Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kosttillskott

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2023-12-08, 15:23   #16
tomten1
Registered User
 
tomten1s avatar
 
Reg.datum: Jan 2010
Inlägg: 587
Tror inte man mäter halveringstid på magnesium på samma sätt som man gör vid exempelvis D-vitamin. Vid hypermagnesemi talar man dock om en halveringstid om 28 timmar.
tomten1 är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2023-12-09, 09:52   #17
frys
Registered User
 
fryss avatar
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 1 852
Citat:
Ursprungligen postat av Grasp Visa inlägg
Ja oxid-varianten är knappast någon idé med tanke på hur lite man tar upp av den. Men annars finns det, som någon skrev, väldigt många varianter och åsikter i frågan...

Jag satte ihop en lista med en massa magnesiumpreparat jag hittade och deras jämförelsepris för 250mg magnesium per dag.
https://vitamini.se/magnesium.html
intressant sida, Som tidigare frågeställning. det kan ju tex stå att det finns Magnesium-glycinat, sen kollar man innehållet o det är 10mg av 500 som är det, o resten kan va 300mg oxid och 190 citrat exempel.

Hur man ska hålla koll på det vet jag inte, står inte exakta % i innehållsförteckningen på dom flesta produkter
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av HopplösDeff Visa inlägg
ska man behöva suga *** för lite vägledning här ?
frys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-12-09, 10:19   #18
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 284
Det finns inte många konkreta upptagssiffror för annat än oxid. Man mäter mer hur mycket magnesiumnivåerna öu kroppen ökar än hur mycket i procent som tas upp. De flesta toppar nog runt 30 % upptag, vilket inte är så dåligt som det låter, eftersom det är ungefär så mycket du tar upp av magnesium i mat.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-12-09, 11:32   #19
frys
Registered User
 
fryss avatar
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 1 852
Vad är skillnaden på magnesium och elementärt(?) magnesium då?

Och som du säger, tar man tex upp bara upp 30%. Hur mycket magnesium behöver man egentligen ta för att nå upp till RDI på runt 400mg(?)
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av HopplösDeff Visa inlägg
ska man behöva suga *** för lite vägledning här ?
frys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-12-09, 13:08   #20
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 284
Elementärt magnesium är den mängd magnesium du får när bindmaterialet är borträknat.

Magnesium som det är har kasst upptag i kroppen. Därför måste man binda det till något, som en syra (citrat) eller en aminosyra (glycin), t ex. Det är alltså samma slags magnesium i alla sorter, bara att man binder det till olika saker.

RDI gäller den mängden som finns i själva maten.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-12-09, 13:13   #21
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 284
Det var visst 30 % från mat.

"Roughly 30% of ingested magnesium through food or drinking water is absorbed by the intestine"

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6683096/

Men upptaget påverkas också av hur mycket magnesium din kost innehåller. Är den väldigt magnesiumfattig blir kroppens upptag bättre och du tar upp 80 %, men äter du en massa tillskott blir upptaget sämre, ned mot 20 %, eftersom du ger den mer än den behöver.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-12-09, 14:17   #22
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 528
Vilket är en regleringsfunktion.
Har vi större förluster av magnesium så ökar upptaget.

Vad har ni för stora förluster, ni som tar magnesium som tillskott ?
Svält givetvis. Men det är snarare en funktion att kroppen tappar muskelvävnad och leder inte till ökat behov....just då.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-12-09, 16:12   #23
tomten1
Registered User
 
tomten1s avatar
 
Reg.datum: Jan 2010
Inlägg: 587
Töms inte kroppens magnesiumdepåer (magnesiumnivå) (bland andra mineraler och vitaminer) av stress exempelvis?

