Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2002-05-04, 13:48   #1
Lella
Guest
 
Inlägg: n/a
Question Träning utan ben?

Vill ha tips på konditions och förbränningsträning som inte ger ökad volym på benen? Vill ha mindre..

Har skippat all benträning förutom bencurl (och utfall ibland) men går mycket (mellan 3-5 timmar/dag) och cyklar på motionscykel ½ timme efter varje styrkepass.. Tränar utöver det aerobics (å har just börjat med boxaerobics) 2-3 ggr i veckan..

Fick för ett halvår sedan höra av en BB att mina vader (stora..*suck* muskler iofs men ändå..) förstör min symmetri.. inge skoj juh!

Personligen tycker jag att låren är enorma men erfarenheten säger att de krymper mkt när fettprocenten sjunker, på vaderna däremot är det inte mkt fett att ta av (=symmetriproblemet lär ju bli värre..).

Hjälp?
  Svara med citat
Gammal 2002-05-04, 15:09   #2
-xR-
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: Göteborg
Inlägg: 746
Post

Hmm, okej... vad sägs om att börja simma istället då?
-xR- är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-05-04, 15:23   #3
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Post

rodd ?
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-05-04, 17:07   #4
Lella
Guest
 
Inlägg: n/a
Post

Roddmaskin har jag inte tillgång till, men simning var ju ett bra förslag.. lite bökigt runt om (ta sig dit osv) men jag ska kolla upp det!

Är det någon som vet vad som tar mest på benen av promenader och att cykla?

Tänkte att jag kanske ska köpa mig en cykel.. för ta bussen tänker jag ju inte göra!
  Svara med citat
Gammal 2002-05-04, 17:09   #5
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
Post

Cykling tar garanterat mer på lårmuskulaturen än vad promenader gör, och det gör även löpning. Titta på löpares och cyklisters ben - de är sannerligen inte säkskilt stora, sprinters undantagna. Särskilt löpning tycker jag benen blir mindre och hårdare av, om man springer ganska långt.

[ 04 Maj 2002: Inlägget har ändrats av: King Grub ]
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-05-04, 17:22   #6
Lella
Guest
 
Inlägg: n/a
Post

-> King Grub

ok, ut å springa alltså? Puhh.. älskar all träning men springa känns det inte som att jag är byggd för riktigt..(där är jag latmask..hehe..) Men jag får ge det en chans!

Å spara ihop till en cykel! .. mina vader får inte bli större nu.. har i alla fall kommit på att vid prommisar är det bättre med stoora steg (tar mer på rumpan).

Bra tips jag får! En får tacke..
  Svara med citat
Gammal 2002-05-04, 18:01   #7
cjs
One inch at a time
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Lund
Inlägg: 433
Post

Stora vader är väl bara snyggt?

Hade varit värre om låren varit stora och vaderna såg som stickor dock. Då hade symmetrin varit störttaskig.
cjs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-05-04, 20:02   #8
Viveqa
Registered User
 
Viveqas avatar
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Lund
Inlägg: 719
Post

Känner inte till någon konditions/förbränningsträning som ger ökad benvolym... tvärtdom
Och den BB´n kan inte haft någon form utav större kompentens...

[ 04 Maj 2002: Inlägget har ändrats av: heroinegirl ]
Viveqa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-05-05, 09:18   #9
Lella
Guest
 
Inlägg: n/a
Post

->cjs
Ja, men nån form av proportionerlig symmetri vore trevligast.. Vill inte känna mig som karl-alfreds ben-version..om du fattar!

->heroinegirl
Tja, tyvärr så råkar jag belasta mina ben när jag konditions/förbränningstränar.. Så det där med simning lät bra, då får ju hjärta å resten jobba å så kan jag plaska lite lätt med benen bara!

