Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-10-10, 20:02   #1
Alfred Nobel
De e stekigt! Stek, stek, stek...
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 3 179
Svältläge

När går kroppen in i ett s.k. svältläge?

Jag läste lite kortfattat om det i dagens upplaga av Metro/Sthlms City, blev intresserad, men fick aldrig någon klar blick om ämnet...

Är det kcalunderskottet man ligger på som är beroende?
(att en överdriven kaloriminskning kan resultera i motsatt effekt)

Nja, jag är inte alls kunnig inom detta, hjälp mig kolo!
Alfred Nobel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-10, 20:05   #2
Eddie Vedder
Registered User
 
Eddie Vedders avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 33 687
Kroppens ämnesomsättning sjunker vid kcalunderskott, iaf i längden. Akut effekt brukar kunna bli en ökad ämnesomsättning och att man får en "kick" på riktigt lågt energiintag.

Men så småningom sjunker ämnesomsättningen. Viktnedgång i sig sänker ju BMR men vid kcalunderskott sjunker ämnesomsättningen även utöver den faktorn. Hur mycket varierar nog väldigt.

Men vad du menar med "svältläge" får du nog tydliggöra. Om det nu var något allvarligare än så som du syftade på.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-10, 20:14   #3
Alfred Nobel
De e stekigt! Stek, stek, stek...
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 3 179
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Men vad du menar med "svältläge" får du nog tydliggöra. Om det nu var något allvarligare än så som du syftade på.
Jag vet inte hur jag ska förklara, fick inte mycket information förutom ordet "svältläge".

Men enligt artikeln finns folk som deffar/bandat/dietar, you name it, där kroppen inte får tillräckligt med näring. När kroppen tillslut inte får den mängd mat den är van vid reagerar den i motsatt ieffekt. Att maten som tas in lagras som "reserv energi" istället för förbränning som aktuell energi. Det gör att oavsett underskott så går man istället upp i vikt. Man lägger på sig allting som fett istället, man har lurat kroppen att man i princip "svälter"

Törs inte säga för mycket, men något sådant förstod jag av de lilla jag läste om artikeln.

Då tänkte jag, när påbörjas en sådan "effekt"?
Alfred Nobel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-10, 20:17   #4
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
Det där är struntprat.

Vid svält sjunker basalämnesomsättningen, men fettförbränningen ökar kraftigt, medan proteinförbränningen minskar. Kolhydratdepåerna är snart slut, muskelproteinet (för att inte tala om organproteinet) är för viktigt, och då återstår ett bränsle: fett. Men ämnesomsättningen sjunker, så det som var ett energiunderskott, kanske så småningom inte är ett energiunderskott längre. Ämnesomsättningen återgår till det normala vid återgång till normalt ätande, och viktuppgången sker i form av främst kroppsfett, om man förlorat kroppsfett, men viktuppgång och fettökning sker inte förrän man lägger sig på energiöverskott.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/bv...r.section.4355
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-10, 20:17   #5
Eddie Vedder
Registered User
 
Eddie Vedders avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 33 687
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas Sjöö Visa inlägg
Att maten som tas in lagras som "reserv energi" istället för förbränning som aktuell energi. Det gör att oavsett underskott så går man istället upp i vikt. Man lägger på sig allting som fett istället, man har lurat kroppen att man i princip "svälter"
Det där är aldrig sant. För personer där ämnesomsättningen sjunker väldigt blir det ju förstås svårare och svårare att hamna på underskott. Men OM man ligger på underskott går man ner, ALLTID.

Allt annat är helt omöjligt och skulle i såna fall innebära att människor inte kan svälta ihjäl. Vilket vi kan.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-10, 20:19   #6
Alfred Nobel
De e stekigt! Stek, stek, stek...
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 3 179
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det där är struntprat.

Vid svält sjunker basalämnesomsättningen, men fettförbränningen ökar kraftigt, medan proteinförbränningen minskar. Kolhydratdepåerna är snart slut, muskelproteinet (för att inte tala om organproteinet) är för viktigt, och då återstår ett bränsle: fett. Men ämnesomsättningen sjunker, så det som var ett energiunderskott, kanske så småningom inte är ett energiunderskott längre. Ämnesomsättningen återgår till det normala vid återgång till normalt ätande.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/bv...r.section.4355
Okej tack! Då undrar jag varför de lurar hundratusentals som åker kommunalt inom sthlms gränser dagligen. Jag är glad att Kolo finns
Alfred Nobel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-10, 20:24   #7
paddanboy
Registered User
 
paddanboys avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 1 229
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det där är struntprat.

