Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2002-05-05, 01:45   #1
Miko
Standard Medlem
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Umeå
Inlägg: 84
Post Lite frågor, mycket tacksam för svar.

Om man är 43 år gammal, och var kroppsbyggare på 80-talet, men slutade i början på nittio talet och fortsatte med samma matvanor fast ingen direkt träning.. och blivit extremt tjock på buken, så har man lite frågor

Fettet är fördelat så att det är knappt något på armarna, låren, rumpan, ansiktet osv, allt är i en enda gigantisk mage

Intresset för bodybuilding har kommit tillbaka, och vill egentligen genast börja med styrketräning (bulka) istället för att bränna fett i ett halvår.

Just nu går jag på gym 3 gånger i veckan, och kör varannan träning underkropp, och varanann överkropp - är det bättre eller sämre än att köra en mer specifik muskelgrupp åt gången? (ex måndag bröst och triceps..)

Om jag börjar att träna för att bygga (gainer efter träning, glutamin, kreatin, protein, protein..ja du vet hur det är ) muskler, kommer jag inte att bli av med något fett på buken?

Och om jag nu går på diet under en tid (morgonpromenader med ECA-Stack, yohimbe, lite snabba kolhydrater och lagoma mängder långsamma, nästan inget mättat fett och mer fiskolja och fleromättat fett) ska jag "muskel träna" på gym lite då och då? Och efter de träningarna ska jag alltså inte ta en gainer? Kommer jag inte att bränna bort en jävla massa muskler då?

Och den sista frågan - Kan man bygga muskler och bränna fett samtidigt?

Jag är mycket tacksam för svar
Miko är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-05-05, 01:53   #2
Frazze
Registered User
 
Frazzes avatar
 
Reg.datum: Jan 2002
Ort: Sockholm
Inlägg: 1 599
Post

Klart du ska fortsätta träna styrke under dieten! Precis som vanligt bör du väl köra?
Frazze är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-05-05, 02:24   #3
Miko
Standard Medlem
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Umeå
Inlägg: 84
Post

Citat:
Ursprungligen skickat av Frazze:
<STRONG>Klart du ska fortsätta träna styrke under dieten! Precis som vanligt bör du väl köra?</STRONG>
Med gainer efter träning?
Miko är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-05-05, 09:12   #4
johan***
Guest
 
Inlägg: n/a
Post

Kul att intresset har vaknat till liv igen !!!
Din fråga är lite tvåsidig. Vad är du ute efter ? Att bygga mera muskler eller att få mindre fett på magen...?
Om du skall dieta så är det klart att du skall trän på som vanligt på gym, men skippa gainern efter passet, ev kan du ta en proteindrink med mindre kolhydrater i än vad det är i en "gainer", tex 40-50 g kolhydrater är väl ok.
Att bulka om du har en jyst kula på magen är väl kanske inte det bästa i din situation.
Ät normalt pch träna på så kommer du troligen att bränna fett samtidigt som du bygger muskler, i och med att du tränat tidigare, men med ett långt uppehåll så kommer du säkert att göra stora ökningar på kort tid.
I och med att du ökar muskelmassan så kommer ditt energibehov att öka och du bränner mer kalorier/dygn. Så fettet kommer att minska om du ligger på samma energi intag.

Ta det lite coolt i början och bygg upp en bra bas att stå på och börja sedan att dieta till nästa sommar. Du hinner ändå inte till denna sommaren m det var ditt mål. Men satsa ändå på att bygga muskler och minska kulan på magen under hösten/vintern. Det borde gå lätt om du har en bakgrund inom byggning och erfarenheten med träningen. Men det är svårare med ökad ålder :mad:

Hoppas att detta inte blev för osamanhngande !!
  Svara med citat
Gammal 2002-05-05, 12:17   #5
Miko
Standard Medlem
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Umeå
Inlägg: 84
Post

Tack för alla svaren

Johan, tack, det lät logiskt.
Om jag förstått det rätt;

Jag ska träna som vanligt på gymmet, fast äta samma kost som jag gör nu, vilket innebär att jag kommer att bränna fett eftersom att jag då bränner mer kalorier än vad jag får i mig.

Och då kan jag börja dieta till nästa sommar, och bulka till hösten 2003.. längtar redan Fast den som väntar på något gott, väntar aldrig för länge

Ha det!
Miko är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-05-05, 22:24   #6
Bamse
Registered User
 
Bamses avatar
 
Reg.datum: Oct 2001
Ort: 08
Inlägg: 2 133
Post

Var tränar Du?
Bamse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-05-06, 08:37   #7
Stålkrull
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2001
Ort: 08
Inlägg: 85
Post

Du har ett mycket vanligt problem, som flertalet av oss vuxna män (+40 ) lider (?) av. Isterbuk. Lite fett på kroppen och en gigantisk mage. Jag vet av egen erfarenhet och har hjälp några andra att det dock går att få bort med hårt arbete. Och med hårt arbete menar jag i första hand kosten och i andra hand energibalansen och i tredje hand träningen.

Som Johan säger: det går inte att tokbanta bort kalaskulan till sommaren 2002. Visserligen kan Du tappa vikt, men Du kommer fortfarande att ha en stor mage i andras ögon, även om Du själv märker att den blivit mindre. Du kommer att tappa både muskelmassa och fett på övriga kroppen, vilket gör att proportionerna kvarstår i stor utsträckning.

Min åsikt är att Du nu ska i tur och ordning ska

1. Analysera ditt födointag. Äter Du verkligen likadant som när Du var aktiv? Är ditt energiintag 40/40/20 ? Och hur är det med alkoholhaltiga drycker?
2. Gör en så noggrann beräkning av ditt basala energibehov som möjligt. Balansera ut det mot ditt födointag. Varken mer eller mindre. Bulka inte! Risken är nämligen stor att antalet fettceller har ökar kring magen och ökat energiintag fortsätter att hamna där.
3. Styrketräna. Tycke att Du ska ta din gainer efter träningen som vanligt, men glöm inte att räkna in den i din energibalans. I takt med att din muskelmassa ökar kommer Du också att, om än långsamt, bränna fettet kring magen. Träna också lite kardiovaskulärt så ökar kapilärerna i musklerna.

Angående träningen vill jag ge varningens ord. När man tidigare har tränat så vill man snabbt tillbaka till sin tidigare nivå. Och det går snabbt att få upp styrkan i muskeln, men passa dig. Muskelfästen och ledkapslar hänger inte med. Har man tur så får man djävligt ont och man kan avstå från träning tills man åter kan träna. Har man otur så slits muskelfästet av. Min åsikt är att Du tränar varje muskelgrupp en gång i veckan och inte så tungt utan flera rep. till i början med. Efter ca ett halvt år kan Du återgå till den träning som Du känner ger bästa resultat.

När man har blivit vuxen (+40 ) så har man lika stor möjlighet att träna kroppsbyggnin som när man är ung. Det tar bara lite längre tid.


Lycka till

//Janne

[ 06 Maj 2002: Inlägget har ändrats av: Stålkrull ]
Stålkrull är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:35.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)