Har grubblat lite.. å kom på att vaderna nog är för stora pga att jag ju tidigare vägde 30 kg mer och nästan den enda träning jag utförde var 3-5 timmars promenad/dag. Blir ju som styrketräning för vaderna? En teori bara.. (de har alltid varit stora, men det kanske gjorde dem större..)
  Svara med citat
Gammal 2002-05-05, 10:40   #10
chrgel
Guest
 
Inlägg: n/a
Post

Citat:
Ursprungligen skickat av King Grub:
<STRONG>Titta på löpares och cyklisters ben - de är sannerligen inte säkskilt stora, sprinters undantagna.</STRONG>
Nja, bancyklister har i allmänhet inte direkt några tran-ben. Men OK, vi kan väl säga att de är sprinters.
  Svara med citat
Gammal 2002-05-06, 06:09   #11
Kjellstroem
Old School Kolozzeumare
 
Reg.datum: Oct 2001
Ort: Ystad
Inlägg: 448
Post

Simning?

Använder man inte benen rätt ordentligt där? Gör iaf jag :o
__________________
http://www.businessandpoker.com - Min blog.
Kjellstroem är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-05-06, 19:21   #12
PK
Guest
 
Inlägg: n/a
Post

ärligt talat, det är vel ändå större överkropp/kropp i övrigt du vill ha inte mindre lår? vad är ditt lår måt egentligen?

kanske förbränningsträningen i sig gör susen då kvinnor lagrar en massa fläsk på låren så blir de säkert mindre av förbränningen i sig.

jag kanske är ute och cyklar, eller?
  Svara med citat
Gammal 2002-05-06, 23:04   #13
Lella
Guest
 
Inlägg: n/a
Post

Citat:
Ursprungligen skickat av PK:
<STRONG>ärligt talat, det är vel ändå större överkropp/kropp i övrigt du vill ha inte mindre lår? vad är ditt lår måt egentligen?

kanske förbränningsträningen i sig gör susen då kvinnor lagrar en massa fläsk på låren så blir de säkert mindre av förbränningen i sig.

jag kanske är ute och cyklar, eller? </STRONG>
Nu kan jag ju chocka herrskapet med mina mått..Är rätt lång (176 ½) och har *ler* 55 i lår (mest muskler, men naturligtvis extralager också) - gillar formen på dem (bra svep) och att man ser framsidans alla muskler utan att framsidan putar ut - men de känns (precis som du säger) för stora för resten av kroppen (hmm.. kanske ska skriva övriga mått också?..). Vaderna är 40 och där är det inte mycket fett alls. Min erfarenhet säger att när omkretsen på mina lår minskar (förbränningsträning) så är vadmåttet konstant vilket gör att det bara är knäna som är normalstora.. och vaderna blir överdimensionerade.

Vill alltså inte träna benmusklerna så att de ökar mer i volym (vilket jag självfallet vill när det gäller övriga kroppen). Tränar baksidan lår för att det ska vara balans framsida/baksida (framsidan är redan bra) och utfall för rumpans skull (men funderar på att byta till "bakåtspark i trissa" eller vad man ska kalla det..).

När jag tränar prioriterar jag 1) baksida axlar 2)axlar 3)rygg) 4)bröst 5) triceps 6) biceps. "Trapets" vill jag inte ha, och mage strävar jag (ännu) inte efter tvättbräda men självklart är den en viktig del.

Mitt främsta mål är symmetri och en proportionerlig kropp som är stark och jag vill undvika skador och obalans så gått det går.

Sådärja, nu har jag väl babblat tillräckligt?

[ 07 Maj 2002: Inlägget har ändrats av: Lella ]
  Svara med citat
Gammal 2002-05-06, 23:07   #14
The Dwag
Guest
 
Inlägg: n/a
Wink

Träning utan ben ?


Asch det är väl bara jag som ser det komiska
  Svara med citat
Gammal 2002-05-06, 23:14   #15
Lella
Guest
 
Inlägg: n/a
Post

-&gt;The Dwag
Oki, ska jag vara helt ärlig så valde jag rubriken för att få uppmärksamhet.. Ja, vaddå - jag vill ju att många kollar så kanske nån kan ge svar..

[ 07 Maj 2002: Inlägget har ändrats av: Lella ]
  Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:15.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)