Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2018-02-19, 20:43   #1
Beiron
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2016
Inlägg: 24
Huvudvärk vid styrketräning, tips mottages tacksamt

Jag sökte här på forumet angående huvudvärk vid ansträngning/styrketräning och det fanns en del trådar kring det. De flesta verkade ha samma symtom, att de får ont i bakhuvudet. Jag får en annan huvudvärk.

Det började för ca 2 veckor sedan och jag kan må prima innan passet. Så fort jag börjar och har kommit en 3-4 reps in i första setet börjar det värka bakom högra ögat/tinningen. Inte så intensiv att jag vill lägga mig ner och skrika, men den känns rätt mycket under setet och det påverkar givetvis prestationen. Det gör inte jätteont mellan seten, men när det väl börjat så känns det i huvudet och det håller i sig mer eller mindre tills jag går och lägger mig på kvällen.
Upplever "efterskalvet" i huvudet i skrivande stund och det har gått 2-3 timmar sedan mitt pass. Det är inte jättesmärtsamt men väl så irriterande att känna något där inne i skallen bakom/ovanför högra ögat.

Har en blodtrycksmätare hemma och har kollat trycket efter passen och blodtrycket är inte högt så tror inte det är orsaken (blodtrycket är bra överlag)

Känner ni igen denna sorts huvudvärk som inträffar vid ansträngning? Vilka föreliggande orsaker kan det röra sig om? Har ni varit med om liknande?

Senast redigerad av Beiron den 2018-02-19 klockan 20:45.
Beiron är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-20, 09:27   #2
vicarious
Proteinbarskonnässör
 
vicariouss avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 15 774
Upplevt samma sak i perioder, dock kom min värk mer från nacken. Fortfarande inget bra svar på vad den berodde på men misstänker spända muskler i nacke och hals i kombination med dålig sömn. Den utlöstes alltid första gången på gymmet när jag utförde ett riktigt tungt eller långt set, t ex knäböj eller marklyft.

När den väl utlösts första gången kom den åter så fort min puls gick upp. Detta skedde oftast på gymmet men kunde även ske vid sex.

För mig var det enda som hjälpte att vila från ansträngning i några dagar upp till 1-2 veckor.
__________________
Citat:
I'll see you in another life, brother.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-28, 11:55   #3
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 842
Biter du ihop hårt med tänderna? Är du väldigt spänd i nacken? Vet du om du hamnar med nacken/huvudet i dålig position?
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-28, 12:06   #4
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Andas du ut ordentligt?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-28, 15:48   #5
Beiron
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2016
Inlägg: 24
Tjena grabbar, tack för att ni tagit er tid att svara. Har för övrigt varit hos doktorn, men han blev inte riktigt klok på det heller. Har fått tid för magnetröntgen om ett par veckor. Men hur vet man om det kan vara något en kiropraktor skulle kunna lösa istället?


Citat:
Ursprungligen postat av vicarious Visa inlägg
Upplevt samma sak i perioder, dock kom min värk mer från nacken. Fortfarande inget bra svar på vad den berodde på men misstänker spända muskler i nacke och hals i kombination med dålig sömn. Den utlöstes alltid första gången på gymmet när jag utförde ett riktigt tungt eller långt set, t ex knäböj eller marklyft.

När den väl utlösts första gången kom den åter så fort min puls gick upp. Detta skedde oftast på gymmet men kunde även ske vid sex.

För mig var det enda som hjälpte att vila från ansträngning i några dagar upp till 1-2 veckor.
Misstänker också något med muskulaturen i nacken och/eller nerverna i området. Räckte det med endast vila för din del, eller gjorde du någon stretchövning eller liknande?

Upplever precis som du, att när det väl börjat så räcker det fortsättningsvis att börja köra en övning och några reps in i första setet så kommer det. Har inte haft sex sedan detta började, men jag drog en ensamseglare och kände även tendeser till samma huvudvärk då. Inte lika intensivt som om jag skulle träna på gymmet, men ändå samma sorts värk.


Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Biter du ihop hårt med tänderna? Är du väldigt spänd i nacken? Vet du om du hamnar med nacken/huvudet i dålig position?
Upplever inga spänningar i nacken, eller dålig position. Biter inte ihop något, har mer avslappnad käke och andas genom munnen. Har tänkt mycket på detta senaste tiden, för att se till att man har korrekt utförande. Funderar ändå på om det kan vara nacken som spökar, trots att jag inte har några obehagskänslor där. Finns det något man kan göra för att fastställa det, eller är det kiropraktor som gäller?

Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Andas du ut ordentligt?
Ja, tänkte först om det kunde vara att det bildas för högt tryck i huvudet som det kan bli när man håller andan och tar i. Men har alltid tänkt på att andas ordentligt i övnignarna så man får mer syre till musklerna.
Beiron är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-28, 22:12   #6
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 842
Jag skulle aldrig gå till en kiropraktor för nackbesvär. Var bor du nånstans? Jag hade letat efter en duktig sjukgymnast/fysioterapeut.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:28.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)