Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2017-09-11, 19:31   #601
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 800
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Beror på hur resten av kosten ser ut. Jag bara svarade på frågan.
Om man äter det mesta av kalorierna till middag som då innehåller en stor del kolhydrater och avslutar med morötter för att få bra mättnad?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2017-09-11, 20:31   #602
fysiokost
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2017
Inlägg: 30
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Trots att jag äter 5-8 ägg per dag så hamnar jag ofta endast runt 50g fett med min plantbaserade kost. Är detta skadligt i längden? Ligger på ett kaloriöverskott på ca 150-200kcal vid 3100 kcal.(Kroppsvikt 78kg @182-183cm)
Min spontana tanke är precis som någon tidigare nämnt, att det låter som ett väldigt lågt fettintag på din energimängd och att du kanske därför underskattat/glömt räkna med något? Äter du något halv- och helfabrikat likt tofu, färdig sojafärs, bönbiffar osv? Där finns oftast en hel del fett. Räknar du med det fett du steker i osv?

Om du räknat rätt och ligger på ~50 g fett (~15 E%) så tycker jag det är onödigt lågt. Självklart går det att leva så, men kvalitén på fettet blir desto viktigare att tänka på. Jag skulle lägga mig på iallafall 20 E% fett om jag vore du
__________________
Följ oss på Facebook och Instagram @fysiokost
fysiokost är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-12, 08:15   #603
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 642
Citat:
Ursprungligen postat av fysiokost Visa inlägg
Min spontana tanke är precis som någon tidigare nämnt, att det låter som ett väldigt lågt fettintag på din energimängd och att du kanske därför underskattat/glömt räkna med något? Äter du något halv- och helfabrikat likt tofu, färdig sojafärs, bönbiffar osv? Där finns oftast en hel del fett. Räknar du med det fett du steker i osv?

Om du räknat rätt och ligger på ~50 g fett (~15 E%) så tycker jag det är onödigt lågt. Självklart går det att leva så, men kvalitén på fettet blir desto viktigare att tänka på. Jag skulle lägga mig på iallafall 20 E% fett om jag vore du
Utöver ägg så tar jag en vassleshake, sedan är det linser, matvete, quinoa, bönor och grönsaker som fyller ut övriga kosten. Jag använder inget fett vid matlagning då jag knappt steker nått, äggen gör jag scrambled eggs av vilket fungerar bra utan fett.

Hur många ägg per dag är skadligt att äta? Får väl lägga in lite lax eller nått, då jag här/var allergisk mot hasselnötter gör det oklart om jag är allergisk mot andra nötter, vilka jag hade kunnat äta annars.
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-12, 08:25   #604
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Det finns ingen konstaterad gräns där det blir "farligt" att äta ägg. Det finns undersökningar som visar att 1-3 ägg om dagen inte är skadligt, men att undersöka någon övre gräns är inte så lätt gjort.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-12, 08:48   #605
Sheikah
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 792
Hur märker man om kyld mat blivit dålig? Tänker på grytor som varit i kyl kanske 5-7 dagar. Är det lukt eller smak som gäller? Och hur ska det lukta/smaka isåfall?
Sheikah är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-12, 09:32   #606
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 642
Jag har frågat detta 1000ggr men får tvetydiga svar, hur mycket protein är det som gäller enligt de senaste forskningarna av Robert R Wolfe m.m? Har man sett någon betydande skillnad över säg 2g/kv protein? Vet ej hur kunnig Brad Schoenfeld är inom näringslära men han rekommenderar ju 1g/lb kroppsvikt, samtidigt som en del här förespråkar betydligt högre. Jag försöker äta på ett minimalt överskott och misstänker att jag ibland ligger på ett svagt underskott så vill vara på den säkra sidan med proteinet. Lovar att sluta fråga efter detta!
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-12, 09:36   #607
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
1.6 gram per kilo kroppsvikt vid energibalans eller över.

2-2.5 gram per kilo vid energiunderskott.

Ännu högre intag kan möjligen ge ytterligare förbättringar av kroppssammansättningen, men fördelarna blir snabbt mindre och mindre ju högre intag vi talar om, samtidigt som man får mindre plats för bättre energikällor.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-12, 09:43   #608
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 642
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
1.6 gram per kilo kroppsvikt vid energibalans eller över.

2-2.5 gram per kilo vid energiunderskott.

Ännu högre intag kan möjligen ge ytterligare förbättringar av kroppssammansättningen, men fördelarna blir snabbt mindre och mindre ju högre intag vi talar om, samtidigt som man får mindre plats för bättre energikällor.
Tack för snabbt svar, uppskattat att du delar med dig av din kunskap!

Där ser man. Är 1.6g/kv för inaktiva eller styrketränande människor, mycket lägre än jag trodde. Har dock själv upplevt positiva fördelar av att minska på proteinet lite till fördel av mer kolhydrater.

Senast redigerad av smerk den 2017-09-12 klockan 09:47.
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-12, 09:57   #609
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
http://www.kolozzeum.com/forum/showt...hlight=Protein

http://www.kolozzeum.com/forum/showt...hlight=Protein
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-12, 16:13   #610
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 800
Angående morötter. Är det någon betydande mängd fruktos i dem?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2017-09-12, 16:55   #611
vicarious
Proteinbarskonnässör
 
vicariouss avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 15 774
Det brukar stå i livsmedelsdatabaser, t ex SLVs eller finelis. Inte för att jag vet vad det skulle spela för roll. Ni pratar om smådetaljer som inte har någon betydelse. Morötter är bra mat och inget livsmedel där man behöver oroa sig för sockermängden.
__________________
Citat:
I'll see you in another life, brother.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-12, 20:48   #612
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 642
Är hunger nått att lyssna på? Trots att jag bara äter hälsosamt och ligger på svagt överskott är jag alltid hungrig på kvällen...
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-12, 21:20   #613
DudX
Registered User
 
DudXs avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Ort: Gjøvik, Norge
Inlägg: 1 325
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Är hunger nått att lyssna på? Trots att jag bara äter hälsosamt och ligger på svagt överskott är jag alltid hungrig på kvällen...
Jag personligen kan inte gå efter hunger för då skulle jag äta Dygnets alla tider.

Men om jag kör periodisk fasta så är jag "aldrig" hungrig.

Kanske äta något med mycket volym bara för att fylla magen på kvällen?
__________________
Målvikt: ~95kg
Försöker bli stark
DudX är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-13, 15:04   #614
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 685
Är Chumlax verkligen så mager som 1-3 gram fett per 100 gram?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-13, 16:41   #615
Sheikah
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 792
Finns det någon fördel med mättat fett över huvud taget? Tänker på fett från mjölk, ost och kött.
Sheikah är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:25.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)