Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kosttillskott

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2022-02-03, 14:42   #1
40plus
Registered User
 
40pluss avatar
 
Reg.datum: Mar 2019
Ort: Skåne
Inlägg: 284
Kreatin i kapslar?

Jag har en tendens att glömma ta mitt kreatin monohydrat i tid och otid. Och eftersom jag ändå tar andra mediciner varje kväll så skulle jag vilja ta kreatin då också så jag inte glömmer det så ofta.

Men vilken sort skall jag välja? Ja jag vet, monohydrat är bäst och billigast, men finns det något kreatin i tablett/kapsel som bör fungera lika väl som monohydrat utan att kosta skjortan?
40plus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-02-03, 15:20   #2
Beemel
Oh gravity, thou art a heartless bitch
 
Beemels avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Hemma hos mig.
Inlägg: 7 119
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
Jag har en tendens att glömma ta mitt kreatin monohydrat i tid och otid. Och eftersom jag ändå tar andra mediciner varje kväll så skulle jag vilja ta kreatin då också så jag inte glömmer det så ofta.

Men vilken sort skall jag välja? Ja jag vet, monohydrat är bäst och billigast, men finns det något kreatin i tablett/kapsel som bör fungera lika väl som monohydrat utan att kosta skjortan?
Finns "kapselmaskiner" att köpa för typ en hundring och några ören för själva kapslarna. tar 5-10 minuter att göra piller för 1-2 månader.

Typ en sån här
https://www.ravarubutiken.se/kapselm...RoCgTMQAvD_BwE
__________________
_____________________________________________
Beemels journal
Beemelversusgravity på Instagram
Beemel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-02-04, 07:09   #3
40plus
Registered User
 
40pluss avatar
 
Reg.datum: Mar 2019
Ort: Skåne
Inlägg: 284
Citat:
Ursprungligen postat av Beemel Visa inlägg
Finns "kapselmaskiner" att köpa för typ en hundring och några ören för själva kapslarna. tar 5-10 minuter att göra piller för 1-2 månader.

Typ en sån här
https://www.ravarubutiken.se/kapselm...RoCgTMQAvD_BwE
Nja visst men det blir en jävla massa kapslar. Tänkte mer att andra typer av kreatin har högre biotillgänglighet och därmed behöver man inte ta så mycket av det så att det räcker med en eller två kapslar.

Att fulfylla vanligt bonnakreatin hemma borde kräva många kapslar för att få ner 2 tsk.
40plus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-02-04, 08:40   #4
Pepz
Uggla
 
Pepzs avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 12 066
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
Tänkte mer att andra typer av kreatin har högre biotillgänglighet och därmed behöver man inte ta så mycket av det så att det räcker med en eller två kapslar.

.
nja
Visst det är säkert skillnader mellan sorter men det är inte undersökt ordentligt.

https://www.mmsports.se/Kosttillskot...realkalyn.html
kan du ju ta

men texten till produkten stämmer inte, ta varje dag och väger du mycket så fler än 4 kapslar
__________________
Don´t gör it
It´s not värt it
Pepz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-02-04, 10:46   #5
40plus
Registered User
 
40pluss avatar
 
Reg.datum: Mar 2019
Ort: Skåne
Inlägg: 284
Citat:
Ursprungligen postat av Pepz Visa inlägg
nja
Visst det är säkert skillnader mellan sorter men det är inte undersökt ordentligt.

https://www.mmsports.se/Kosttillskot...realkalyn.html
kan du ju ta

men texten till produkten stämmer inte, ta varje dag och väger du mycket så fler än 4 kapslar
Ja det var typ detta jag tänkte på. Jag vet att texten är skitsnack, det enda jag är inne på är att få liknande effekt som monohydrat vid dagligt intag.

Men fan, 200kr i månaden för kreatin. Nej, jag får försöka ge fan i att glömma ta det och köra vidare på monohydrat.
40plus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-02-04, 11:01   #6
Pepz
Uggla
 
Pepzs avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 12 066
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
Ja det var typ detta jag tänkte på. Jag vet att texten är skitsnack, det enda jag är inne på är att få liknande effekt som monohydrat vid dagligt intag.

Men fan, 200kr i månaden för kreatin. Nej, jag får försöka ge fan i att glömma ta det och köra vidare på monohydrat.

Tar du proteinpulver varje dag? isf blanda ihop i samma burk
Ställ kreatinet bredvid medicinen för att komma ihåg
__________________
Don´t gör it
It´s not värt it
Pepz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-02-04, 12:00   #7
Beemel
Oh gravity, thou art a heartless bitch
 
Beemels avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Hemma hos mig.
Inlägg: 7 119
Citat:
Ursprungligen postat av Pepz Visa inlägg
Tar du proteinpulver varje dag? isf blanda ihop i samma burk
Ställ kreatinet bredvid medicinen för att komma ihåg
Jag har Kreatinpåsen stående framför proteinpulverpåsen i skåpet
just av denna anledning =)
__________________
_____________________________________________
Beemels journal
Beemelversusgravity på Instagram
Beemel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-02-04, 12:10   #8
Kischen
Äger Strikt!
 
Kischens avatar
 
Reg.datum: Jun 2007
Ort: I en villaförort på stockholms södersida
Inlägg: 3 782
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
Jag har en tendens att glömma ta mitt kreatin monohydrat i tid och otid. Och eftersom jag ändå tar andra mediciner varje kväll så skulle jag vilja ta kreatin då också så jag inte glömmer det så ofta.

Men vilken sort skall jag välja? Ja jag vet, monohydrat är bäst och billigast, men finns det något kreatin i tablett/kapsel som bör fungera lika väl som monohydrat utan att kosta skjortan?
Lär inte spela någon roll om du glömmer varannan dag. Ta dubbel dos isf och ta när du minns. Inte som att nivåerna sinar direkt när dom är maxade.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Så kroppens energireserver, under en dag, för någon på 80 kg med 15% kroppsfett är alltså bara lite knappt 160 kcal?
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Var har jag räknat fel?
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Kunde jag ersätta alla träningens effekter med ett piller, skulle jag, och sitta hemma och spela datorspel och äta paj i stället.
Kischen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-02-04, 12:36   #9
40plus
Registered User
 
40pluss avatar
 
Reg.datum: Mar 2019
Ort: Skåne
Inlägg: 284
Jo jag blandar alltid kreatinet i proteinshaken, men dricker i regel inte proteinshake på helgen eller om jag inte gymmat samma dag eller dagen innan. Så därför glöms det ibland. Och så tycker jag mig få lite ont i magen om jag bara tar kreatin i lite vatten.

Men att ta dubbel dos (morgon plus kväll) om man glömmer kan ju vara en ide.
40plus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-02-05, 09:07   #10
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 217
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
Jag har en tendens att glömma ta mitt kreatin monohydrat i tid och otid. Och eftersom jag ändå tar andra mediciner varje kväll så skulle jag vilja ta kreatin då också så jag inte glömmer det så ofta.

Men vilken sort skall jag välja? Ja jag vet, monohydrat är bäst och billigast, men finns det något kreatin i tablett/kapsel som bör fungera lika väl som monohydrat utan att kosta skjortan?
Tror att de flesta har störst nytta av det i en efterträningsdrink med säg 50 gr protein, 50 gr kolhydrater och 5-10gr kreatin monohydrat som intas efter träningsinsatsen kanske en halvtimme till en timme efter passet.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:59.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)