När jag pressar mig själv till det yttersta (på jobbet exempelvis) svettas jag samtidigt en hel del, vilket är en form av stress. Är inte magnesiumtillskott då en bra idé om man inte får i sig det tillräckligt via kost?
tomten1 är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2023-12-09, 17:38   #24
tomten1
Registered User
 
tomten1s avatar
 
Reg.datum: Jan 2010
Inlägg: 587
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/art...-12-03672title
tomten1 är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2023-12-09, 17:49   #25
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 528
Citat:
Ursprungligen postat av tomten1 Visa inlägg
Tack. Intressant länk. Visar att stress ökar utflödet av magnesium från cellerna till blodet.
Att äta tillskott med magnesium gör det inte lättare för kroppen att eliminera överskottet i blodet av magnesium.
Rimligen borde man istället åtgärda grundorsaken till stressen.

Näst fråga är ifall fysik aktivitet ger samma typ av stress, och ökat utflödet av magnesium i blodet.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-12-11, 12:16   #26
Dogmatix
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2013
Inlägg: 214
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Men upptaget påverkas också av hur mycket magnesium din kost innehåller. Är den väldigt magnesiumfattig blir kroppens upptag bättre och du tar upp 80 %, men äter du en massa tillskott blir upptaget sämre, ned mot 20 %, eftersom du ger den mer än den behöver.
Undrar om det är anledningen till att t.ex jag ofta får en initialt väldigt god effekt av att ta magnesium, men att effekten sen klingar av eftersom kroppen ställer in sig och minskar upptaget. Jag ökade nyligen och tar mer magnesium än jag tagit tidigare, och nu sover jag som en stock igen. Men ofta brukar den här goda effekten på sömnen avta efter ett tag med samma dos.
Dogmatix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-12-15, 09:58   #27
Grasp
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2022
Inlägg: 7
Citat:
Ursprungligen postat av frys Visa inlägg
intressant sida, Som tidigare frågeställning. det kan ju tex stå att det finns Magnesium-glycinat, sen kollar man innehållet o det är 10mg av 500 som är det, o resten kan va 300mg oxid och 190 citrat exempel.

Hur man ska hålla koll på det vet jag inte, står inte exakta % i innehållsförteckningen på dom flesta produkter
Tack! Nej precis. Jag tror dom måste skriva det som det innehåller mest av först, så man får nog räkna med att de varianter som inte står först ofta är i försumbara mängder och bara står med för att det skall se bra ut.
Grasp är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-12-28, 16:36   #28
skeletron
Registered User
 
skeletrons avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 831
Visst kan jag ta magnesium om jag känner att jag varit stressad under en period? Det kan kombineras med SSRI? För även om jag inte har någon medicinskt värdemarkör då ska väl inte magnesium vara skadligt även om jag skulle få i mig lite för mycket?
__________________
Lyssna på min podcast "Andra kammaren"

En podcast om politik och nyheter
skeletron är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-12-30, 09:52   #29
Fordon
Lyft! Upp å ner!
 
Fordons avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 197
Citat:
Ursprungligen postat av skeletron Visa inlägg
Visst kan jag ta magnesium om jag känner att jag varit stressad under en period? Det kan kombineras med SSRI? För även om jag inte har någon medicinskt värdemarkör då ska väl inte magnesium vara skadligt även om jag skulle få i mig lite för mycket?
Det som troligtvis händer om du intar för mycket magnesium är att du blir väldigt lös i magen. RDI ligger på 350mg/dag för män. Vid någon studie (enligt Giftinformationscentralen) så står det följande:

Citat:
Magnesiumcitrat och magnesiumsulfat har relativt låg toxicitet vid enstaka peroralt intag, men individuella skillnader kan föreligga. Hos vuxen gav 17,5 g magnesiumsulfat måttlig intoxikation, medan doser om 30 g i andra fall inte givit symtom.
__________________
"Vinnaren gör det förloraren inte orkar"

2019 års journal
Fordon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2024-01-02, 15:32   #30
Bandid0
Registered User
 
Bandid0s avatar
 
Reg.datum: Aug 2013
Inlägg: 1 622
Köpte länge en som var en blandning av glukonat, citrat och oxid. Den fungerade bra.

Nyligen gått över till en som bara är citrat, och den verkar tyvärr vara laxerande.
Bandid0 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:26.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)