg eller klen bultsax. Men så hittade jag min Dremel, och TADDAA! 35.000 rpm i 90 sekunder, och så var det klart.
__________________
IN SOILWORK we trust
hahavaffan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-18, 23:11   #14
Tuniz
Registered User
 
Tunizs avatar
 
Reg.datum: Oct 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 474
Åker du till Bauhaus eller liknande kan du få en cylinder (oval 701:a) för runt 300 spänn. Är det en rundcylinder (711) får du ge 100-200 kr mer.

Dessa ställen brukar vanligtvis endast sälja ASSA cylindrar, och det är bra saker.

Byta cylinder får du göra men du måste däremot spara den gamla ifall du skulle flytta därifrån. Då måste du skruva tillbaka den gamla och lämna in lika många nycklar som du fick när du flyttade in.

I många fall ingår hyreslägenheter i ett system ("spärrat" som vissa skrivit). Då är respektive cylinder samt nyckel stämplade med ett systemnummer. Är det ett äldre system så är det gamla standard 701 eller 711 cylindrar med vanliga 700-nycklar. Dessa får vem som helst kopiera.

Är det ett nyare system så sitter det ASSA MAX cylindrar med kopieringsskyddade nycklar vilket betyder att du inte får kopiera dessa. Det står "pat" eller "pat protected" på nyckeln då.
Endast hyresvärden kan ge dig nya nycklar samt cylindrar som passar i systemet då (dom kontaktar sin låssmed som dom sammarbetar med och fixar nya saker till dig).


Vill du att en låssmed gör jobbet åt dig så räkna med 9-1200 kr för cylindern samt pengar för jobbet.
Skulle våran firma åka ut till en person i stan skulle vi ta 1200 kr på dagtid för att sälja dig en cylinder med 3 nycklar samt montera den. 1500 under jourtid.

Skulle det också vara en låsöppning så får du räkna med mer pengar

// Låssmeden Tuniz
__________________
Min Träningsjournal: Nytt år, nya tag!: http://www.kolozzeum.com/forum/showt...=86263&page=12

Pågående bulk
Tuniz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-18, 23:23   #15
manko
Man-Cow - the human udder!
 
mankos avatar
 
Reg.datum: Oct 2003
Ort: Trög Sthlm
Inlägg: 803
Citat:
Ursprungligen postat av Tuniz Visa inlägg
Åker du till Bauhaus eller liknande kan du få en cylinder (oval 701:a) för runt 300 spänn. Är det en rundcylinder (711) får du ge 100-200 kr mer.

Dessa ställen brukar vanligtvis endast sälja ASSA cylindrar, och det är bra saker.

Byta cylinder får du göra men du måste däremot spara den gamla ifall du skulle flytta därifrån. Då måste du skruva tillbaka den gamla och lämna in lika många nycklar som du fick när du flyttade in.

I många fall ingår hyreslägenheter i ett system ("spärrat" som vissa skrivit). Då är respektive cylinder samt nyckel stämplade med ett systemnummer. Är det ett äldre system så är det gamla standard 701 eller 711 cylindrar med vanliga 700-nycklar. Dessa får vem som helst kopiera.

Är det ett nyare system så sitter det ASSA MAX cylindrar med kopieringsskyddade nycklar vilket betyder att du inte får kopiera dessa. Det står "pat" eller "pat protected" på nyckeln då.
Endast hyresvärden kan ge dig nya nycklar samt cylindrar som passar i systemet då (dom kontaktar sin låssmed som dom sammarbetar med och fixar nya saker till dig).


Vill du att en låssmed gör jobbet åt dig så räkna med 9-1200 kr för cylindern samt pengar för jobbet.
Skulle våran firma åka ut till en person i stan skulle vi ta 1200 kr på dagtid för att sälja dig en cylinder med 3 nycklar samt montera den. 1500 under jourtid.

Skulle det också vara en låsöppning så får du räkna med mer pengar

// Låssmeden Tuniz
Det är ett hus från 70talet. På nyckeln står det inte med PAT eller Pat protected. Var även och kollade på dörren och där var ett ovalt ASSA låt. Stod inget PAT på den heller. Så jag kan bara byta cylindern själv utan att det blir problem?

Dock så passar ju hemnyckeln till ytterdörren på fastigheten. hmm

edit: Tack så mycket för ditt inlägg

Senast redigerad av manko den 2007-12-18 klockan 23:25.
manko är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:34.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)