Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-06-15, 16:14   #1
Elcrack
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2019
Inlägg: 12
ARMAR schema

Tjena!

Jag behöver lägga om mitt schema och behöver tips. Vill träna 5 gånger i veckan och försöka få in både biceps o triceps 2 gånger per vecka då jag prioriterar armar just nu. Hade egentligen velat ha en dag där jag bara kör ben men blir svårt. Brukade även köra 2 timmars pass innan men försöker hålla ner det till 1h max 1.20.
Det är framförallt onsdagspasset jag inte gillar, är trött efter jag kört ben och ökar därför inte i axlarna alls.

Måste övningar: Dedlift,bänk,squat,hip thrust,chins,romanian deadlift.

Måndag: Biceps 3-4 övningar, hamstrings 2 övningar(romanian dedalift,hip-thrust) +underarmar

Tisdag: Bröst/Triceps . 4 övningar Bröst 3 triceps

Onsdag: Ben/Axlar/Vader : Squat,bulgarian splitsquat+2 vader övningar.4 axelövningar

Tors:Vila

Fred:Rygg/Biceps , Chins,Deadlift +2 till ryggövn , biceps 3 övningar+undermar vid ork

Lör: Bröst/Triceps 3 övningar vardera

Sön:Vila

Hur kan jag förbättra detta schema?
Elcrack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-15, 18:32   #2
Ramboline
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 262
Dag 1 Rygg biceps
Dag 2 Bröst, triceps
Dag 3 Ben, vader mage
Dag 4 Axlar, Bröst
Dag 5 armar
Så hade jag lagt upp det


Skickat från min SM-G9750 via Tapatalk
Ramboline är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-16, 14:45   #3
Elcrack
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2019
Inlägg: 12
Citat:
Ursprungligen postat av Ramboline Visa inlägg
Dag 1 Rygg biceps
Dag 2 Bröst, triceps
Dag 3 Ben, vader mage
Dag 4 Axlar, Bröst
Dag 5 armar
Så hade jag lagt upp det


Skickat från min SM-G9750 via Tapatalk
Enda problemet med det är att pass nummer 1 där rygg/biceps blir så långt. Tar nästan 2 timmar att köra igenom det för mig.
Kör Chins 3-4 set. Deadlift 4-5 set , Barbell row 3 set och sen lat pulldown 3 set. Sedan då 3-4 set biceps curl, 3-4 set sittandes hantel, 3-4 set Stående curl. Sen äre också undermar. Därför jag inte gillar att köra rygg biceps ihop
Elcrack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-17, 12:53   #4
Victuhh
Registered User
 
Victuhhs avatar
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Kalmar
Inlägg: 1 609
Citat:
Ursprungligen postat av Elcrack Visa inlägg
Enda problemet med det är att pass nummer 1 där rygg/biceps blir så långt. Tar nästan 2 timmar att köra igenom det för mig.
Kör Chins 3-4 set. Deadlift 4-5 set , Barbell row 3 set och sen lat pulldown 3 set. Sedan då 3-4 set biceps curl, 3-4 set sittandes hantel, 3-4 set Stående curl. Sen äre också undermar. Därför jag inte gillar att köra rygg biceps ihop
En curl är en curl, det är same om du sitter ner och gör den med hantel eller står upp och gör den med en skivstång. Har du kört 2 olika varianter lats har du fått med så pass mycket biceps att dom kommer vara tillfredsställda för tillväxt. 3-4 set till av någon form utav korrekt utförd curl så kommer inte mer volym ge mer tillväxt bara bryta ner dom ytterliggare.
__________________
Numera Styrkelyft
Victuhh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-17, 15:08   #5
MrXpert
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2015
Inlägg: 183
Får känslan av att du är väldigt ung och tycker det är asfett med stora armar. Alla tycker det i början men efter några år ångrar man sig och undrar varför man inte gymmade ordentligt från dag ett. Så du kan ta mitt råd eller strunta i det och köra vidare som du själv tror är optimalt.

Efter ett köttigt ryggpass behöver man inte ens träna biceps specifikt för dom jar fått tillräckligt med stryk. Lägg in 2 set med curls i slutet om du jättegärna vill men mer än så gör bara skada.
Likadant med triceps, får bra med stryk under bröstpasset och axelpasset.

