Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2002-05-02, 18:32   #1
emmzan
SL-Kirurg
 
emmzans avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 10 830
Post Ordning på övningarna...

Vad ger bästa resultatet vid ett träningspass. Ponera att jag ska träna biceps + triceps..

Ska jag då köra alla bicepsövningarna i en radda och sen köra triceps. Eller ska jag varva och köra ex:
1) dips
2) bicepscurl
3) tricepspress osv.

Kanske ett dåligt exempel eftersom biceps-triceps är antagonister men ni fattar! Man orkar ju mycket mer om man varvar men ger det optimal effekt av träningen?
Har hört att det är bra att ex. köra supersets med dips och chins för att på så vis inte få så långa träningspass..

/emma
__________________
Cardiologer gör det underifrån
emmzan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-05-02, 18:44   #2
Lella
Guest
 
Inlägg: n/a
Post

Jag VET inte, men killen som guidade in mig på gymet första gången sa att om man tränar just biceps och triceps vid samma pass ska man först träna triceps beroende på hur svällkropparna fungerar - att det var säkrare ur skadeförebyggande synvikel (tror det var något med armbågen?).

Kan ju slänga ut den frågan - hade han rätt?
  Svara med citat
Gammal 2002-05-02, 19:03   #3
spinkoo
Guest
 
Inlägg: n/a
Post

En liten tumregel jag lärt mig är att alltid lägga in de större muskelgrupperna först i ett pass. Och det kan ju även vidaretolkas till att rada upp övningar efter tyngd!`?

MVH/spinkoo
  Svara med citat
Gammal 2002-05-02, 19:10   #4
-xR-
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: Göteborg
Inlägg: 746
Post

Hmm, jag studerade en grov byggare på gymet. Han gjorde så här... Han verkade ha bröst och rygg den dagen, åtminstånde vad jag såg.

Han körde ett sett latsdrag. Sedan gick han direkt till sin bänk där han redan föreberett med hantlar och allt, så körde han ett set där... Sedan skiftade han mellan de båda... Han hade hög intensitet iaf.
-xR- är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-05-02, 19:12   #5
Viveqa
Registered User
 
Viveqas avatar
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Lund
Inlägg: 719
Wink

Variation förhöjer nytta och nöje .

[ 02 Maj 2002: Inlägget har ändrats av: heroinegirl ]
Viveqa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-05-02, 21:34   #6
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Post

emmzan: heroinegirl har som vanligt ett bra svar.
Variation är alltid kul och du kan göra lite som du vill. Testa ett program under en period och se vad som händer, sen provar du ett annat.
När du hittar ett som funkar bra kan du köra det en längre period för att sedan testa om kroppen inte är mogen för något nytt osv..
Det är det här som är roligast med att konstruera träningsprogram man läser/hör alltid om något nytt som man vill pröva på när det nuvarande programet har tagit slut.
Till slut har man lärt sig vad kroppen tål/gillar och kan göra väldigt anpassade program som antagligen inte liknar någon annans men de funkar
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-05-02, 22:54   #7
Arne Persson
BodyPumpens grundare.
 
Arne Perssons avatar
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Lödde
Inlägg: 15 222
Thumbs up

Ja, där ser man! Man blir aldrig fullärd!!! Jag visste i alla fall inte att triceps hade svällkroppar. Jag trodde att dessa generellt var placerade i andra regioner.
__________________
Sänka vikter? Vad menas med det? Höja vikter däremot det vet jag vad betyder!
Arne Persson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-05-02, 22:54   #8
Viveqa
Registered User
 
Viveqas avatar
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Lund
Inlägg: 719
Post

En liten regel när du planerar är i alla fall att tänka på vad det är du prioriterar/din målsättning och bestämma en metod utifrån det d.v.s. vilka muskelgrupper,styrka/volym/deff/uthållighet/kondition o.s.v. Vissa metoder passar bättre till vissa mål.
Viveqa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-05-02, 23:23   #9
Lella
Guest
 
Inlägg: n/a
Post

Citat:
Ursprungligen skickat av Arne Persson:
<STRONG>Ja, där ser man! Man blir aldrig fullärd!!! Jag visste i alla fall inte att triceps hade svällkroppar. Jag trodde att dessa generellt var placerade i andra regioner.</STRONG>
Tror han syftade på att musklerna sväller.. *ler* Jag är inte så hemma på det där... försökte bara hjälpa (vilket ju är smart när jag knappt minns vad han dillade om..*skrattar*)
  Svara med citat
Gammal 2002-05-02, 23:24   #10
Lella
Guest
 
Inlägg: n/a
Post

en sak till bara: jag kör alltid den muskelgrupp jag prioriterar först i passet: så att man har bra med ork till den..

*over n out*
  Svara med citat
Gammal 2002-05-03, 00:06   #11
Viveqa
Registered User
 
Viveqas avatar
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Lund
Inlägg: 719
Wink

Citat:
Ursprungligen skickat av Lella:
<STRONG>ska man först träna triceps beroende på hur svällkropparna fungerar - att det var säkrare ur skadeförebyggande synvikel </STRONG>
Han säger aldrig något om att svällkropparna skulle sitta i triceps.
Vem vet hur den personen var funtad.
Viveqa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-05-03, 00:48   #12
Lella
Guest
 
Inlägg: n/a
Post

Citat:
Ursprungligen skickat av heroinegirl:
<STRONG>Han säger aldrig något om att svällkropparna skulle sitta i triceps.
Vem vet hur den personen var funtad.</STRONG>

Oki, oki - skulle inte ha svarat när jag var så osäker..
:o

Anledningen till att jag ändå gjorde det var att killen som visade mig verkligen har välproportionerade armar (=triceps släpar inte efter som det gör på vissa), har tränat bb i 15 år och är i bra form, bra symmetri (188 cm lång, 103 kg med 8% BF - Då när han visade, nu är är han större med högre BF). Tänkte att han visste vad han snackar om..såg så ut! Även om jag inte kunde referera! :o

Har exempelvis mycket större förtroende för honom än för vissa spinkiga PT:s på mitt gym (ex på råd från dem: "nej - använd inte fria vikter, använd maskinerna" & "äter du så växer du"..).

Jaja.. det var i alla fall nåt med hur triceps sväller, armbågen, och att biceps inte skulle tränas före triceps..

Alla är ju olika - men det finns ju olika teorier (tex i Rytters böcker om bb). Fast jag tycker det låter logiskt att träna den muskel man prioriterar först i passet - och själv prioriterar jag triceps så jag kör på!
  Svara med citat
Gammal 2002-05-03, 07:57   #13
Matte
Guest
 
Inlägg: n/a
Post

Undrar var på triceps glans är placerad?
MVH/Matte
  Svara med citat
Gammal 2002-05-03, 13:23   #14
Numero1
Guest
 
Inlägg: n/a
Smile

Mitt bästa tips är som vanligt:
Känn dig för !

Vissa pass är det lätt att köra alla rygg övningarna på rad nästa pass orkar du kanske köra 2 övn. så kan du ju köra bice övningen emellan sista övn. rygg för att avsluta med 2 bice övningar...som exempel.
Nackdelen är att blodet måste pumpas runt i till de olika delarna i kroppen. Ju ber blod på samma ställe, desto mer syre till musklerna, desto mer orkar du lyft !

Lycka till !
  Svara med citat
Gammal 2002-05-03, 21:21   #15
emmzan
SL-Kirurg
 
emmzans avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 10 830
Post

Matte&gt; alldeles lateralt om glandulae bulbo-urethralis!
__________________
Cardiologer gör det underifrån
emmzan är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:12.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)