Vid svält sjunker basalämnesomsättningen, men fettförbränningen ökar kraftigt, medan proteinförbränningen minskar. Kolhydratdepåerna är snart slut, muskelproteinet (för att inte tala om organproteinet) är för viktigt, och då återstår ett bränsle: fett. Men ämnesomsättningen sjunker, så det som var ett energiunderskott, kanske så småningom inte är ett energiunderskott längre. Ämnesomsättningen återgår till det normala vid återgång till normalt ätande, och viktuppgången sker i form av främst kroppsfett, om man förlorat kroppsfett, men viktuppgång och fettökning sker inte förrän man lägger sig på energiöverskott.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/bv...r.section.4355
Vad är kriterierna för svält? Att ligga på LCD på runt 1200-1400 kcal i flera veckor? (tror inte själv på det)
paddanboy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-10, 20:38   #8
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
Ämnesomsättningen sjunker alltid vid energiunderskott, men svält är total eller nära total frånvaro av energi och näringsämnen.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-10, 21:00   #9
Tolkia
Moralistmoderator
 
Tolkias avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Lycksele
Inlägg: 15 502
En sak jag tror bidrar till att tex. en viktnedgång avstannar efter en tids bantande och det verkar som om kroppen behöver mindre energi än tidigare är att personens aktivitetsgrad minskar. Man kanske tränar lika mycket som tidigare, men den omedvetna, icke-tränings-aktiviteten minskar, eftersom kroppen känner av den minskade tillförseln och "vill" (om man kan säga att kroppen "vill") minska utgifterna för att matcha. Det här handlar alltså inte om medveten aktivitet, typ promenader, träning etc. utan sådan man vanligtvis inte tänker på, ända ned till väldigt små saker, som hur mycket man spontant svänger med armarna när man går. Det ger illusionen av att man behöver mindre, när det i själva verket är förbrukningen som gått ned.

Obs. att jag inte har några referenser på det här annat än begränsade egna iakttagelser, så det är möjligt att jag är helt ute och cyklar.
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-10, 21:02   #10
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
Det är också en reell faktor, absolut. Men att energiförbrukningen minskar vid underskott, mer än vad som kan förklaras av en ev förlust av fettfri massa, är också ett absolut faktum - det verkar inte bara som om kroppen behöver mindre energi.

Det är både och som spelar in:

Citat:
In the classical Minnesota study of undernutrition (19) the energy intakes of 32 young men were approximately halved for 24 weeks. Body weights fell by 24% but by the end of the experiment had stabilised. The subjects had adapted by reducing energy expenditure as a result of reduced body size, physical activity and metabolic activity. BMR fell by 39%, which was more than the fall in body weight. In terms of per kg active cell mass, they were 16% lower which represents a true metabolic adaptation. One third of the fall in BMR could be explained by reduced metabolic activity and the remainder by reduced body size.

The falls in BMR made up a third of the total reduction in energy expenditure. The rest arose from decreased energy expenditure due to physical activity, of which 60% could be explained by reduced volitional activity and 40% by the reduced energy cost of tasks due to the smaller body size. There was no change in the efficiency of physical work. The energy cost of treadmill walking expressed per kg body weight was constant throughout the experiment.
http://www.fao.org/DOCREP/MEETING/00...E/M2997E00.HTM
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-11, 06:05   #11
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 522
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Obs. att jag inte har några referenser på det här annat än begränsade egna iakttagelser, så det är möjligt att jag är helt ute och cyklar.


Vi är fler som ser att personer som bantar drar ned på vardagsaktiviteten.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-11, 06:49   #12
Eva
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2002
Inlägg: 43
Tolkia har alldeles rätt angående spontan aktivitet: svältande anorektiker gör inga onödiga spontana rörelser (svänger med armarna, gestikulerar, vrider på huvudet, etc) utan rör sig sig väldigt litet jämfört med friska människor.
__________________
Eime
Eva är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-11, 20:52   #13
Morty
Registered User
 
Mortys avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 7 397
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas Sjöö Visa inlägg
Okej tack! Då undrar jag varför de lurar hundratusentals som åker kommunalt inom sthlms gränser dagligen. Jag är glad att Kolo finns
För att folk ska bli nervösa, och att GI metoden ska sälja bättre än den redan gör. Visste du att man blir fet på lightläsk? Det stod i aftonbladet!!11 Nästan så att jag lackar ur och ska börja maila idioterna som skriver sånt här i tidningen...
Morty är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-06, 22:34   #14
Mega_man1000
Registered User
 
Mega_man1000s avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 627
Hur lång tid tare att komma ur ett sånt dära svältläge?? :s det kan väll inte bara ske på en gång? Hur ska en person veta om han/honär i svältläge finns det några fler synliga faktorer??
Mega_man1000 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-07, 08:05   #15
Tolkia
Moralistmoderator
 
Tolkias avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Lycksele
Inlägg: 15 502
Citat:
Ursprungligen postat av Mega_man1000 Visa inlägg
Hur lång tid tare att komma ur ett sånt dära svältläge? :s Det kan väl inte bara ske på en gång? Hur ska en person veta om han/hon är i svältläge finns det några fler synliga faktorer?
Tänker du på något specifikt fall (jag känner mig frestad att anta det, eftersom frågan återkommer stadigt)? Om ja, precisera.
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:32.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)