Tycker inte heller du ska klödda till det med onödigt många övningar. Mark, Böj, Bänk, Press, Chins, Rodd och ett maghjul kommer ge dig din drömkropp bra mycket snabbare än det du gör nu.
Lite på oss äldre. Nu kan du ha +10års erfarenhet av träning och då backar jag men å andra sidan borde du ha tillräckligt bra koll för att lägga upp ett eget schema då

Mvh
MrXpert är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-17, 15:29   #6
lanzal
Registered User
 
lanzals avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Trosa / Linköping
Inlägg: 1 277
Om du kör 6-10 set lats innan du ska köra biceps så tror jag det räcker med typ.. 3-5 set biceps, kommer inte hända mycket mer än all den volymen liksom.
__________________
http://www.kolozzeum.com/forum/showt...23#post3408823Min träningsjournal!
Citat:
Ursprungligen postat av pragmatist Visa inlägg
En god tumregel som man snabbt bör ta till sig i sin gymkarriär är att 90% av allt som "en kille på gymmet"/"en kompis" säger är helt fel, en grov överdrift/generalisering, eller saknar vetenskapliga belägg.
Tävlingspers: 245kg böj, 147,5kg bänk, 302,5 mark
lanzal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-17, 20:27   #7
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av MrXpert Visa inlägg
Får känslan av att du är väldigt ung och tycker det är asfett med stora armar. Alla tycker det i början men efter några år ångrar man sig och undrar varför man inte gymmade ordentligt från dag ett. Så du kan ta mitt råd eller strunta i det och köra vidare som du själv tror är optimalt.

Efter ett köttigt ryggpass behöver man inte ens träna biceps specifikt för dom jar fått tillräckligt med stryk. Lägg in 2 set med curls i slutet om du jättegärna vill men mer än så gör bara skada.
Likadant med triceps, får bra med stryk under bröstpasset och axelpasset.

Tycker inte heller du ska klödda till det med onödigt många övningar. Mark, Böj, Bänk, Press, Chins, Rodd och ett maghjul kommer ge dig din drömkropp bra mycket snabbare än det du gör nu.
Lite på oss äldre. Nu kan du ha +10års erfarenhet av träning och då backar jag men å andra sidan borde du ha tillräckligt bra koll för att lägga upp ett eget schema då

Mvh
Fast så där låter det mest om folk som har små armar...
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-18, 10:13   #8
Stoltz
Jag ber om det.
 
Stoltzs avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 3 622
Rent grovt så ser ditt schema ganska kladdigt ut. Dock vet jag ju ingenting om dina mål bakom träningen (förutom att du vill ha större armar atm), så det kanske är helt rätt för dig.

Några tankar/tips:

Om Deadlift, Bench Press, Squat, Hip thrusts, Chins, och Romanian Deadlifts är måsten, och du vill träna fem dagar i veckan, så hade jag tänkt något sådant här:

Måndag: Press
Bench Press
Hip Thrusts (Kanske passar bättre på Bendagen, men personligen är känner jag att Hip Thrusts är ett komplement som inte tar skada av att köras på olika dagar från ben)

Tisdag: Drag
Deadlift
Chins

Onsdag: Ben (Kan bytas med Tisdag om du vill ge axlarna en dag i mellan)
Squats
Romanian Deadlifts

Torsdag: Tomt

Fredag: Armar
Smal bänkpress 3-4 set *
Smalt latsdrag (Eller Chin ups?) 3-4 set *
Stångcurl 5-6 set**
Overhead Tricepsextensions 5-6 set **
Preachercurl 3 set ***
Pushdowns 3 set***

Lördag: Tomt

Söndag: Tomt

Jag skriver inte in volym på något annat än armdagen eftersom det måste du ju känna bäst själv hur mycket du kan ta.

Armpasset är ungefär det jag gjorde när mina armar växte som mest, och jag håller inte med det som en del säger, att latsdrag i 10 set ger samma tillväxt om 5 set latsdrag och sedan 5 set stångcurl. Mina armar växte minimalt när basövningar utgjorde det stora i min armträning, men när jag började brosplitta och isolera min träning så växte dem oerhört mycket bättre.

*Jag inledde ändå alltid med basövningar för att jag kände att det både var ett bra sätt att belasta muskeln riktigt tungt, men också ett väldigt bra sätt att få in lite extra press/dragvolym.

**Första "isolationsövningarna" var där jag tog ut mig så mycket jag kunde, ofta 5 set med reps i stil med 18,16,14,12,10.

***De två andra "isolationsövningarna" var sådana där jag mest fokuserade på att "pumpa" muskeln. För mig slår ingen av de övningarna hårt mot kroppen, men ger däremot mer möjlighet för att jaga pumpen. Här räknade jag inte ens reps, bara tog en vikt, gjorde så mycket jag kunde, sen nästa set sänkte jag vikten och gjorde samma sak. Stod ofta med 5kg i Pushdowns och var uppe på 30 reps på slutet.

Detta är vad jag tycker ger mest för armarna, och som vanligt så kommer ingen annan än du kunna säga vad som verkligen ger dig mest.

Edit: Insåg precis att jag lade upp fyra dagar, inte fem - Oops. Börja göra pressar över huvudet?
Stoltz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-18, 19:26   #9
DiktatorN
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2017
Inlägg: 453
Prova Ehrlings armprogram. Där ska alla övningar utföras i ett snabbt tempo så du bör ha tid med det.
DiktatorN är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:06.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)